DYDAKTYKA.doc

(124 KB) Pobierz
DYDAKTYKA

DYDAKTYKA

 

 

1. Etymologia dydaktyki

Dydaktyka stanowi jedną z podstawowych nauk pedagogicznych, które zajmują się wychowaniem. Nazwa „dydaktyka” pochodzi z języka greckiego, w którym „didaktikos” znaczy „pouczający”, a „didasko” – uczę.

 

2. Przedmiot badań dydaktyki zajmuje się:

- celami nauczania i uczenia się

              - treściami nauczania i uczenia się

              - procesem nauczania i uczenia się

              - metodami nauczania i uczenia się

- analizą warunków organizacyjnych procesów dydaktycznego w celu określenia warunków optymalnych efektywnego nauczania i uczenia się.

 

3. Funkcje dydaktyki:

- opisowa – opisywanie procesów kształcenia

              - wyjaśniająca – wyjaśnianie procesów i zjawisk

              - predykcyjno – prospektywna – przewidywanie tego, co będzie

- praktyczna – daje możliwość poznania rzeczywistości dydaktycznej i stwarza warunki kształtowania jej przez nauczyciela

 

4. Zadania dydaktyki (ważne)

- jako nauka tworzy system poprawnie uzasadnionych twierdzeń i

hipotez w zakresie nauczania i uczenia się (wymiar teorii dydaktyki jako nauki)

- wskazuje sposoby przekształcania się zjawisk nauczania i uczenia się (wymiar praktyczny)

- dostarcza wiedzy o stanie nauczania i uczenia się w szkołach i innych instytucjach edukacyjnych (funkcja diagnostyczna)

- bada prawidłowości rządzące procesem nauczania i uczenia się i pozwala programować ich dalszy rozwój

- wskazuje skuteczne metody, środki i warunki pozwalające na właściwą realizację celów i zadań dydaktycznych.

 

5. Podstawowe pojęcia dydaktyki:

- Wychowanie – jest działaniem edukacyjnym zorientowanym na zmiany emocjonalne, a pośrednio na zmiany poznawcze uczniów. Jego wynikiem jest zdolność regulowania emocji i motywacji według przyjętych wartości i norm społecznych.

- Nauczanie – planowa i systematyczna praca nauczyciela z uczniami, polegająca na wywoływaniu i utrwalaniu zmian, zachodzących w ich wiedzy, dyspozycjach i całej osobowości pod wpływem uczenia się, opanowywania wiedzy i własnej działalności.

- Uczenie się – proces, w toku którego na podstawie doświadczenia, poznania i ćwiczenia, powstają nowe formy zachowania się i działania lub ulegają zmianom wcześniej nabyte. Podstawowymi czynnościami uczenia się są: poznanie, działanie.

- Kształcenie – ogól czynności umożliwiających ludziom poznanie tego, co nas otacza oraz uczestnictwo w jego kształtowaniu, a także osiągnięcie możliwie wielostronnego rozwoju sprawności, zdolności, zainteresowań, przekonań i postaw, jak również kwalifikacji zawodowych.

 

6. Taksonomia celów kształcenia w sferze:

- emocjonalnej

                            - uczestnictwo w działaniu

                            - podejmowanie działania

                            - nastawienie na działanie

                            - system działań

              - poznawczej

                            - zapamiętanie wiadomości

                            - zrozumienie wiadomości

                            - stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych

                            - stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych

              - światopoglądowej

                            - przekonanie o prawdziwości wiedzy

                            - przekonanie o wartości wiedzy

                            - nastawienie na zastosowanie wiedzy

                            - system zastosowania wiedzy

              - praktycznej

                            - naśladowanie działania

                            - odtwarzanie działania

                            - sprawność działania w stałych warunkach

                            - sprawność działania w zmiennych warunkach

 

7. Jak dzielimy cele kształcenia?

- cele ogólne – wskazują kierunek dążeń i opis wyników, które mają być uzyskane.

- cele operacyjne (szczegółowe) – opis wyników, które mają być uzyskane. Opis powinien zawierać precyzyjnie zaplanowane zmiany w wiedzy, umiejętnościach i postawie uczących się.

Operacjonalizacja – zamiana sformułowania celów ogólnych na cele szczegółowe (operacyjne) – uszczegółowienie, sprecyzowanie celów).

 

8. Prawidłowo sformułowane cel kształcenia wyraża się w:

              - działaniu

              - treści

              - warunkach

              - kryteriach

 

9. Cechy celów szczegółowych:

              - odpowiednie

              - jednoznaczne

              - wykonalne

              - obserwowalne

              - logiczne

              - mierzalne

 

10. Etapy operacjonalizacji celów kształcenia.

I. Sformułowanie celu ogólnego – niezbędne jest napisanie tego celu, odczytanie go i rozważenie sensu zawartych w nim wrażeń, wyobrażenie sobie uczniów w pełni osiągających ten cel.

II. Luźne zapisy celów operacyjnych – w toku burzy mózgów należy wynotować wszystkie zachowania, jakie cechują uczniów osiągających cel ogólny.

III. Selekcja i klasyfikacje luźnych zapisów – wybieramy zapisy dotyczące czynności ucznia, a nie jego cech osobowości. Porządkujemy te czynności według dziedzin i kategorii taksonomii celów kształcenia.

IV – Określenie warunków wykonywania czynności – chodzi o sytuację (szkolną, życiową), w której uczeń będzie wykonywał daną czynność po jej opanowaniu. Opis tej sytuacji może być zawarty w celu operacyjnym.

V – Określenie wymagań/standardów – wymagania mogą dotyczyć czasu wykonywania, dopuszczalnych błędów, norm jakości. Także one mogą znaleźć się w celu operacyjnym.

VI – Zredagowanie celów operacyjnych – ważne jest by sformułowane cele były zwięzłe i jasne.

 

11.  Cele dydaktyczne do danej lekcji – potrafić sformułować.

 

 

12. Cele kształcenia: wiadomości, umiejętności itp. (Czasowniki)

A) Wiadomości

                            a) zapamiętywanie             

                                          -wiedzieć

                                          - zdefiniować

                                          - wymienić

                                          - rozpoznać

                                          - wyliczyć

                                          - zidentyfikować

                            b) zrozumienie

                                          - rozumieć

                                          - streścić

                                          - wyjaśnić

                                          - rozróżnić

                                          - zilustrować

              B) Umiejętności

                            a) stosowanie (sytuacje typowe)

                                          - rozwiązywać

                                          - porównywać

                                          - sklasyfikować

                                          - narysować

                                          - scharakteryzować

                                          - skonstruować

                            b) stosowanie (sytuacje problemowe)

                                          - dowieść

                                          - przewidzieć

                                          - zanalizować

                                          - wykryć

                                          - ocenić

                                          - zaplanować

13. Metody nauczania:

Metoda nauczania (kształcenia) jest sposobem postępowania nauczającego i uczącego się, zmierzającym do określonego celu, dającym się powtórzyć i zweryfikować. Jest to wypróbowany i systematycznie stosowany układ czynności realizowanych świadomie w celu spowodowania założonych zmian w osobowości ucznia.

Główne rodzaje metod:

- podające

              - problemowe

              - ekspresyjne

              - praktyczne

             

14. Metody nauczania w obrębie poszczególnych grup metod:

I. Metody podające – uczenie się przez przyswajanie (asymilację)

              - wykład informacyjny

              - referat

              - opis

              - instruktaż

              - praca z książką

              - pogadanka

II. Metody problemowe (samodzielne dochodzenie do wiedzy)

              - wykład problemowy

              - wykład konwersatoryjny

              - klasyczna metoda problemowa

              - metody aktywizujące

                            - metoda przypadków

                            - metoda sytuacyjna

                            - gry dydaktyczne

                            - seminarium

                            - dyskusja dydaktyczna

                                          - okrągłego stołu

                                          - panelowa

                                          - burza mózgów

 

IIIa. Metody eksponujące (uczenie się przez przeżywanie)

              - plakat

              - pokaz

              - film

              - wystawa             

              - telewizja

              - sztuka teatralna

IIIb. Metody programowe

              - z użyciem komputera

              - z użyciem maszyny dydaktycznej

              - z użyciem podręcznika programowego

IV. Metody praktyczne (uczenie się przez działanie)

              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin