Matematyka Zbiór Zadań dla uczniów gimnazjum - Zofia Kujawa.pdf

(46750 KB) Pobierz
ZOFIA KUJAWA
ZBIÓR ZADAŃ DLA UCZNIÓ W G IM NAZJUM
ZBIÓ R U W Z G L Ę D N I A Z M IA N Y
781816406.002.png
SPIS TREŚCI
1.1. Działania na liczbach......................................................................................................................... 5
1.2. Procenty................................................................................................................................................. 16
1.4. Równania .............................................................................................................................................. 28
1.5. Układy równań .................................................................................................................................. 32
2. Wykresy funkcji................................................................................................................. 38
2.1. Funkcje.................................................................................................................................................... 38
2.2. Odczytywanie wykresów................................................................................................................40
3.1. Statystyka opisowa .........................................................................................................................43
3.2. Wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa ....................................................49
4.1. Trójkąty.................................................................................................................................................... 51
4.2. Wielokąty .............................................................................................................................................. 54
4.3. Koła i okręgi ........................................................................................................................................ 63
4.4. Wielokąty i okręgi ............................................................................................................................ 66
5.1. Graniastosłupy..................................................................................................................................... 69
5.2. Ostrosłupy..............................................................................................................................................75
5.3. Bryły obrotow e.................................................................................................................................. 79
6.1. Pszczoły i miód ..................................................................................................................................85
6.2. W podróży ........................................................................................................................................... 89
6.3. Festyn .................................................................................................................................................... 93
6.4. Matematyka od kuchni ................................................................................................................ 97
6.5. Z papieru ...........................................................................................................................................101
Rozwiązania zadań.............................................................................................................. 105
Wymagania ogólne i szczegółowe z matematyki zawarte w podstawie
programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjum............................................. 139
781816406.003.png
1.LICZBY I
WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE
■ 1 .1 . DZIAŁANIA NA LICZBACH
H
i
B g M m M M m
I 1. Ile razy większa jest liczba liczb trzycyfrowych niż liczb dwucyfrowych?
¡Za pisz ob iic S f iia.
...
!
i
;
i
I
|
!
i
i
^
!’ i
: j
i
|
Odp.:
U 2. Członkowie kółka matematycznego
podali swój wzrost (zobacz rysu­
nek). Oceń prawdziwość poniższych
zdań.
I. Wszyscy chłopcy użyli liczby wy­
miernej.
□ PRAWDA
□ FAŁSZ
II. Rysunki ponumerowano w kolejności od chłopca najwyższego do najniższego.
□ PRAWDA
□ FAŁSZ
□ 3. Uzupełnij zdania.
I. Na niektórych budynkach znajdują się oznaczenia roku zakończenia ich budowy. Dom,
na którym umieszczono napis MCMVI powstał po
latach od wybudowa­
nia domu z oznaczeniem MDCCCV.
II. W napisach końcowych filmu podano rok jego produkcji jako MCMLVIII. Po 44 la­
tach nakręcono nową wersję tego filmu, którego zapis roku produkcji w systemie rzymskim
to
□ 4. Podaj dwie kolejne liczby naturalne, których suma jest równa 73.
i j
Zapisz obliczenia.
_
Odp,
5
781816406.004.png
1. Liczby i wyrażenia algebraiczne
O 5. O ile suma liczb 7,6 i - l | jest większa od ilorazu liczb 0,25 i l|?
Zapisz obliczenia, i
O dp.: .......................................................................................................................
□ 6. Przy dodawaniu kilku liczb uczeń błędnie odczy­
tał dwie cyfry. Cyfrę dziesiątek jednej z liczb: 5
odczytał jako 7, a cyfrę jedności którejś z liczb: 9
- jako 6 i otrzymał wynik równy 768. Podaj
właściwy wynik tego dodawania.
Zapisz obliczenia.
|
W ła ściw y w y n ik :..................................................................................................
□ 7. O trzycyfrowej liczbie 78[? wiadomo, że dzie­
li się przez 2 i 3. Podaj wszystkie możliwe cyfry,
które można wstawić w miejsce znaku zapytania.
Zapisz obliczenia.
Odp,:
8. Wyznacz wszystkie cyfry x oraz y tak, aby licz­
ba 23x75327)' była podzielna przez 36.
Zapisz obliczenia.
O dp.:
□ 9. Zaznacz zbiór, który zawiera wszystkie dzielniki liczby 48.
A. {2, 3, 4, 6, 8, 12,16, 24}
B. {1, 2, 3, 4, 6, 8, 12,16, 24}
C. {2, 3, 4, 6, 8, 12,16, 24, 48}
D. {1, 2, 3, 4, 6, 8, 12, 16, 24, 48}
Cf/D 10. Zaznacz fałszywe dokończenie zdania: Liczba 654 132
A. dzieli się przez 3 i dzieli się przez 4. B. dzieli się przez 6 i nie dzieli się przez 9.
C. dzieli się przez 2 i dzieli się przez 6. D. dzieli się przez 6 i dzieli się przez 9.
□ 11. Zaznacz parę liczb, których NWD {a, b) = 24 i NWW {a, b) = 144.
A. a = 48, b = 72
B. a = 144, b = 72
C. a = 24, b = 6
D. a = 24, b =72
6
781816406.005.png
1.1. Działania na liczbach
□ 12. Liczbę 9 804 można przedstawić w postaci
A. 9 • 1 003 + 8 • 102 + 1
B. 9 • 1 003 + 8 • 97 + 4
C. 9 • 1 003 + 8 • 102 + 4 • 10
D. 9 • 1 003 + 8 • 97 + 1
13. W wyrażeniach na rysunku postaw nawiasy tak, aby wynik był największą liczbą - wiek
dziadka oraz najmniejszą - wiek wnuczka. Jaka jest średnia wieku dziadka i wnuczka?
zapis? obliczenia.
....
Odp..
4 ■ 12 + 18 : 6 + 3 !
Cfj □ 14. Podaj dziewięćdziesiątą dziewiątą cyfrę po prze-
Zapisz obliczenia.
cinku w rozwinięciu dziesiętnym ułamka —
Odpowiedź uzasadnij.
13
Odp.:
\
.....|..
:
i
1
□ 15. Zaznacz ^ liczby 54.
A. 5
B. 5
C. I5
D. 4
□ 16. Zaznacz 1~ liczby 12,9.
A. 2,1
B. 2,15
C. 21,5
D. 215
□ 17. Zaznacz liczbę odwrotną do 3y.
A. -3j
B.3J
c 23
□ 18. Zaznacz liczbę przeciwną do 1,15.
A 122.
115
B -isa
115
C. 11,5
D. -1,15
781816406.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin