sesja 15.pdf

(518 KB) Pobierz
71339280 UNPDF
Przygotowanie do rozmowy z pracodawc¹ Sesja 15
SESJA 15
Przygotowanie
do rozmowy z pracodawc¹
Klub
Pracy
Wstêp
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej pracodawcê nie in-
teresuje przesz³oæ kandydata, lecz jego przysz³oæ. Jeli za-
dane pytanie dotyczy przesz³oci to oznacza, ¿e na podstawie
dotychczasowych dowiadczeñ i zdobytej wiedzy chce on wy-
wnioskowaæ jak dana osoba bêdzie pracowaæ i zachowywaæ
siê, gdy zostanie przyjêta. Nale¿y wiêc zwróciæ du¿¹ uwagê
na umiejêtnoci prezentowania swoich mocnych stron w taki
sposób, by przekonaæ pracodawcê, ¿e spe³nimy oczekiwania,
jakie stawia on wobec pracownika na danym stanowisku.
Cele
1. Wykazanie istotnych ró¿nic w rozmowie:
gdy potencjalna praca jest pasj¹ kandydata,
gdy praca ma byæ tylko zgodna z jego kwalifikacjami.
2. Uwiadomienie uczestnikom roli rozmowy wstêpnej
w procesie rekrutacji.
3. Trening umiejêtnoci koniecznych w skutecznym poszu-
kiwaniu pracy.
Czas trwania
1 godzina
Program sesji
1. Specyfika rozmowy kwalifikacyjnej.
2. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.
3. Oczekiwania pracodawcy podczas rozmowy kwalifika-
cyjnej.
Æwiczenie 15.1 W poprzedniej pracy.
4. Dodatkowe umiejêtnoci potrzebne w skutecznym poszu-
kiwaniu pracy.
Æwiczenie 15.2: Ty decydujesz.
5. Inne metody doboru i selekcji pracowników.
6. Podsumowanie sesji.
7. Zapowied programu nastêpnej sesji.
Materia³y pomocnicze
Materia³y dla lidera
RODZAJE ROZMÓW KWALIFIKACYJNYCH (L 15.1)
METODY DOBORU I SELEKCJI W PROCESIE REKRU-
TACJI PRACOWNIKÓW (15.2)
Plakaty
PLAN ROZMOWY KWALIFIKACYJNEJ (P 15.1)
ILE KOSZTUJE PRACOWNIK (P 15.2)
Materia³y dla uczestników
B¥D PRZYGOTOWANY (U 15.1)
TY DECYDUJESZ (U 15.2)
Program Klubu Pracy
455
71339280.002.png 71339280.003.png
Sesja 15 Przygotowanie do rozmowy z pracodawc¹
456
Program Klubu Pracy
71339280.004.png
Przygotowanie do rozmowy z pracodawc¹ Sesja 15
1. Specyfika rozmowy kwalifikacyjnej
&
Specyfika wielu zawodów stawia wymogi, którym sprostaæ mo¿e tylko ten, kto udowodni,
¿e potrafi odpowiednio zachowaæ siê w ró¿nych, najczêciej stresowych sytuacjach. Niewy-
godne krzes³o, wiat³o padaj¹ce prosto w oczy, problematyczne i podchwytliwe pytania,
czêsto niezwi¹zane z prac¹, padaj¹ce z ust kilku rozmówców, to tylko niektóre ze sposobów
na sprawdzenie kandydata. Pytanie: Czy uprawia pan jaki sport, je¿eli tak, to jaki? mo¿e
mieæ na celu zorientowanie siê, czy kandydat posiada okrelone umiejêtnoci i predyspozy-
cje potrzebne na danym stanowisku. Tego typu pytanie mo¿e jednoczenie sprawdzaæ, czy
woli on pracowaæ indywidualnie czy raczej zespo³owo (np. tenis, pi³ka no¿na), lub czy zdol-
ny jest do logicznego mylenia i podejmowania szybkich decyzji (np. szachy, bryd¿).
W wielu profesjach prawdziwym atutem staje siê charakter. Elokwencja, umiejêtnoæ szyb-
kiego znalezienia siê w sytuacji, b³yskotliwoæ a czasami wrêcz ciêty jêzyk, przemawia-
j¹ na korzyæ staraj¹cego siê o pracê. Podczas wywiadu mog¹ paæ pytania problemowe,
a w odpowiedziach zwracana jest uwaga na argumentacjê. O ile na niektóre pytania lepiej
nie udzielaæ jednoznacznych odpowiedzi, o tyle w innych sytuacjach unikanie ich mo¿e
zostaæ poczytane jako brak kompetencji.
K³opotliw¹ sytuacj¹, zw³aszcza dla osób odbywaj¹cych swoje pierwsze interview, mo¿e
byæ nieco myl¹ce zachowanie prowadz¹cego rozmowê. Niedowiadczeni w odbywaniu
rozmów kwalifikacyjnych mog¹ w takiej sytuacji poczuæ siê zupe³nie zaskoczeni. Niekie-
dy zdarza siê, ¿e pracodawca aran¿uje sytuacje, które maj¹ na celu sprawdzenie, jak za-
chowa siê kandydat w obliczu pewnych zachowañ. Przerywanie rozmowy np. telefonami,
za³atwianie innych spraw, ch³odne postêpowanie, wywo³uje okrelone reakcje u kandyda-
ta, a jego zachowanie mo¿e dostarczyæ informacji na temat jego charakteru. Tego rodzaju
sytuacje maj¹ czêsto miejsce, kiedy pracodawca chce sprawdziæ dan¹ osobê, czy potrafi
ona zachowywaæ siê asertywnie, np. czy nie jest zbyt uleg³a, czy pozwala na agresywne
traktowanie siebie. Trzeba jednak pamiêtaæ, ¿e niektóre zdarzenia nie musz¹ byæ zamie-
rzone, lecz mog¹ staæ siê zupe³nie przypadkowo (np. rozmowa telefoniczna). Natomiast
bardzo cenna mo¿e byæ sama wiadomoæ tego, ¿e to podejrzane zachowanie, to tylko gra.
Ka¿da rozmowa kwalifikacyjna ma na celu stwierdzenie, czy osoba staraj¹ca siê o zatrudnie-
nie, odpowiada wymaganiom stawianym przez firmê. Dotyczy najczêciej oceny nastêpuj¹-
cych obszarów: dowiadczenie zawodowe i nabyte umiejêtnoci, uzdolnienia i potencjalne
mo¿liwoci, wykszta³cenie i szkolenia, cechy osobowoci i temperament, mo¿liwoci fizycz-
ne, zainteresowania i cele, czynniki spo³eczno-ekonomiczne, zajêcia w czasie wolnym.
PAMIÊTAJ!
Rozmowa kwalifikacyjna jest ostatnim i najwa¿niejszym
Etapem w poszukiwaniu pracy, dlatego nale¿y siê do niej
dobrze przygotowaæ.
Program Klubu Pracy
457
71339280.005.png
Sesja 15 Przygotowanie do rozmowy z pracodawc¹
J Zapytaj: Dlaczego pracodawcy przeprowadzaj¹ rozmowy kwalifikacyjne, chocia¿ wyma-
gaj¹ od kandydatów listów motywacyjnych, referencji, ¿yciorysów itp.?
1
Odpowiedzi zapisuj na tablicy.
PODSUMUJ
Rozmowa kwalifikacyjna umo¿liwia zebranie dodatkowych informacji dotycz¹cych kan-
dydata ponad te, które s¹ zawarte w CV i kwestionariuszu:
czy kandydat ma odpowiednie kwalifikacje,
potwierdzenie i wyjanienie niejasnych kwestii,
czy bêdzie pasowa³ do zespo³u,
na ile bêdzie móg³ siê rozwijaæ w firmie,
czy zatrudnienie jego przyniesie korzyci przedsiêbiorstwu,
........
Wykorzystaj materia³ dla lidera à RODZAJE ROZMÓW KWALIFIKACYJNYCH (L 15.1)
Rozmowa kwalifikacyjna przebiega na ogó³ wed³ug okrelonego scenariusza, w którym
mo¿na przewidzieæ rodzaj i kolejnoæ zadawanych pytañ i dlatego mo¿na siê do niej do-
brze przygotowaæ. Kandydatowi pozwala siê zaprezentowaæ swoje umiejêtnoci oraz kwa-
lifikacje zawodowe zawi¹zane ze stanowiskiem pracy, o jakie siê ubiega. Przeprowadza-
j¹cemu rozmowê daje okazjê do przedstawienia firmy i stanowiska pracy oraz pozwala
zebraæ dodatkowe informacje o kandydacie.
Osoba odpowiedzialna za proces rekrutacji powinna zwracaæ uwagê, by prowadzone dzia-
³ania nie narusza³y przepisów zakazuj¹cych dyskryminacjê ze wzglêdu na p³eæ, wiek, wy-
znanie itp. W Polsce nie jest to jeszcze powszechnie przestrzegane, ale bêdzie mia³o wiêksze
znaczenie w miarê dostosowywania polskiego systemu prawnego do uregulowañ obowi¹-
zuj¹cych w Unii Europejskiej.
PAMIÊTAJ!
Ty mia³e ca³e ¿ycie na poznanie siebie,
pracodawca ma na to tylko 5 minut.
2. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej
J
Zapytaj: W jaki sposób mo¿ecie przygotowaæ siê do rozmowy kwalifikacyjnej?
1
4
Odpowiedzi uczestników zapisz na tablicy.
Rozdaj i omów materia³y à B¥D PRZYGOTOWANY (U 15.1)
458
Program Klubu Pracy
71339280.001.png
Przygotowanie do rozmowy z pracodawc¹ Sesja 15
& Jeli jest to mo¿liwe zdob¹d informacje o firmie, w której zamierzasz podj¹æ pracê.
Mo¿esz tê wiedzê wykorzystaæ podczas spotkania w nastêpuj¹cy sposób:
informuj¹c o posiadanym dowiadczeniu i wiedzy w obszarach, które mog¹ siê przy-
daæ w dzia³alnoci firmy,
okazuj¹c zainteresowanie prac¹, o któr¹ siê ubiegasz,
zadaj¹c sensowne pytania, dotycz¹ce pracy.
Pomyl o odpowiedziach, jakich udzielisz na pytania pracodawcy:
jakie masz kwalifikacje i umiejêtnoci?
jak¹ pracê wykonywa³e dotychczas?
jak j¹ wykonywa³e?
jakie by³y powody zwolnieñ z poprzednich miejsc pracy?
jak¹ pracê chcesz wykonywaæ?
Przygotuj odpowiedzi na k³opotliwe pytania dotycz¹ce twoich s³abych stron.
Pomyl, jakie pytania ty móg³by zadaæ.
Zadbaj o w³aciwy wygl¹d zewnêtrzny.
Przygotuj potrzebne dokumenty.
x
Przedstaw i omów plakat à PLAN ROZMOWY KWALIFIKACYJNEJ (P 15.1)
Podkrel, ¿e w przypadku dobrze zaplanowanej rozmowy kwalifikacyjnej, pytaj¹cy wcze-
niej przygotowuje zestaw pytañ, a nastêpnie omów i wyjanij, jak pytaj¹cy wykorzystuje
go w czasie rozmowy kwalifikacyjnej.
Jeli uznasz to za przydatne, rozdaj kopie materia³ów uczestnikom.
Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej to nie tylko umiejêtnoæ sprawnego jej prze-
prowadzenia, ale tak¿e przemylenie i dobranie do konkretnej osoby w³aciwej oprawy.
Na spotkaniu powinnimy pokazaæ pracodawcy, ¿e zale¿y nam na pracy u niego, okazuj¹c
mu szacunek równie¿ poprzez odpowiednie ubranie i uczesanie, a tak¿e przestrzeganie
form grzecznociowych (punktualnoæ, odpowiednie powitanie itp.).
Jak wygl¹daæ podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
KOBIETY:
Najlepszy jest strój biznesowy, w ¿adnym wypadku uroczysty najlepsza jest
stonowana kolorystyka. Nie warto ryzykowaæ zbyt krótkiej spódnicy, odkrytych
ramion czy g³êbokiego dekoltu. Do tego makija¿, którego nie widaæ, kolor w³o-
sów wygl¹daj¹cy naturalnie (nawet, jeli naturalny nie jest) i odpowiednia fry-
zura. Torebka powinna tak¿e byæ w spokojnej kolorystyce i dopasowana roz-
miarem, a buty nie powinny mieæ zbyt wysokich obcasów.
Program Klubu Pracy
459
Zgłoś jeśli naruszono regulamin