swiatlo-w-fotografii.-poznaj-i-wykorzystaj-jego-potencjal scan.pdf

(197249 KB) Pobierz
887797980.027.png
Spis treści
Widzenie a patrzenie
7
Prolog
9
Wstęp
23
1. Z definicji naświetlania
31
2. Prawidłowa ekspozycja jest jak kawałek pizzy
42
3. Zobaczyć światło
57
4. Podstawy pracy z lustrzanką cyfrową
85
5. Tryby w pełni automatyczne
104
6. Kreatywne tryby ekspozycji
113
7. Wybór trybu pomiaru światła
124
8. Trudne sytuacje zdjęciowe
133
9. Zdjęcia przy wykorzystaniu lampy błyskowej
149
10. Poznaj tryby barwne i ich parametry
166
11. Kontrola nad światłem naturalnym
175
12. Sprawdzaj naświetlenie
190
13. Zmieniaj, poprawiaj i ratuj zdjęcia w Photoshopie
204
14. Adobe Photoshop CS3 zmienia reguły naświetlania
214
15. Od zwykłej fotki do zdjęcia artystycznego w Photoshopie
222
Epilog
233
Podziękowania
249
Skorowidz
251
5
887797980.028.png 887797980.029.png 887797980.030.png 887797980.001.png 887797980.002.png 887797980.003.png 887797980.004.png 887797980.005.png 887797980.006.png 887797980.007.png
 
lekcja 3 Zobaczyć światło
Jak zapewne się zorientujesz, w tej lekcji umieściłem więcej zdjęć niż w którejkolwiek innej. Stało się tak
z bardzo konkretnego powodu: dostrzeganie światła stanowi jeden z kluczowych elementów tworzenia uda-
nego zdjęcia. Jeśli nauczysz się widzieć światło — jasne i ciemne elementy fotografowanej sceny, jej kontrast
i kolor, kierunek padania światła czy jasność głównego motywu i jego tła, a nawet ruch światła — będziesz
w stanie podjąć trafne decyzje dotyczące naświetlania i staniesz się lepszym fotografem. Będziesz również
wiedział, kiedy musisz kontrolować światło za pomocą płaszczyzny odbijającej, rozpraszającej albo lampy
błyskowej. Czasami też zauważysz, że światło w danym miejscu zwyczajnie nie jest odpowiednie i trzeba
przenieść fotografowany obiekt lub zmienić kompozycję zdjęcia, tak jak zrobiłem to ja w przypadku tego
zdjęcia rdzennego Amerykanina w stroju ceremonialnym niedaleko Lake Powell w Arizonie.
Na następnych stronach znajdziesz zbiór moich zdjęć, które wykorzystuję na warsztatach, starając się
pomóc słuchaczom zobaczyć światło. W tej lekcji nie będę podawał technicznych danych dotyczących
naświetlania — skoncentruj się na widzeniu światła.
Mała dygresja… Czy słyszałeś kiedyś, że osoba niepotraiąca odróżnić poszczególnych tonów jest okre-
ślana jako niemuzykalna? W fotograii czasami mamy do czynienia z osobami, które mają trudność z dostrze-
ganiem subtelnych różnic między jasnymi i ciemnymi obszarami fotografowanej sceny.
Na szczęście dla takich osób jest nadzieja — można nauczyć się widzieć światło.
57
887797980.008.png 887797980.009.png 887797980.010.png 887797980.011.png 887797980.012.png 887797980.013.png 887797980.014.png
 
Nauka płynąca
ze starego żartu
W każde miejsce można dojść na piechotę — jeśli
ma się dość czasu.
Zawsze jest dość światła, by zrobić zdjęcie…
przynajmniej jeśli możesz pozostawić otwartą mi-
gawkę na dość długo.
Nieraz czas otwarcia migawki może wynosić
kilka minut czy nawet godzin.
Oto przykład. Ciemniejsze z dwóch zdjęć poka-
zujących tamę Croton w Croton-on-Hudson w stanie
Nowy Jork wykonałem około godziny po zachodzie
słońca, gdy jedynie delikatne ślady światła były
widoczne na niebie. System pomiarowy aparatu
określił prawidłową ekspozycję jako trwającą minu-
tę przy przysłonie f/11.
Monotonne kolorystycznie zdjęcie to zdjęcie
wprost z aparatu. Brakuje mu wyrazu, ponieważ
nie ma w nim żadnych wyrazistych barw. Jaśniej-
sze zdjęcie powstało w wyniku zastosowania kilku
prostych korekcji w Photoshopie (poziomy, kontrast
i balans kolorów).
Nawet jeśli wydaje Ci się, że brakuje światła do
wykonania zdjęcia, to w istocie światła zawsze jest
dosyć, jeśli masz wystarczającą ilość czasu.
58
lekcja 3
887797980.015.png 887797980.016.png 887797980.017.png 887797980.018.png 887797980.019.png
 
Zakres dynamiki
Aby powiedzieć coś o widzeniu światła, trzeba zacząć
od przeanalizowania tego, co widzą nasze oczy, i tego,
co zapisuje aparat. Nasze oczy są zupełnie niewia-
rygodnym „urządzeniem” odczytującym światło. Są
w stanie dostrzec zakres jasności na poziomie 11 stopni
przysłony. Dlatego właśnie możemy widzieć obszary
świateł i cieni, nie gubiąc szczegółów w żadnym z nich.
Matryca aparatu fotograicznego rejestruje zakres około
pięciu stopni przysłony, podobnie jak slajd. Dlatego
też fotografując za pomocą aparatu cyfrowego, trzeba
naświetlać tak samo, jak robiło się to w przypadku slaj-
du, i zwracać szczególną uwagę na najjaśniejsze partie
obrazu, by ich nie prześwietlić. Była to jedna z rzeczy,
o których myślałem, wykonując to zdjęcie niedźwiedzicy
z młodymi. Gdyby futro lub śnieg zostały prześwietlone,
całe zdjęcie stałoby się bezużyteczne.
Photoshop daje możliwość wydobywania szczegó-
łów z cieni i odzyskiwania niektórych prześwietlonych
jasnych partii obrazu (szczególnie jeśli pracujemy
z plikami RAW), o czym piszę więcej w lekcji 13., „Zmie-
niaj, poprawiaj i ratuj zdjęcia w Photoshopie”. Można
zarejestrować nawet więcej niż widzą nasze oczy, jeśli
skorzystamy z fotograii o poszerzonym zakresie dyna-
micznym (HDR) w Photoshopie (Camera RAW).
ZobacZyć światło 59
887797980.020.png 887797980.021.png 887797980.022.png 887797980.023.png 887797980.024.png 887797980.025.png 887797980.026.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin