wprowadz_w2.doc

(49 KB) Pobierz
WYKŁAD II

Internetowa Baza Pomocy Studentów Psychologii - psychol

www.psychobaza.prv.pl

Odwiedź nas!

WYKŁAD II

OTOCZENIE CZŁOWIEKA

 

Przedmiot psychologii (dziedzina jej badań)

 

Układ: człowiek – otoczenie (społeczne, kulturowe, przyrodnicze itp.).

-          Relacje pomiędzy podmiotem (aktywnym człowiekiem) a otoczeniem określają               mechanizm zachowania się, a więc determinują dane zachowanie.

-          Osobowości uczymy się na skutek socjalizacji, uwewnętrznienia (internalizacji) norm społecznych.

-          Nasze spostrzeganie, uczucia i myślenie odnoszą się przede wszystkim do realnej rzeczywistości (ludzi i zjawisk otoczenia).

 

Człowiek – otoczenie

 

-          Kierunek regulacji wzajemnych stosunków człowieka z otoczeniem zależy od obu stron układu.

-          Standardy regulacji to pożądane stany otoczenia, podmioty lub relacji pomiędzy nimi.

 

CZŁOWIEK

OTOCZENIE

Potrzeby biologiczne (popędy); zależne od homeostatów organizmu – częściowo wyuczone.

Normy społeczne (etyczne, obyczajowe, prawne).

Potrzeby psychologiczne (wyuczone) zależne od psych. standardów regulacji.

Chwilowe (aktualne) naciski: potrzeby, oczekiwania innych ludzi, zmiany przyrodnicze wymagające dostosowania.

 

Standardy regulacji

 

1)     Zapisane kodem (językiem) biologicznym w ośrodkowym układzie nerwowym (fizjologiczne stany organizmu rejestrowane np. w pniu mózgu); organizm poci się po zarejestrowaniu zbyt wysokiej temperatury.

2)     Zapisane w postaci odruchów i nawykowych sposobów działania (należą do tzw. Pamięci proceduralnej); Adam stara się jeździć samochodem szybciej niż inni.

3)     Zapisane w postaci sadów w naszym systemie poznawczym (są częścią tzw. Pamięci deklaratywnej); Ewa wie, że najlepsze dla niej są kameralne spotkania towarzyskie; w domu nie powinno być kotów.

 

Zewnętrzne standardy regulacji

 

-          ich źródłem jest otoczenie społeczne.

-          Znaczna ich część przenika do podmiotu w procesie wychowania i przekształca się w podmiotowe standardy regulacji; nie kradnij! – nie wezmę obcego pióra, chociaż go nie mam, nie zniósłbym wyrzutów sumienia.

-          Otoczenie kształtuje człowieka, ale i on zmienia kształt otoczenia. Trwałe zmiany zachodzą przede wszystkim w zakresie środowiska.

-          W psychologicznym sensie środowisko zawsze ma wyróżniony podmiot (jest czyjeś).

 

Środowisko

 

Środowisko – struktura elementów otoczenia człowieka tworząca funkcjonalną całość (system) np. szkoła, dzielnica, rodzina.

 

Rodzina:

M

 

T





















C

S2

S1

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Relacje:

1)     Zależnościowe – syn potrzebuje rady ojca – jest od niego zależny.

2)     Oddziaływania – córka słucha muzyki, którą także słyszy jej brat – muzyka oddziałuje na jego gust i kształtuje go.

3)     Rodzaj środowiska określają elementy otoczenia człowieka; ludzie, środowisko społeczne lub wiodąca aktywność grupy; nauka, szkoła.

-          Środowisko społeczne: najistotniejsze w rozwoju człowieka. Relacje w ich zakresie zależą od sposobu komunikowania się. Rodzaje komunikacji:

a)      werbalna – Krzyś pyta Adama: „Która Godzina?”. Adam odpowiada, że wpół do komina! Ha, ha, ha!

b)     Niewerbalna – Adam wzrusza ramionami, spogląda spod zmarszczonych brwi i odwraca się od Krzysia. Jest to po prostu mowa ciała.

4) Sposób komunikacji w rodzinie jest podstawą rozwoju i zdrowia psychicznego; terapia systemowa.

-          spójność komunikatów werbalnych i niewerbalnych (podwójnie związane)

-          zakres komunikowanych treści; intymność, przestrzeganie granic – przestrzeń fizyczna i  psychiczna.

 

 

 

 

Określone role w środowisku społecznym

 

Komunikacja w rodzinie i innych środowiskach społecznych określają role przyjęte przez poszczególne osoby.

 

-          rolę rodzica może pełnić w rodzinie dziecko (np. w rodzinie alkoholika).

-          Ludzie wywierają nacisk na innych członków rodziny poprzez przyjmowanie ról („biedny kotek” : należy mi się pomoc; twardziel” : słuchaj mnie, ze mną nie zginiesz).

-          Terapia: przez zmianę systemu (komunikacji, granic, pełnionych ról, etc.). Do tego na ogół nie wystarcza praca z jedną osobą (klientem), choć zmiana jednego elementu systemu zmienia cały system (uniezależnienie się uniemożliwia np. ojcu pełnienie roli ”twardziela”).

 

Środowisko szkolne

 

Tworzą je zarówno ludzie (dzieci, nauczyciele) jak i dobra kultury (pomoce szkolne, architektura budynku, etc.). o jego wyróżnieniu decyduje wiodąca aktywność – nauczanie i uczenie się.

 

-          Klasa: podsystem szkoły

-          jej strukturę poznajemy m. in. drogą socjometrii czyli wzajemnych wyborów do różnych dziedzin aktywności.

-          rozpatrywana jako źródło lęków (tzw. nerwic szkolnych) akcentuje system relacji: nauczyciel – uczniowie a także program nauczania.

 

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin