model pero park.pdf

(418 KB) Pobierz
okl mt 10-2007 pomocnicze.qxd
Paweł Dejnak
DeproPtero –
samolot klasy park flyer
Modele do lotów na ograniczonej powierzchni typu park flyer (do lotów w parkach i na szkolnych
boiskach), slow flyer (do lotów w halach) czy najmłodsze shock flyer (przeznaczone do halowej
akrobacji 3D) od kilku lat, wraz z większą podażą lekkich napędów elektrycznych, zdobywają sobie
coraz więcej zwolenników.
Model, którego budowę tym razem Wam proponujemy, ma tę przewagę
nad wieloma „marketowymi” zestawami samolotów, że dzięki małemu
obciążeniu powierzchni i pełnemu sterowaniu trzykanałowemu rzeczywiś-
cie pozwala początkującemu modelarzowi nauczyć się latać –
przy jednocześnie stosunkowo niedużych wydatkach.
UWAGI OGÓLNE
To co przede wszystkim różni
nasz model od wcześniej wspomnia-
nego, to rezygnacja z pracochłonnej,
finezyjnej, klasycznej konstrukcji bal-
sowej na rzecz tworzyw piankowych.
W ten sposób czas budowy modelu
skrócony został co najmniej czterokrot-
nie. Budowę koniecznie należy poprze-
Pierwowzorem dla tej konstruk-
cji (co zostało również zaznaczone
w jego nazwie) jest bardzo udany mo-
del instruktora Jerzego J. Kaczorka (je-
go plany można znaleźć w „Modela-
rzu” nr 11/2004).
68
238113775.030.png
 
238113775.031.png 238113775.032.png 238113775.001.png 238113775.002.png 238113775.003.png 238113775.004.png
Kto zrobi taki samolot, niech zamieści
jego zdjęcie na forum www.mt.com.pl
dzić uważną lekturą opisu – nie-
które warsztatowe niebezpieczeń-
stwa trudno przedstawiać na ry-
sunkach... W razie wątpliwości
zapraszam również na stronę
wrocławskich modelarni – www.
MODELmaniak.pl – tam znajdują
się dodatkowe zdjęcia i wiadomoś-
ci na temat obydwu tych modeli.
MATERIAŁY I NARZĘDZIA
Pierwszą rzeczą, której bę-
dzie nam potrzeba, to odpowied-
niej grubości styrodur lub depron.
DeproPtero potrafi latać nisko i powoli – wielu powiada, że majestatycznie.
Potrafi „wybaczyć” wiele błędów, jakie zdarzają się początkującym pilotom.
Latanie nim to przyjemność bez zbędnego stresu.
69
238113775.005.png 238113775.006.png 238113775.007.png
Typowe „lotnisko” dla
DeproPtero – parkowe
boisko to doskonały te-
ren do lotów – trzeba
tylko wyprzedzić nie-
dzielnych piłkarzy
i spacerowiczów.
należy ciąć ostrym nożem pod
możliwie najmniejszym kątem –
nóż trzymany jak ołówek będzie
strzępił krawędzie – warto spraw-
dzić to wcześniej na skrawkach.
Inna rzecz – nie należy rysować
bezpośrednio na materiale – zna-
cznie lepiej przygotować sobie
szablony do odrysowywania z sza-
rego papieru.
Stateczniki mają zawiasy
z pasków z nośnika magnetyczne-
go dyskietek 3,5 cala to doskonały
i sprawdzony sposób – ważne je-
dynie, by nie usztywnić zaginane-
go fragmentu zawiasu klejem
(szczególnie cyjanoakrylowym).
Dlatego proponuję wykonać naj-
pierw listwy z zawiasami (klejony-
mi od zewnątrz), a następnie
przykleić je odpowiednio do sta-
tecznika i steru. Przerwa między
listewkami powinna wynosić ok.
1,5 mm. Przy przyklejaniu listew
do pianki nie wolno dopuścić do
krzywego (sprężynującego) monta-
żu – łatwiej tego uniknąć, klejąc
całość na równej powierzchni,
przykrytej folią zabezpieczającą
przed zabrudzeniem klejem.
o grubościach 3–5 mm
(na skrzydła) i 5–6 mm
(na usterzenia – w os-
tateczności również
można wykonać je
z tej samej grubości
pianki, co skrzydła).
Na kadłub potrzebna
będzie jedna deska
balsy średniej twar-
dości o grubości
3–4 mm. Do wykona-
nia wręg i żeber dob-
rze będzie użyć balsy
3–4 mm. Na listwy
usztywniające skrzyd-
Starty z ręki są najwy-
godniejsze – więcej
prądu zostaje na lata-
nie. Można również lą-
dować do ręki.
W pierwszym przypadku, dyspo-
nując dodatkowo wypalarką ter-
miczną, możemy dociąć go do do-
wolnych wymiarów (np. różnej
grubości natarcia i spływu), w in-
nym przypadku będzie trzeba ku-
pić w sklepie modelarskim lub
w markecie budowlanym arkusze
ła i usterzenia oraz koziołek skrzy-
deł potrzebna będzie twarda balsa
(lub nawet lipa lub sosna) 10×10,
6×6 i 3×3 mm. Małe odpadki bal-
sy oraz sklejki lotniczej ok. 0,8 mm
przydadzą się do wykonania
wzmocnień i zamocowań (sklejkę
lotniczą można tu spokojnie zastą-
pić plastikiem z grubszych kart te-
lefonicznych). Kilka typowo mode-
larskich akcesoriów: lekkie koła
średnicy min. 60 mm, pręty stalo-
we 1 mm (na popychacze i podwo-
zie). Będą potrzebne również inne
drobiazgi: szpilki z plastikowymi
łepkami, mocne, nierozciągliwe ni-
ci np. kevlarowe (ew. poliamido-
we), stara, niepotrzebna dyskietka,
nieco bambusa. Kleje: polimerowy
do styropianu, do drewna, cyjano-
akryl, szybki dwuskładnikowy.
Z narzędzi potrzebne będą: nożyk
z łamanymi ostrzami, wiertarka
modelarska, kombinerki, piłka do
metalu.
SKRZYDŁA
W podobny sposób należy
postępować ze skrzydłami, rów-
nież warto i tu poświęcić nieco
więcej uwagi, by klejenie listew
z pianką było pewne i równe, mi-
mo małej ilości – ciężkiego prze-
cież – kleju. Na czas schnięcia
skrzydła należy odłożyć dalsze
czynności – wyginanie oraz kleje-
nie żeber i wzmocnień można bę-
dzie wykonać dopiero po całkowi-
tym związaniu kleju. Wówczas
wstępnie wygiętą płytę pianki
(Uwaga! depron często pęka przy
zaginaniu na zimno, płyty styrodu-
ru wycinane w modelarni nie mają
tej wady) zaopatrujemy w żebra,
wzmacniając połączenie odpo-
wiednimi, trójkątnymi nakładkami.
Żebra przykadłubowe powinny za-
chowywać założony wznios skrzy-
deł, a z uwagi na małą średnicę
kołków ustalających mieć również
wklejone wzmocnienia otworów
(np. metalowymi podkładkami).
Nieco niższe żebra profilujące były
również z powodzeniem zastępo-
wane w niektórych egzemplarzach
jedynie nitkową cięciwą. Montaż
skrzydeł kończy w zasadzie wyko-
nanie zaczepów ze szpilek dla lin-
kowych odciągów.
Sposób formowania jarzm przelotek
popychaczy z blaszki po napojach.
USTERZENIA
70
Podkadłubowe zamocowanie dol-
nych odciągów skrzydeł.
Proponuję zacząć budowę
właśnie w tej kolejności. Przy
okazji konieczna uwaga dla mode-
larzy, którzy nie mieli dotąd okazji
ciąć tego typu tworzywa: depron
podobnie jak styrodur i styropian
238113775.008.png 238113775.009.png 238113775.010.png 238113775.011.png 238113775.012.png 238113775.013.png
 
Widok z góry na centralne części
skrzydeł wraz z ich mocowaniami.
Szczegóły budowy kadłuba. Wręga łą-
cząca koziołek z kadłubem (zwróćcie
uwagę na słoje drewna).
Recepturki doskonale sprawdzają się
w mocowaniu zarówno skrzydeł, jak
i podwozia.
Mocowanie serw oraz bambusowy
trzpień zamocowania skrzydeł w ko-
ziołku.
Pogardzane już dziś przez użytkowni-
ków komputerów dyskietki 3,5 cala to
cenne źródło pierwszorzędnego su-
rowca do wykonania lekkich zawia-
sów (nie wolno ich tylko przy montażu
usztywnić klejem).
Na górze koziołka – po nawierceniu ot-
woru, gwint – jaki zrobi wkręt – wystar-
czy zalać klejem CA – w testowanych
modelach to rozwiązanie najzupełniej
wystarczyło – nawet do mocowania sil-
ników.
KADŁUB
ba należy pasować indywidualnie
– nie powinny być cieńsze niż
3 mm. Wręga silnikowa może być
wykonana ze sklejki 3 mm (ze
skrzynek po owocach cytruso-
wych), jej wymiary zależą od mo-
cowania posiadanego napędu. Na-
wet w przypadku rezygnacji z gór-
nej ścianki kadłuba w przedniej
części (wygodny dostęp) wręgę
silnikową i dziób należy wzmocnić
fragmentem balsy również od gó-
ry. W miejscach zamocowania
podwozia wklejamy plastikowe
rurki (np. resztki modelarskich
bowdenów). Z krótszych odcinków
tych rurek wykonujemy przelotki
popychaczy z drutu stalowego
1 mm, osadzone w odcinkach alu-
miniowej blaszki z puszek po na-
pojach.
Ciekawą koncepcją (uczci-
wie przyznaję – podpatrzoną) jest
wykonanie wszystkich ścian kad-
łuba z jednej deski balsy. W wyko-
nanych modelach używaliśmy bal-
Szczegóły usterzenia poziomego.
Aż do DeproPtero #4 rezygnowaliśmy
ze wzmacniania przyzawiasowych kra-
wędzi sterów i stateczników – do lotów
nie jest to potrzebne – jednak zawiasy
potrafiły wyrwać się w transporcie.
sy grubości 3–4 mm. Nie należy
sklejać od razu górnej ścianki –
wcześniej trzeba zająć się wnęt-
rzem. Koziołek skrzydłowy zazwy-
czaj wykonywany był z bardzo
twardej balsy 10×10 mm (w razie
jej braku można posłużyć się „san-
dwiczem” sosnowo-balsowym lub
wręcz lekką sosną). W koziołku, po
precyzyjnym odmierzeniu, wkleja-
my bambusowe kołki pozycjonują-
ce skrzydła. Balsowe wręgi kadłu-
PODWOZIE
Koła podwozia do modelu lą-
dującego na trawie powinny być
możliwie duże i lekkie (z gumy
piankowej) – sprawdzają się przy
krótko przyciętej trawie. Przy dłuż-
szej można zrezygnować z podwo-
zia kołowego w ogóle lub zastąpić
je płozami-wąsami z drutu spręży-
nowego o średnicy 1 mm. Golenie
podwozia kołowego (bambusowe
Usterzenie DeproPtero #5 – już ze
wzmocnieniami.
71
238113775.014.png 238113775.015.png 238113775.016.png 238113775.017.png 238113775.018.png 238113775.019.png 238113775.020.png 238113775.021.png 238113775.022.png
 
Lotnictwo – nawet małe – ma wiele romantyzmu...
bawkowe aparatury o zdecydowa-
nie zbyt małym do tego celu zasię-
gu, tym bardziej że niedawno na
polskim rynku pokazały się przy-
zwoite czterokanałowe radia
z mikrowyposażeniem (2 serwa
9 g i odbiornik ok. 10 g) znanego
producenta w cenie poniżej 300 zł.
Serwa nie powinny ważyć łącznie
więcej niż 20 g i kosztować więcej
niż 50 zł. Odbiornik możliwie lekki,
do kilkunastu gramów można ku-
pić za ok. 60 zł. Napęd i zasilanie –
tu możliwości jest bardzo dużo,
wiele zależy od tego, co mamy,
i od tego, co zamierzamy mieć –
przykładowe zestawy napędowe
pokazane są na fot. obok – tam też
uwagi.
Trzy przykładowe zestawy wyposa-
żenia, jakie testowaliśmy w mode-
lach DeproPtero:
Pierwszy – choć najtańszy – wyma-
ga jednak bardzo lekkiego modelu.
Drugi jest bardziej uniwersalny –
lata się na nim całkiem przyjemnie.
Trzeci zestaw (testowany w #4) da-
je największą swobodę podczas lo-
tu. Niestety nie należy do najtań-
szych – na szczęście silniki i regu-
latory trójfazowe oraz pakiety LiPo
z dnia na dzień kosztują coraz
mniej.
KOŃCOWY MONTAŻ
Szczegóły podwozia wg oryginalnej
koncepcji instruktora Jerzego J. Ka-
czorka. W tym podwoziu (eksploa-
towanym już w 3 modelach) użyto
pręta stalowego średnicy 1 mm,
pręta laminatowo-węglowego śred-
nicy 2 mm, bambusa, odcinków
bowdena modelarskiego, nici polia-
midowej, podkładek ze sklejki i kle-
ju epoksydowego.
Mając wszystkie elementy
i akcesoria, można wreszcie złożyć
płatowiec. Nieco obaw może bu-
dzić prawidłowe wykonanie odcią-
gów skrzydeł. Jednak diabeł nie
taki straszny... – najpierw warto
wykonać górne odciągi, sprawdzić
symetrię, następnie odciągi dolne.
Linki powinny być możliwie jedna-
kowo naprężone, a skrzydła nie
mogą być zwichrowanie – jest jesz-
cze kilka sposobów na korekty re-
gulacji naciągu linek. Montując
zespół napędowy, niezależnie od
jego typu, przyjmujemy założone
skłony osi w dół (3°) i w prawo (2°).
wania modelu, wprowadzamy na-
pęd stopniowo od 1/3 obrotów aż
do pełnej mocy przy kolejnych
startach i... latamy!
Właściwości lotne, spraw-
dzone na różnych egzemplarzach
z wykorzystaniem różnych napę-
dów (od 280 bez przekładni, 280
z przekładnią 1:4 do silników trój-
fazowych) są bardzo przyjazne dla
uczących się latać. Model jest sta-
teczny, wolny (niektórzy z radiopi-
lotów używali wręcz określenia
„majestatyczny”), dobrze zacho-
wujący się w locie szybowcowym.
W parku sprawdza się świetnie,
chociaż z uwagi na małe obciąże-
nie powierzchni nośnej nie poleca-
my go do lotów na wietrze ani
w małych halach – szczególnie
podczas nauki.
Wszystkim wykonawcom
modeli DeproPtero życzymy wy-
łącznie udanych lotów!
i stalowe 1 mm) mocujemy ze sobą
przy użyciu omotki i kleju cyjano-
akrylowego. Jeśli łączymy stal
z prętami węglowymi – lepiej użyć
żywicy epoksydowej.
LOTY
WYPOSAŻENIE NAPĘDOWE
IRC
Procedury przedstartowe,
jakie polecam, są typowe dla więk-
szości modeli latających: po
sprawdzeniu symetrii zamocowa-
nia elementów płatowca, wyważe-
nia oraz prawidłowości działania
zdalnego sterowania – sprawdza-
my poprawność lotów ślizgowych
(w warunkach bezwietrznych lub
przy małym wietrze od dziobu). Po
stwierdzeniu poprawności szybo-
72
O tym, jakie w tym modelu
znajdzie się wyposażenie RC, naj-
częściej decyduje aktualny stan
posiadania i możliwości modela-
rzy. Minimum to trzykanałowa,
proporcjonalna aparatura modelar-
ska. Młodym modelarzom stanow-
czo odradzam w zdecydowanej
większości nieproporcjonalne, za-
238113775.023.png 238113775.024.png 238113775.025.png 238113775.026.png 238113775.027.png 238113775.028.png 238113775.029.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin