ĆWICZENIA NA DOBRĄ DYKCJĘ
Wszystkie wyrazy wymawiaj powoli i bardzo wyraźnie. Patrz uważnie w lusterko i zwracaj szczególną uwagę na symetrię ust. Kiedy opanujesz nawet najtrudniejsze ćwiczenia, możesz sobie poćwiczyć ich interpretację: zdziw się, nakrzycz na kogoś, wyznaj komuś miłość używając tylko tych zdań:
• Moja miła mamo.• Mam małą maskotkę.• Nie marszcz czoła.• Zmiażdż dżdżownicę.• Pocztmistrz z Tczewa.• Koszt poczt w Tczewie.• Z czeskich strzech szło Czechów trzech, gdy nadszedł zmierzch, pierwszego w lesie zagryzł zwierz, bez śladu drugi w gąszczach sczezł, a tylko trzeci z Czechów trzech osiągnął marzeń kres.• Trzech Czechów szło ze Szczebrzeszyna do Szczecina.• Rozrewolwerowany rewolwer rozrewolwerował się.• Przeleciały trzy pstre przepiórzyce przez trzy pstre kamienice.• Nie pieprz Pietrze wieprza pieprzem, bo przepieprzysz, Pietrze, wieprza pieprzem.• Kiedy pieprz się w wieprza wetrze, wtedy mięso będzie lepsze.• Czy tata czyta cytaty Tacyta.• Chrząszcz brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie, że przepiórki pstre trzy podpatrzyły jak raz w Pszczynie cietrzew wieprza wietrzył.• Wietrzył cietrzew wieprzy szereg oraz otomanę, która miała trzy z nóg czterech powyłamywane.• Tracz tarł tarcicę tak, takt w takt, jak takt w takt tarcicę tartak tarł.• Jola lojalna.• W czasie suszy szosa sucha. Suchą szosą Sasza szedł.• W czasie suszy Saszę suszy.• Zmistyfikowanie i odmitologizowanie niezidentyfikowanych obiektów latających.• Wyindywidualizowaliśmy się z rozentuzjamowanego tłumu.• Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego. Szły pchły koło wody, pchła pchłę pchła do wody i ta pchła płakała, że ją tamta pchła popchała.• Siedzi kura na koszyku liczy jaja do szyku: jedno jajo, drugie jajo trzecie jajo...• Błazen Błażej błąka się po błoniach.• Wart Pac pałaca, a pałac Paca.• Tchórząc tchórzliwiej od tchórza.• Ależ alabastrowa Ala alarmuje altem alpejskiego albatrosa.• Młodość płochość, starość nie radość.• Józek Kluzek napraw wózek, uprządź cienkie nici na powrózek.
Najlepiej i najskuteczniej wykonuje się je w pozycji stojącej. Stajemy w lekkim rozkroku, ciało rozluźnione, ręce wzdłuż ciała, plecy proste, głowa i szyja w linii prostej z kręgosłupem. Przy oddychaniu (wdechu) kontrolujemy, aby ramiona nie unosiły się w górę. Przy wydechu unikamy wszelkich ruchów szyi i głowy.
Chciałabym, aby te ćwiczenia pozwoliły Państwu odszukać w odczuciach wewnętrznych pełny oddech żebrowo - przeponowy. Pozwoli on na wykorzystywanie jak największej powierzchni płuc. Ma to ogromne znaczenie podczas pięknej mowy i śpiewu. Poza tym głębokie wdechy i spokojne wydechy rozluźniają napięcie mięśniowe narządów głosu i ciała podczas sytuacji stresowych, pomagają podczas tremy, np. w czasie publicznych wystąpień.
Abyśmy mogli pięknie mówić - czystym i donośnie brzmiącym głosem, przy jak najmniejszym zużyciu powietrza znajdującego się w płucach, proponuję wykonywanie poniżej zamieszczonych ćwiczeń na legato. Jest to sposób artykulacji dźwięków, który polega na tym, że wykonujemy je, łącząc płynnie ze sobą.
Ćwiczenia na legato
Ćwiczenie, oprócz techniki legato, uczy jak bezpiecznie krzyczeć lub bardzo głośno mówić (na impuls oddechowy). Pamiętajmy o łączeniu dźwięków.
Wszystkie ćwiczenia wykonujemy po uprzednim prawidłowo wykonanym wdechu (pełnym, nie za dużym, ramiona nie unoszą się do góry). Jeżeli faza wydechu wydaje nam się za krótka, wówczas poćwiczmy nabieranie powietrza nosem (tak jak byśmy wąchali kwiaty).Ponieważ na samogłosce "i" jest bardzo dobre zwarcie strun głosowych, więc większość ćwiczeń oparłam o sylaby, w których występuje ta głoska.
archiepol