Strategia dzialania Służby Celnej 2007+.pdf

(233 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Strategia dzia\263ania S\263u\277by Celnej 2007+.doc)
RZECZPOSPOLITA POLSKA
SŁUśBA CELNA
STRATEGIA DZIAŁANIA
SŁUśBY CELNEJ 2007+
Akceptował: Podsekretarz Stanu w MF
Szef SłuŜby Celnej,
// Marian Banaś
Opracował: Zespół ds. Strategii przygotowania Strategii SłuŜby Celnej
WARSZAWA, STYCZEŃ 2007 r.
212015349.001.png
Struktura dokumentu:
str.
1. Wstęp. 3
2. Rola SłuŜby Celnej. 4
3. Współczesne wyzwania. 6
4. Misja SłuŜby Celnej. 7
5. Cele strategiczne. 8
6. Cele pośrednie – środki realizacji celów strategicznych. 8
7. Ramy organizacyjne i wytyczne dla realizacji celów strategicznych. 13
8. Finansowanie Strategii. 13
9. ZagroŜenia w realizacji Strategii. 14
10. Zasady wprowadzania zmian do Strategii. 14
2
1. Wstęp
Niniejsza strategia wyznacza cele jakie są odpowiedzią na wyzwania stojące przed polską
SłuŜbą Celną w związku z zadaniami ustawowymi oraz wynikającymi z członkostwa
Polski w Unii Europejskiej. Zadania te dotyczą w szczególności kontroli obrotu towarowego
z krajami trzecimi obrotu wyrobami akcyzowymi z państwami członkowskimi UE i na
terytorium kraju oraz zwalczania przestępczości i ochrony przed zagroŜeniem terrorystycznym,
co wynika z udziału SłuŜby Celnej w systemie zapewnienia bezpieczeństwa społeczeństwom
państw Wspólnoty. Cele zapisane w Strategii określają kierunki działań słuŜące
prawidłowemu i sprawnemu funkcjonowaniu SłuŜby Celnej, a jednocześnie stanowią podstawę
do planowania rozwoju odpowiadającego nowym wyzwaniom i oczekiwaniom.
Strategia działania 2007+ jest kolejnym dokumentem w historii polskiej administracji
celnej, który wytycza kierunki jej rozwoju. Pierwsza strategia powstała w październiku
1999 roku jako dokument rządowy określający cele konieczne do zrealizowania w latach
2000 – 2002 w ramach przygotowania do akcesji do Unii Europejskiej. Jej podstawowymi
wyznacznikami były blueprint’s – wytyczne Komisji Europejskiej dla administracji celnych
krajów kandydujących. Strategia była elementem realizacji Narodowego Programu
Przygotowania do Członkostwa, a stan realizacji Strategii był przedmiotem systematycznej
oceny Komisji Europejskiej. W roku 2002 w wyniku przesunięcia terminu akcesji Polski do
Unii Europejskiej zaszła konieczność modyfikacji Strategii i uporządkowania jej wg
metodologii strategicznej karty wyników i czterech perspektyw, tj. perspektywy rozwoju,
klienta, finansowej i procesów wewnętrznych. WydłuŜenie do roku 2004 terminu realizacji
zadań zapisanych w Strategii umoŜliwiło lepsze wywiązanie się ze zobowiązań wobec UE i
było równocześnie okazją do postawienia przed SłuŜbą Celną nowych zadań, wynikających z
potrzeb wewnętrznych i oczekiwań otoczenia.
Kierunki działań wytyczone w Strategii i słuŜące ich realizacji, szczegółowo rozpisane
zadania umoŜliwiły SłuŜbie Celnej zachowanie ciągłości realizacji celów w trakcie i po
zakończeniu trudnego procesu przemian organizacyjnych związanych z procesem
reorganizacji, jaki przeszła administracja celna w roku 2002 i 2003. Wynikało to m.in. z
faktu, iŜ dokument ten wyznaczał cele i zadania dla całej SłuŜby Celnej na wszystkich jej
poziomach organizacyjnych oraz był narzędziem wspomagającym zarządzanie. Tym samym
moŜliwe było monitorowanie i mierzenie postępu w zakresie rozwoju i efektywności działania.
Strategia działania SłuŜby Celnej jest takŜe jednym z elementów wpływających na
racjonalizację wydatków Państwa. Jej realizacja wymaga przeznaczenia określonych
środków finansowych z budŜetu państwa na wydatki bieŜące i inwestycyjne, ale proces ten
odbywa się przy pełnym rozpoznaniu potrzeb i celów oraz przewidywaniu efektów
wydatkowania. Cele wyznaczone w Strategii i realizacja przyjętych działań mogą być takŜe
podstawą do ubiegania się o współfinansowanie konkretnych przedsięwzięć ze środków Unii
Europejskiej.
2.
Rola SłuŜby Celnej
SłuŜba Celna na polskiej granicy wschodniej i północnej oraz w portach morskich i
lotniczych jest – wraz ze słuŜbami celnymi innych państw członkowskich –
odpowiedzialna za system ochrony granicy zewnętrznej Unii Europejskiej. Tym samym
jednym z podstawowych zadań jest zagwarantowanie naleŜytego poziomu ochrony obywateli
państw członkowskich UE oraz ochrony terytorium Wspólnoty przed zagroŜeniami. Oznacza
to, Ŝe pomimo zniesienia granic celnych pomiędzy państwami unijnymi, rola SłuŜby Celnej
wzrasta, a nie maleje.
SłuŜba Celna odgrywa kluczową rolę w monitorowaniu i zarządzaniu międzynarodową
wymianą towarową oraz w procesie zapewnienia bezpieczeństwa łańcucha dostaw.
Poprzez kontrolę towarów pochodzących z krajów trzecich i wykrywanie nielegalnegoobrotu
towarowego działania SłuŜby Celnej stanowią jeden z głównych elementów systemu ochrony
społeczeństwa i rynku.
SłuŜba Celna pobiera i odprowadza naleŜności, które w 2005 r. stanowiły ponad 30%
dochodów budŜetu krajowego. Są to naleŜności z tytułu podatku akcyzowego pobieranego na
granicach i wewnątrz kraju, podatku VAT od towarów przywoŜonych spoza terytorium UE
oraz wpływy z ceł. Do budŜetu unijnego przekazywanych jest 75% dochodów z ceł, jako tzw.
tradycyjne środki własne UE. Wymienione funkcje nakładają na polską SłuŜbę Celną
szczególną odpowiedzialność za prawidłowy wymiar i skuteczny system poboru naleŜności
budŜetowych Polski i Unii Europejskiej.
SłuŜba Celna zwalcza przestępczość w sferze obrotu towarowego z zagranicą i w sferze
obrotu wyrobami akcyzowymi oraz kontroluje przestrzeganie obowiązków wynikających
z przepisów prawa podatkowego. Potencjalnie duŜe zyski jakie mogą osiągnąć grupy
przestępcze z przemytu lub unikania opodatkowania akcyzą stwarzają zagroŜenia zarówno dla
budŜetu państwa, jak i dla bezpieczeństwa społecznego. Zyski transferowane z nielegalnego
obrotu słuŜą bowiem często rozwijaniu działalności przestępczej, a jednocześnie towary
wprowadzane nielegalnie na rynek zmniejszają wpływy do budŜetu z legalnego handlu oraz
mogą stanowić zagroŜenie dla zdrowia i Ŝycia obywateli.
Funkcjonariusze i pracownicy SłuŜby Celnej wykonują zadania wynikające ze
sprawowania szczególnego nadzoru podatkowego nad wytwarzaniem i obrotem
niektórymi wyrobami akcyzowymi. Zadanie to ma istotne znaczenie dla szczelności systemu
podatkowego i przekłada się bezpośrednio na wielkość wpływów odprowadzanych do budŜetu
z tytułu podatku akcyzowego. Szczególnym nadzorem podatkowym objęte są teŜ gry
urządzane w kasynach gry oraz gry na automatach i na automatach o niskich wygranych.
Związane z tym obowiązki obejmują nadzór i kontrolę oraz organizację, urządzanie
i prowadzenie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach. Szczególny nadzór
podatkowy kontroluje m.in. obszary o najwyŜszym zagroŜeniu w zakresie gier. Działania w
tym obszarze mają ścisły związek z ograniczaniem szarej strefy i zwalczaniem przestępczości,
szczególnie w sferze nielegalnych dochodów i „prania brudnych pieniędzy”.
4
SłuŜba Celna odpowiedzialna jest za kontrolę przywozu oraz kontrolę i potwierdzanie
wywozu towarów objętych dopłatami w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, a takŜe
kontrolę zakładów produkcyjnych w zakresie przestrzegania zgłoszonej i zarejestrowanej
receptury w trakcie procesu technologicznego.
Funkcjonariusze SłuŜby Celnej przeprowadzają takŜe czynności kontrolne (expost)
mające na celu potwierdzenie celowości, prawidłowości oraz zgodności z prawem
dofinansowania środkami pochodzącymi z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu
Orientacji i Gwarancji Rolnej w zakresie refundacji przy wywozie towarów do państw
trzecich.
Nie są to zadania bezpośrednio fiskalne, ale ich prawidłowa realizacja ma wpływ na wydatki z
budŜetu Polski i UE. Wszelkie nieprawidłowości czy zaniedbania w tym obszarze kontroli
mogą prowadzić do nakładania przez słuŜby unijne kar, dotkliwych dla budŜetu krajowego.
SłuŜba Celna realizuje zadania SłuŜby Specjalnej, o której mowa w art. 11
rozporządzenia Rady (EWG) Nr 4045/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie kontroli
przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję
Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej i uchylającego dyrektywę
77/435/EWG. SłuŜba Specjalna odpowiada m.in. za: koordynowanie i ogólny nadzór nad
kontrolami finansowymi, przeprowadzanymi przez urzędników innych słuŜb, np. kontroli
skarbowej lub IJHARS. Zadania SłuŜby Specjalnej obejmują teŜ zarządzanie sprawozdaniami i
innymi dokumentami dotyczącymi przeprowadzanych kontroli, współpracę z instytucjami Unii
Europejskiej oraz SłuŜbami Specjalnymi Państw Członkowskich Unii Europejskiej oraz
koordynację przekazywania informacji pomiędzy odpowiednimi instytucjami i słuŜbami
kontrolnymi.
SłuŜba Celna chroni prawa własności intelektualnej zgodnie ze wspólnotowymi i
krajowymi regulacjami prawnymi. Działania SłuŜby Celnej mają na celu niedopuszczanie na
obszar wspólnotowy towarów podrabianych i towarów pirackich, stosownie do złoŜonych
przez właścicieli praw własności intelektualnej wniosków o ochronę tych praw. Ponadto
wspólnie z właścicielami praw własności intelektualnej realizowane są działania na rzecz
kształtowania w społeczeństwie świadomości w zakresie skutków i charakteru naruszeń praw
własności intelektualnej.
SłuŜba Celna jest odpowiedzialna za pobór opłaty paliwowej od wprowadzanych na
rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu pojazdów.
Opłata paliwowa stanowi przychód Krajowego Funduszu Drogowego i Funduszu Kolejowego.
SłuŜba Celna jest odpowiedzialna za przestrzeganie przepisów ustawy o transporcie
drogowym. Poprzez kontrolę uprawnień w międzynarodowym transporcie drogowym
chroniona jest prawidłowość funkcjonowania rynku przewozów drogowych na terenie Unii
Europejskiej. Zadania te wykonywane są w przejściach drogowych na granicy zewnętrznej
Unii Europejskiej oraz na drogach wewnątrz kraju.
SłuŜba Celna przeprowadza kontrolę legalności zatrudnienia i pobytu cudzoziemców.
Zadanie to ma przede wszystkim charakter ochrony przed nieuczciwą konkurencją, a tym
samym skuteczna jego realizacja moŜe wpływać na kształtowanie się lokalnego rynku pracy.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin