Korzystanie z portali społecznościowych przez młodzież.pdf

(305 KB) Pobierz
Korzystanie z portali społecznościowych
przez młodzież. Wyniki badania EU NET ADB
K ATARZYNA M AKARUK
Fundacja Dzieci Niczyje
Zdecydowana większość młodzieży w wieku 14–17 lat w Polsce posiada profi l chociaż na jednym por-
talu i korzysta z niego codziennie. Portale społecznościowe są bardziej popularne wśród dziewczyn.
Dziewczyny częściej odwiedzają tego typu strony i spędzają na nich więcej czasu niż chłopcy, zarówno
w dni, kiedy są lekcje, jak i w dni wolne od zajęć szkolnych. Główne powody, dla których nastolatki ko-
rzystają z serwisów społecznościowych, to utrzymywanie kontaktu z innymi, nawiązywanie nowych
znajomości, odrabianie lekcji oraz bycie na bieżąco z różnego rodzaju informacjami. Osoby spędzające
na portalach społecznościowych co najmniej 2 godziny dziennie częściej pokonują za pomocą interne-
tu samotność (p<0,05) niż inni ich użytkownicy. Istnieje zależność między intensywnym użytkowa-
niem serwisów społecznościowych i różnymi problemami psychospołecznymi. Najsilniejszy związek
zachodzi w przypadku zachowań niedostosowanych oraz agresywnych. Ponadto osoby intensywnie
korzystające z portali społecznościowych częściej korzystają z internetu w sposób dysfunkcyjny.
S ŁOWA KLUCZOWE :
PORTALE SPOŁECZNOŚCIOWE , F ACEBOOK , DYSFUNKCYJNE KORZYSTANIE Z INTERNETU , PROBLEMY PSYCHOSPOŁECZNE ,
MŁODZIEŻ
1. Wstęp
P ortale społecznościowe to serwisy łą-
dejmowanych form aktywności internetowej
przez europejską młodzież w wieku 14–17
lat (Tsitsika i in., 2013). Badania przeprowa-
dzone w 2010 roku wśród nieco młodszych
respondentów (w wieku 9–16 lat) pokazały,
że 71% dzieci w Polsce posiadało swój profi l
na jednym z portali społecznościowych (Li-
vingstone, Haddon, 2011).
Badania pokazują, że korzystanie z por-
tali społecznościowych (obok wielu zalet)
może mieć negatywny wpływ na ich użyt-
kowników. Chociaż czas spędzany w inter-
necie nie jest najlepszą miarą dysfunkcyjne-
go korzystania z tego medium, to wcześniej-
sze badania dowiodły, że istnieje związek
czące w sobie wiele funkcji. Umożliwia-
ją one utworzenie spersonalizowanego
konta, wysyłanie wiadomości, rozmawianie na
czacie, publikowanie zdjęć, muzyki, udostęp-
nianie innym różnego rodzaju informacji.
Zgodnie z danymi z Megapanelu PBI/
Gemius w grudniu 2012 roku w Polsce było
łącznie ponad 13 milionów użytkowników
Facebooka i ponad 8 milionów użytkowni-
ków portalu NK (dawniej Nasza Klasa). 40%
użytkowników portali społecznościowych
stanowiły osoby do 24. roku życia.
Według badań EU NET ADB portale spo-
łecznościowe to przestrzeń najczęściej po-
69
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 1 (2013)
1204384099.028.png 1204384099.029.png 1204384099.030.png
 
KORZYSTANIE Z PORTALI SPOŁECZNOŚCIOWYCH PRZEZ MŁODZIEŻ. WYNIKI BADANIA EU NET ADB
między nadmiernym korzystaniem z porta-
li społecznościowych a dysfunkcyjnym ko-
rzystaniem z internetu (Potembska, 2011).
Konsekwencją spędzania czasu na porta-
lach społecznościowych może być także re-
zygnacja lub ograniczanie innych aktyw-
ności niezwiązanych z internetem. Badania
dowodzą również, że różnego rodzaju prob-
lemy w funkcjonowaniu psychospołecznym
u młodych ludzi, takie jak poczucie osamot-
nienia oraz depresja, mogą być związane
z nadmiernym korzystaniem z portali spo-
łecznościowych (Pantic i in., 2012; Lou, Yan,
2012). Z drugiej strony, problemy psychospo-
łeczne mogą stanowić przyczynę, dla której
jednostki wybierają chętniej komunikację
online niż kontakt twarzą w twarz, co z ko-
lei może skutkować nadużywaniem interne-
tu (Caplan, 2003).
Celem artykułu jest:
− charakterystyka użytkowników portali
społecznościowych,
− przedstawienie sposobu korzystania z por-
tali społecznościowych,
− określenie powodów odwiedzania porta-
li społecznościowych,
− określenie związku miedzy intensywnym
użytkowaniem portali a problemami psy-
chospołecznymi oraz nadużywaniem in-
ternetu wśród polskich nastolatków.
2. Metoda
Artykuł prezentuje wyniki części jakoś-
ciowej, jak i ilościowej badania EU NET ADB 1 .
W badaniach ilościowych użytkownicy por-
tali społecznościowych podzieleni zostali na
umiarkowanych i intensywnych. W tym celu
posłużono się kryterium czasu spędzanego na
portalach społecznościowych. Na podstawie
zmiennych określających czas spędzany na
portalach internetowych w dni szkolne oraz
dni wolne od zajęć utworzona została nowa
zmienna, określająca średni czas spędzany na
portalach społecznościowych dziennie. Inten-
sywni użytkownicy to tacy, którzy poświęca-
ją na korzystanie z portali co najmniej dwie
godziny dziennie, umiarkowani to ci, którym
portale społecznościowe zajmują mniej niż
2 godziny dziennie. Do pomiaru nadużywa-
nia internetu został zastosowany test IAT (In-
ternet Addiction Test) autorstwa Young, nato-
miast do pomiaru problemów psychospołecz-
nych kwestionariusz samooceny autorstwa
Achenbacha.
3. Wyniki
3.1. Przynależność do portali społecznościowych
Niemal 90% nastolatków w wieku 14–17
lat posiada przynajmniej jeden profi l na por-
talu społecznościowym. Dziewczyny częściej
niż chłopcy są posiadaczkami takiego konta
(93,8% do 85,5%, p<0,01). Natomiast nie za-
obserwowano różnicy istotnej statystycznie
między nastolatkami w wieku 14–15 lat i 16–
17 lat. Posiadanie konta nie jest również za-
leżne od poziomu wykształcenia rodziców.
Polskie nastolatki zakładają konto najczęściej
na Facebooku (78,4%) i NK (74,8%). Serwisy
społecznościowe rzadziej wymieniane przez
młodzież to Twitter, Fotka, Grono, Photob-
log, Myspace i inne. Respondenci posiadają
więcej znajomych na NK (mediana=340) niż
na Facebooku (mediana=210). Więcej znajo-
1 Szczegółowe informacje dotyczące metodologii i procedury badawczej można znaleźć w osobnej nocie metodo-
logicznej badania EU NET ADB w bieżącym numerze kwartalnika, s. 7–11.
70
www.dzieckokrzywdzone.fdn.pl
1204384099.001.png 1204384099.002.png 1204384099.003.png
 
K ATARZYNA M AKARUK
mych na portalach społecznościowych po-
siadają średnio dziewczyny niż chłopcy.
Wyniki badania ilościowego potwierdza-
ją informacje udzielane przez nastolatków
w trakcie wywiadów pogłębionych. Wyra-
żali oni przekonanie, że wszyscy ich rówieś-
nicy mają konto na Facebooku. Na popular-
ność tego serwisu wskazuje przeświadczenie,
że posiadanie profi lu („bycie na Facebooku”)
jest niejako dowodem istnienia danej osoby.
Historia jednej z respondentek ilustruje spo-
sób takiej weryfi kacji.
Np. mój kolega, który mieszka w Londynie,
powiedział, że ma dziewczynę i właśnie sie-
działam na Facebooku i chciałam, żeby po-
dał jej imię i nazwisko i jej nie było. On po-
wiedział, że nie ma Facebooka, a potem oka-
zało się, że nie istnieje. To jest taki przykład
na to, że jak nie ma się Facebooka, to tak jak-
by się nie istnieje (krótka pauza), ale nie ma
osoby, która nie ma, nie znam osoby, która
nie ma Facebooka. (dziewczyna, 15 lat)
Chociaż odsetek młodzieży posiadają-
cej profi l na Facebooku jest niewiele więk-
szy od odsetka młodzieży posiadającej pro-
fi l na NK, to respondenci wspominają o ten-
dencji do coraz rzadszego korzystania z NK
(oraz prawie zapomnianego już Grona) i za-
kładania konta na Facebooku. Uzasadnia-
li to ciekawszymi możliwościami jakie daje
Facebook. Przenoszenie się z jednego serwi-
su na drugi nastolatki określają często mia-
nem „migracji” bądź „przesiedlania się”. P r o -
ces ten zachodzi stopniowo — przez pewien
czas odwiedzają one oba portale, aż w końcu
zupełnie rezygnują z tego wcześniejszego.
PL06: W moim przypadku to było, że korzy-
stałem z Naszej Klasy, znudziło mi się (…).
No i założyłem Facebooka. Znaczy w sumie
miałem tam konto, ale tak zrobione ot tak
sobie bez żadnego korzystania z niego. No
i tak zacząłem korzystać. Potem zacząłem
przeglądać możliwości tam. Zdjęcia jakieś
gry, portale, podstrony no i w końcu się
przesiedliłem. (chłopiec, 15 lat)
PL07: W sumie nie pamiętam, jak do-
kładnie to było, ale w pewnym momen-
cie usłyszałam o Facebooku i weszłam, no
i stwierdziłam że tam tyle jest fajniejszych
rzeczy niż na Gronie. Przez jakiś czas było
takie wahanie: Grono–Facebook, Face-
book–Grono. A w końcu się przełożyłam
na Facebooka. (dziewczyna 15 lat)
Z wywiadów wynika także, że młodzi ludzie
są gotowi na przeniesienie się na kolejny por-
tal, jeśli będzie on bardziej atrakcyjny, od tych
istniejących dotychczas, oraz jeśli ich pozostali
znajomi również założą na nim swoje konta.
PL18: Facebook no to jest chyba jest jakąś
taką lepszą wersją szczerze mówiąc Na-
szej Klasy i więcej osób ją ma, ale sądzę, że
za jakiś czas znowu będzie jakiś nowy por-
tal i pewnie z Facebooka się przerzucimy
na nowy portal. (dziewczyna, 15 lat)
3.2. Czas spędzany na portalach
Jak pokazuje wykres 1, większość nasto-
latków (65,8%) zagląda na portale społecz-
nościowe codziennie lub prawie codzien-
nie. Częściej robią to dziewczyny (76,7% do
53,7%, p<0,01). Portale społecznościowe są
szczególnie chętnie odwiedzane przez mło-
de osoby w dni, kiedy nie ma lekcji. Wy-
kres 2 prezentuje odsetek osób spędzających
na portalach społecznościowych co najmniej
dwie godziny w dni, kiedy są lekcje i w dni
wolne od zajęć szkolnych. Portale społecz-
nościowe pochłaniają więcej czasu dziew-
czynom niż chłopcom, i wtedy, gdy są lekcje,
i wtedy, gdy ich nie ma (p<0,01). Nastolat-
ki, których rodzice mają wykształcenie pod-
stawowe lub średnie spędzają istotnie wię-
cej czasu na portalach w dni wolne od zajęć
(p<0,05). Nie zaobserwowano różnic istot-
nych statystycznie między młodszą i starszą
grupą respondentów.
71
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 1 (2013)
1204384099.004.png 1204384099.005.png 1204384099.006.png
KORZYSTANIE Z PORTALI SPOŁECZNOŚCIOWYCH PRZEZ MŁODZIEŻ. WYNIKI BADANIA EU NET ADB
Wykres 1. Częstość korzystania z portali społecznościowych, według płci, wieku oraz wykształcenia ro-
dziców (w proc.).
Dzi ewczyny
76,7
10,0
4,9
3,3
5,0
Chłopcy
53,7
16,7
7,1
8,3
14,2
14–15 lat
64,4
13,5
6,5
5,8
9,7
16–17 lat
69,6
12,1
4,4
5,4
8,5
Podstawowe/średnie
67,5
11,7
6,0
5,7
9,1
Wyższe
63,5
15,1
6,5
4,8
10,1
Ogół
65,8
13,2
6,0
5,7
9,4
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Prawie codziennie
Przynajmniej raz w tygodniu
Raz lub dwa razy w miesiącu
Parę razy w roku
Nigdy
Źródło: EU NET ADB, opracowanie własne.
Wykres 2. Osoby korzystające z portali społecznościowych co najmniej 2 godziny dziennie.
63,3
Dzi ewczyny
35,6
41,5
Chłopcy
27,8
52,5
14–15 lat
31,0
55,5
16–17 lat
34,8
55,9
Pods ta wowe/średnie
33,2
50,3
Wyższe
28,8
53,3
Ogół
32,0
0%
20% 40% 60% 80% 100%
dzień,kiedysą lekcje
dzień, kiedy nie ma lekcji
Źródło: EU NET ADB, opracowanie własne.
Podczas wywiadów jakościowych nie-
jednokrotnie padło stwierdzenie, że Fa-
cebook to nieodłączny element każde-
go dnia. Niektórzy opowiadali, że jedną
z pierwszych czynności, jakie wykonują tuż
po przebudzeniu to włączenie Facebooka.
Można powiedzieć, że towarzyszy on na-
stolatkom przy różnych czynnościach, któ-
re wykonują w ciągu dnia, takim jak jedze-
nie, odrabianie lekcji, podróż do szkoły, r o -
bienie zakupów.
PL16: Nie ma dnia, żebym nie włączyła Fa-
cebooka. Facebook jest cały czas włączony,
czy jak odrabiam lekcje, nawet jak jem śnia-
danie, jem obiad to mam włączony Facebo-
ok. (…) Jak wracam ze szkoły, to pierwsze co,
to telewizor trzeba włączyć i znowu spraw-
dzam Facebooka. (dziewczyna, 15 lat)
72
www.dzieckokrzywdzone.fdn.pl
1204384099.007.png 1204384099.008.png 1204384099.009.png 1204384099.010.png 1204384099.011.png 1204384099.012.png 1204384099.013.png 1204384099.014.png 1204384099.015.png 1204384099.016.png 1204384099.017.png 1204384099.018.png 1204384099.019.png 1204384099.020.png 1204384099.021.png 1204384099.022.png 1204384099.023.png 1204384099.024.png
K ATARZYNA M AKARUK
3.3. Powody korzystania z portali społecznościowych
Popularność portali społecznościowych
wynika niewątpliwie z wielu udogodnień
i różnorodnych opcji, jakich dostarczają.
Analizując wypowiedzi respondentów, moż-
na wnioskować, że jego atrakcyjność zwią-
zana jest zarówno z możliwością komuni-
kowania się z innymi, jak i bycia na bieżąco
z różnego rodzaju informacjami.
Młodzi internauci odwiedzają portale
społecznościowe z ciekawości. Twierdzą, że
tam zawsze dzieje się coś dla nich interesują-
cego. Jedna z respondentek opisuje napięcie
z jakim czeka na nowe informacje o swoich
znajomych.
PL18: Taką ciekawość, tajemniczość, bo
po prostu tam jest coś takie pociągające-
go, że też może się coś stało, że ktoś może
nie wiem jest z kimś w związku, jakieś ta-
kie różne rzeczy, które nas ciekawią, bo to
jest dotyczące naszych znajomych, więc to
jest takie po prostu napięcie niekiedy na-
wet i taka ciekawość szczerze mówiąc, ta-
kie zafascynowanie. (dziewczyna, 15 lat)
Nastolatki, nawet gdy są zajęte w danym
momencie inną aktywnością, co jakiś czas
sprawdzają, czy na Facebooku nie nastąpi-
ła zmiana czyjegoś status, nie pojawiły się
nowe zdjęcia, muzyka albo wiadomość.
PL03: Ja wiem... No generalnie jest Face-
book otworzony na zakładce, gry otwo-
rzone na zakładkach, a tak to siedzę ja
wiem, na tych „zabijaczach czasu”. Co pięć
minut sprawdzić, czy się nie zmienił sta-
tus czyjś na Facebooku i potem powrót do
tych stron właśnie. (chłopiec, 16 lat)
Utrzymywanie kontaktu to bardzo waż-
ny powód, dla którego nastolatki odwiedza-
ją portale społecznościowe. Osoby, z którymi
komunikują się poprzez tego typu serwisy to
zarówno koledzy i koleżanki ze szkoły, jak i te
osoby, z którymi nie spotykają się na co dzień.
PL09: No tak, że właściwie po to tam
wchodzę, żeby z innymi utrzymywać kon-
takt. (dziewczyna, 15 lat)
Respondenci twierdzą, że używają Fa-
cebooka czy NK do codziennego porozu-
miewania się z osobami ze szkoły, p on ie -
waż podczas przerw miedzy lekcjami nie
zawsze znajdują na to czas. W szkole ustala-
ją się, że pewne tematy omówią po lekcjach
online.
PL13: (długa pauza) No teraz właśnie
słyszę często, jak ktoś, coś, ten... Czy do
mnie nawet, jak kolega coś mówi do mnie
w szkole, to: „Napisz mi na Facebooku, co
chcesz.” Czy coś. (chłopiec, 15 lat)
Respondenci są zdania, że portale spo-
łecznościowe ułatwiają im także poznawa-
nie nowych osób. Nie dotyczy to jednak wy-
łącznie osób, których nigdy do tej pory nie
spotkały, a le t a kże osób znanych nastolat-
kom z widzenia: z korytarza szkolnego lub
osób będących znajomymi znajomych. Mło-
dzi ludzie przyznają, że napisanie do kogoś
wiadomości na portalu społecznościowym
jest dużo łatwiejsze niż nawiązanie relacji
poza internetem. Facebook czy NK poma-
gają przełamać pierwsze lody z tymi, z któ-
rymi wcześniej nie było okazji porozmawiać
twarzą w twarz. Pretekstem do nawiązania
kontaktu mogą być wspólne zainteresowa-
nia czy też uzyskanie porady w sprawie nad-
chodzącego sprawdzianu.
PL18: Przykładowo np. na Facebooku ktoś
napisze do mnie, czy się o coś zapyta, czy
ja do kogoś napiszę nawet z innej klasy, czy
miał z czegoś sprawdzian i czy był trudny.
To jest nawet takie niby głupie jakieś py-
tanie, ale jakoś tak się później rozwija ta
znajomość i jest łatwiej po prostu. (dziew-
czyna, 15 lat)
Dzięki specjalnym grupom utworzonym
na serwisach społecznościowych młodzieży
łatwiej jest się porozumieć z kolegami i ko-
leżankami z klasy w sprawach związanych
z nauką i odrabianiem lekcji. Jedna z respon-
dentek przyznaje, że odrabia lekcje, pozosta-
jąc w kontakcie z innymi uczniami.
73
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 1 (2013)
1204384099.025.png 1204384099.026.png 1204384099.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin