Instr.wózków samojezdnych.doc

(48 KB) Pobierz
ZGE Sobieski Jaworzno III

1

 

ZGE Sobieski Jaworzno III                                                                                    Jaworzno,dn. 24.07.2000r.

Sp. z o.o.

 

 

 

 

                            I N S T R U K C J A   NR  ........................................

 

 

              eksploatacji podwieszonych wózków samojezdnych oraz

              wciągników łańcuchowych z napędami pneumatycznymi ,

              zabudowanymi w komorze montażowo - demontażowej.

 

 

 

 

 

I.                   Przeznaczenie podwieszanych wózków samojezdnych (PWS)  i wciągników

PWŁ 3.

 

Do transportu i montażu elementów obudowy zmechanizowanej wykorzystano cztery

wózki (PWS) i cztery wciągniki (PWŁ 3) o udźwigu indywidualnym 3 tony.

Przy  równoczesnej pracy czterech wciągarek sumaryczny udźwig wynosi 12 ton .

Masa  jednej sekcji obudowy wynosi              -              11 ton w tym

1.              osłona odzawałowa                                          -              2886 kg

2.              spągnica ze stojakiem                                          -              1620 kg

3.              stropnica przednia                                          -              2985 kg

4.              łączniki przednie i tylne                            -                499 kg

 

II.                Opis komory montażowo-demontażowej.

 

Komora montażowo-demontażowa wykonana jest wg. rys. .....................................

przystosowana jest do podwieszania 4-ch torów kolejki o profilu szyn I 155.

Na torach zawieszono typowe  podwieszane wózki samojezdne  wraz z wciągnikami

łańcuchowymi typu PWŁ 3. Na końcach każdego zabudowano odboje zabezpieczające.

 

III.             Warunki pracy .

 

1.                  Wózki (PWS) i wciągniki (PWŁ 3) mogą obsługiwać wyłącznie  osoby posiadające

wymagane kwalifikacje , zapoznane z niniejszą instrukcją , które fakt przyjęcia

instrukcji do wiadomości potwierdziły własnoręcznym podpisem.

 

2.                  Zespołowa  praca wózków (PWS) i wciągników (PWŁ 3) będzie odbywać się pod

kierunkiem  upoważnionego przodowego , który  odbył specjalistyczne przeszkolenie.

Nadzór  nad montażem sprawuje osoba dozoru ruchu .

 

3.                  Obciążenie poszczególnych wózków (PWS)  i wciągników (PWŁ 3) nie może

przekroczyć  3 ton.

 

 

 

4.                  Łańcuchy nośne musza zachować położenie pionowe .

 

5.                  Montaż lub demontaż należy przeprowadzić zgodnie z instrukcją montażu i

demontażu  obudów zmechanizowanych w komorze montażowo-demontażowej.

 

IV.             Czynności osób obsługujących wózki (PWS) i wciagniki (PWŁ 3).

 

1.                  Przed przystąpieniem  do pracy w obecności przodowego należy dokonać przeglądu

stanu technicznego i wyposażenia komory  montażowo - demontażowej , a  w

szczególności :

-                                  stan obudowy łukowej wyrobiska ,

-                                  równomierność naciągu łańcuchów nośnych szyn jezdnych ,

-                                  połączenia belek jezdnych (zamków) , połączenia śrubowe i  sworzniowe

(poluzowane śruby dokręcić) ,

-                                  stan kół jezdnych wózka ,

-                                  sprawność silnika pneumatycznego napędzającego wózek i wciągnik (sprawdzić

stan oleju przed każdą zmianą) ,

-                                  prawidłowe  działanie hamulca w silniku ,

-                                  sprawdzić haki , łańcuch , zamocowanie śrub dwustronnych (nośnych) wózka

PWS i wciągnika PWŁ 3 ,

-                                  przewody zasilające silnik napędu wózka oraz wciągnika .

Stwierdzone  usterki przodowy zgłasza przełożonemu , a do pracy należy przystąpić

po usunięciu usterek. przed przystąpieniem do pracy przodowy zapoznaje członków brygady z instrukcją montażu lub demontażu  obudowy zmechanizowanej z

uwzględnieniem  miejsc zaczepienia (uchwytu) ładunków.

 

2.                  Czynności  pracy należy przestrzegać  ogólnych przepisów bhp oraz następujących

zasad :

-                                  pracownik obsługujący wózek i wciągnik wykonuje polecenia  przodowego

podawane głosem lub odpowiednim sygnałem porozumiewawczym np. ręką

(sygnały „stój” , obowiązują niezależnie od tego przez kogo zostaną podane) ,

-                                  ładunek należy mocować w sposób pewny , wykorzystując przewidziane do tego

celu otwory w elementach obudowy , tak aby obciążenie każdego  wózka  z

wciągnikiem nie przekraczało dopuszczalnego udźwigu 3 ton ,

-                                  przy obwiązywaniu przedmiotu zawiesiami łańcuchowymi dopuszcza się stosowanie ogniw złączonych , jednak dopuszczalne obciążenie robocze należy

obniżyć do 20 %

UWAGA : udźwig nominalny zawiesia wykonanego z łańcucha od przenośnika

                            „Śląsk” wynosi 5 t .

-                                  obsługiwać wolno tylko jeden wciągnik i wózek , przebywając poza strefą

dopuszczalnego upadku ładunku .

 

              Obsługującemu zabrania się :

              a/ przeciążenia wózków i wciągników ,

              b/ pracy poza skrajnymi łańcuchami nośnymi ,

              c/ pracy niesprawnymi wózkami lub wciągnikiem ,

              d/ pracy przy niedostatecznym oświetleniu ,

              e/ transportu ładunku niewłaściwie zabudowanego na haku wciągnika ,

 

 

              f/ odchylania cięgien nośnych od pionu ,

              g/ przebywania pod zawieszonymi ładunkami ,

              h/ opuszczania stanowiska pracy , jeżeli ładunek wisi w powietrzu , a nie został

                  odpowiednio zabezpieczony (podbudowany).

 

Niniejsza Instrukcja zastępuje Instrukcję Nr 8/93/TMm/R-3 z dnia 20.09.20.

 

 

Instrukcję opracowano przy współudziale pracowników :

 

 

1.              ...........................................................                            ...............................................

 

2.              ...........................................................                            ...............................................

 

 

 

Opracował :                                                                                                  Sprawdził :

 

 

 

 

.................................................                                                        ..................................................

 

 

Gł. Inż. EM   :                                                                                                  B H P   :

 

 

 

 

.................................................                                                        ....................................................

 

 

 

                                                        Z A T W I E R D Z A M

                                                        Kierownik Ruchu Zakładu :

 

 

 

 

 

                                             ............................................................

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin