KOREA POŁUDNIOWA - CORAZ WIĘKSZA SAMODZIELNOŚĆ.pdf

(89 KB) Pobierz
Korea Południowa - coraz większa samodzielność
2010-08-19
psz.pl - Oskar Pietrewicz: Korea PoÿudnÉ
Oskar Pietrewicz: Korea Południowa coraz większa samodzielność
Lubię to! Bądź pierwszym znajomym, który to lubi.
Oskar Pietrewicz
04.02.2010.
Coraz większy udział w światowych wydatkach na zbrojenia, silne powiązania politycznowojskowe z
USA, stacjonowanie amerykańskich żołnierzy na Półwyspie Koreańskim oraz rozbudowa przemysłu
obronnego czynią z Korei Południowej jednego z kluczowych aktorów w regionie Azji i Pacyfiku.
REKLAMA
Zależność od USA
Do połowy lat 60. XX wieku Korea Południowa była całkowicie zależna od pomocy wojskowej i dostaw sprzętu z
USA. Potwierdzeniem silnego wpływu USA była obecność ok. 60 tys. amerykańskich żołnierzy na obszarze Półwyspu
Koreańskiego. Impulsem do zmiany takiego stanu rzeczy była doktryna Nixona z 1969 roku, która zakładała
rozbudowę sił samoobrony azjatyckich sojuszników USA. W 1971 roku południowokoreańskie Ministerstwo Obrony
Narodowej utworzyło Defence Procrument Agency (DPA), której działalność przyczyniła się do modernizacji armii.
Agencja, działająca do dziś, jest odpowiedzialna za ponad 95 proc. wszystkich działań w zakresie zamówień
obronnych w Korei Południowej. Do funkcji DPA należy zaliczyć: zakup materiałów do celów obronnych, budowa
obiektów wojskowych, zarządzanie dostawami, pozyskiwanie informacji cenowych i zarządzanie kosztami oraz
kontrola umów offsetowych.
Działania na rzecz utworzenia w latach 70. krajowego przemysłu obronnego poparte były odpowiednimi aktami
prawnymi: ustawą o przemyśle obronnym z 1973 roku, planem rozbudowy armii z 1974 roku i ustawą o podatkach
w kwestiach obronności z 1975 roku, która ułatwiła finansowanie rozwoju przemysłu obronnego. Kroki
podejmowane w zakresie obronności opierały się na ogólnej polityce rządu z lat 70., która polegała na pogłębianiu
inwestycji w sektorach stoczniowym, stalowym i elektronicznym. W związku ze zmianą polityki zagranicznej w
regionie Azji i Pacyfiku, USA zdecydowały się przeznaczyć ponad 1,5 mld dol. programów pomocowych na rzecz
wsparcia pięcioletniego planu modernizacji południowokoreańskich sił zbrojnych na lata 197175.
Rozwój gospodarczy i rozbudowa potencjału militarnego
Produkcja broni na potrzeby południowokoreańskiej armii rozpoczęła się w 1971 roku, kiedy z inicjatywy
Ministerstwa Obrony Narodowej Korei Południowej została wybudowana fabryka montażowa amerykańskich
karabinów Colt M16. W połowie lat 70. Korea Południowa podpisała z USA umowy w sprawie rozpoczęcia
licencjonowanej produkcji wielu rodzajów broni produkcji amerykańskiej, takich jak granaty, moździerze, miny,
karabiny maszynowe wraz z amunicją itp. Do lat 90. Korea Południowa rozwinęła również produkcję czołgów, dział
samobieżnych, dział polowych, pojazdów opancerzonych i śmigłowców. Przy współpracy z amerykańskimi firmami w
rozbudowę sił zbrojnych Korei Południowej zaangażowane były takie firmy jak Hyundai, Daewoo, Samsung i KIA.
Sukcesy południowokoreańskiego przemysłu sprawiły, że United States Air Force postanowiły zawrzeć z Korean Air
Force umowę dotyczącą modernizacji i konserwacji na terenie Korei Południowej amerykańskich sił powietrznych,
stacjonujących w Korei Południowej, Japonii i na Filipinach. Na szczególną uwagę zasługuje również wzrost
znaczenia południowokoreańskiego przemysłu stoczniowego w latach 70. i 80., co wyniosło Koreę Południową na
pozycję światowego lidera w produkcji supertankowców i platform wiertniczych. Rozwojowi sektora cywilnego od lat
80. towarzyszyła rozbudowa morskich sił militarnych, zwłaszcza łodzi podwodnych, fregat rakietowych i kanonierek
patrolowych. Od lat 90. koreańskie stocznie nawiązały ściślejszą współpracę z firmami zbrojeniowymi z USA,
Niemiec i Włoch w sprawie budowy okrętów wojennych.
Między 1971 a 1975 rokiem wydatki na obronę w Korei Południowej wzrosły z 411 mln dol. do 719 mln dol. rocznie,
co stanowiło ok. 4,5 proc. PKB. W 1976 roku rząd po raz pierwszy opodatkował wydatki zbrojeniowe, a nakłady na
siły zbrojne i przemysł obronny wzrosły w stosunku do 1975 roku o 100 proc., osiągając ok.1,5 mld dol. Wzrost
kosztów związanych z produkcją broni i amerykańska pomoc finansowa sprawiły, że nastąpiło zwiększenie
wydatków obronnych z 5,2 proc. PKB w 1979 roku do 6,2 proc. PKB w 1982 roku. Do 1990 roku wydatki na obronę
wzrosły do prawie 10 mld dol. rocznie, ale ze względu na wysoki wzrost gospodarczy wyniosły, po raz pierwszy od
1975 roku, poniżej 5 proc. PKB.
Na przełomie lat 80. i 90. przedstawiciele Korei Południowej i USA uznali, że ZSRR nadal będzie wspierał dążenia
Korei Północnej. Z tego powodu amerykański sekretarz obrony Richard Cheney i południowokoreański minister
obrony narodowej Yi Sanghun zgodzili się na wzmocnienia wspólnego planowania strategicznego, co wiązało się
również z modernizacją sił zbrojnych. W 1990 roku 40 proc. budżetu obronnego Korei Południowej było
przeznaczonych na zbrojenia i modernizację sprzętu. Ustanowiono szereg dalekosiężnych celów, takich jak
wykorzystanie satelitów wywiadowczych i samolotów wczesnego ostrzegania do ustanowienia własnego systemu
rozpoznania, poprawa siły ognia i precyzji produkowanej broni, rozbudowa broni rakietowej i modernizacja sił
powietrznych i floty wojennej. 35 proc. budżetu obronnego stanowiły koszty operacyjne sił lądowych, morskich i
powietrznych na potrzeby istniejącego zagrożenia ze strony Korei Północnej. Sumy były przeznaczane na nowe
szkolenia, wsparcie logistyczne i świadczenia dla personelu wojskowego. Pozostałe 25 proc. wiązało się z nakładami
na siły zbrojne znajdujące się w rezerwie, współpracę w ramach sojuszu z USA, badania nad nowymi technologiami
obronnymi oraz budowę i utrzymanie obiektów wojskowych.
www.psz.pl/index2.php?option=com_cÉ
1/3
343099259.004.png 343099259.005.png 343099259.006.png 343099259.007.png
2010-08-19
psz.pl - Oskar Pietrewicz: Korea PoÿudnÉ
Potwierdzeniem południowokoreańskich wysiłków na rzecz rozbudowy potencjału militarnego był znaczący wzrost
nakładów finansowych. Mimo że udział procentowy wydatków na zbrojenia zmalał z 6 proc. PKB w 1980 roku do 2,7
proc. PKB w 1997 roku, to budżet zbrojeniowy w 1997 roku był 165 razy wyższy niż w 1971 roku i wynosił 16,7 mld
dol. W 1995 roku został ogłoszony Force Improvement Program (FIP), pięcioletni program rozbudowy sił zbrojnych,
który przewidywał przeznaczenie 115 mld dol. na lata 19972001. Zgodnie z planem roczny budżet zbrojeniowy w
2001 roku miał wynieść 30,7 mld dol., co w kategorii zbrojeń sytuowałoby Koreę Południową w gronie państw
zachodnioeuropejskich. Jednak ambitne plany pozostały niezrealizowane w związku z azjatyckim kryzysem
gospodarczym w latach 199798, który szczególnie negatywnie odbił się na południowokoreańskiej gospodarce.
Dodatkowym czynnikiem hamującym rozbudowę sił zbrojnych był wzrost nakładów budżetowych na gwarancje
socjalne w związku z oczekiwaniami społecznymi. Dlatego też w 1998 roku Korea Południowa wydała na zbrojenia
zaledwie 16,1 mld dol.
Wzrost XXI wieku
Wyraźna tendencja wzrostowa w południowokoreańskich wydatkach na zbrojenia rozpoczęła się w 2001 roku, a
dodatkowym impulsem był wybór Roh Moohyuna na prezydenta Korei Południowej w 2002 roku. Administracja
Roha opowiadała się za trzema filarami – równością w sprawach wewnętrznych, solidarnością w polityce wobec
Korei Północnej i niezależnością w polityce zagranicznej. Szczególnie ten ostatni miał wpływ na wzrost nastrojów
antyamerykańskich, w związku z czym postawiono na rozwój samodzielnych zdolności militarnych. Ponadto, w 2004
roku USA zapowiedziały zmniejszenie liczby swoich żołnierzy na Półwyspie Koreańskim z 37,5 tys. w 2004 do 25
tys. w 2008 roku (ostatecznie w Korei Południowej stacjonuje 28,5 tys. amerykańskich żołnierzy). W obliczu tych
zmian Roh zdecydował się na zwiększenie potencjału militarnego Korei Południowej, zastrzegając, że rodzimy
przemysł obronny będzie miał większe znaczenie niż zamówienia u zagranicznych firm zbrojeniowych, co
zaniepokoiło zwłaszcza USA. Potwierdzeniem prezydenckich deklaracji był stopniowy wzrost nakładów. W 2001 roku
Korea Południowa przeznaczyła na zbrojenia 17,13 mld dol. (2,5 proc. PKB), a w 2007 roku wydatki wyniosły już
22,12 mld dol. (2,6 proc. PKB). O wzroście znaczenia Korei Południowej świadczył również raport Sztokholmskiego
Międzynarodowego Instytutu Badań nad Pokojem (Stockholm International Peace Research Institute, SIPRI) z 2006
roku, zgodnie z którym w 2005 roku Korea Południowa zajęła 11. miejsce na świecie pod względem wydatków na
zbrojenia (2 proc. światowych wydatków na zbrojenia).
Defence Reform Plan
Bardzo istotna dla rozbudowy potencjału militarnego Korei Południowej była decyzja z września 2005 roku o
powstaniu Defence Reform Plan (DRP). Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Obrony Narodowej plan początkowo
zakładał 11procentowy wzrost rocznych wydatków wojskowych w ciągu 10 lat, co oznacza przeznaczenie sumy 281
mld dol. Ideą przyświecającą twórcom planu jest stworzenie do 2020 roku nowoczesnej armii i systemów
obronnych. Z jednej strony plan zakłada zakup nowoczesnego sprzętu wojskowego i rozbudowę rodzimego
przemysłu zbrojeniowego (lotnictwo, flota wojenna, rakiety balistyczne), a z drugiej przewiduje zmniejszenie liczby
żołnierzy z 680 tys. w 2005 do 500 tys. w 2020 roku. Ponadto, założeniem jest reorganizacja armii i zwiększenie
udziału kobiet w kadrze oficerskiej z 2,7 do 7 proc. w 2020 roku. W ocenie RAND Corporation południowokoreański
plan wydaje się być rozsądnym pomysłem na rozbudowę sił zbrojnych Korei Południowej, który zwiększy zdolności
tego kraju wobec przyszłych zagrożeń, ze szczególnym uwzględnieniem potencjalnej inwazji Korei Północnej.
Głównym celem Korei Południowej w kwestii obronności jest modernizacja swoich sił zbrojnych do poziomu
proporcjonalnego z potencjałem gospodarczym kraju. Mimo że dotychczas dominowało w Korei Południowej
amerykańskie firmy zbrojeniowe, to południowokoreańskie władze w dalszym ciągu rozważają zawieranie umów z
konkurencyjnymi firmami europejskimi. Niemniej jednak wiele wskazuje, że Korea Południowa nadal będzie dobrym
partnerem dla amerykańskich firm, które będą wykorzystywać powiązania politycznowojskowe na linii Seul –
Waszyngton. Najistotniejszym dążeniem Korei Południowej stała się jednak rozbudowa własnego przemysłu
obronnego. W 2006 roku Ministerstwo Obrony Narodowej postanowiło zreformować DRP z poprzedniego roku i
przedstawiło plan powiększenia potencjału militarnego na lata 20072011, z naciskiem na badania i rozwój
technologiczny. Zaproponowano zwiększenie wydatków na obronę z poziomu 2,57 proc. PKB w 2006 roku do 2,89
proc. PKB w 2011 roku. Inwestycja 156 mld dol. ma przyczynić się zarówno do produkcji zaawansowanych
rodzajów broni, jak i zmian w strukturach dowodzenia.
Rozwój przemysłu obronnego sprawia, że Korea Południowa staje się atrakcyjnym partnerem w handlu bronią. W
2007 roku Turcja ogłosiła zawarcie z Korea Aerospace Industries kontraktów na zakup sprzętu lotniczego,
opiewających na sumę 450 mln dol. Podobne umowy zostały zawarte z Indonezją, a Turcja również podjęła decyzję
o zakupie południowokoreańskich technologii do produkcji czołgów i amfibii. Warto zaznaczyć, że przy zawarciu
powyższych umów miała udział powołana w 2006 agencja rządowa Defense Acquisition Program Administration
(DAPA). Jest ona odpowiedzialna za wzrost przejrzystości w handlu bronią, wspieranie rozbudowy przemysłu
obronnego i realizację zamówień zbrojeniowych.
Kontynuatorem idei rozbudowy południowokoreańskich sił zbrojnych jest obecny prezydent Korei Południowej Lee
Myungbak, który rozpoczął kadencję w lutym 2008 roku. W odróżnieniu od poprzedników Lee przyjął bardziej
stanowczą postawę wobec północnokoreańskiego reżimu, uzależniając wszelkie zaangażowanie Seulu w rozmowy z
Pjongjangiem od sukcesów w denuklearyzacji Półwyspu Koreańskiego. Oznacza to również potwierdzenie ciągłego
stanu niepewności w relacjach między dwoma państwami koreańskimi, co skłania je do zwiększenia wydatków na
zbrojenia. W raporcie SIPRI z 2009 roku Korea Południowa ponownie znalazła się na 11. miejscu wśród państw
wydających najwięcej na zbrojenia. Zgodnie z treścią raportu w 2008 roku Seul przeznaczył 24,2 mld dol. na
zbrojenia, co stanowi 1,7 proc. światowych wydatków. Ponadto, ustalono, że w latach 19992008 wydatki na
zbrojenia w Korei Południowej wzrosły o 51,5 proc. (średnia światowa wyniosła 44,7 proc.). Ponadto, we wrześniu
2009 roku Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało o planowanym zwiększeniu nakładów na zbrojeniu w
2010 roku o 3,8 proc. do ok. 24,7 mld dol. Podkreślono, że nastąpi wzrost wydatków na badania z 5,6 proc. do 6,1
www.psz.pl/index2.php?option=com_cÉ
2/3
343099259.001.png
2010-08-19
psz.pl - Oskar Pietrewicz: Korea PoÿudnÉ
proc. budżetu zbrojeniowego, co oznaczać będzie wydatek rzędu ok. 1,5 mld dol.
Rola Pjongjangu
Należy podkreślić, że znaczącą rolę w polityce obronnej i decyzjach związanych ze zbrojeniami Seulu odgrywa
zagrożenie ze strony Pjongjangu, co potwierdziły wydarzenia z 2009 roku. Po tym jak w kwietniu Korea Północna
przeprowadziła próby rakietowe, a w maju próbę nuklearną, w południowokoreańskiej administracji zaczęły
dominować poglądy o konieczności rozbudowy zdolności obronnych. Realizacją tych postulatów była czerwcowa
decyzja o zakupie czterdziestu amerykańskich rakiet typu ziemiapowietrze (SM2s), które mają zostać
zamontowane na południowokoreańskim niszczycielu, wyposażonym w system przeciwlotniczy i antyrakietowy
Aegis. Ponadto, w lipcu południowokoreańskie władze podjęły decyzję o planie budowy do 2014 rok systemu
ochrony przed impulsami elektromagnetycznymi powstałymi w wyniku ataku nuklearnego, co pochłonie 78 mln dol.
Równocześnie Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało o zakupie do 2015 roku amerykańskich
bezzałogowych samolotów wywiadowczych Global Hawk, a także przyspieszyło termin zakup bomb typu bunker
blaster z 2014 na 2010 rok. Inna inicjatywą jest budowa do 2014 roku bazy morskiej na wyspie Jeju. Celem
inwestycji, która ma kosztować 850 mln dol., jest zabezpieczenie morskich szlaków komunikacyjnych oraz
odstraszanie północnokoreańskich oddziałów.
Wnioski
Analiza problematyki zbrojeń w Korei Południowej od lat 70. XX wieku do czasów współczesnych pokazuje, że Seul
zdecydowanie postawił na rozbudowę swojego potencjału militarnego, zgodnie z założeniem, że ma on być
proporcjonalny z potencjałem gospodarczym kraju. Coraz większy udział w światowych wydatkach na zbrojenia,
silne powiązania politycznowojskowe z USA, stacjonowanie amerykańskich żołnierzy na Półwyspie Koreańskim oraz
rozbudowa przemysłu obronnego czynią z Korei Południowej jednego z kluczowych aktorów w regionie Azji i
Pacyfiku. Należy jednak pamiętać, że z jednej strony sąsiedzi Korei Południowej – Chiny i Japonia – wydają
zdecydowanie więcej na zbrojenia, a z drugiej Seul jest ciągle narażony na potencjalne zagrożenie ze strony
Pjongjangu. Tym samym zrozumiałe wydają się być południowokoreańskie inicjatywy zbrojeniowe, na czele z
Defence Reform Plan na 2020 rok. Warto się jednak zastanowić czy w rzeczywistości Korea Południowa nastawiona
jest głównie na rozbudowę potencjału militarnego czy też priorytetem jest dla niej zwiększanie pozycji gospodarczej
i forsowanie idei Green Korea, zgodnie z którą Seul miałby być światowym potentatem pod względem
wykorzystania technologii przyjaznych środowisku naturalnemu.
Na podstawie:
http://english.peopledaily.com.cn
http://www.army.mil.kr
http://www.dapa.go.kr
http://www.frost.com
http://www.globalfirepower.com
http://www.globalissues.org
http://www.globalsecurity.org
http://www.keia.org
http://www.korea.net
http://www.koreatimes.co.kr
http://www.mnd.go.kr
http://www.nytimes.com
http://www.sipri.org
Zamknij okno
www.psz.pl/index2.php?option=com_cÉ
3/3
343099259.002.png 343099259.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin