scenariusz_07_2006_trudna_sztuka_sluchania.doc

(34 KB) Pobierz
Trudna sztuka słuchania

Trudna sztuka słuchania

 

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

• Słucha uważnie czytanego przez nauczyciela tekstu.

Wykorzystuje tekst do realizacji ćwiczeń.

• Przygotowuje w zespole scenki dramowe.

• Pomysłowo odtwarza przyjęte na siebie role w zabawie i grach dramowych.

• Rozumie rolę aktywnego słuchania w prawidłowej komunikacji między ludźmi.

• Rozwija wyobraźnię, wymyślając opis stworzeń zamieszkujących świat fantazji.

 

Przydadzą się:

„Świerszczyk” nr 7/2006

kartki z opisami sytuacji wyjściowych do scenek improwizowanych, kartki z nazwami mieszkańców Zoolandii, kartki z opisami uczuć i przeżyć bohaterów opowiadania, kolorowe kartki do opisu i rysowania nowych stworzeń

 

Przebieg zajęć:

◙ Słuchamy, co mówią inni.

Uczniowie swobodnie chodzą po klasie. Podchodzą do siebie i cicho mówią słowa powitania (np. Dzień dobry! Hej! Jak się masz?) – każde dziecko wymyśla własny tekst powitania. Po kilku minutach wszyscy ustawiają się w kręgu. Nauczyciel wskazuje kolejne osoby z kręgu i pyta: Jakich słów powitania użyła np. Ania? Wskazane dziecko wypowiada formułkę powitania Ani, np. Hej, jak się czujesz?, a pozostali uczniowie sprawdzają, czy tekst został dobrze zapamiętany.

 

◙ Nauczyciel zapoznaje uczniów z tekstem opowiadania Anny Sójki „Zasłoń z Zoolandii” ze „Szkoły Czarownic” („Świerszczyk” nr 7/2006 s. 14).

 

◙ Co wiemy o zasłoniu? 

Uczniowie pracują w grupach. Korzystając z tekstu opowiadania, wspólnie wypisują informacje o zasłoniu, np. pochodzi z grupy wielkich stworzeń, mieszka w Zoolandii, wygląda z daleka jak balonik, podskakuje wysoko i stara się zasłaniać innym słońce, potrafi powiększać się i pomniejszać jak balonik.

Pierwsza grupa czyta wypisane z tekstu informacje, następne grupy tylko uzupełniają informacje o zasłoniu.

 

◙ Spotkanie czarownicy dyrektor z zasłoniem – scenki improwizowane.

Uczniowie w trzech grupach przygotowują scenki improwizowane do sytuacji wyjściowej (każdy członek zespołu powinien mieć przydzieloną w scence rolę; można też wykorzystać rekwizyty).

   Sytuacje wyjściowe:

1.      Czarownica dyrektor ogląda lekcję prowadzoną przez maga Animadeusza.

2.      Czarownica dyrektor sprawdza wiedzę uczniów.

3.      Spotkanie czarownicy dyrektor z zasłoniem.

Po prezentacji scenek dzieci zastanawiają się, dlaczego czarownica dyrektor miała przykre spotkanie z zasłoniem. Dochodzą do wniosku, że nie słuchała, co mówi mag Animadeusz o możliwościach zasłoni, i dlatego spędziła dzień uwięziona przez to stworzenie.

 

◙ Poznajemy inne stworzenia z Zoolandii.

Uczniowie pracują w czterech grupach. Losują kartki z nazwami stworzeń, o których przygotują informacje do zbioru biblioczaroteki i zapoznają się z instrukcją opisu.

Nazwy stworzeń: drażyrafa, śmiechoświnka, ciochlew, silnożubr.

Instrukcja do sporządzenia opisu:

1.      Z jakiej grupy stworzeń pochodzi?

2.      Opisać wygląd, narysować.

3.      Jakie ma tajemnicze możliwości?

Przykładowy opis np. drażyrafy: Pochodzi z grupy wielkich stworzeń. Potrafi wyczarować ze swoich kości drabinę. Chętnie pomaga małym stworzeniom zdejmować rzeczy z górnych półek.

Karty z opisami i ilustracjami nowo odkrytych stworzeń zostaną umieszczone w biblioczarotece.

Słuchając wypowiedzi kolegów, pozostali uczniowie zastanawiają się, jakie jeszcze tajemnicze możliwości może mieć opisywane stworzenie.

 

◙ Formy aktywnego słuchania – etiudy ruchowe.

• Komunikacja niewerbalna (gesty, wyraz twarzy, postawa).

Siedem osób otrzymuje kartki z opisami emocji, uczuć, jakie towarzyszyły bohaterom opowiadania w wybranych sytuacjach, i pokazują te emocje innym w formie etiud ruchowych.

1. Ból po użądleniu

2. Strach bohaterki, że nie zdoła nadrobić zaległości.

3. Zachwyt nad nowymi stworzeniami.

4. Zdenerwowanie nauczyciela z powodu wizytacji czarownicy dyrektor.

5. Upór czarownicy dyrektor.

6. Zaskoczenie czarownicy dyrektor, gdy powiększył się zasłoń.

7. Zmęczenie czarownicy dyrektor po spotkaniu z zasłoniem.

Uczniowie obserwujący etiudy zapisują nazywają uczucia, prezentowane przez koleżanki i kolegów i podają imię bohatera opowiadania, którego one dotyczą.

• Komunikacja werbalna (opowiadanie tekstu).

Nauczyciel czyta fragment opowiadania „Zasłoń z Zoolandii”, chętny uczeń własnymi słowami opowiada jego treść.

 

◙ Krótka rozmowa z uczniami na temat: Dlaczego ważne, a jednocześnie tak trudne jest słuchanie?

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin