Metodologia ze statystyką - pytania różne - Sędek.doc

(129 KB) Pobierz
METODOLOGIA Sedek

METODOLOGIA Sedek

Zima 2009

 

1. Jaki rodzaj badań pozwala uzyskać dostęp do trudno dostępnych grup...nie pamiętam odp ale chodziło o badania w internecie.
2. Technika "wejścia z wielu stron" służy do: odp. kontroli rozkładu zmiennych demograficznych albo coś podobnego.
3. Jeśli badacz ma w analizie regresji mocno skorelowane predyktory to co? ja zaznaczyłam, że powinien próbować je połączyć w jedną zmienną.
4. eksperyment w porównaniu do badania korelacyjnego charakteryzuje się: odp. dotyczyły trafności- było na slajdach. Korelacja w porównaniu z eksperymentem ma wieksza trafność konstruktów
5. Jedno pytanie o mediator- analogiczne do tego z zamieszczonego wcześniej testu.
6.Pytanie o moderator-analogiczne do tego z zamieszczonego wcześniej testu.
7. W jakim rodzaju analizy możemy sprawdzać efekty proste.
w odp było:
-jednoczynnikowa analiza wariancji
-wieloczynnikowa analiza wariancji
-analiza regresji
8. Co to takiego interakcja II stopnia (trzech zmiennych).
9. w trójczynnikowej analizie wariancji ile jest efektów interakcyjnych i ile głównych.
10. czym odróżnia się analiza ścieżek od modelu równań strukturalnych
11. Jedno pytanie dotyczyło badania w którym zmienna zależna była na skali nominalnej i trzeba było powiedzieć co by było gdyby skale zmienić na ilościową. odp. zwiększyłaby się moc statystyczna
12. Co nie ma wpływu na istotność testu odp:
-wielkość próby
-replikacja badania
-zmiana skali na której mierzy się zmienną zależna.
13. Było pytanie o błąd losowy odp. że nie zagraża trafności wewnętrznej- było na slajdach.
14. Co to jest trafność wewnętrzna?
15. Jedno pytanie dotyczyło rysunku na którym były dwa wykresy i moim zdaniem interakcja 2 stopnia.
16. było pytanie o wskaźnik odp. że musi być mierzalny-obserwowalny
17. pytanie od błąd statystyczny, coś w rodzaju jaki to błąd gdy badani pomagali badaczowi i tendencyjnie uzupełniali.

 

 

alternatywa i koniunkcja
a w drugim zaznaczyłam d, że wszystkie, tak mi jakoś wyszło i mam nadzieję, że dobrze :)

 

-schemat eksperymentalny a korelacyjny (jak roznia sie trafnoscia)
-jaki schemat w badaniu roznicowym
-pare pytan z copy shopu
-pytanie o stala regresji (co to jest, czy przeciecie osi x czy y czy tez moze kat nachylenia do osi)
-do czego analiza czynnikowa
-o blad systematyczny
-randomizacja I stopnia
-ekefty interakcyjne (1 i drugiego stopnia)
-do czego sluzy rotacja w analizie wariancji
-czytanie z wykresu jaki efekt
-wykres analizy sciezek (trzeba wiedziec co to zmienna egzogenna, endogenna i jak sie rozpoznaje istotnosc wplywu na rysunku)
-trafnosc wew (dokladnie to co na jednym slajdzie cos tam o arefaktualnym czyms tam)
jaka jest zmienna w analizie wariancji
-co wplywa na rzetelnosc testu
-o zmiennej zaleznej ze musi byc obserwowalna

 

efekty proste ---> w wieloczynnikowej analizie wariancji
analiza czynnikowa ---> odp. coś w stylu wewnętrznej spójności
dobór losowy prosty to jedna z prawidłowych odpowiedzi
analiza ścieżek w porównaniu do równań strukturalnych ---> nie uwzględnia zmiennych latentnych
badanie różnicowe ---> schemat podobny do wariancji między osobami
stała regresji ---> przecięcie z osią Y
w eksperymencie naturalnym ---> randomizacja II stopnia
w trójczynnikowej analizie wariacji: 3 ef gł i 4 interak.
wykres 2---> jedna zmienna egzogenna
Ogólnie:
pyt od 1 do 3 takie same odpowiedzi jak wyżej, pyt 13 tak samo, 15 tak samo

pytanie na egzamiie o analizę ścieżek w porównaniu do analizy równań strukturalnych

odp: równań strukturalnych pozwala na włączenie zmiennych latentnych

 

 

 

1. pytanie dotyczące rysunku1-odpowiedź efket interakcji 2stopnia

2. wskaźnik zmiennej zależnej- musi być obserwowalny

3. w eksperymentach naturalnych- trzeba spełnić założenie o randomizacji II stopnia (slajdy)

4.technika ,,wejścia z wielu stron''- manipulacja cechami demograficznymi w badaniach internetowych

5.pytanie o błąd losowy- nie zagraża traffności wewnętrznej (slajdy)

6. pytanie dotyczące dotarcia do trudnodostępnych grup- badania przez Internet

 

 

 

8. Interakcja II stopnia:
• Interakcja pierwszego stopnia (dwóch zmiennych) pojawia się wtedy, gdy wpływ jednej zmiennej niezależnej zmienia się z zależności od poziomu drugiej zmiennej niezależnej
• Interakcja drugiego stopnia (trzech zmiennych) występuje wtedy interakcja pierwszego stopnia zmienia się w zależności od poziomu trzeciej zmiennej niezależnej

9. W trójczynnikowej analizie wariancji ile jest efektów interakcyjnych i ile głównych
• Efekt główny: Efekt główny jest to ogólny wpływ zmiennej niezależnej i wyraża różnicę między poziomami jednej zmiennej niezależnej uśrednionymi poprzez poziomy drugiej zmiennej niezależnej
• Efekt interakcyjny: patrz interakcja I i II stopnia.
• Odpowiedź:
- Jeśli zmienne niezależne oznaczone są przez A i B, w planie dwuczynnnikowym może zaistnieć: efekt główny A, efekt główny B i efekt interakcji AxB
- W planie trójczynnikowym AxBxC może zaistnieć: efekt główny A, efekt główny B, efekt główny C, efekty interakcyjne: AxB, BxC, AxC oraz AxBxC

10. Czym odróżnia się analiza ścieżek od modelu równań strukturalnych:
• Modelowanie równań strukturalnych
- Analiza związków przyczynowo-skutkowych
- Zakłada istnienie zmiennych utajonych (latentnych)
• Analiza ścieżek
- Pozwala na zbadanie zależności przyczynowych dla zmiennych w schemacie korelacyjnym.
- Prostsza forma modelowania równań strukturalnych
- Wykorzystuje zmienne obserwowalne
- Może być wykonana za pomocą regresji wielokrotnej
• Analiza ścieżek w porównaniu do prostego modelu regresyjnego
- Bogatsza, przyczynowa interpretacja zależności między zmiennymi w przypadku nieodrzucenia modelu
- Bardziej złożona struktura relacji między zmiennymi – umożliwia to analizę efektów pośrednich i bezpośrednich
- Nie prowadzi do arbitralnej hierarchii istotności zmiennych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin