ZABURZENIA_MOWY_DYSGLOSJA.doc

(37 KB) Pobierz
ZABURZENIA MOWY SPOWODOWANE NIEPRAWIDŁOWĄ BUDOWĄ ANATOMICZNĄ NARZĄDÓW MOWY – DYSGLOSJA

ZABURZENIA MOWY SPOWODOWANE NIEPRAWIDŁOWĄ BUDOWĄ ANATOMICZNĄ NARZĄDÓW MOWY – DYSGLOSJA

 

 

 

1. Znaczenie pojęcia dysglosja.

2. Rodzaje dysglosji z dokładnym uwzględnieniem dysglosji zebowej.

 

 

 

Ad.1

              Ewa Małgorzata Skorek przedstawia dysglosję jako dyslalię obwodową czyli zaburzenia artykulacji narzadów mownych nadawczych takich jak: język, wargi, podniebienie miękkie lub odbiorczych – zmiany w narządzie słuchu.

Inaczej, dysglosja  – zniekształcenie dźwięków mowy lub niemożność ich wytwarzania na skutek nieprawidłowej budowy narządów mowy (nieprawidłowości zgryzu, rozszczepy podniebienia), ankyloglosja -  krótkie wędzidełko.

Grażyna Jastrzębowska pojecie dyslalia ujmuje jako:

·        zaburzenia artykulacyjne

·        zaburzenia wymowy

·        wady artykulacyjne

·        nieprawidłowe realizacje fonemów

·        zniekształcenia substancji fonicznej w płaszczyźnie segmentalnej

czyli zburzenia, których istotą jest nieprawidłowa realizacja dźwięków mowy.

Do najważniejszych przyczyn dyslalii należą:

Zaburzenia słuchu fonemowego

·         Zaburzenia syntezy i analizy słuchowej, niedosłuch, głuchota.

·         Nie zwracanie uwagi na wymowę.

·         Czynniki społeczne - wzorzec słyszany w rodzinie.

·         Obniżony poziom inteligencji.

·         Opóźniony rozwój psychomotoryczny dzieck

·         Anatomiczne uszkodzenia obwodowych organów mowy (aparat artykulacyjny), przy czym zniekształcenia warg raczej nie powodują dyslalii, ale anomalia w zakresie uzębienia i wady zgryzu mogą powodować zniekształcenia artykulacji głosek zębowych; istotny ze względu na dobrą wymowę jest także stan podniebienia.

·         Słaba sprawność narządów mowy oraz choroby organiczne systemu nerwowego.

Nie należy mylić wady wymowy z opóźnionym rozwojem mowy. Przejawia się on w:

·         późnym gaworzeniu

·         późniejszym wymawianiu pierwszych słów

·         późniejszym pojawianiu się zdań

Przyczyną mogą być:

·         czynniki wrodzone

·         opóźnienie rozwoju umysłowego

·         uszkodzenia centralnego układu ruchowego

·         słaba pamięć słuchowa, oraz słuch fonematyczny

·         czynniki dziedziczne (stąd tak częste pytania do rodziców, o to w jakim wieku oni zaczęli mówić)

·         osłabienie uwagi

·         ogólna sprawność motoryczna wszystkich mięśni (wiąże się z tym również późniejsze niż zwykle siadanie, stawanie i chodzenie).

·         czasem opóźnienie rozwoju mowy może wynikać z poczucia odrzucenia spowodowanego pojawieniem się młodszego rodzeństwa w domu.

 

 

Ad.2

              Dysglosja językowa – zaburzenia artykulacji powstałe na skutek wrodzonych lub nabytych zmian w obrębie języka. Najczęściej zaburzone głoski to: d, t, l oraz szereg s, z, c, dz . Jeśli chodzi o znaczniejsze zmiany zaburzenia dotyczą też  samogłosek e, i, o wówczas mowa jest zamazana, niewyraźna  trudna do  zrozumienia. 

 

              Dysglosja podniebienna – dotyczy zaburzeń artykulacji powstałych

w wyniku nieprawidłowej budowy lub niewłaściwego funkcjonowania podniebienia.

 

              Dysglosja wargowa – zaburzenia arykulacji powstałe na skutek uszkodzenia warg. Zaburzenia te dotyczą głównie głosek wargowych,

wargowo-zębowych oraz samogłosek. Obniżenie sprawności wargi spowodowane jest różnymi przyczynami. Do najczęstszych zaliczymy:

rozszczep, urazy, oparzenia i niedowłady.

 

Dysglosja zębowadentalna, najczęściej występująca u małych dzieci w okresie pierwszego i drugiego ząbkowania, u młodzieży i zawodowych mówców po zaprotezowaniu, przy zmianach w części środkowej twarzy oraz przy  licznych urazach i zabiegach chirurgicznych.

 

 

U dzieci najczęściej spotykamy takie wady, jak:

·         Przodozgryz - powstaje w wyniku nadmiernego wzrostu żuchwy ku przodowi lub zahamowania wzrostu szczęki; może być całkowity lub częściowy.

·         Tyłozgryz - polega na cofnięciu żuchwy w stosunku do zębów szczęki.

·         Zgryz otwarty - zaburzenie polegające na braku kontaktu zębów w płaszczyźnie pionowej.

·         Zgryz krzyżowy - to odwrotne zachodzenie zębów.

Wynikają one przeważnie ze ssania smoczka, palca, obgryzania paznokci. Korygujemy je za pomocą aparatów ruchomych. U młodzieży i dorosłych leczy się najczęściej tzw. nieprawidłowości zębowe, np.: zęby rosną poza łukiem (stłoczenia), są obrócone, przemieszczone, zatrzymane w kości. W takich sytuacjach dochodzi do retencji pokarmu i łatwiej powstaje próchnica, bo trudniej jest takie zęby czyścić. Niewłaściwe kontakty zębów mogą doprowadzić do: chorób przyzębia, wysuwania zębów, ich rozchwiania. Mogą także spowodować później zaburzenia w stawach skroniowo-żuchwowych (bolesna dolegliwość szczególnie u pacjentów w późniejszym wieku).

Inne nieprawidłowości to:

Diastema – szpara między pierwszymi siekaczami;

Protruzja – wychylenie korony górnych zębów przednich na zewnątrz jamy ustnej. Protruzja może wpłynąć na niewłaściwą artykulację głosek dentalizowanych.

Retruzja – wychylenie górnych zębów przednich do wewnątrz jamy ustnej;

Progenia - wrodzony, nadmierny rozrost żuchwy w stosunku do prawidłowo rozwiniętej szczęki górnej, upośledzający żucie i wymowę;

 

 

 

Literatura:

1. Logopedia pytania i odpowiedzi- Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci

    i osób dorosłych tom 2, pod red. T. Gałkowskiego i G. Jastrzębowskiej, 

   Opole 2003.

2. Ewa Małgorzata Skorek , Oblicza wad wymowy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”,        Warszawa 2001.

3. Ewa Małgorzata Skorek,  Z logopedią na ty podręczny słownik logopedyczny, Oficyna       Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.

4. Irena  Styczek,  Logopedia, PWN, Warszawa 1983.

 

 

 

                                               

                                                      Podyplomowe Studium Logopedyczne 

                                                      rok akademicki   2005/2006

                                                     3 marca 2006 rok

                                                                                            Pracę przygotowała Elżbieta Kotyra   

Zgłoś jeśli naruszono regulamin