METODOLOGIA Sedek
Zima 2009
1. Jaki rodzaj badań pozwala uzyskać dostęp do trudno dostępnych grup...nie pamiętam odp ale chodziło o badania w internecie.2. Technika "wejścia z wielu stron" służy do: odp. kontroli rozkładu zmiennych demograficznych albo coś podobnego.3. Jeśli badacz ma w analizie regresji mocno skorelowane predyktory to co? ja zaznaczyłam, że powinien próbować je połączyć w jedną zmienną.4. eksperyment w porównaniu do badania korelacyjnego charakteryzuje się: odp. dotyczyły trafności- było na slajdach. Korelacja w porównaniu z eksperymentem ma wieksza trafność konstruktów5. Jedno pytanie o mediator- analogiczne do tego z zamieszczonego wcześniej testu.6.Pytanie o moderator-analogiczne do tego z zamieszczonego wcześniej testu.7. W jakim rodzaju analizy możemy sprawdzać efekty proste.w odp było:-jednoczynnikowa analiza wariancji-wieloczynnikowa analiza wariancji-analiza regresji8. Co to takiego interakcja II stopnia (trzech zmiennych).9. w trójczynnikowej analizie wariancji ile jest efektów interakcyjnych i ile głównych.10. czym odróżnia się analiza ścieżek od modelu równań strukturalnych11. Jedno pytanie dotyczyło badania w którym zmienna zależna była na skali nominalnej i trzeba było powiedzieć co by było gdyby skale zmienić na ilościową. odp. zwiększyłaby się moc statystyczna12. Co nie ma wpływu na istotność testu odp:-wielkość próby-replikacja badania-zmiana skali na której mierzy się zmienną zależna.13. Było pytanie o błąd losowy odp. że nie zagraża trafności wewnętrznej- było na slajdach.14. Co to jest trafność wewnętrzna?15. Jedno pytanie dotyczyło rysunku na którym były dwa wykresy i moim zdaniem interakcja 2 stopnia.16. było pytanie o wskaźnik odp. że musi być mierzalny-obserwowalny17. pytanie od błąd statystyczny, coś w rodzaju jaki to błąd gdy badani pomagali badaczowi i tendencyjnie uzupełniali.
alternatywa i koniunkcjaa w drugim zaznaczyłam d, że wszystkie, tak mi jakoś wyszło i mam nadzieję, że dobrze :)
-schemat eksperymentalny a korelacyjny (jak roznia sie trafnoscia)-jaki schemat w badaniu roznicowym-pare pytan z copy shopu-pytanie o stala regresji (co to jest, czy przeciecie osi x czy y czy tez moze kat nachylenia do osi)-do czego analiza czynnikowa-o blad systematyczny-randomizacja I stopnia-ekefty interakcyjne (1 i drugiego stopnia)-do czego sluzy rotacja w analizie wariancji-czytanie z wykresu jaki efekt-wykres analizy sciezek (trzeba wiedziec co to zmienna egzogenna, endogenna i jak sie rozpoznaje istotnosc wplywu na rysunku)-trafnosc wew (dokladnie to co na jednym slajdzie cos tam o arefaktualnym czyms tam)jaka jest zmienna w analizie wariancji-co wplywa na rzetelnosc testu-o zmiennej zaleznej ze musi byc obserwowalna
efekty proste ---> w wieloczynnikowej analizie wariancjianaliza czynnikowa ---> odp. coś w stylu wewnętrznej spójnościdobór losowy prosty to jedna z prawidłowych odpowiedzianaliza ścieżek w porównaniu do równań strukturalnych ---> nie uwzględnia zmiennych latentnych badanie różnicowe ---> schemat podobny do wariancji między osobamistała regresji ---> przecięcie z osią Yw eksperymencie naturalnym ---> randomizacja II stopniaw trójczynnikowej analizie wariacji: 3 ef gł i 4 interak.wykres 2---> jedna zmienna egzogennaOgólnie:pyt od 1 do 3 takie same odpowiedzi jak wyżej, pyt 13 tak samo, 15 tak samopytanie na egzamiie o analizę ścieżek w porównaniu do analizy równań strukturalnych
odp: równań strukturalnych pozwala na włączenie zmiennych latentnych
1. pytanie dotyczące rysunku1-odpowiedź efket interakcji 2stopnia2. wskaźnik zmiennej zależnej- musi być obserwowalny3. w eksperymentach naturalnych- trzeba spełnić założenie o randomizacji II stopnia (slajdy)4.technika ,,wejścia z wielu stron''- manipulacja cechami demograficznymi w badaniach internetowych 5.pytanie o błąd losowy- nie zagraża traffności wewnętrznej (slajdy)6. pytanie dotyczące dotarcia do trudnodostępnych grup- badania przez Internet
8. Interakcja II stopnia:• Interakcja pierwszego stopnia (dwóch zmiennych) pojawia się wtedy, gdy wpływ jednej zmiennej niezależnej zmienia się z zależności od poziomu drugiej zmiennej niezależnej• Interakcja drugiego stopnia (trzech zmiennych) występuje wtedy interakcja pierwszego stopnia zmienia się w zależności od poziomu trzeciej zmiennej niezależnej9. W trójczynnikowej analizie wariancji ile jest efektów interakcyjnych i ile głównych• Efekt główny: Efekt główny jest to ogólny wpływ zmiennej niezależnej i wyraża różnicę między poziomami jednej zmiennej niezależnej uśrednionymi poprzez poziomy drugiej zmiennej niezależnej• Efekt interakcyjny: patrz interakcja I i II stopnia.• Odpowiedź:- Jeśli zmienne niezależne oznaczone są przez A i B, w planie dwuczynnnikowym może zaistnieć: efekt główny A, efekt główny B i efekt interakcji AxB - W planie trójczynnikowym AxBxC może zaistnieć: efekt główny A, efekt główny B, efekt główny C, efekty interakcyjne: AxB, BxC, AxC oraz AxBxC 10. Czym odróżnia się analiza ścieżek od modelu równań strukturalnych:• Modelowanie równań strukturalnych- Analiza związków przyczynowo-skutkowych- Zakłada istnienie zmiennych utajonych (latentnych)• Analiza ścieżek- Pozwala na zbadanie zależności przyczynowych dla zmiennych w schemacie korelacyjnym.- Prostsza forma modelowania równań strukturalnych- Wykorzystuje zmienne obserwowalne- Może być wykonana za pomocą regresji wielokrotnej• Analiza ścieżek w porównaniu do prostego modelu regresyjnego- Bogatsza, przyczynowa interpretacja zależności między zmiennymi w przypadku nieodrzucenia modelu- Bardziej złożona struktura relacji między zmiennymi – umożliwia to analizę efektów pośrednich i bezpośrednich- Nie prowadzi do arbitralnej hierarchii istotności zmiennych
4
msteacher1979