Gitarzysta_2011-10.pdf

(28841 KB) Pobierz
Gitarzysta 10/2011
Sound Service European Music Distribution
731855485.027.png
gitarzysta CD
Hoyer Eagle
Prestige HEG 510
gitara elektryczna
Zoom G3
procesor efektów
Nie ma płyty CD?
Zapytaj sprzedawcę!
Rocktron
V160R Vendetta
wzmacniacz typu combo
Kustom KG100FX112
wzmacniacz typu combo
Szczegółowy spis zawartości płyty CD znajdziesz na odwrocie koperty
Na płycie CD znajdziesz
nagrania audio do transkryp-
cji, warsztatów i testów!
PosłuChaj!
Dowiedz się, jak brzmi testowany 
przez nas sprzęt
Hand Box Fortec 700T
Hartke LH1000
ĆwiCZ!
Rozwiń umiejętności techniczne 
w swoim ulubionym stylu
Zagraj!
Rozpracuj znane utwory i zagrywki
Hoyer Eagle Prestige HEG 510
Sandberg Florence Aged
Kustom KG100FX112
Rocktron V160R Vendetta
Zoom G3
Pigtronix EP2 Envelope Phaser
AXL APJ-820
Music Man Bongo
Akustyk
Blues
Funky
Jazz-rock
Jazz
Metal
Bas
Jimi Hendrix
Jethro Tull Salamander
Rise Against Ready To Fall
Harmonie:
Thin Lizzy, Iron Maiden, Racer X
Gitarz ysta   październik 2011  3
731855485.001.png 731855485.002.png 731855485.003.png 731855485.004.png 731855485.005.png 731855485.006.png 731855485.007.png 731855485.008.png 731855485.009.png 731855485.010.png 731855485.011.png 731855485.012.png 731855485.013.png
4 Gitarz ysta   październik 2011
731855485.014.png 731855485.015.png 731855485.016.png 731855485.017.png 731855485.018.png
OD ReDakCji
Pokój
nauczycielski
Dowiedz się, czego nauczysz się w tym miesiącu od 
naszych nauczycieli, którzy prowadzą warsztaty tema-
tyczne! każdy warsztat jest uzupełniony nagraniami 
audio umieszczonymi na płycie  CD .
Nie dość, że dość
L ekcje gry na gitarze, transkrypcje
Nauczyciel:  Piotr Słapa
Warsztat:  Akustyk
Temat:  Kilka pomysłów na bluesa, cz. 2
W tym odcinku warsztatów aku-
stycznych będziemy kontynuować
temat akustycznego bluesa. Zanim
przejdziecie do przykładów, nastrójcie
gitarę pół tonu niżej (Eb, Ab, Db, Gb,
Bb, Eb).
utworów, filmy instruktażowe,
porady mniej lub bardziej znanych
gitarzystów, półki sklepowe wypełnio-
ne książkami do nauki mające w swych
tytułach słowo „gitara”, internet pełen
treści gotowych do natychmiastowego
wykorzystania... A jeśli dodamy do tego
coraz bogatszą ofertę aplikacji do nauki
gry na smartfony oraz tablety, a także na-
rzędzia (często działające online) dołączane do procesorów
efektów, to mamy całkiem pokaźny arsenał materiałów –
a więc nic, tylko korzystać. Ale co wybrać?
Daniel Popiałkiewicz, z którym rozmawiamy na s. 36,
uważa, że w obecnych czasach „przy tak dobrej dostęp-
ności materiałów, problem leży raczej w inwencji ich
twórczego wykorzystywania”. Umiejętność odpowiedniego
zastosowania posiadanych materiałów to właściwie jedyna
zdolność, jakiej potrzebujemy. Nie musimy już wytrwale
poszukiwać treści przydatnych w codziennej nauce. Arty-
sta powiedział nam też, że „obecnie dostępność jest znacz-
nie lepsza niż kiedyś, zanim jeszcze zacząłem grać, ale nie
wiem, czy to lepiej. Mianowicie jeden z moich profesorów
wspominał o tym, jak kiedyś czekało się przy radyjku do
chwili, aż będzie leciał konkretny utwór, by spisać kolejne
dwa takty”.
Nie dość, że obecnie jest tak wiele dostępnych materiałów,
to jeszcze słychać głosy artystów, którzy twierdzą, iż te
całe nuty i tabulatury nie są wcale konieczne do rozwoju.
Przykład? Phil X (s. 42) mówi: „Nie miałem tabulatur,
nie było wtedy YouTube, musiałem polegać na własnych
uszach. W ten sposób nie tylko wyrobiłem sobie słuch, ale
też stałem się lepszym muzykiem”. Ale nie zachęcam Was
do obrania jednej tylko właściwej drogi (bo taka w prak-
tyce nie istnieje), choć warto wypróbować różne podejścia
do tematu. Zachęcam za to do pozostania sobą nie tylko
w kwestiach muzycznych, ale i wyboru odpowiedniej me-
tody nauki. Jest wiele sposobów na poznanie instrumentu,
o czym można się przekonać, czytając inspirujące historie
innych gitarzystów przedstawione choćby w tym wydaniu
Gitarzysty .
Nauczyciel:  Katarzyna Maliszewska
Warsztat:  Blues
Temat:  Kolory wokół formy bluesa w F
Niektórzy z Was pewnie pomyślą, że
tym razem jest „więcej jazzu w tym
bluesie niż bluesa”. Nic bardziej mylne-
go, o czym przekonacie się, zaglądając
do warsztatu, w którym omówimy
kolory wokół formy bluesa w F.
Nauczyciel:  Krzysztof Inglik
Warsztat:  Funky
Temat:  Funky #70
Kto by pomyślał – siedemdziesią-
te warsztaty Funky w magazynie
Gitarzysta – lekko licząc, ponad 200
ćwiczeń i co najmniej tyle samo minut
nagranego do nich audio. Z tej okazji
wznieśmy toast.
Nauczyciel:  Robert Lewandowski
Warsztat:  Jazz-rock
Temat:  Durowe konstelacje
W podróżach po gryfie kluczowe
znaczenie ma dobra orientacja
i świadomość, w którym miejscu się
aktualnie znajdujemy. Jedną z me-
tod jest nauczenie się wszystkich
dźwięków na wszystkich strunach.
Nauczyciel:  Piotr Lemański
Warsztat:  Jazz
Temat:  Gitara solo, cz. 3
Dwa miesiące, które poświęciliśmy
na omówienie różnych sposobów
realizacji ośmiu taktów tematu
„Autumn Leaves”, to wystarczająco
dużo czasu, by wyćwiczyć zamiesz-
czone przykłady.
Nauczyciel:  Sławomir Sobczak
Warsztat:  Metal
Temat:  Glissando i tłumienie
Partie rytmiczne w ostrzejszych od-
mianach rocka, szczególnie te wyma-
gające tłumienia strun, niezbyt często
tworzy się z wykorzystaniem techniki
glissando. Dlaczego tak się dzieje? Po
odpowiedź zapraszam na s. 116.
Sławomir Sobczak
redaktor naczelny
Gitarz ysta   październik 2011  5
731855485.019.png 731855485.020.png 731855485.021.png 731855485.022.png 731855485.023.png 731855485.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin