SOCJOLOGIA(1).doc

(38 KB) Pobierz
SOCJOLOGIA: WYKŁAD 3

SOCJOLOGIA: WYKŁAD 3

GRUPY SPOŁECZNE 

  1. Cechy grupotwórcze
  2. Odmiany zbiorowości ludzkich - kategorie: statystyczna, socjologiczna, społeczna
  3. Więź moralna – treść i zasięg
  4. Patologia więzi moralnej
  5. Zjawisko równoczesnej partycypacji i konflikt partycypacji
  6. Grupy zorganizowane: formalne i nieformalne
  7. Krystalizacja i dekonstrukcja grupy
  8. Odmiany grup społecznych:
    1. obiektywne kryteria klasyfikacji
    2. subiektywne kryteria klasyfikacji
  9. Syntetyczne typologie grup

GRUPA SPOŁECZNA

Zbiór jednostek, w którym wspólnota pewnych istotnych społecznie cech wyraża się w tożsamości zbiorowej i towarzyszą temu kontakty, interakcje i stosunki społeczne w jej obrębie częstsze i bardziej intensywne niż z osobami z zewnątrz. Inaczej, zbiorowość ludzi, pomiędzy którymi występuje więź obiektywna, subiektywna

i behawioralna. 

WIĘŹ OBIEKTYWNA – poczucie wspólnoty wynikające z podobieństwa

              sytuacji życiowej: miejsca zamieszkania, zawodu, wieku itp.

WIĘŹ SUBIEKTYWNA – poczucie wspólnoty z członkami grupy, do której należymy

WIĘŹ BEHAWIORALNA – podobne lub wspólne działania

        podejmowane przez członków grupy

ODMIANY ZBIOROWOŚCI LUDZKICH

KATEGORIA STATYSTYCZNA – zbiór jednostek podobnych pod względem jakiejś   wybranej cechy i różniących się pod tym względem od innych

KATEGORIA SOCJOLOGICZNA – zbiór ludzi podobnych pod względem istotnej społecznie cechy, która implikuje realne podobieństwo sytuacji życiowej, interesów i szans

 

KATEGORIA SPOŁECZNA – zbiór ludzi podobnych pod względem jakiejś istotnej społecznie cechy, którzy są świadomi tego podobieństwa i swojej odrębności od innych 

STEREOTYP – jednostronny, upraszczający, wyidealizowany obraz własnej zbiorowości (autostereotyp) i równie jednostronna, upraszczająca i negatywna wizja zbiorowości obcych (w skrajnym przypadku traktowanych jako wrogie) 

SOLIDARNOŚĆ – życzliwość, gotowość do współpracy, poparcia i niesienia pomocy wobec osób, które obejmujemy kategorią ,,my’’: członków naszej grupy czy kategorii społecznej 

ŚWIADOMOŚĆ KLASOWA – poczucie wspólnoty interesów z członkami własnej klasy, definicja wrogów zagrażających tym interesom i gotowość do walki o ich realizację 

WIĘŹ MORALNA – TREŚĆ I ZASIĘG 

WIĘŹ MORALNA – szczególna relacja powinnościowa zakładająca zaufanie, lojalność i solidarność w stosunku do innych objętych kategorią ,,my’’

ZAUFANIE – oczekiwanie korzystnych dla mnie działań partnerów interakcji czy stosunków społecznych

LOJALNOŚĆ – zobowiązanie, aby nie nadużyć zaufania kogoś, kto obdarza mnie zaufaniem

TOŻSAMOŚĆ ZBIOROWA – poczucie wspólnoty i identyfikacja z członkami pewnej zbiorowości wyrażane subiektywnie sformułowaniem ,,my’’, któremu towarzyszy świadomość odrębności od osób z zewnątrz, określanych jako ,,oni’’ 

PATOLOGIA WIĘZI MORALNEJ

ATROFIA WIĘZI MORALNEJ – zanik wiążących powinności wobec innych – skrajne zawężenie kategorii ,,my’’. 

Trzy przejawy atrofii:

KULTURA CYNIZMU (antyteza zaufania) – rozpowszechniony syndrom nieufności i podejrzliwości, a także instrumentalne traktowanie innych jako obiektów manipulacji

KULTURA MANIPULACJI (antyteza lojalności) – spotykające się z przyzwoleniem społecznym wykorzystywanie zaufania innych, ich naiwności, posługiwanie się oszustwem i kłamstwem

KULTURA OBOJĘTNOŚCI (antyteza solidarności) – akceptowana społecznie skrajna interesowność, egoizm, indyferentyzm wobec szkód czy cierpień innych 

KONFLIKT TOŻSAMOŚCI – rozdarcie osobowościowe wynikające z równoczesnej przynależności do grup, które mają odmienne, a nawet sprzeczne cele i interesy, a równocześnie wymagają jednoznacznej identyfikacji, lojalności i zaangażowania od swoich członków 

KONFLIKT PARTYCYPACJI

Sytuacja, w której uczestnictwo w jednej z grp, do których jednostka należy, wymaga zaniedbywania innych, albo gdy interesy czy wymogi lojalności wynikające z członkostwa są wzajemnie niezgodne, a nawet sprzeczne 

GRUPA ZORGANIZOWANA

(organizacja społeczna)

występuje wtedy, gdy:

powtarzalne i regularne kontakty oraz interakcje między członkami grupy przeradzają się w regulowane normatywnie i między członkami grupy pojawiają się stosunki społeczne wskazujące na ich wzajemne powinności i uprawnienia, jak również zostają zdefiniowane pozycje społeczne członków grupy i przypisane im role. 

Przykłady grup zorganizowanych: szpital, zakład pracy, korporacja przemysłowa, uniwersytet, sąd, orkiestra symfoniczna itp. 

WIĘŹ KOOPERACYJNA – poczucie wspólnoty oparte na wzajemnej niezbędności członków grupy do realizacji celów indywidualnych i zbiorowych 

KRYSTALIZACJA I DEKONSTRUKCJA GRUPY

 
 

KRYSTALIZOWANIE SIĘ GRUPY – proces wyłaniania się coraz bardziej złożonej więzi społecznej, od populacji, przez kategorię statystyczną, socjologiczną i społeczną, aż do grupy społecznej w pełnym sensie 

DEKONSTRUKCJA GRUPY – proces rozpadu grupy przez stopniowe zanikanie więzi społecznych 

WSPÓLNOTY WYOBRAŻONE – zbiorowości, w których więź społeczna ma jedynie charakter subiektywny, a brak więzi obiektywnej i behawioralnej

ODMIANY GRUP SPOŁECZNYCH

 

Obiektywne kryteria klasyfikacji ze względu na: 

LICZEBNOŚĆ GRUPY – TRWAŁOŚĆ – SPOSÓB REKRUTACJI – INTENSYWNOŚĆ UCZESTNICTWA – KORZYŚĆ – STOPIEŃ ZORGANIZOWANIA 

DIADA, TRIADA (Georg Simmel) 

GRUPY DOŻYWOTNIE – takie, z których wystąpienie jest niemożliwe lub bardzo utrudnione 

GRUPY EKSKLUZYWNE (elitarne) – inaczej zamknięte, czyli takie, do których przyjęcie obwarowane jest bardzo trudnymi, rygorystycznymi warunkami

GRUPY INKLUZYWNE – inaczej otwarte, czyli takie, które akceptują wszystkich chętnych do przystąpienia 

GRUPY JEDNOFUNKCYJNE – inaczej wyspecjalizowane, czyli takie, w których członkowie podejmują jeden tylko typ działalności

GRUPY WIELOFUNKCYJNE – takie, w których członkowie podejmują różnorodne formy działalności

GRUPY ŻARŁOCZNE – takie, które wymagają od swoich członków maksymalnego zaangażowania, nieustannego uczestnictwa, pełnego poświęcenia, niepodzielnej lojalności

GRUPY TOTALITARNE – takie, które kontrolują i ingerują w całokształt życia swoich członków w dziedzinach nie związanych bezpośrednio z członkostwem w grupie, a także w sferze prywatnej 

GRUPY ZADANIOWE – takie, które zostały celowo powołane do rozwiązania jakiegoś problemu lub zrealizowania zadania praktycznego

ZADANIA ADDYTYWNE – takie, których szybkość i skuteczność realizacji zależy wprost od liczby uczestniczących osób

ZADANIA KOOPERACYJNE – takie, których realizacja wymaga podziału funkcji, współpracy i koordynacji działań wyspecjalizowanych, co z reguły narzuca potrzebę kierownictwa lub przywództwa

ZADANIA KONIUNKTYWNE – takie, w których tempo i intensywność działań muszą być dostosowane do najsłabszych uczestników grupy 

Subiektywne kryteria klasyfikacji grup – bierze się pod uwagę psychologiczną relację jednostki do grupy 

GRUPY ODNIESIENIA – zbiorowości, z którymi wiążą nas subiektywne ,,wirtualne’’ relacje, mimo że do nich nie należymy

GRUPY ODNIESIENIA NORMATYWNEGO – takie, z których czerpiemy i przyjmujemy normy i wartości kształtujące nasze działania

NEGATYWNE GRUPY ODNIESIENIA – takie, które budzą w nas repulsję i od których staramy się zdystansować poprzez przyjmowanie przeciwnych wzorów i reguł postępowania

POZYTYWNE GRUPY ODNIESIENIA – takie, z którymi się identyfikujemy, porównujemy i których standardy normatywne staramy się naśladować, dążąc do uzyskania pełnego członkostwa

GRUPY ODNIESIENIA PORÓWNAWCZEGO – takie, z którymi konfrontujemy nasze osiągnięcia, standard życia, zasób władzy, poziom prestiżu itp.

SOCJALIZACJA – proces kształtowania mentalności, postaw i działań ludzi przez społeczeństwo

SOCJALIZACJA WYPRZEDZAJĄCA – naśladowanie reguł i wzorów, a zwłaszcza sposobu i stylu życia środowisk, do których aspirujemy i w których chcielibyśmy zostać zaakceptowani

KONTRSOCJALIZACJA – kultywowanie przeciwnych reguł i wzorów niż te uznawane przez grupy, od których chcemy się zdystansować, będące naszymi negatywnymi grupami odniesienia 

DIAGRAM: Typy identyfikacji z grupą 

SYNTETYCZNE TYPOLOGIE GRUP

CHARLES H. COOLEY:  grupy pierwotne i grupy wtórne

 

GRUPY PIERWOTNE – niewielkie, nieformalne, spontaniczne, o bezpośrednich kontaktach i interakcjach (twarzą w twarz) członków rozpoznających się nawzajem, podejmujących zróżnicowane działania, częściowo z pobudek autotelicznych 

GRUPY WTÓRNE – takie, które liczą wielu członków, w większości wzajemnie anonimowych, pomiędzy którymi zachodzą sformalizowane i pośrednie stosunki realizujące się w wysoce wyspecjalizowanych działaniach 

FERDINAND TOENNIES (1855-1936)

Gemeinschaft und Gesellschaft (Wspólnota i społeczeństwo)

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin