międzynarodowe procesy integracyjne.doc

(167 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Międzynarodowe procesy integracyjne – wykłady

 

 

Wykład z 07.03.03

 

Międzynarodowa Integracja Gospodarcza (MIG) – podstawowe problemy teoretyczne

Definicja: proces scalania gospodarek narodowych w wyniku którego tworzą się nowe organizmy gospodarcze o odmiennych właściwościach. Celem MIG jest wzrost efektywności gospodarowania.

 

Warunki urzeczywistnienia integracji:

-          komplementarność gospodarek (rzeczywista lub potencjalna) – wiąże się z uzupełnianiem w procesie specjalizacji

-          odpowiednia infrastruktura techniczno-organizacyjna (rozwinięte połączenia drogowe, morskie, telekomunikacyjne, informatyczne) -> by nie było problemów typu „szerokie tory”, systemy bankowe

-          sprzyjająca polityka ekonomiczna (wzajemne preferencje celne, swoboda przepływu kapitału, pracy, koordynacja polityki gospodarczej)

-          chęć i wola integracji (np. referendum Polski)

-          położenie geograficzne – warunek uzupełniający (bliskość kulturowa, językowa krajów)

 

Przyczyni integracji w krajach rozwiniętych i rozwijających się

Kraje wysoko rozwinięte UE

Kraje wysoko rozwinięte + rozwijające się NAFTA

Kraje rozwijające się ASEAN, CEFTA

 

Kraje wysokorozwinięte:

-          tempo i kierunki współczesnego rozwoju gospodarczego (postęp techniczny)

-          rozwój nowych gałęzi produkcji przemysłowej

-          rozwój nowych potrzeb konsumpcyjnych

-          umocnienie konkurencyjności gospodarki

 

Kraje rozwijające się:

-          ułatwienie i przyspieszenie rozwoju gospodarczego

-          wspólne inwestycje infrastrukturalne – rozwój handlu i przemysłu

-          przeciwdziałanie rozproszeniu niewielkich zasobów kapitałowych

 

Podstawowe modele integracji w gospodarce rynkowej:

-          model integracji międzynarodowej

-          model integracji ponadnarodowej – integracja bardzo zaawansowana, kraje oddają moce decyzyjne organizacji ponadnarodowej -> UE, ECB

 

Typy integracji na podstawie kryterium suwerenności

-          integracja równych partnerów

-          integracja nierównych partnerów

 

Integracja negatywna i pozytywna:

·         Integracja negatywna – usuwanie barier i ograniczeń w przepływie dóbr, usług i czynników produkcji (*)

·         Integracja pozytywna

-          działania zmierzające do i polityka gospodarcza co wywiera wpływ interwencyjny na funkcjonowanie rynków

-          interwencyjne i regulacyjne funkcje władz publicznych, eliminacje niedostatków rynkowych, działania redystrybucyjne, alokacyje

-          wspólne inwestycje

 

(*) Działanie prawne w ramach integracji negatywnej

-          nakaz niesienia ceł i ograniczeń ilościowych

-          zakaz ustanawiania nowych ceł i instrumentów pozataryfowych (stand still)

-          zakaz dyskryminacji produktów z innych krajów członkowskich

-          zakaz innych form dyskryminacji naruszających zasadę równego traktowania czy wzajemnego .........

 

Metody integracji w gospodarce rynkowej

·         Metoda funkcjonalna, liberalna, wolnorynkowa – proces regulowany przez mechanizm wolnego rynku i konkurencji

·         Metoda instytucjonalna, autorytatywna – proces regulowany przez państwo lub / i odpowiednie instytucje (organy) ugrupowania integracyjnego

 

ETAPY INTEGRACJI

-          strefa wolnego handlu – likwidacja ceł i barier ilościowych w obrotach handlowych

-          unia celna – wspólna zewnętrzna taryfa celna i polityka handlowa

-          wspólny rynek – swobodny przepływ usług i czynników produkcji

-          unia gospodarcza i walutowa – pełna koordynacja, unifikacja polityczna, gospodarcza i walutowa, ponadpaństwowe instytucje

-          unia gospodarcza i polityczna – pełna koordynacja / unifikacja polityki wewnętrznej i zagranicznej, obronnej, ponadpaństwowe organy władzy

 

Efekty w procesie integracji

·         Efekt kreacji handlu

Kraj członkowski A                                                                                    kraj członkowski B

                                                 x = 110                             cła 20%              x = 100

Wytworzenie się nowych strumieni handlu pomiędzy krajami członkowskimi strefy wolnego handlu lub unii celnej. Towary wytwarzane w poszczególnych krajach strefy czy unii zaczynają być traktowane na rynkach innych krajów tejże strefy czy unii preferencyjnie na skutek zniesienia ceł i barier w handlu.

·         Efekt przesunięcia w handlu – skutek o charakterze krótkookresowym

Kraj członkowski A                                                                                    kraj członkowski B

                            x =                                                                                                   x = 100

                                                                                    cło 20%

 

 

Dotyczy handlu pomiędzy krajami członkowskimi strefy wolnego handlu lub unii celnej oraz ich handlu z krajami nie członkowskimi. Polega na zastępowaniu importu określonych towarów spoza strefy czy unii importem tych towarów ze strefy czy unii.

Efekt nastąpi gdy:

-          znoszona stawka celna jest wyższa od różnicy w kosztach produkcji danego towaru w tych krajach i w krajach trzecich

-          cenowa elastyczność popytu na ten towar w krajach strefy czy unii importującym go poprzednio z krajów trzecich jest odpowiednio wysoko

-          w pozostałych krajach strefy czy unii, w których produkuje się ten towar, cenowa elastyczność jego podaży jest odpowiednio wysoka

Efekt ten może być osłabiony lub anulowany, jeśli eksporterzy z krajów trzecich, krajów strefy czy unii obniżą swe ceny eksportowe. Zdecydują się na to tym bardziej:

-          im silniej ograniczony zostanie ich eksport do krajów strefy czy unii

-          im większe znaczenie ma dla nich rynek danej strefy czy unii i im trudniej znaleźć jest dla niego rynki alternatywne

-          im niższa elastyczność cenowa ich podaży na eksport do tej strefy czy unii

 

GENEZA PROCESÓW INTEGRACYJNYCH

·         Cesarstwo Rzymskie i łączenie pod berłem chrześcijaństwa Europy przez Karolingów

·         Wyprawy krzyżowe XI wiek, zjednoczenie Europy przeciw wspólnemu wrogowi: Islamowi. Nie udało się ze względu na sprzeczne interesy poddanych i rządzących

·         XIII wiek – pojawiają się ośrodki oświatowe – jednoczenie się poprzez naukę (początek Sorbona)

·         XV wiek – arystotelizm chrześcijański, brakło jednak woli krajów przechodzących renesans

·         1879 r. Rewolucja Francuska, Napoleon przerywa integracje

·         1834 – Pruski Związek Celny

·         1871 – strefa Wolnego Handlu między Danią a Norwegią

·         1872 – skandynawska Unia Monetarna między Szwecją, Danią i Norwegią

·         1944 – Genewa -> deklaracja europejskich ruchów oporu (przedstawiciele emigracyjnych władz Francji, Włoch, Danii, Norwegii, Polski, Czechosłowacji, Jugosławii

·         1945 – Paryż -> I kongres federalistów europejskich – inicjatywa A. Camus i G. Orwell

·         1947 – Europejska Unia Federalistów – Montreux

·         1947 – Plan Marshalla (13,5 mld USD – x 89 -> wartość obecna)

·         1948 – OEEC – Organizacja Europejskiej Współpracy Gospodarczej, w 1969 => OECD – miała opracować plan wykorzystania pomocy z USA

·         1948 – Kongres Ruchu Europejskiego w Hadze – projekt powołania Rady Europy

·         1948 – Unia Celna Belgii, Holandii, Luksemburga => Beneluks

·         1949 – RWPG – Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej

·         1949 – powstanie NATO

·         1949 – Strasburg – powstanie Rady Europy – organizacja o kompetencjach ogólnych, powołanie Komisji Praw człowieka

·         9 maja 1950 r – Deklaracja Roberta Schumana

 

Warunki sprzyjające powstawaniu wspólnot integracyjnych w Europie po wojnie

1.      Motywy ekonomiczne

-   wymogi postępu technicznego

-   pozytywne doświadczenia rozwoju wielkiego rynku amerykańskiego

-   eliminacja negatywnych skutków deintegracji gospodarki światowej spowodowanej: deficytem płatniczym Europy Zachodniej, rozpadem więzi kolonialnych, zerwaniem więzi z Europą Wschodnią

-   ekonomiczne poparcie Stanów Zjednoczonych Ameryki (Plan Marshalla)

2.      Motywy polityczne

-   osłabienie idei socjalistycznych w Europie Zachodniej

-   wzmocnienie potencjału ekonomicznego w porównaniu do krajów socjalistycznych

-   zneutralizowanie i osłabienie potencjału Niemiec

-   Amerykańskie interesy polityczne

Gdyby nie:

-          doświadczenia z wojny

-          zniszczenia w gospodarce

-          obawa przed nowym konfliktem

-          uregulowanie stosunków z Niemcami

-          obawa przed komunizmem

-          odzyskanie pozycji przez mocarstwa europejskie

integracja mogłaby wyglądać zupełnie inaczej. Ale kto wie jak.

Nurty integracji w powojennej Europie

-          zachodnioeuropejska

-          nordycka

-          socjalistyczna

 

EWIS -> Układ Paryski powołuje w 1951 r. na 50 lat Europejską Wspólnotę Węgla i Stali (funkcjonuje od 1952 do 2002 r).

-          wspólny rynek węgla i stali

-          kontrola nad produktami i ich wydobyciem

-          równy dostęp do źródeł zaopatrzenia

-          racjonalne zużycie surowców

-          warunki pracy, standardy bezpieczeństwa

-          usunięcie francusko-niemieckiej wrogości

 

W 1955 r. Konferencja w Messynie proponuje nowe wspólnoty

 

EURATOM -> Traktat Rzymski z 1957 r. powołuje – Europejska Wspólnota Energii Atomowej

-          wspólny rynek energii atomowej

-          rozwój przemysłu energii atomowej i badań

-          pokojowe wykorzystanie

-          standardy bezpieczeństwa

 

EWG – powołana w 1957 r. na mocy II Traktatu Rzymskiego, cele:

-          harmonijny i równomierny rozwój gospodarczy

-          wzrost gospodarczy z uwzględnieniem ochrony środowiska

-          niska inflacja

-          wysokie zatrudnienie

-          opieka socjalna

-          podniesienie stopy życiowej i jakości życia

W 1958 r. EWWiS              EURATOM i EWG (zmian nazwy na Wspólnota Europejska) tworzą na mocy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin