sesja 19.pdf

(1835 KB) Pobierz
71339284 UNPDF
Nowa praca Sesja 19
SESJA 19
Nowa praca
Klub
Pracy
Wstêp
Adaptacja do nowego rodowiska pracy mo¿e przysparzaæ
pewnych problemów zarówno osobom powracaj¹cym na rynek pra-
cy po d³u¿szej przerwie, jak i absolwentom podejmuj¹cym pierw-
sz¹ pracê. W³¹czenie siê w rytm ¿ycia wype³nionego prac¹
i pogodzenie ¿ycia zawodowego z prywatnym wymaga dok³adne-
go przemylenia nowej sytuacji oraz umiejêtnego zorganizowania
czasu. Warto przygotowaæ siê do tego, wykorzystuj¹c dowiadcze-
nia zdobyte w Klubie Pracy. Trzeba te¿ pamiêtaæ, ¿e rynek pracy
regulowany jest przepisami Kodeksu Pracy. Zarówno pracodawca,
jak i osoba wiadcz¹ca pracê musz¹ przestrzegaæ jego zasad.
1. Uwiadomienie uczestnikom problemów, które pracownik mo¿e
napotkaæ w nowym rodowisku pracy.
2. Okrelenie po¿¹danych zachowañ w nowym miejscu pracy.
3. Zapoznanie uczestników szkolenia z rodzajami umów regulu-
j¹cych stosunki miêdzy pracodawc¹ a pracobiorc¹.
4,5 godziny
1. Gdy znajdziesz pracê koniec czy pocz¹tek?
2. Pierwszy dzieñ w pracy.
Æwiczenie 19.1: Pierwszy dzieñ w pracy.
Æwiczenie 19.2: Firma symulacyjna.
3. Pierwsze tygodnie w nowej pracy.
4. Co robiæ, aby nie straciæ pracy?
Æwiczenie 19.3: Czytanie ze zrozumieniem.
5. wiadczenie pracy a prawny stosunek pracy.
6. Rodzaje umów o pracê.
7. Jak czytaæ umowê.
Æwiczenie 19.4: Umowa o pracê.
8. Podsumowanie sesji.
9. Zapowied programu nastêpnej sesji.
Cele
Czas trwania
Program sesji
Materia³y pomocnicze
Materia³y dla lidera
WIADCZENIE PRACY A PRAWNY STOSUNEK PRACY (L 19.1)
WYCI¥G Z KODEKSU PRACY (L 19.2)
UMOWA ZLECENIA przyk³ad (L 19.3)
UMOWA O DZIE£O przyk³ad. (L 19.4)
UMOWA AGENCYJNA przyk³ad (L 19.5)
S£OWNICZEK (L 19.6)
GDY ZNAJDZIESZ PRACÊ (P 19.1)
PIERWSZY DZIEÑ W NOWEJ PRACY (P 19.2), (P 19.3)
DOBRY PRACOWNIK (P 19.4)
DEKALOG Z£EGO PRACOWNIKA (P 19.5)
PRACA (P 19.6)
KORZYCI WYNIKAJ¥CE ZE STOSUNKU PRACY (P 19.7)
WYBRANE UMOWY CYWILNO-PRAWNE (P 19.8)
CECHY CHARAKTERYZUJ¥CE STOSUNEK PRACY (P 19.9)
POKONAJ CZAS (U 19.1)
UMOWA O PRACÊ WZÓR (U 19.2)
Plakaty
Materia³y dla uczestników
Program Klubu Pracy
537
71339284.002.png 71339284.003.png
Sesja 19 Nowa praca
538
Program Klubu Pracy
71339284.004.png
Nowa praca Sesja 19
1. Gdy znajdziesz pracê koniec czy pocz¹tek?
Nowa praca to jednoczenie zakoñczeniem procesu poszukiwania pracy. Wszystko, co
wykonalicie do tej pory poznanie siebie, rynku oraz metod poszukiwania pracy mia³o
na celu znalezienie zatrudnienia. Zdobyt¹ wiedzê i umiejêtnoci bêdziecie mogli wyko-
rzystaæ równie¿ w nowym miejscu pracy.
x
Przedstaw plakat à GDY ZNAJDZIESZ PRACÊ (P 19.1)
J
Przeprowad z uczestnikami krótk¹ dyskusjê na temat wykorzystania nabytych umiejêt-
noci i wiedzy w nowej pracy.
PODSUMUJ:
Zdobycie pracy jest koñcem procesu zwi¹zanego z jej poszukiwaniem, ale jednoczenie to po-
cz¹tek nowego ¿ycia zawodowego, w którym mo¿na wykorzystaæ wiedzê i umiejêtnoci nabyte
w Klubie Pracy.
2. Pierwszy dzieñ w pracy
Nowa praca to nowe rodowisko nowe otoczenie i ludzie oraz czêsto koniecznoæ zmia-
ny dotychczasowych przyzwyczajeñ. Sytuacji takiej towarzysz¹ zwykle uczucia pozytyw-
ne, przede wszystkim radoæ, ¿e ma siê pracê, ale tak¿e obawy czy sobie poradzimy, jak
zostaniemy przyjêci, czy bêdziemy pasowaæ do zespo³u.
Æwiczenie 19.1 Pierwszy dzieñ w pracy 10 minut
¸
1. Podziel uczestników na trzyosobowe zespo³y i podaj temat dyskusji: Jak maj¹ przygo-
towaæ siê do pierwszego dnia w pracy? Co bêd¹ robiæ i co dziêki temu chc¹ osi¹gn¹æ?
2. Nastêpnie popro przedstawiciela ka¿dej grupy o zaprezentowanie wyników pracy.
1
Zapisz na arkuszu najczêciej powtarzaj¹ce siê sprawy i pomys³y.
PODSUMUJ:
Pierwszy dzieñ pracy jest bardzo wa¿ny zarówno dla ciebie jak i dla innych, twoich prze³o¿o-
nych i kolegów. Ty poznajesz i ciebie poznaj¹.
Æwiczenie 19.2 Firma symulacyjna 30 minut
¸
¸
W tym æwiczeniu mo¿na wykorzystaæ kamerê, wtedy czas musi zostaæ wyd³u¿ony. Celem
æwiczenia jest przedstawienie w praktyce przyk³adowych problemów, które wy³oni³y siê
podczas dyskusji.
Program Klubu Pracy
539
71339284.005.png
Sesja 19 Nowa praca
1. Przydziel uczestnikom role kieruj¹c siê ich wykszta³ceniem, dowiadczeniem zawo-
dowym oraz w miarê mo¿liwoci ich preferencjami dotycz¹cymi poszukiwanych
zawodów.
Ka¿da osoba musi braæ udzia³ w æwiczeniu, ka¿dej musisz wiêc jak¹ rolê przydzieliæ.
2. Dokonaj krótkiej charakterystyki firmy, do której przychodzi nowy pracownik:
Jestecie firm¹ handlow¹ i zajmujecie siê dystrybucj¹ materia³ów biurowych. Zatrud-
nione s¹ nastêpuj¹ce osoby: dyrektor, jego asystentka, magazynier, zaopatrzeniowiec,
2 kierowników na stanowiskach przedstawicieli regionalnych i 68 przedstawicieli
handlowych (iloæ dostosowana do liczby uczestników). Dzisiaj pojawi siê nowy pra-
cownik, który ma do³¹czyæ do grona przedstawicieli handlowych.
3. Spróbujcie wyobraziæ sobie, jak mo¿e wygl¹daæ taki dzieñ, jakie mog¹ pojawiæ siê
problemy?
4. Uczestnicy przez 20 minut staraj¹ siê odgrywaæ przydzielone im role kreuj¹c postacie
wed³ug w³asnych dowiadczeñ i wyobrani.
5. Poka¿ film nagrany w trakcie odgrywania ról.
6. Zapytaj osobê, która by³a nowym pracownikiem: Jak czu³a siê w pierwszym dniu pracy
w firmie? Co zrobi³a dobrze? Co by zmieni³a? Na co musi w przysz³oci uwa¿aæ?
7. Zakoñcz æwiczenie pytaniem do grupy: Czy spodoba³/a siê wam nowy/a kolega/kole-
¿anka? Czy chcecie z nim/ni¹ wspó³pracowaæ? Czy wywar³/a na was dobre wra¿enie?
PAMIÊTAJ!
Pierwsze wra¿enie robi siê tylko raz.
PODSUMUJ:
Na pocz¹tku nowa praca mo¿e byæ mêcz¹ca; przez ca³y dzieñ bêdziesz zbieraæ nowe dowiad-
czenia, poznawaæ nowych ludzi, ci¹gle bêdziesz musia³ uczyæ siê czego nowego.
x
Przedstaw plakaty à PIERWSZY DZIEÑ W NOWEJ PRACY (P 19.2) i (P 19.3)
Omów najwa¿niejsze kwestie, na które w tym dniu nale¿y zwróciæ uwagê.
&
Do pierwszego dnia w nowej pracy nale¿y przygotowaæ siê tak samo starannie, jak do
rozmowy kwalifikacyjnej, tzn. znaæ godzinê rozpoczêcia pracy, wiedzieæ do kogo siê zg³o-
siæ, znaæ drogê, wiedzieæ, w co siê ubraæ. Pierwszego dnia nie wolno ci siê spóniæ.
Jedno z najwa¿niejszych zadañ pierwszego dnia to poznanie wspó³pracowników. Naj-
pierw tych najbli¿szych, z bezporedniego otoczenia, a potem dalszych. Najczêciej kto
540
Program Klubu Pracy
71339284.001.png
Nowa praca Sesja 19
z prze³o¿onych przedstawia nowego pracownika jego wspó³pracownikom, jeli jednak
tego nie zrobi przedstaw siê sam. Dowiedz siê co te osoby robi¹, zapamiêtaj ich imiona
i nazwiska oraz funkcje i zajmowane stanowiska. Nie poznasz wszystkich od razu, ale
mo¿esz przyj¹æ zasadê krêgów na wodzie (gdy wrzucimy do wody kamieñ to wokó³
miejsca gdzie wpad³ na powierzchni pojawiaj¹ siê krêgi: najpierw ma³e, potem wiêksze
i dalsze). To wszystko trwa w czasie tak jak i twoje poznawanie wspó³pracowników.
Zacznij od tych, z którymi bêdziesz pracowa³ i spotyka³ siê najczêciej.
Pierwszy dzieñ to dobry moment na poznanie topografii terenu, czyli rozk³adu budyn-
ku; gdzie s¹ toalety, sto³ówka, palarnia, pokój socjalny, parking itd. To nie tylko u³atwia
poruszanie siê, ale wzmacnia równie¿ poczucie bezpieczeñstwa wiedz¹c gdzie znajduj¹
siê poszczególne pomieszczenia czujesz siê pewniej i szybciej nastêpuje proces integracji
z firm¹ (szybciej poczujesz siê jej czêci¹). Mo¿esz o to zapytaæ wspó³pracowników. Na
pewno chêtnie ci wszystko wyjani¹, mo¿e nawet zaprowadz¹ do miejsc, których odnale-
zienie na pocz¹tku mo¿e stwarzaæ trudnoæ.
W ka¿dej firmie obowi¹zuj¹ pewne zasady, które wyznaczaj¹ nie tylko rytm dnia pracy,
ale tak¿e organizuj¹ ¿ycie pracowników w godzinach pracy. Dowiedz siê, kiedy doko-
nywana jest wyp³ata pensji, jakie s¹ przepisy dotycz¹ce prywatnych rozmów telefonicz-
nych, w jakich godzinach s¹ przerwy i jak d³ugo trwaj¹ itp.
Jedn¹ z istotnych spraw, od pierwszych chwil w nowej pracy, jest dostosowanie swojego
stylu pracy i zachowania do oczekiwañ i wymagañ szefa bezporedniego prze³o¿onego.
Dowiedz siê od wspó³pracowników na co zwraca uwagê, na co jest uczulony, co go
zwykle denerwuje, a co najbardziej ceni u ludzi.
Z kolei poznanie struktury organizacyjnej firmy pozwala umiejscowiæ w niej w³asne
stanowisko. Nale¿y dlatego dowiedzieæ siê jakie s¹ dzia³y i komórki organizacyjne, ko-
mu podlegaj¹, jakie s¹ miêdzy nimi zale¿noci, jak kooperuj¹ miêdzy sob¹, na czym po-
lega i jak wygl¹da obieg dokumentów i/lub materia³ów w firmie Dowiedz siê wiêc komu
i w jakim zakresie podlegasz zarówno ty sam jak i twój dzia³, komórka organizacyjna.
Opis obowi¹zków (zakres czynnoci, zakres obowi¹zków, opis stanowiska pracy, zakres
odpowiedzialnoci itp.) to czynnoci, zadania, zakres odpowiedzialnoci, które okrelaj¹
dok³adnie co powiniene robiæ w firmie. Jeli jaki punkt dotycz¹cy tego, na czym polegaj¹
twoje zadania i jaka jest twoja odpowiedzialnoæ budzi w¹tpliwoci, jest niejasny b¹d nie-
zrozumia³y postaraj siê to wyjaniæ od razu najlepiej w rozmowie z bezporednim prze³o-
¿onym. Jeli firma nie dysponuje jednak czym takim postaraj siê wykonaæ w³asny opis
i przedyskutuj go z prze³o¿onym, szefowi zostaw jeden egzemplarz, sam zatrzymaj kopiê.
W niektórych firmach funkcjonuj¹ programy adaptacyjne dla nowo przyjêtych pracow-
ników. Polegaj¹ one na stopniowym wprowadzaniu pracownika w rodowisko firmy. Maj¹
na celu p³ynne i stopniowe zapoznanie ze struktur¹ i zasadami organizacyjnymi, procesa-
mi technologicznymi, standardami us³ug, innymi pracownikami. Najczêciej programy
takie s¹ organizowane przez dzia³y kadr i polegaj¹ np. na kilkudniowych sta¿ach w po-
szczególnych dzia³ach firmy. Jeli w twojej nowej firmie funkcjonuje taki program, ko-
niecznie z niego skorzystaj to najlepszy i najszybszy sposób na poznanie specyfiki firmy
i odnalezienie siê w nowej sytuacji. Warto aby dowiedzia³ siê te¿ o podstawowych prze-
Program Klubu Pracy
541
Zgłoś jeśli naruszono regulamin