dyrektywa.pdf

(81 KB) Pobierz
627160589 UNPDF
5.12.2008
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
L 327/9
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2008/104/WE
z dnia 19 listopada 2008 r.
w sprawie pracy tymczasowej
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
(3) W dniu 27 wrze
ś
nia 1995 r. Komisja przeprowadzi
ł
a
ecznymi na poziomie
Wspólnoty zgodnie z art. 138 ust. 2 Traktatu
w sprawie kierunku dzia
ł
cia na szczeblu
wspólnotowym, w odniesieniu do elastycznych godzin
pracy i bezpiecze
ania do podj
ę
uwzgl
ę
dniaj
ą
c Traktat ustanawiaj
ą
cy Wspólnot
ę
Europejsk
ą
,
w szczególno
ś
ci jego art. 137 ust. 2,
ń
stwa zatrudnienia pracowników.
uwzgl
ę
dniaj
ą
c wniosek Komisji,
(4) W wyniku tych konsultacji Komisja uzna
ł
a za wskazane
ania na szczeblu Wspólnoty i w dniu
9 kwietnia 1996 r. ponownie przeprowadzi
ę
cie dzia
ł
a konsultacje
ecznymi zgodnie z art. 138 ust. 2
Traktatu na temat tre
ł
ś
ci przygotowywanego wniosku.
uwzgl
ę
dniaj
ą
c opini
ę
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-
Spo
ł
ecznego ( 1 ),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
(5) W preambule ramowego porozumienia w sprawie pracy
na czas okre
ś
lony, które zosta
ł
ż
e zamie­
zawarcia podobnego porozu­
mienia w odniesieniu do pracy tymczasowej oraz zade­
cydowali o wy
ą
rozwa
ż
y
ć
potrzeb
ę
dzia
ł
aj
ą
c zgodnie z procedur
ą
ustanowion
ą
w art. 251 Trak­
czeniu pracowników tymczasowych
z zakresu stosowania dyrektywy w sprawie pracy na
czas okre
łą
tatu ( 2 ),
ś
lony.
a tak
ż
emaj
ą
c na uwadze, co nast
ę
puje:
owe o charakterze ogólnym,
mianowicie Europejska Unia Konfederacji Przemys
ę
dzybran
ż
owych
i Pracodawców (UNICE) ( 4 ), Europejskie Centrum Przed­
si
ł
biorstw Publicznych (CEEP) i Europejska Konfederacja
Zwi
ę
(1) Niniejsza dyrektywa nie narusza praw podstawowych
i jest zgodna z zasadami uznanymi w Karcie praw
podstawowych Unii Europejskiej ( 3 ). Zosta
ą
zków Zawodowych (ETUC), we wspólnym pi
ś
mie
z dnia 29 maja 2000 r. poinformowa
y Komisj
ę
,
ł
a ona opraco­
ż
emaj
ą
zamiar zastosowa
ć
procedur
ę
przewidzian
ą
wana w szczególno
ś
ci w celu zapewnienia pe
ł
nej zgod­
w art. 139 Traktatu. W kolejnym wspólnym pi
ś
mie
no
ś
ci z art. 31 karty, który stanowi,
ż
eka
ż
dy pracownik
z dnia 28 lutego 2001 r. zwróci
ł
ysi
ę
do Komisji
ma prawo do warunków pracy zapewniaj
ą
cych poszano­
z pro
ś
b
ą
o przed
u
ż
enie terminu negocjacji o miesi
ą
c.
ci oraz do
ograniczenia maksymalnego wymiaru czasu pracy, do
okresów dziennego i tygodniowego odpoczynku oraz
do corocznego p
ń
stwa i godno
ś
Komisja przychyli
ł
asi
ę
do tej pro
ś
by i przed
ł
u
ż
y
ł
a ten
termin do dnia 15 marca 2001 r.
ł
atnego urlopu.
(7) W dniu 21 maja 2001 r. partnerzy spo
ł
eczni uznali,
e prowadzone przez nich negocjacje w sprawie pracy
tymczasowej nie doprowadzi
(2) Wspólnotowa karta socjalnych praw podstawowych
pracowników w pkt 7 stanowi mi
ł
y do osi
ą
gni
ę
cia porozu­
mienia.
ę
dzy innymi,
ż
e utwo­
rzenie rynku wewn
ę
trznego musi prowadzi
ć
do poprawy
ycia i pracy pracowników we Wspólnocie
Europejskiej; cel ten zostanie osi
ż
ki zharmoni­
zowanej poprawie tych warunków, zw
ą
gni
ę
ty dzi
ę
e zasadnicze
znaczenie ma odnowienie strategii lizbo
ł
a,
ż
aszcza
w odniesieniu do takich form zatrudnienia, jak: praca
na czas okre
ł
skiej oraz
ponowne ukierunkowanie priorytetów na wzrost
i zatrudnienie. Rada zatwierdzi
ń
ś
lony, praca w niepe
ł
nym wymiarze, praca
a zintegrowane wytyczne
w sprawie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia na lata
2005
ł
tymczasowa i praca sezonowa.
2008, aby propagowa
ć
mi
ę
dzy innymi
łą
czenie
( 1 ) Dz.U. C 61 z 14.3.2003, s. 124.
( 2 ) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 21 listopada 2002 r. (Dz.U.
C 25 E z 29.1.2004, s. 368), wspólne stanowisko Rady z dnia
15 wrze
elastyczno
ś
ci z bezpiecze
ń
stwem zatrudnienia oraz
zmniejszy
ć
segmentacj
ę
rynku pracy, z nale
ż
ytym
uwzgl
ę
dnieniem roli partnerów spo
ł
ecznych.
nia 2008 r. oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego
z dnia 22 pa
ś
dziernika 2008 r. (dotychczas nieopublikowane
w Dzienniku Urz
ź
dowym).
( 3 ) Dz.U. C 303 z 14.12.2007, s. 1.
ę
( 4 ) W styczniu 2007 roku UNICE zmieni
a nazw
ę
na BUSINESSEU­
ROPE.
konsultacje z partnerami spo
ł
podj
ł
z partnerami spo
o zawarte w dniu
18 marca 1999 r., jego sygnatariusze wskazali,
rzaj
(6) Organizacje mi
ł
ł
wanie jego zdrowia, bezpiecze
ż
warunków
(8) W marcu 2005 r. Rada Europejska uzna
ł
627160589.003.png 627160589.004.png
 
L 327/10
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
5.12.2008
(9) Zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie agendy
spo
zapewnia ten rodzaj umowy, nale
ż
y przewidzie
ć
mo
ż
li­
ł
ecznej na okres do 2010 r.
przyj
ę
tym
wo
ść
stosowania odst
ę
pstw od zasad obowi
ą
zuj
ą
cych
z zadowoleniem przez Rad
ę
Europejsk
ą
obraduj
ą
c
ą
w przedsi
ę
biorstwie u
ż
ytkowniku.
w marcu 2005 r., która uwa
ż
a
ł
a,
ż
e agenda ta przyczynia
si
ę
do osi
ą
gania celów strategii lizbo
ń
skiej przez wzmac­
nianie europejskiego modelu spo
ł
ecznego
Rada Euro­
(16) Aby zachowa
ć
elastyczno
ść
w obliczu ró
ż
norodno
ś
ci
pejska uzna
ł
a,
ż
e nowe formy organizacji pracy oraz
rynków pracy i stosunków przemys
owych, pa
ń
stwa
wi
ę
ksza ró
ż
norodno
ść
umów zawieranych przez pracow­
cz
ł
onkowskie mog
ą
zezwoli
ć
partnerom spo
ł
ecznym na
ników i przedsi
ę
biorstwa, które w lepszy sposób
łą
czy­
okre
ś
lanie warunków pracy i zatrudnienia, pod warun­
ł
yby elastyczno
ść
z bezpiecze
ń
stwem, przyczyni
ł
yby si
ę
e zapewniony zostanie ogólny poziom ochrony
pracowników tymczasowych.
ż
do zwi
ę
kszenia mo
ż
liwo
ś
ci przystosowawczych. Ponadto
Rada Europejska obraduj
ą
ca w grudniu 2007 r. zatwier­
a uzgodnione wspólne zasady modelu flexicurity , które
stanowi
ł
ą
kompromis pomi
ę
dzy elastyczno
ś
ci
ą
(17) Ponadto w
ś
ci
ś
le okre
ś
lonych okoliczno
ś
ciach pa
ń
stwa
a bezpiecze
ń
stwem na rynku pracy oraz pomagaj
ą
na podstawie porozumienia
zawartego przez partnerów spo
ł
onkowskie powinny
zarówno pracownikom, jak i pracodawcom wykorzysta
ć
ł
ecznych na szczeblu
mo
ż
liwo
ś
ci stworzane przez globalizacj
ę
.
krajowym
mie
ć
mo
ż
liwo
ść
wprowadzania ograniczo­
pstw od zasady równego traktowania, o ile
zachowany jest odpowiedni poziom ochrony.
ę
nice
w korzystaniu z pracy tymczasowej oraz w sytuacji
prawnej, statusie i warunkach pracy pracowników
tymczasowych.
ę
bie Unii Europejskiej wyst
ę
puj
ą
znaczne ró
ż
kszaniu minimalnej ochrony pracowników tymcza­
sowych powinna towarzyszy
ę
ć
weryfikacja ogranicze
ń
i zakazów, które mog
ł
y zosta
ć
na
ł
o
ż
one na prac
ę
tymczasow
ą
. Stosowanie ich mo
ż
na uzasadni
ć
tylko
(11) Praca tymczasowa odpowiada nie tylko potrzebom
przedsi
ci ochrony
pracowników, wymogów w zakresie bezpiecze
ą
cym w szczególno
ś
ę
biorstw w zakresie elastyczno
ś
ci, lecz tak
ż
e
ń
stwa
ż
ycia zawodowego i prywatnego
przez pracowników. Przyczynia si
­
ciwego funkcjonowania rynku pracy i zapobiegania
nadu
ś
ci zapewnienia w
ł
a
ś
ę
zatem do tworzenia
miejsc pracy oraz do udzia
ł
uwi
ę
kszej liczby osób
ż
yciom.
w rynku pracy i ich integracji.
ń
(19) Niniejsza dyrektywa pozostaje bez wp
ł
ywu na autonomi
ę
(12) Niniejsza dyrektywa ustala ramy uregulowa
prawnych,
partnerów spo
ł
ecznych oraz na stosunki pomi
ę
dzy parte­
które maj
ą
chroni
ć
pracowników tymczasowych
ecznymi, w tym na prawo do negocjowania
i zawierania uk
ł
i charakteryzuj
ą
si
ę
brakiem dyskryminacji, przejrzys­
adów zbiorowych pracy zgodnie
z prawem i praktyk
ł
to
ś
ci
ą
i proporcjonalno
ś
ci
ą
, a jednocze
ś
nie poszanowa­
ą
w poszczególnych pa
ń
stwach,
niem ró
ż
norodno
ś
ci rynków pracy i stosunków przemy­
z poszanowaniem nadrz
ę
dnych przepisów wspólnoto­
s
ł
owych.
wych.
(13) W dyrektywie Rady 91/383/EWG z dnia 25 czerwca
1991 r. uzupe
(20) Przepisy niniejszej dyrektywy dotycz
ą
ce ogranicze
ń
lub
ł
niaj
ą
cej
ś
rodki maj
ą
ce wspiera
ć
popraw
ę
zakazów dotycz
ą
cych pracy tymczasowej nie naruszaj
ą
bezpiecze
ń
stwa i zdrowia w pracy pracowników pozos­
przepisów ani praktyk pa
ń
stw cz
ł
onkowskich zakazuj
ą
­
lony lub
w czasowym stosunku pracy ( 1 ) ustanowiono przepisy
dotycz
ą
cych w stosunku pracy na czas okre
ś
cych zast
ę
powania pracowników uczestnicz
ą
cych
w strajku pracownikami tymczasowymi.
ą
ce bezpiecze
ń
stwa i zdrowia maj
ą
ce zastosowanie
do pracowników tymczasowych.
(21) Pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie powinny zapewni
ć
procedury
administracyjne lub s
ą
dowe, które zabezpiecz
ą
prawa
ce zasto­
sowanie do pracowników tymczasowych powinny odpo­
wiada
ą
pracowników tymczasowych, a tak
ż
e zapewni
ć
skuteczne, odstraszaj
ą
ce i proporcjonalne kary za naru­
co najmniej warunkom, które stosowano by do
takich pracowników, gdyby zostali zatrudnieni bezpo­
ś
ć
szenia obowi
ą
zków wynikaj
ą
cych z niniejszej dyrektywy.
rednio przez przedsi
ę
biorstwo u
ż
ytkownika na tym
samym stanowisku.
(22) Niniejsz
ą
dyrektyw
ę
nale
ż
y stosowa
ć
zgodnie
z postanowieniami Traktatu dotycz
ą
cymi swobody
biorstw
oraz bez uszczerbku dla dyrektywy 96/71/WE Parla­
mentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r.
dotycz
wiadczenia us
ł
ug i swobody zak
ł
adania przedsi
ę
(15) Najcz
ę
stsz
ą
form
ą
stosunku pracy s
ą
umowy o prac
ę
na
lony. W przypadku pracowników, którzy
zawarli z agencj
ś
ą
pracy tymczasowej umow
ę
na czas
ą
cej delegowania pracowników w ramach
ś
wiad­
nieokre
ś
lony, i w zwi
ą
zku ze szczególn
ą
ochron
ą
, jak
ą
czenia us
ł
ug ( 2 ).
( 1 ) Dz.U. L 206 z 29.7.1991, s. 19.
( 2 ) Dz.U. L 18 z 21.1.1997, s. 1.
ł
kiem
dzi
cz
nych odst
(10) W obr
(18) Zwi
ogólnym interesem dotycz
potrzebie godzenia
i zdrowia w pracy oraz konieczno
rami spo
taj
(14) Podstawowe warunki pracy i zatrudnienia maj
ś
czas nieokre
627160589.005.png
 
5.12.2008
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
L 327/11
(23) Wzwi
e cel niniejszej dyrektywy,
a mianowicie ustanowienia na poziomie wspólnotowym
zharmonizowanych ram prawnych chroni
ą
zku z tym,
ż
3
Definicje
1. Do celów niniejszej dyrektywy:
Artyku
ł
ą
cych pracow­
ników tymczasowych, nie mo
ż
eby
ć
osi
ą
gni
ę
ty w sposób
wystarczajacy przez pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie, natomiast ze
wzgl
ę
du na skutki dzia
ł
ania mo
ż
liwe jest lepsze jego
cie na poziomie Wspólnoty poprzez wprowa­
dzenie minimalnych wymogów, które b
ą
gni
ę
a)
pracownik
oznacza ka
ż
d
ą
osob
ę
, która w danym pa
ń
stwie
ę
d
ą
stosowane
onkowskim jest chroniona jako pracownik przez prawo
pracy obowi
ł
w obr
ę
bie ca
ł
ej Wspólnoty, Wspólnota mo
ż
e przyj
ąć
ą
zuj
ą
ce w tym pa
ń
stwie;
ś
rodki zgodnie z zasad
ą
pomocniczo
ś
ci okre
ś
lon
ą
w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasad
ą
proporcjonalno
ś
ci
w tym artykule niniejsza dyrektywa nie
wykracza wykracza poza to, co jest konieczne do osi
ś
lon
ą
b)
agencja pracy tymczasowej
oznacza ka
ż
d
ą
osob
ę
fizyczn
ą
ą
, która zgodnie z prawem krajowym zawiera
umowy o prac
ą
ni
ę
cia tego celu,
zuje stosunek pracy
z pracownikami tymczasowymi w celu skierowania ich do
przedsi
ę
lub nawi
ą
ę
biorstw u
ż
ytkowników, aby tam wykonywali
tymczasowo prac
ę
pod nadzorem i kierownictwem tych
PRZYJMUJ
Ą
NINIEJSZ
Ą
DYREKTYW
Ę
:
przedsi
ę
biorstw;
c)
pracownik tymczasowy
oznacza pracownika zatrudnionego
ROZDZIA
Ł
I
przez agencj
ę
pracy tymczasowej na podstawie umowy
PRZEPISY OGÓLNE
Artyku
stosunkiem pracy
w celu skierowania go do wykonywania tymczasowo pracy
pod nadzorem i kierownictwem przedsi
ę
lub zwi
ą
zanego z t
ą
agencj
ą
1
Zakres zastosowania
ł
ę
biorstwa u
ż
ytkow­
nika;
1. Niniejsz
ą
dyrektyw
ę
stosuje si
ę
do pracowników zatrud­
d)
przedsi
ę
biorstwo u
ż
ytkownik
oznacza ka
ż
d
ą
osob
ę
nionych przez agencj
ę
pracy tymczasowej na podstawie umowy
, na rzecz której i pod której nadzorem
i kierownictwem pracownik tymczasowy tymczasowo wyko­
nuje prac
ą
lub prawn
ą
o prac
ę
lub zwi
ą
zanych z t
ą
agencj
ą
stosunkiem pracy, których
ytkowników w celu wykony­
wania tymczasowo pracy pod nadzorem i kierownictwem tych
przedsi
ę
biorstw u
ż
ę
;
ę
biorstw.
e)
oznacza okres, na który pracownik
tymczasowy zostaje skierowany do przedsi
okres skierowania
yt­
kownika w celu wykonywania tymczasowo pracy pod
nadzorem i kierownictwem tego przedsi
ę
biorstwa u
ż
2. Niniejsz
ą
dyrektyw
ę
stosuje si
ę
do przedsi
ę
biorstw
ę
biorstwa;
publicznych i prywatnych b
ę
d
ą
cych agencjami pracy tymcza­
sowej lub przedsi
ę
biorstwami u
ż
ytkownikami prowadz
ą
cymi
dzia
ł
alno
ść
gospodarcz
ą
, bez wzgl
ę
du na to, czy ich dzia
ł
alno
ść
f)
ą
warunki pracy i zatrudnienia ustanowione przez przepisy
ustawowe, wykonawcze i administracyjne, uk
podstawowe warunki pracy i zatrudnienia
oznaczaj
jest nastawiona na zysk.
ł
ady zbiorowe
pracy lub inne wi
ążą
ce przepisy ogólne obowi
ą
zuj
ą
ce
3. Po przeprowadzeniu konsultacji z partnerami spo
ł
ecznymi
w przedsi
ę
biorstwie u
ż
ytkowniku, dotycz
ą
ce:
pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie mog
ą
postanowi
ć
,
ż
e niniejszej dyrekty­
wy nie stosuje si
ę
do umów o prac
ę
ani stosunków pracy
(i) norm czasu pracy, godzin nadliczbowych, przerw,
okresów odpoczynku, pracy w porze nocnej, urlopu
oraz
nawi
ą
zywanych w ramach okre
ś
lonego publicznego lub wspie­
rodków publicznych programu szkolenia zawodo­
wego, programu integracji zawodowej lub programu przekwa­
lifikowania zawodowego.
ś
ś
wi
ą
t;
(ii) wynagrodzenia.
Artyku
ł
2
2. Niniejsza dyrektywa nie narusza ustawodawstwa krajo­
wego w odniesieniu do definicji wynagrodzenia, umowy
o prac
Cel
Celem niniejszej dyrektywy jest zapewnienie ochrony pracow­
nikom tymczasowym oraz poprawa jako
, stosunku pracy ani pracownika.
ś
ci pracy tymczasowej
poprzez zagwarantowanie,
ż
e zasad
ę
równego traktowania,
z zakresu zastosowania
niniejszej dyrektywy pracowników, umów o prac
ń
stwa cz
onkowskie nie wy
łą
czaj
ą
do pracowników zatrudnia­
nych przez agencje pracy tymczasowej oraz poprzez uznanie
agencji pracy tymczasowej za pracodawc
ę
ę
ani
e dany przy­
padek dotyczy pracowników zatrudnionych w niepe
łą
cznie ze wzgl
ę
du na to,
ż
ę
; jednocze
ś
nie nale
ż
y
nym
wymiarze czasu pracy, pracowników zatrudnionych na
podstawie umowy na czas okre
ł
mie
ć
na uwadze konieczno
ść
utworzenia w
ł
a
ś
ciwych uregu­
prawnych w zakresie korzystania z pracy tymczasowej,
co powinno skutecznie przyczyni
ń
ś
lony lub osób zatrudnionych
do tworzenia miejsc
pracy i rozwoju elastycznych form zatrudnienia.
ć
si
ę
na podstawie umowy z agencj
ą
pracy tymczasowej lub pozos­
taj
ą
cych z tak
ą
agencj
ą
w stosunku pracy.
osi
cz
okre
lub prawn
o prac
fizyczn
skierowano do przedsi
ranego ze
ę
Pa
ł
o której mowa w art. 5, stosuje si
stosunków pracy wy
lowa
 
L 327/12
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
5.12.2008
Artyku
ł
4
z godne z przepisami ustawowymi, wykonawczymi
i administracyjnymi, uk
ą
by
ć
ł
adami zbiorowymi pracy lub innymi
lub zakazów
1. Zakazy lub ograniczenia dotycz
Przegl
ą
d ogranicze
ń
przepisami ogólnymi.
ą
ce korzystania z pracy
tymczasowej uzasadnione s
ą
tylko ze wzgl
ę
du na interes ogólny
pracowników tymczaso­
wych, wymogami zdrowia i bezpiecze
ą
zany w szczególno
ś
ci z ochron
ą
ń
stwa w pracy lub
2. W odniesieniu do wynagrodzenia pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie
potrzeb
ą
zapewnienia w
ł
a
ś
ciwego funkcjonowania rynku pracy
po konsultacji z partnerami spo
ł
ecznym mog
ą
przewidzie
ć
i zapobiegania nadu
ż
yciom.
wyj
ą
tek od zasady ustanowionej w ust. 1, je
ś
li pracownicy
tymczasowi zwi
ą
zani z dan
ą
agencj
ą
pracy tymczasowej sta
łą
umow
ą
o prac
ę
otrzymuj
ą
wynagrodzenie równie
ż
pomi
ę
dzy
2. W terminie do dnia 5 grudnia 2011 r. pa
ń
stwa cz
ł
onkow­
okresami skierowania.
skie, po konsultacji z partnerami spo
ł
ecznymi zgodnie
z krajowymi przepisami ustawowymi, uk
ł
adami zbiorowymi
pracy i praktykami, przeprowadzaj
ą
przegl
ą
d wszelkich ograni­
cze
ń
lub zakazów dotycz
ą
cych korzystania z pracy tymcza­
3. Pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie po konsultacji z partnerami
sowej, maj
ą
cy na celu zweryfikowanie, czy s
ą
one uzasadnione
im, na odpowiednim szczeblu
i na warunkach ustanowionych przez pa
ł
ecznymi mog
ą
przyzna
ć
ze wzgl
ę
dów wymienionych w ust. 1.
ń
stwa cz
ł
onkowskie,
mo
ż
liwo
ść
dalszego stosowania lub zawierania uk
ł
adów zbio­
ustalenia w zakresie
warunków pracy i zatrudnienia pracowników tymczasowych
ą
wprowadza
ć
3.
Je
ś
li takie ograniczenia lub zakazy ustanowione s
ą
przez
uk
ł
ady zbiorowe pracy, przegl
ą
d, o którym mowa w ust. 2,
od warunków, o których mowa w ust. 1,
z poszanowaniem ogólnej ochrony pracowników tymczaso­
wych.
ż
ni
ą
ce si
ę
mo
ż
eby
ć
przeprowadzony przez partnerów spo
ł
ecznych,
którzy wynegocjowali dany uk
ł
ad.
krajowych wymogów
w zakresie rejestracji, licencjonowania, certyfikacji, gwarancji
finansowych ani monitorowania dzia
ę
py 1, 2 i 3 nie naruszaj
ą
ł
ania agencji pracy tymcza­
4. O ile pracownicy tymczasowi obj
ę
ci s
ą
ochron
ą
na odpo­
onkowskie, których prawo nie
przewiduje systemu uznawania uk
ń
stwa cz
ł
sowej.
ł
adów zbiorowych pracy za
powszechnie obowi
ą
zuj
ą
ce lub w których brak jest przepisów
o wynikach
przegladu, o którym mowa w ust. 2 i 3, do dnia 5 grudnia
2011 r.
ń
stwa cz
ł
onkowskie informuj
ą
Komisj
ę
lub praktyk umo
ż
liwiaj
ą
cych obj
ę
cie postanowieniami takich
biorstw
w pewnym sektorze lub na pewnym obszarze geograficznym,
mog
ł
adów wszystkich podobnych do siebie przedsi
ę
ecznymi na szczeblu
krajowym oraz na podstawie zawartego przez nich porozu­
mienia
ą –
po konsultacji z partnerami spo
ł
ce podstawowych
warunków pracy i zatrudnienia, które stanowi
wprowadzi
ć
ustalenia dotycz
ą
ROZDZIA
Ł
II
ą
odst
ę
pstwo od
ć
okres oczekiwania na nabycie prawa do równego traktowania.
ą
obejmowa
ZATRUDNIENIE I WARUNKI PRACY
Artyku
5
Zasada równego traktowania
1. Podstawowe warunki pracy i zatrudnienia pracowników
tymczasowych w okresie skierowania do pracy
w przedsi
ł
Ustalenia, o których mowa w niniejszym ust
ę
pie, s
ą
zgodne
ę
biorstwie u
ż
ytkowniku odpowiadaj
ą
co najmniej
z prawodawstwem wspólnotowym oraz wystarczaj
ą
co dok
ł
adne
i dost
ę
pne, aby sektory i firmy, których dotycz
ą
,mog
ł
y okre
ś
li
ć
warunkom, jakie mia
ł
yby zastosowanie, gdyby zostali oni
i wype
ł
ni
ć
swe obowiazki. W szczególno
ś
ci pa
ń
stwa cz
ł
onkow­
bezpo
ś
rednio zatrudnieni przez to przedsi
ę
biorstwo na tym
w zastosowaniu art. 3 ust. 2, czy podstawowe
warunki pracy i zatrudnienia, o których mowa w ust. 1, obej­
muj
ś
laj
ą
samym stanowisku.
ą
równie
ż
pracownicze systemy zabezpieczenia spo
ł
ecz­
wiadczenia emerytalno-rentowe, chorobowe lub
formy finansowej partycypacji pracowniczej. Ustalenia takie nie
naruszaj
ś
Do celów stosowania pierwszego akapitu, obowi
ą
zuj
ą
ce
w przedsi
ę
biorstwie u
ż
ytkownika przepisy dotycz
ą
ce:
na szczeblu krajowym, regionalnym,
lokalnym lub sektorowym, które s
ą
porozumie
ń
ą
co najmniej równie
korzystne dla pracowników.
a) ochrony kobiet w ci
ąż
y i matek karmi
ą
cych dziecko piersi
ą
oraz ochrony dzieci i m
ł
odocianych; oraz
5. Pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie zgodnie ze swoimi przepisami lub
b) jednakowego traktowania m
ęż
czyzn i kobiet oraz dotycz
ą
ce
praktyk
ą
podejmuj
ą
odpowiednie
ś
rodki w celu zapobiegania
wszelkich dzia
a
ń
na rzecz zwalczania dyskryminacji ze
niew
ł
a
ś
ciwemu stosowaniu niniejszego artyku
ł
u, a w szczegól­
wzgl
ę
du na p
ł
e
ć
, pochodzenie rasowe lub etniczne, religi
ę
,
no
ś
ci stosowaniu kolejnych skierowa
ń
w celu obchodzenia
ś
wiatopogl
ą
d, niepe
ł
nosprawno
ść
, wiek lub orientacj
ę
seksu­
przepisów niniejszej dyrektywy. Pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie infor­
aln
ą
;
muj
ą
Komisj
ę
o takich
ś
rodkach.
musz
zwi
spo
rowych pracy, które mog
4. Ust
wiednim poziomie, pa
5. Pa
uk
zasady ustanowionej w ust. 1. Ustalenia takie mog
skie okre
nego, w tym
ł
 
5.12.2008
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
L 327/13
Artyku
ł
6
progu, powy
ż
ej którego w agencji pracy tymczasowej nale
ż
y
ce pracowników przewidziane na
mocy prawa wspólnotowego i krajowego oraz uk
ć
organy reprezentuj
ą
Dost
ę
p do zatrudnienia, pomieszcze
ń
pracowniczych
ł
adów zbioro­
cenia zawodowego
1. Pracowników tymczasowych informuje si
i kszta
ł
wych pracy.
ę
o wszelkich
wolnych stanowiskach w przedsi
ę
biorstwie u
ż
ytkowniku, by
2. Pa
ń
stwa cz
onkowskie mog
ą
przyj
ąć
przepisy stanowi
ą
ce,
stworzy
ć
im takie same mo
ż
liwo
ś
ci znalezienia sta
ł
ego zatrud­
ż
e pracowników tymczasowych uwzgl
ę
dnia si
ę
, na warunkach
nienia, jakie maj
ą
inni pracownicy tego przedsi
ę
biorstwa. Infor­
okre
ś
lonych przez pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie, przy obliczaniu
macje takie mo
ż
na przekazywa
ć
w formie ogólnego og
ł
oszenia
progu, powy
ż
ej którego nale
ż
y w ramach przedsi
ę
biorstwa
biorstwie,
na rzecz którego i pod nadzorem którego wykonuj
ę
ce pracowników
przewidziane na mocy prawa wspólnotowego i krajowego
oraz uk
ż
ytkownika utworzy
ć
organy reprezentuj
ą
ą
prac
ę
pracownicy tymczasowi.
ł
adów zbiorowych pracy; s
ą
oni w takich przypadkach
dniani w taki sam sposób, jak gdyby byli pracownikami
zatrudnionymi na ten sam okres bezpo
ę
2. Pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie podejmuj
ą
wszelkie dzia
ł
ania
ś
rednio przez przedsi
ę
­
niezb
ę
dne do tego, by doprowadzi
ć
do sytuacji, w której
biorstwo u
ż
ytkownika.
wszelkie klauzule zakazuj
ą
ce nawi
ą
zania umowy o prac
ę
lub
stosunku pracy pomi
ę
dzy przedsi
ę
biorstwem u
ż
ytkownikiem
3. Te pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie, które wybior
ą
opcj
ę
przewi­
a pracownikiem tymczasowym po zako
ń
czeniu okresu skiero­
ą
ą
ą
wania lub klauzule maj
ą
ce taki skutek b
ę
d
ą
niewa
ż
ne lub b
ę
d
ą
dzian
w ust. 2, nie maj
obowi
zku wykonywania przepisów
ust. 1.
mog
ł
yby
ć
uznane za niewa
ż
ne.
p ten nie narusza przepisów, na mocy których agencje
pracy tymczasowej otrzymuj
ę
8
Informowanie przedstawicieli pracowników
Bez uszczerbku dla krajowych i wspólnotowych przepisów
dotycz
Artyku
ł
ą
rozs
ą
dn
ą
rekompensat
ę
za us
ł
ugi
zku
z kierowaniem do niego pracowników tymczasowych, ich
rekrutacj
wiadczone przedsi
ę
biorstwu u
ż
ytkownikowi w zwi
ą
ą
i szkoleniem.
ą
cych informowania i przeprowadzania konsultacji,
które s
ą
bardziej restrykcyjne lub bardziej szczegó
ł
owe, a w
ci dyrektywy 2002/14/WE Parlamentu Europej­
skiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. ustanawiaj
ś
3. Agencje pracy tymczasowej nie pobieraj
ą
od pracowników
cej ogólne
ramowe warunki informowania i przeprowadzania konsultacji
z pracownikami we Wspólnocie Europejskiej ( 1 ), przedsi
ą
ż
adnych op
ł
at w zamian za po
ś
rednictwo w rekrutacji
w przedsi
ę
biorstwie u
ż
ytkowniku ani za nawi
ą
zanie umowy
ę
bior­
o prac
ę
lub stosunku pracy z przedsi
ę
biorstwem u
ż
ytkowni­
na
temat korzystania z pracy pracowników tymczasowych, gdy
przedstawia informacj
ż
ytkownik musi przekaza
ć
odpowiedni
ą
informacj
ę
kiem po zako
ń
czeniu okresu skierowania do pracy w tym
przedsi
ę
biorstwie.
ę
o sytuacji w zatrudnieniu w tym przed­
cym pracowników, utwo­
rzonym zgodnie z prawem krajowym lub wspólnotowym.
ę
biorstwie organom reprezentuj
ą
4. Bez uszczerbku dla przepisów art. 5 ust. 1, pracownicy
tymczasowi uzyskuj
ą
dost
ę
p do udogodnie
ń
lub pomieszcze
ń
pracowniczych w tym przedsi
ę
biorstwie u
ż
ytkowniku,
w szczególno
ś
ci do sto
ł
ówki, zorganizowanej opieki nad
ROZDZIA
Ł
III
ug transportowych, na tych samych warunkach
co pracownicy zatrudnieni bezpo
ć
mi i us
ł
POSTANOWIENIA KO
Ń
COWE
ś
rednio przez to przedsi
ę
bior­
nica w traktowaniu nie jest uzasadniona przy­
czynami obiektywnymi.
ż
9
Wymogi minimalne
1. Niniejsza dyrektywa nie narusza prawa pa
Artyku
ł
5. Pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie podejmuj
ą
stosowne
ś
rodki lub
onkow­
skich do stosowania lub wprowadzania przepisów ustawowych,
wykonawczych i administracyjnych, które s
ń
stw cz
ł
wspieraj
ą
dialog pomi
ę
dzy partnerami spo
ł
ecznymi zgodnie ze
ą
swoimi tradycjami i praktykami w celu:
korzystniejsze dla
pracowników, ani do wspierania zawierania pomi
ę
dzy partne­
a) poprawy dost
ę
pu pracowników tymczasowych do szkole
ń
bardziej
korzystne dla pracowników, lub zezwalania na zawieranie
takich uk
ł
ecznymi uk
ł
adów zbiorowych pracy, które s
ą
i opieki nad dzie
ć
mi w agencjach pracy tymczasowej,
ł
adów.
tak
ż
e pomi
ę
dzy okresami skierowania, aby zwi
ę
kszy
ć
ich
ci rozwoju zawodowego i szanse znalezienia
zatrudnienia;
ż
liwo
ś
2. Wdra
ż
anie niniejszej dyrektywy w
ż
adnych okoliczno
ś
­
ciach nie stanowi wystarczaj
ą
cych podstaw, by uzasadni
ć
obni­
enie ogólnego poziomu ochrony pracowników w obszarach
obj
b) poprawy dost
ę
pu pracowników tymczasowych do szkole
ń
ę
tych zakresem niniejszej dyrektywy. Nie narusza to upraw­
przeznaczonych dla pracowników przedsi
ę
biorstwa u
ż
yt­
nie
ń
pa
ń
stw cz
onkowskich ani partnerów spo
ł
ecznych do
kownika.
ci, innych prze­
pisów ustawowych, wykonawczych lub umownych ni
ą
zku ze zmian
ą
okoliczno
ś
ż
te, które
7
Reprezentacja pracowników tymczasowych
1. Pracowników tymczasowych uwzgl
Artyku
ł
w momencie przyjmowania niniejszej dyrektywy,
pod warunkiem
ą
zuj
ą
ż
eka
ż
dorazowo spe
nione s
ą
minimalne
wymagania ustanawiane niniejsz
ą
dyrektyw
ą
.
ę
dnia si
ę
, na warun­
kach okre
ś
lonych przez pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie, przy obliczaniu
( 1 ) Dz.U. L 80 z 23.3.2002, s. 29.
utworzy
ł
umieszczonego w odpowiednim miejscu w przedsi
u
uwzgl
Ust
ś
szczególno
stwo u
si
dzie
stwo, o ile ró
rami spo
mo
ż
ł
przyjmowania, w zwi
obowi
ł
627160589.001.png 627160589.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin