Wykonywanie płytek drukowanych w warunkach domowych, cz. 1.pdf

(230 KB) Pobierz
JakzrobicPCB3 @.qxd
Podstawy
Wykonywanie płytek drukowanych
w warunkach domowych
Dla wielu osób płytka drukowana jest
charakterystycznym symbolem za-
równo piękna elektronicznego pro-
jektu, jak i przytłaczającego skompli-
kowania. Pod tajemniczo brzmiącym
rozszerzeniem plików - PCB - kryje
się bohaterka tego artykułu - płytka
obwodów drukowanych (ang. PCB:
Printed Circuit Board). Tak naprawdę
nie jest ją trudno wykonać w warun-
kach domowych, chyba że mamy na
myśli płytki wielowarstwowe, ale ty-
mi nie będę Cię straszył.
Zacznijmy od podstaw.
lub farb, naświetlanie naniesionej na płytkę
emulsji światłoczułej, wycinanie i wydrapy-
wanie ścieżek, naklejanie specjalnych kształ-
tek samoprzylepnych, a także nanoszenie
druku za pomocą folii termo-transferowej
(np. TES200).
Każda metoda ma swoje zalety i wady,
które w dużym stopniu zależą od doświad-
czenia.
Inni stosują metodę z kalką. Na odtłu-
szczoną płytkę należy położyć kalkę maszy-
nową, na kalkę kartkę z rysunkiem ścieżek.
Spiąć, by nie było przesunięć i zaznaczyć do-
brze piszącym długopisem obrysy wszyst-
kich ścieżek. Widoczny ślad długopisu daje
pewność, że niczego się nie pominie. Mając
na płytce odbity przez kalkę obrys ścieżek,
można rozpocząć malowanie.
Inna metoda - ostrym punktakiem zazna-
czyć punkty wiercenia, następnie skalpelem
lub nożem do tapet zaznaczyć kontury ście-
żek. Zaletą tego rozwiązania jest to, że pod-
czas malowania farba lepiej trzyma się row-
ków (ścieżek).
Przygotowania
Od czego zacząć?
Jest rzeczą oczywistą, że decydując się na
wykonanie płytki drukowanej, trzeba naj-
pierw mieć opracowany rysunek ścieżek na
kartce lub za pomocą programu komputero-
wego (Protel, Autotrax, TraxMaker, Eagle
i in.). Jednak jest to już „inna bajka” – odsy-
łam więc do Spotkań z Protelem (od marca
2002) oraz do kursu „EasyTrax - to napraw-
dę proste”, który pojawił się w EdW 1-11/96
(znajdziesz go także na płycie EdW CD/A).
Przyjmijmy, że rysunek ścieżek mamy już
gotowy. Znamy także wymiary płytki. Pora
więc przyciąć odpowiednio laminat.
Do cięcia laminatu używamy piłki do me-
talu, nożyc do blachy lub małej gilotyny. Ta
ostatnia jest najpraktyczniejsza i najwygo-
dniejsza, choć trzeba uważać na... paluszki.
Płytkę przycinamy zwykle trochę większą
niż obrys z wydruku.
Bardzo ważną rzeczą jest, aby przed na-
noszeniem ścieżek na laminat , odpowiednio
oczyścić powierzchnię miedzi . Czym można
ją odtłuścić? Używane są do tego: aceton,
zmywacz do paznokci, różne rozpuszczalniki,
gumki do usuwania tlenków i zanieczy-
szczeń, ale w zasadzie wystarczy zwykły pro-
szek do szorowania (CIF, AJAX). Można tak-
że oczyścić płytkę papierem ściernym (>100
), a następnie przemyć ją denaturatem.
Należy także dobrze umyć mydłem ręce,
aby nie zostawić na płytce tłustych odcisków
palców. Z doświadczenia wynika, że nieod-
tłuszczona lub pobrudzona płytka trawi się
o wiele gorzej i pojawiają się na niej błędy.
„Surowa” płytka płytka wykonana jest ze
sztywnego, izolującego materiału pokryta
miedzią z jednej lub dwóch stron (zgodnie
z obietnicą, nie będę Cię „torturował” płytka-
mi wielowarstwowymi). Przykładowe „suro-
we” płytki przedstawione są na fotografii 1 .
Dawniej popularne były płytki wykonane na
bazie żywic fenylowych i papieru. Dziś z re-
guły wykorzystuje się płytki z żywic akrylo-
wych na bazie włókna szklanego, które po-
tocznie zwane są laminatem.
Wiercenie
Więcej rzeczowych argumentów przema-
wia za wierceniem przed malowaniem.
Otwory najpierw należy napunktować,
apóźniej wywiercić je od strony miedzi!
Znakomitą pomocą jest statyw do wiertarki,
ułatwiający pracę i zmniejszający ryzyko
złamania cienkiego wiertła, co się dość czę-
sto zdarza. Warto mieć kilka wierteł w za-
pasie.
Szczególnych starań trzeba dołożyć pod-
czas wiercenia otworów pod nietypowe ele-
menty lub pod układy scalone – jako szablo-
nu można użyć wzoru płytki uniwersalnej lub
wykonać odpowiednią matrycę. Nie ma nic
gorszego niż montować układ, którego nóżki
nie pasują do otworów.
Fot. 2
Fot. 1
Ręczne malowanie druku
Czym malować?
Na płytkę należy nanieść BARDZO DO-
KŁADNIE ścieżki piaskiem wodoodpornym
lub tuszem.
Na rynku jest obfitość różnego typu wo-
doodpornych flamastrów i mazaków, np. pi-
saki Paint Pen (olejne lub nitro), Dalo 33,
Dalo Marker i inne ( fot. 2 i 3 ). Ich zaletą jest
to, że niemal bezpośrednio po rysowaniu
można wykonać trawienie (już po 2 minu-
tach). Wadą tych bardzo wygodnych pisaków
jest szybkie zasychanie ich końcówek. Po
wytrawieniu płytki, farbę można zmyć aceto-
nem lub rozpuszczalnikiem NITRO.
Proces wykonania płytki drukowanej pole-
ga na naniesieniu (za pomocą specjalnego pi-
saka, tuszu, lakieru i in.) ścieżek na laminat od
strony miedzi, a następnie na wytrawieniu jej
w specjalnym roztworze. Po wytrawieniu
miejsca, które były pokryte farbą lub tonerem,
pozostają nienaruszone. Pozostają więc ścież-
ki i punkty lutownicze, które zapewniają połą-
czenia elektryczne pomiędzy elementami za-
montowanymi na płytce. Ot, i cała filozofia.
Płytki wykonujemy na różne sposoby.
Główne metody nanoszenia ścieżek na lami-
nat w warunkach domowych to: ręczne malo-
wanie druku za pomocą specjalnych pisaków
Nanoszenie szkicu na płytkę
Większość osób przykleja rysunek ścieżek
do płytki za pomocą taśmy samoprzylepnej
i punktuje, lub od razu wierci otwory, a po-
tem maluje ścieżki odręcznie na podstawie
rysunku mozaiki. Przy bardziej skompliko-
wanych projektach warto jednak zrobić na
miedzi lekki szkic ścieżek ołówkiem.
20
Elektronika dla Wszystkich
234475037.007.png 234475037.008.png 234475037.009.png 234475037.010.png
 
Podstawy
Do malowania druku wykorzystuje się tak-
że różne mikstury, na przykład farbę Emolak,
wilbrę, kolorowe tusze kreślarskie (muszą być
o silnym kryciu i wodoodporne) czy też do-
wolny lakier spirytusowy. Lakier ten dobrze
się trzyma podłoża nawet przy bardzo cienkiej
warstwie i daje się potem łatwo zmywać.
Produkowane są także gotowe kalkomanie
(wyklejki), które pozwalają uzyskać profesjo-
nalny wygląd druku. Sposób to jednak praco-
chłonny i wymaga dużej staranności i czysto-
ści. Naklejki takie można kupić m.in. w ELFA.
Kolejną metodą, o której wspomnę tylko
jednym zdaniem, jest zdrapywanie zbędnej
warstwy miedzi – metoda zawodna przy bar-
dziej skomplikowanych płytkach.
zawsze większą, gdyż emulsja spływa do jej
krawędzi, tworząc grubą warstwę. Ciężko
jest to potem rozpuścić.
Po wytrawieniu w chlorku lub w innej
substancji, wycinam płytkę na wymiar, po
czym ją wiercę. Na koniec naklejam wydruk
warstwy elementów na papierze samoprzy-
lepnym. To tyle w wielkim skrócie. Metoda,
którą wykonuję płytki, jest bardzo szybka
i przynosi dobre rezultaty. Należy jednak pa-
miętać, że dużo zależy od jakości wydruku
ścieżek na folii.
Leszek Fatyga zPińczowa także korzysta
z tej metody. Pomalowaną fotolakierem „Po-
sitiv20” ( fot. 6 ) płytkę pozostawia na 24 go-
dziny w światłoszczelnym pudełku do wysch-
nięcia. Następnego dnia naświetla ją żarówką
MIX-F-160W przez 5 minut w odległości
20cm od płytki. Płytkę wywołuje w roztwo-
rze sody kaustycznej (20g na 0,5l wody)
przez 2-3 minuty, a wytrawia w środku tra-
wiącym B337. Efekt można zaobserwować
na fotografii 7 .
Fot. 3
Metoda fotochemiczna
Metoda fotochemiczna przynosi doskonałe re-
zultaty. Przykład druku wykonanego za jej po-
mocą można zobaczyć na fotografii 5 .
Jako narzędzia do malowania można wy-
korzystać: grafion, pióro do tuszu, redisówkę,
stalówkę (lepiej rysuje, gdy jej końcówka zo-
stanie nieco spiłowana). Przy zastosowaniu
stalówek trzeba jednak stosować lakier, który
nie zasycha natychmiast. Odpowiednio przy-
cięty pędzelek pozwala na malowanie nawet
cienkich ścieżek lakierem do paznokci.
Warto jednak najpierw wywiercić otwory,
a dopiero potem malować mozaikę ścieżek.
Dzięki temu bardzo ładnie i łatwo można
namalować punkty lutownicze np. za pomo-
cą grubej igły krawieckiej. Trzeba zanurzyć
igłę w lakierze (farbie) i wkładać ją powoli
do otworu w płytce, aż do uzyskania odpo-
wiednio dużego punktu. Metoda ta pozwala
kontrolować wielkość punktu lutowniczego,
bez względu na to, ile lakieru jest na igle.
Dobrą metodą na wykonanie cienkich
ścieżek między nóżkami układu scalonego
jest zalanie farbą i wydrapanie przerw.
O jednym trzeba zawsze pamiętać - przed
rysowaniem ścieżek warstwa miedzi po-
winna być DOKŁADNIE oczyszczona !
Fot. 5
Metodę tę stosuje znany ze Szkoły Kon-
struktorów (i nie tylko) Marcin Wiązania
z Buska Zdroju. Na moje pytanie – „Jak udaje
Ci się robić tak ładne płytki?”, odpowiedział:
Płytki wykonuję metodą fotochemiczną.
Najpierw drukuję projekt płytki na przezro-
czystej folii. Ponieważ mam drukarkę atra-
mentową, druk nie jest zbyt dobry, gdyż trochę
prześwituje. Gdyby druk był z drukarki lase-
rowej, moje płytki byłyby jeszcze ładniejsze.
Płytkę czyszczę specjalną gąbką ścierną,
po czym pokrywam ją emulsją „Positiv” i zo-
stawiam na cały dzień w ciemnym pudełku.
Nie opłaca się mechanicznie suszyć płytki
(np. suszarką), gdyż końcowe efekty są mar-
ne. Najlepiej jest zostawić płytkę na cały
dzień by emulsja całkowicie wyschła.
Jeżeli płytka jest gotowa, przykładam do
niej foliowy wydruk płytki. Całość przykry-
wam wyciętym kawałkiem pleksi.
Do naświetlania można wykorzystać kwar-
cówkę (zazwyczaj są one stosowane do lamp
miejskich) lub, jak ja to robię ostatnio, zaku-
pioną w „Conradzie” żarówkę. Naświetlam
3-4 minuty. Płytkę następnie wywołuję w roz-
tworze sody lub w specjalnym środku. Po wy-
wołaniu można pisakiem poprawić drobne
usterki ścieżek spowodowane kurzem lub nie-
równomiernym rozprowadzeniem emulsji.
Nigdy nie wycinam płytki na wymiar
przed pokryciem emulsją. Płytkę wycinam
Fot. 6
Wycinanie i zdrapywanie
Po odtłuszczeniu płytki, do powierzchni mie-
dzi należy przykleić folię przylepną. Pisa-
kiem alkoholowym nanieść kształt ścieżek
i punktów lutowni-
czych. Za pomocą meta-
lowej linijki i nożyka do
tapet wyciąć wzór ście-
żek w folii. Niepotrzeb-
ne fragmenty folii usu-
nąć i wytrawić płytkę
w roztworze chlorku ża-
lazowego lub w innym.
Przykład płytki,
która powstała w ten
sposób, przedstawiony
jest na fotografii 4 .
Niestety metoda ta jest
dość pracochłonna i nie
nadaje się do bardziej
skomplikowanych pro-
jektów.
Niektórzy zamiast
folii używają okleiny do
mebli, z której wycinają
odpowiedniej długości
i szerokości paski i na-
klejają na płytkę.
Fot. 7
Fot. 4
Przy stosowaniu metody fotochemicznej
należy pamiętać, aby na folii przedstawiony
był druk lustrzany, czyli widok od strony
druku (jak we wkładce EdW), a nie od góry
płytki (strony elementów) i tak właśnie po-
winna być położona folia na warstwie miedzi
przed naświetlaniem.
Zbigniew Orłowski
Ciąg dalszy w następnym numerze EdW.
Elektronika dla Wszystkich
21
234475037.001.png 234475037.002.png 234475037.003.png 234475037.004.png 234475037.005.png 234475037.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin