opracowanie_obloj.doc

(154 KB) Pobierz
3 pyt strategiczne:

3 pyt strategiczne:

1) wizja - powinna być

 

2) rynki i produkty: (strategia patrzy przez pryzmat konkurentów)

- wybór rynków - wiele aspektów, ale należy je wybrać innowacyjnie

    Przede wszystkim wybór konkurencji:

    a) konfrontacja- działanie na r-ku wraz z podobnymi konk (pokazanie

klientowi przewagi swojej oferty nad konk). Narzędzia: cena (najprostrzy,ale

i najdroższy instrument, bo terzeba poinformować klienta o obniżce ceny

(reklama) + koszty)

    b) budowa niszy = rynkowa/produktowa

    c)unikanie konk (bezpośredniej, potencjalnej, substytucyjnej) - budowa

specyficznego image, współpraca z konk

    d) koopreacja - alianse strategiczne

 

3) Model działania firmy

- techniczny i ekonomiczny-koncentracja na określonych aspektach

działalności

- społeczny- spos traktowania pracowników i ich rola w firmie

- organizacyjny - stopieńcentralizacji org, typ przyjętej str., rola

standardowych procedur operacyjnych

 

Budowanie strategii: (25-26)

* musi uwzględniać uwarunkowania otoczenia (analiza otoczenia) i samej org

(analiza)

* musi być przełożona na konkret - Funkcjonalne Programy Działania (FPD)

    Standardowe FPD: marketingu, finansów i k-ów, zarządzania ludzmi, prod i

tech, organizacji (str. i procedury działąnia)

*model strategii: analiza  otoczenia-anal.org-strategiczne

wybory-FPD(wdrożenie)-efekty

 

Teorie i koncepcje strategii:

1) Wymiar swobody decyzyjnej- swoboda

nieograniczona/średnia/ograniczona(duży wpływ otoczenia)

2) Wymiar formalizacji strategii:

    a) planistyczne-str powstaje i jest wdrażana formalnie (techniki

analitytczne)

    b) ewolucyjne-str matodą prób i błędów, kolejne przybliżenia

3) Wymiar p-tu ciężkości strategii: czy proces bud str zaczyna sie od

otoczenia czy od samej firmy.

 

Szkoły

A) Planistyczna (tradycyjna) - swoboda dec. strategicznych, formalna analiza

(siły, zagrożenia), budowanie planów str

B) Ewoluc - bardziej behawioralna i polityczna-Poszukiwanie spójnego

wzorca.Nie można tego procesu sformalizować i zaplanować (to kompromis)

C) Pozycujna - formalizacja (bardziej niz w "A")-pkt ciężkości na

otoczeniu-więc mniejsza swoboda managerów.Str mają charakter prod-rynkowy i

powst na poziomie SJB.

D) Zasobowa- wszystkie poprzednie - formalizacja bud str+kreatyuwność,

swoboda managerów, wiedza i umiejętności firmy są ważniejsze niż otoczenie.

Strategia: najpierw jako całość a potem dla SJB.

 

ROZDZ 2)

SZKOŁA PLANISTYCZNA (Ansoff, Ackoff +Harvard)

Org poprzez bud planów str muszą swoją przyszłość kształtować w racjonalny i

uporządkowany spos.

 

Ansoff - decyzje:

a) strategiczne-dot prod, r-ów, alokacji zasobów na poziomie całej firmy.

Przez naczelne kier w war ograniczonych inf. Decyzje nierutynowe i

niewymuszone.

b) taktyczne

c) operacyjne

 

Plany przygotowywane przez planistów.

 

Plan- ekstrapolacja przyszłości firmy.

1) Bud planu generalnego (na podst efektów poprzednich planów)

2) Rozbicie planu 1 na plany funkcjonalne - dla oddziałów.

Fazy planowania:

1) agregacji - zbierania inf

2) dezagregacji - bud planów niższego rzędu

Bud str jest zdyscyplinowanym, formalnym procesem

Podstawą bud planów str jest SWOT --> SW(firma) OT (otoczenie)

Efektem proc planowania powinna być gotowa do wdrożenia strategia- dokument

(co,kto,jak ma zrobić)

 

Krytyka i ocena:

Mintzberg - krytyka na 2 poziomach:

1) Cechy procesu planowania, które osłabiają jego praktyczną skuteczność:

a) proces planowania- scentralizowany i odizolowany od wykonawców - trudno

wykonawcom realizować plan, przy którym nie brali udziału

b) planowanie ogranicza elastyczność działania: gotowy schemat post, sztywny

plan, opór wobec jego zmian

c) planowanie nie jest technicznym procesem- jest tu walka o wpływy polit w

firmie

d) rygorystyczna kontrola efektów zabija kreatywność, skłonność do ryzyka,

utrudnia reakcję na zmiany otoczenia

 

2)Immanentne ograniczenia planowania jako procesu budowy str firmy:

a) deterministyczny char rzeczywiśtości organizacyjnej - przewidywanie stanu

otoczenia za pomocą prognoz i analiz, a otoczenie przecież zmienne jest

b) zinstytucjonalizowanie intuicji i innowacji przez sformalizowane

planowanie (brak kreatywności i intuicji w plan)

c) rozdzielenie proc bud strat od jej egzekucji (bud oddzielone od

wdrożenia)

 

--> by zbudować dobrą strategię potrzebna jest kreatywność i systematyczne

planowanie

 

Obłój - krytyka Mintzberga:

- prognozowanie przyszłości - nie ma lepszych metod jak prognozowanie

(ekstrapolacja trendów, modele ekonomet)

- str jest na tyle ważna, że zawsze musi być ktoś za nią odpowiedzialny ->

dlatego rozdzielenie bud od wdrażania.

 

 

Szkoła ewolucyjna:

Czym zajmują się managerowie i jakie mają umiejętności wg. Wrappa:

1) Stale zbierają inf dzięki nieformalnym kontaktom (z pierwszej ręki)

2) Koncentrują uwagę na kilku ważnych sprawach a nie na wszystkich jakimi

obarczają ich podwładni obawiający się odpowiedzialności

3) Sprawni politycy - muszą wykorzystywać władzę formalną i nieformalną.

Unikanie starć i nacisków (negocjując z pewnymi grupami)

4) Są nieprecyzyjni - w zmiennym otoczeniu trudno budować długofalowe cele

(są one precyzyjnie sformułowane dla zarządu - managerowie zawsze zostawiają

sobie furtkę)

Str powstaje ewolucyjnie- z masy szczegółowych decyzji operacyjnych

5) Organizacja nie zmienia sie z dnia na dzień. Str to połączenie

organizacyjnej rzeczywistości= formalne opracowania+ nieformalne rozmowy (np

z podwładnymi)

 

Krytyka i ocena:

- Szkoła EWO ma char opisowy-opiera sie na case'ach

1) Praktycznie nie ma za co jej krytykować

2) Stosowanie case'ów jako dominującej met badawczej- trudno przenieść

wyniki badań na wszystkie org

3) Trzeba znać stan pożądany - bo jak sterować ewolucją. A jeśli stan

pożądany jest podobny jak w innych firmach to jak osiągnąć przewagę.

4) Szkoła opisuje tylko sukcesy, a nie porażki firm

5) Ewolucja nie ma celu a organizacja musi go(je) mieć

6) SZkoła zakłada, że org. mają sdolność do stałego uczenia się, co w

praktyce nie zawsze się sprawdza (nie byłoby firm doradczych)

7) Każdy członek org odbiera inf ze swojej perspektywy

8) Uczymy się analizując inf z najbliższego otoczenia (ef.

reprezentatywności i dostępności??)

 

Szkoła pozycyjna:

Strategia - pozycja konk org na r-ku

- ze szkoły PLAN: rygor analityczny i dyscyplina organizacyjna procesu bud

str

- ze szkoły EWO: managerowie nie są w stanie w rzeczywistym czasie

przeanalizować złożonych sytuacji (brak czasu i możliwości poznawczych).

Managerowie- pragmatycy-upraszczają rzeczywistość (proste modele)-Badania

operacyjne.

POZYC: rozwój technik i analiz org i otoczenia

Istotą str jest osiągnięcie przewagi konk

 

1. Punktem wyjścia do bud i analizy str jest otoczenie.

PLAN: Otoczenie ważne gdy generuje istotne szanse i zagrożenia. W stabilnym

otoczeniu-SW firmy jako kryterium wyborów strategicznych

EWO: Otoczenie nie istotne (jako tło)

POZ: Otoczenie najważniejsze --> 5 sił Portera (siła dostawców, nabywców,

zagrożenia ze strony nowych konk, zagrożęnia ze strony sybstytutów, natura

rywalizacji konk)

 

2. Istotą str jest walka z konk (str należy formułować pod kątem konk)

PLAN: str nakierowana na nieokreśloną przyszłość

EWO: stro powstaje w procesie uczenia się

POZ: konk to wróg, bez konk nie ma strategii. Konk należy szeroko rozumieć.

 

3. Ist 2 fundamentalne strategie prowadzące do sukcesu: min k-ów i

zrożnicowanie.

a) min k-ów- należy bud trwałą przewagę konk. Daje ona firmie swobodę

strategicznego wyboru, którego nie ma konk.

b) zróżnicowanie- klienci muszą odróżniać nasze wyroby od konk, by chcieli

zapłacić za nie wyższą cenę. Zróżnicowanie- bardziej ograniczona swoboda

konk firmy, ale utrudnia atak konk.

 

Wymiary przewagi konk

                                                            Stopień

zobiektyzowania przewagi konk

                                                                Wysoki

niski

Stopień istotności              duży    przewaga obiektywna,ist dla klienta

przew subiektywna, ist dla klienta

przewagi dla odbiorcy    mały      przewaga obiekt, nie ist dla klienta

przew subiektywna, nie ist dla klienta

 

Zróżnicowanie-poszukiwanie ścisłego połączenia cechy prod/usł oraz klienta

(segmentu) który jest skłonny zapłacić za różnicę między naszym prod, a

konk. MA sens gdy przyrost ceny przynajmniej pokrywa dodatkowy k-ty.

 

Krytyka i ocena:

- to przeciwieństwo EWO

- mała możliwość osiągnięcia przewagi konk- str powstaje na bazie recepty

(każdy manager na jakimś poziomie możę ja stworzyć)

- k-ty i zróżnicowanie to źródło przewagi--> poprzez ekonomię skali i

przesówanie się po krzywej doświadczenia. Nie wszystkie firmy to jednak

potrafią.

- nie sprecyzowano pojęcia sukcesu- kiedy się go osiąga?

- horyzont czasowy str- statyczny i krótkookres (EWO: zbyt odległy)

- podobnie jak PLAN: jest szkołą zbyt racjonalną (brak intuicji manag,

uczenia się)

+wprowadzenie do analiz konkurencyjnego otoczenia

+ wiele nowych metod analiz (branży i gr. strategicznych.)

 

 

Szkoła zosobów, umiejętności i uczenia się (90' C.K. Prahalad, G.Hamel)

1) Fundamentalnym czynnikiem powodzenia firmy jest wiedza (Drucker)

 

8 zasad posrępowania doskonałych firm

1) Obsesja działania - szybko i zdecydowanie

2) Bliski kontakt z klientem- max satysfakcji, walka o lojalność\

3) Autonomia i przedsiębiorczość - największą inicjatywę i innowacyjność

mają małe zespoły   autonomiczne

4) Ludzie- najbardziej efektywny zasób-tworzenie motywacji i otoczenia dla

ich rozwoju

5) Koncentracja na wartościach--pracownicy powinni wierzyć w wartości i

normy-wtedy   ich działanie ma sens

6) Ograniczenie profilu działania-koncentracja zasobów na tym co firma umie

najlepiej i daje   powodzenie. Dywersyfikacja -źródło niepowodzeń

7)Ograniczenie liczebności zarządu-proste i przejrzyste srtuktury.

8) Dyscyplina i luz-kompromis, by nie zabić innowacji

 

2) Odkryto "miękkie" aspekty str (normy i wart)

Aby zrozumieć źr. sukcesu org trzeba zrozumieć konfigurację jej unikalnych

zasobów i umiejętności,

Zasoby-zbiór materialnych i nie- aktywów

3) Kluczowe kompetencje (Hamel & Prahalad)

-trzeba ją bud na poziomie całej org (a nie na poz SBU)

- istotą jest skumulowana wiedza w postaci szczególnych umiejętności

4) Co powoduje, że dane zas i umiejętności ja szczegółnie cenne?

a) zas i umiejętności- są cenne gdy są rzadkie, trudne do imitacji,

efektywnie wykorzystywane (model VRIO)

b) ekonom i społ kontekst bud przewagi konk

4 podst źr przewagi:

- różnorodności firm-tylko firmy o najlepszych zasobach (cennych i

rzadkich) będą miały korzyści nadzwyczajne)

- ograniczona mobilność zas

- ograniczenia ex-ante - konk nie mają równego dostępu do zas

- ograniczenia ex-post- ograniczona możliwość imitowania i sybstytutowania

zasobów najlepszych firm (unikalność, historyczne uwaruknowania, niejasne

zw. przycz-skutk)

 

5) Między zas oraz zamierzeniami firmy musi ist. dynamiczne napięcie.

- firma musi pozostać w równowadze z otocz., sprawnie alokować zas, ale

jednocześnie używać swych zas jak dzwigni wypychającej je stale w górę

(mobilizacja i wykorzystanie zas)

*może je szybciej akumulować i umiejętniej zużywać niż inne org

*umiejętna koncentracja zas-wąska specjalizacja

*umiejętne łączenie i koordynacja

*wszechstronne wykorzystywanie zas (łączenie prod by osiągnąc

synergię-Cartier-zegarki i biżuteria)

 

Krytyka:

+str zależna od otoczenia (tak jak POZ)

+do konfiguracji strategicznych zas- umiejętności menadzerskie (ważniejszy

czynnik decydujący o  efektywności firmy niż otoczenie i str branży)

+bud strat wymaga jasnych wyborów manager na poz koproracji (jak w PLAN i

POZ)

+realizacja strat nie ma char tylko planowego, wdrożenie krok po kroku(jak

EWO) (powolna rozbudowa zas-unikalna konfiguracja)

-abstrakcyjna i ogólna

- teorie sukcesu to uproszczenia

-mało konkretnych rozwiązań

-koncentracja na sukcesach firm, nie pisze dlaczego firmy upadają

 

 

CZ2 Strategiczna diagnoza otoczenia org:

Środowisko to skomplikowany sys wiely trendów, zdarzeń, r-ów, ktore tworezą

kontekst działania firmy.

Anal stratrgiczna otoczenia -> 3 poz:

1) Środowiska

2) Branży

3) Gr. strategicznej

 

1-->3 -zwiększa się stopień precyzji i skraca horyzont czas

 

W teorii i praktyce zarządzania zdefiniowanie terytowium i granic środowiska

org. oraz decyzje o spos poruszania się po nim są testem wiedzy i wyobraźni

naukowców i strategów.

 

1. Analiza środowiska- wykraczanie poza ramy bezpośredniego rynku (firmy) i

poza obecną chwilę --> "tam i w przyszłości"

CEL: zrozumienie konfiguracji zjawisk i trendów, które są dla firmy istotne,

ale których wpływ nie jest oczywisty.

Punkt wyjścia analizy:

*horyzont czas

*obszar rynkowo-geogr

*przewidywalny zakres dywersyfikacji firmy

Analiza środ - na 3 poz:

 

A) Identyfikacja otoczenia dalszego i bliższego

Dalsze- wpływa na firmę, ale firma na nie nie wpływa.-nie ma jednoznacznych

analiz. Postrzegania tego otoczenia zależy od osobistego odczytywania

trendów. W dłuższym czasie można wpływać (lobbing)

Bliższe- na wpływ na firmę i firma ma na nie. Elementy otoczenia bliższego:

odbiorcy, konk, dost, lokalna społeczność.

 

B) Segmentacja otoczenia i zbudowanie map strategicznych kibiców

Są 2 spos segmentacji otoczenia:

-->generalna seg otoczenia

Otoczenie: ekono, społ, techno, polit-pr, demograf

Ważne bo:

*zjawiska i trendy w tych segmentach mają długi i krotkofalowy wpływ na

firmy

*nowe zdarzenia i zmiany trendów i dynamika wzajemnych relacji->

redefinicja granic branż, r-ów   i trybów konkurowania.

*te same trendy mają odmienne znaczenie dla róznych branż i rynków (nawet

wewn ich)

 

-->zdefiniowanie grup i org mających swój udział w działaniach firmy (trzeba

się z nimi liczyć) [stakeholders, strat kibice, interesariusze,

oddziaływacze]

Stakeholders to grupy, instyt, org, które spełniają 2 war:  1) maja swoją

"stawkę" w działaniu firmy, w jej decyzjach i ich efektach. 2) są w stanie

wywrzeć efektywną presję na organizację

Tu też jest otoczenie:

Bliższe-dost, konk, odbio, lok społ, lok agencje regulacujne (zależą oni od

firm i firmy od nich). Trzeba oszacować siłę nacisku każdego z nich.

Dalsze- trudniej ich zdefiniować, wysyłają słabe sygnały, które trzeba

interpretować, wielu jest ukrytych. Dopiero jak sie zorganizują to działają

(np ekolodzy)

Analiza kibiców-jakościowa--> mapy i tabele wpływów i zależności by zobaczyć

ich wzajemne powiązania.

 

C) Analiza szans i zagrożeń - ocena trendów i możliwych zdarzeń w

segmentach.

Te same trendy mogą mieć pozytyw i neg wpłych - w zależności od sektora.

* do oceny- eksperci (met delficka i macież krzyżujących się wpływów)

* trzeba uważać na szanse i zagrożenia istotne, ale których

prawdopodobieństwo jest niskie

 

Podsumowanie:

- błędem jest koncentracja na bezpoś otoczeniu ekonom-tech i branży.

 

 

2. Analiza branży - (bezpośr otocz) "tu, teraz i w przyszłości" - diagnoza

stanu obecnego + scenariusze rozwoju branży (5 sił)

3.  Anal gr. strategicznych - "tu i teraz" - anal bezpośr konk.

 

ANALIZA KONKURENCJI W BRANŻY:

Na podst modelu 5-siu sił- warunkujące koszty, ceny, niezbędne inwest

1) Bariery wejścia

Zależą od:

              a) ekonomi skali

              b) wymogi kapitałowe

              c) siła marek i produktów

              d) koszty zamiany- np: znalezienie nowego dostawcy

              e) dostęp do kanałów dystrybucji

              f) dostęp do technologii - patenty i licencje

              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin