Włoskie królestwo Pendolino.pdf
(
447 KB
)
Pobierz
654341808 UNPDF
FotorePortAŻ
Włoskie królestWo Pendolino
W savigliano pod turynem
już w latach 70. powstały
pierwsze konstrukcje
pociągów z wychylnym
pudłem. dziś jest to jedno
z najważniejszych centrów
projektowania i produkcji
taboru we włoskim
przemyśle kolejowym.
Prototyp pociągu Pendolino powstał w zakła-
dzie w Savigliano w 1971 r. Było to rok po tym, jak
istniejąca fabryka połączyła się z włoskim Fiatem.
Już kilka lat wcześniej w irmie Fiat Ferroviaria
trwały prace nad technologią wychylnego pudła
jako rozwiązania pozwalającego na zwiększenie
prędkości pociągów na zakrętach.
Prototypowe składy pierwszej generacji Pen-
dolino (ETR 401) zostały dostarczone do Włoch
i Hiszpanii. W kolejnych latach ulepszano tech-
nologię szybkich pociągów i wprowadzano nowe
rozwiązania. Kolejne jednostki ETR 450 i VT 610
wyjechały z zakładu w latach 80. i traiły na tory
Niemiec i Włoch.
Trzecia generacja Pendolino powstała w latach
90., a pociągi podbiły wiele europejskich rynków.
Poza Włochami traiły też m.in. do Szwajcarii, Fin-
landii, Niemczech, Hiszpanii, Portugalii, Słowenii
i Czech. Do dziś dostarczono łącznie 412 pociągów
tego typu do 11 krajów.
Znaczącym wydarzeniem dla fabryki w Savi-
gliano było przejęcie jej udziałów przez Alstom.
Nastąpiło to w 2000 r. (51 proc. udziałów)
i 2002 r. Nowy właściciel znacząco zaangażował
się w rozwój zakładu, który stał się jednym
z istotnych ośrodków irmy we Włoszech. Obec-
nie we włoskim zakładzie na stosunkowo małej
powierzchni (323 tys. m
2
) powstaje szeroka ga-
ma produktów. Przy ich produkcji zatrudnionych
jest 1200 osób.
Przestronne wnętrze wagonu restauracyjnego
Włoska fabryka jest nie tylko miejscem,
gdzie narodziła się technologia szybkich po-
ciągów opierająca się na wychylnym pudle.
Zlokalizowane jest tu także światowe centrum
doskonalenia pociągów podmiejskich X’trapo-
lis firmy Alstom. Zakład odgrywa też ważną
rolę w produkcji nowocze-
Wnętrze pociągu jest bogato wyposażone
w nowoczesne technologie
obecnie W zAkłAdzie
W sAvigliAno PoWstAje:
11 z 25 pociągów AGV dla prywatnego włoskiego prze-
woźnika NTV,
26 pociągów Nuovo Pendolino przeznaczonych na linie
dużej prędkości we Włoszech (Trenitalia) i Szwajcarii
(Cisalpino),
4 pociągi na linię Helsinki – Sankt Petersburg (Karelian
Trains),
4 pociągi Pendolino i 62 dodatkowe wagony dla West
Coast Main Line w Wielkiej Brytanii (Główna Linia Za-
chodniego Wybrzeża),
18 pociągów X’Trapolis dla sieci miasta Melbourne,
9 pociągów Coradia dla przewoźnika GTT w regionie
Piemontu i 6 dla Fierrovienord w regionie Lombardii.
Nuovo Pendolino – czy wjedzie na polskie tory?
12
KURIER PKP 19/10.05.2009
W savigliano pod turynem
już w latach 70. powstały
pierwsze konstrukcje
pociągów z wychylnym
pudłem. dziś jest to jedno
z najważniejszych centrów
projektowania i produkcji
taboru we włoskim
przemyśle kolejowym.
FotorePortAŻ
Włoskie królestWo Pendolino
Miejsce dla maszynisty
Pasażerom podróż upłynie w komfortowych warunkach
snych składów AGV dla prywatnego włoskiego
przewoźnika.
Placówka jest jednym z ośmiu zakładów pro-
dukcyjnych irmy Alstom zlokalizowanych we
Włoszech. We wszystkich zatrudnionych jest łącz-
nie 2 800 osób. W roku iskalnym 2007-2008
obrót Alstomu we Włoszech wyniósł ok. 890 mln
euro, a pozyskane przez irmę zamówienia
opiewały na kwotę 663 mln euro.
Małgorzata
Starczewska
KURIER PKP 19/10.05.2009
13
Plik z chomika:
Goofer86
Inne pliki z tego folderu:
II-5 Toolbox.pdf
(3190 KB)
II-2 Romania.pdf
(2047 KB)
II-1 Czech Republic.pdf
(3155 KB)
I-5b USA.pdf
(957 KB)
I-5a USA.pdf
(881 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumentacja Systemu Utrzymania
DTR
Eisenbahn Journal 2017
EISENBAHN ROMANTIC
FILMY KOLEJOWE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin