Zaliczenie: test na ocenę.
Wykład 1, 17.02.2011
Poznanie własnego potencjału. Lepsze poznanie siebie, identyfikacja umiejętności, własny potencjał, jasne rozumienie siebie, wiedza o sobie, o warunkach sukcesu, perspektyw na rynku pracy. Zatrudnienie w firmie daje stabilizację, stwarza możliwości kontaktów, daje pewność zarobków, poczucie bezpieczeństwa. Poznanie swojego potencjału poprzez zapoznanie się z różnymi strategiami oceny własnych zasobów i wykonanie indywidualnej analizy plusów i minusów. Umiejętności uniwersalne to takie, które są wspólne dla wielu rozmaitych zadań i mogą być wykorzystane w każdej pracy. Potencjał pracowniczy to zestaw wielu cech, które są ważne w pracy zawodowej człowieka.
Własny potencjał
q jasne rozumienie siebie, swoich zdolności, możliwości, zainteresowań, wartości, preferencji zawodowych umiejętności, ambicji i ograniczeń oraz ich przyczyn;
q wiedza o sobie, o warunkach sukcesu, powodzeń, niepowodzeń, kompensacji możliwości, perspektyw na rynku pracy;
Zatrudnienie w firmie? Czemu nie!
Ø Daje stabilizację (umowa);
Ø Stwarza możliwości kontaktów;
Ø Daje pewność zarobków;
Ø Daje poczucie bezpieczeństwa;
Ø Różnorodność firm daje wiele możliwości zatrudnienia;
Bilans osobisty
Sukces zawodowy osiąga ten, kto potrafi dopasować swój potencjał do potrzeb firmy
q Poznanie swojego potencjału poprzez:
ü zapoznanie się z różnymi strategiami oceny własnych zasobów;
ü wykonanie indywidualnej analizy SWOT;
q Refleksja nad sposobem prezentowania swoich silnych stron przy rekrutacji;
Umiejętność – sprawdzona możliwość adekwatnego do sytuacji działania oparta na wiedzy oraz wyćwiczonych wcześniej elementach sensomotorycznych.
Umiejętności – rodzaje
q Umysłowe i praktyczne;
q Proste i złożone;
q Zawodowe;
q Kierownicze;
q Pedagogiczne;
Umiejętności uniwersalne to takie umiejętności, które są wspólne dla wielu rozmaitych zadań i mogą być wykorzystane w każdej pracy.
Moje umiejętności
Zdolność
ü Właściwości umysłu (np. łatwość operowania liczbami, wyobraźnia przestrzenna)
ü Złożony zespół właściwości (cech) umożliwiających poprawne wykonywanie złożonych zadań, łatwe opanowywanie umiejętności i sprawności w określonej dziedzinie;
ü Zespół właściwości (cech) umożliwiających „wybijanie się” ponad przeciętny poziom
ü Dobra pamięć np. aktor piosenkarz, matematyk;
ü Podzielność uwagi np. pilot samolotu, kierowca;
ü Uzdolnienia rachunkowe np. księgowy, sprzedawca;
ü Wyobraźnia przestrzenna np. architekt wnętrz;
ü Zdolność koncentracji uwagi np. informatyk;
ü Kreatywność (twórcze myślenie) np. projektant mody;
ü Wyobraźnia np. reżyser filmowy, inżynier BHP;
ü Uzdolnienia techniczne np. inżynier, mechanik, monter elektronik;
ü Łatwość wypowiadania się w mowie i piśmie np. polityk, prezenter telewizyjny;
ü Rozumowanie logiczne np. detektyw, sędzia, adwokat, laborant chemiczny;
Pojęcie „kwalifikacje” – qualitas, –jakości, oceny, wykształcenie, przygotowanie do wykonywania pracy zawodowej.
Kwalifikacje – postawy, warunki fizyczne i struktury umiejętności sensomotorycznych, praktycznych i umysłowych, pozwalające rozwiązywać zadania znajdujące się w jakimś polu działania.
Kwalifikacje są:
q do czegoś;
q czyjeś;
Kwalifikacje zawodowe – pozwalają rozwiązywać zdania zawodowe na stanowiskach pracy;
Kwalifikacje społeczno-moralne – układ motywacyjny, poziom aktywności, stosunek do własnych działań i do pracy;
Kwalifikacje zdrowotne – sprawności sensomotoryczne, zdolności, osobowość;
Kwalifikacje zawodowe – rodzaje
Modele, wzorce lub normy opisujące wymagania rynku pracy – spełniające oczekiwania pracodawców
Standard kwalifikacji zawodowych dotyczy określonego zawodu i zadań w nim wyodrębnionych.
Standard tworzą trzy komponenty:
q Umiejętności;
q Wiadomości;
q Cechy psychofizyczne;
Potencjał pracowniczy to zestaw wielu cech, które są ważne w pracy zawodowej człowieka. Osobowość; Rodzaj inteligencji; Kompetencje; Oczekiwania, potrzeby, cele
Osobowość znaczenie empiryczne - Układ cech i mechanizmów, regulujących zachowanie człowieka, przebieg jego procesów psychicznych ujawniających się w działaniu, postawach i wypowiedziach.
Rodzaje inteligencji
q Językowa - mieści się w lewej części mózgu. Jest ona szczególnie ważna w zawodach takich jak aktor, nauczyciel, prezenter telewizyjny, prawnik, (aktorzy, nauczyciele, prawnicy);
q Logiczno-matematyczna - przejawia się umiejętnością szybkiego rozwiązywania problemów. Ludzie o logiczno – matematycznym sposobie myślenia potrafią tworzyć hipotezy, a następnie sprawdzać je i weryfikować.
q Muzyczna - objawia się bardzo wcześnie, dowodem może być Mozart. Ludzie obdarzeni talentem muzycznym sprawdzają się w branży rozrywkowej, ale w firmy wnoszą również twórczy tok myślenia, (muzycy, często matematycy);
q Wizualno-przestrzenna - cechuje malarzy, rzeźbiarzy, architektów. Pozwala widzieć świat wielowymiarowy, ułatwia orientowanie się w przestrzeni.
q Przyrodnicza - to umiejętność współżycia z roślinami i zwierzętami. Każdy z nas zna osoby, które mają takie szczególne uzdolnienia. Ten rodzaj inteligencji przydaje się w pracy weterynarza, ogrodnika, leśnika, (weterynarze, ogrodnicy, leśnicy);
q Ruchowa - (motoryczna, kinestetyczna) cechuje sportowców, tancerzy, aktorów. Jest zdolnością kontrolowania ruchów, manipulowania przedmiotami i tworzenia równowagi między naszym umysłem i ciałem (sportowcy, tancerze, aktorzy, rzemieślnicy);
q Interpersonalna - zwana też społeczną, pozwala rozumieć innych. Prowadzi do umiejętności współdziałania, tworzenia dobrych relacji, przywództwa i solidarności, (przywódcy religijni, dziennikarze, sędziowie, nauczyciele);
q Intrapersonalna - zwana jest również osobistą. Prowadzi do wiedzy o sobie i własnych emocjach, do radzenia sobie z porażkami, (artyści, poeci, nauczyciele);
Inteligencja emocjonalna to termin nie zawsze ściśle używany. Najczęściej rozumie się pod nim dwa rodzaje inteligencji: inter- i intrapersonalną, czyli społeczną i osobistą. O szczególnej wadze tego typu uzdolnień szeroko dyskutuje się od czasu, gdy Daniel Goleman opublikował książkę „Inteligencja emocjonalna”. Dowiódł w niej, że ludzie „emocjonalnie mądrzy” osiągają większy sukces w życiu zawodowym i osobistym niż obdarzeni wysokim IQ.
Kompetencje Nadany na podstawie właściwych kwalifikacji zakres pełnomocnictw i uprawnień do działania i decydowania oraz wydawania sądów w określonym obszarze.
Kompetentnym jest się wtedy, jeśli posiada się uprawnienia do działania i kwalifikacje.
Kompetencje są pochodną kwalifikacji i uzyskuje się je podnosząc kwalifikacje.
Kompetencja jest zawsze: „czyjaś” i ma charakter osobowy.
§ Indywidualne zdolności do podejmowania działalności, wymagające niezależnego planowania, wdrażania i automonitorowania;
§ Zdolność wykonywania pracy lub zajęcia zgodnie z jej wymaganiami;
§ Zdolność wykorzystywania wiedzy o produkcie, technologii, i w rezultacie efektywne działanie na rzecz osiągnięcia celu;
§ Zdolności pracowników do posługiwania się wiedzą, umiejętnościami, doświadczeniami i postawami rozważanymi w stosunku do zajmowanego stanowiska lub ich potencjalnych możliwości w stosunku do innych rodzajów działalności;
Preferencje zawodowe
Emocjonalne nastawienie wobec pewnych obszarów aktywności zawodowej. Wyraża się ono w poszukiwaniu i utrwalaniu takiego typu zachowań, które zaspakajając potrzeby samorealizacji dawałoby jednostce poczucie satysfakcji i spełnienia. Jest to, zatem emocjonalne nastawienie wobec pewnych obszarów aktywności zawodowej, wyrażające się świadomym lub nie (niekoniecznie uświadomionym) stylem działania i myślenia.
Preferencje zawodowe nie są tożsame z predyspozycjami zawodowymi. Te ostatnie stanowią wrodzone właściwości, podlegające rozwojowi, warunkujące pomyślne rozwiązanie zadań zawodowych. Preferencje zawodowe stanowią jednak część predyspozycji zawodowych. Nastawienie emocjonalne i pewien specyficzny styl myślenia są warunkiem koniecznym, (ale nie zawsze wystarczającym) do rozwiązywania zadań zawodowych.
Wykład 2, 24.02.2011
Inteligencja – pojętność, zespół zdolności umysłowych umożliwiających jednostce sprawne korzystanie z nabytej wiedzy oraz skuteczne zachowania się wobec nowych zadań. Preferencje zawodowe to nastawienie emocjonalne i pewien specyficzny styl myślenia nad warunkiem koniecznym do rozwiązywania zadań zawodowych. Predyspozycje zawodowe to wrodzone właściwości, podlegające rozwojowi, warunkujące pomyślne rozwiązanie zadań zawodowych.
Rynek pracy - MIEJSCE”, w którym odbywa się proces kupna oraz sprzedaży pracy
Kupującym są firmy - pracodawcy, którzy mają określone potrzeby (chcą zatrudnić pracownika). Pracodawcy kształtują popyt na pracę;
Sprzedającym są osoby poszukujące pracy. To one reprezentują podaż na rynku pracy;
Towarem są wykształcenie, kwalifikacje, umiejętności, dyspozycyjność, siła fizyczna, itp.;
Współczesny rynek pracy
Co to jest praca ?
Aspekt czynnościowy - funkcjonalny: forma działania
Aspekt rzeczowy – przedmiotowy: wynik, efekt, dzieło, wytwór działania
Praca zawodowa – celowa działalność człowieka polegająca na przekształcaniu dóbr przyrody i wytworów kultury i przystosowaniu ich do zaspokojenia potrzeb ludzkich.
Funkcje pracy
Według Zygmunta Wiatrowskiego zawód stanowi nie tylko kategorię głównie ekonomiczno – socjologiczną, ale także pedagogiczną, która ma 4 dopełniające się cechy:
1. jest układem wyodrębnionych i powtarzających się czynności;
2. określa pozycję społeczno – zawodową pracownika
3. stanowi źródło utrzymania;
4. wymaga specjalnego przygotowania zawodowego;
Rozwój zawodowy człowieka
proces przebiegający w czasie w ramach ogólnego rozwoju jednostki;
rozpoczyna się w dzieciństwie, a kończy się w wieku dojrzałym;
podnoszenie poziomu kultury pracy pracownika w rezultacie wykonywanej pracy zawodowej;
...
taka1muszka