Regulacja przerzutek.doc

(83 KB) Pobierz
Regulacja przerzutki przedniej

Regulacja przerzutki przedniej

Zdjęcie 1. Przerzutka Top-swing o niskim mocowaniu obejmy

Zdjęcie 2. Przerzutka Down-swing o wysokim mocowaniu obejmy

  1. Prawą manetką kliknij tak, aby łańcuch znalazł się na największym trybie kasety, a lewą tak, żeby spoczął na najmniejszej koronce suportu.
  2. Odkręć śrubę mocującą linkę przerzutki przedniej, a pokrętło regulujące (przy manetce) ustaw wykręcone o 1-1,5 obrotu.
  3. Poluzuj obejmę przerzutki przedniej. Prowadnik przerzutki ustaw tak, aby jego zewnętrzna część była równoległa do największej koronki suportu (nie dotyczy przerzutek typu E, gdyż jest to ustalone fabrycznie). Odległość pomiędzy dolną krawędzią prowadnika przerzutki a zębami największej koronki suportu w pionie powinna wynosić 1-3 mm. UWAGA: prawidłowe ustawienie ułatwi (czytaj: umożliwi) późniejszą regulację.
  4. Dokręć obejmę przerzutki z zalecaną przez producenta siłą.
  5. Na przedniej przerzutce znajdują się dwie śruby ograniczające jej wychylenie. Jedna z nich, oznaczona literą L, odpowiada za wychylenie przerzutki do wewnątrz. Natomiast druga, oznaczona literą H, ogranicza wychylenie na zewnątrz. W przerzutkach SRAM powyższe śruby oznaczono piktogramami.
  6. Śrubokrętem krzyżakowym ustaw optymalne wychylenie tak, aby wewnętrzna część prowadnika przerzutki była jak najbliżej łańcucha, ale go nie dotykała.
  7. Naciągnij z całej siły linkę przerzutki i odciągnij nieco prowadnik przerzutki a następnie dokręć śrubę mocującą linkę.
  8. Łańcuch pozostaje na największym trybie kasety. Za pomocą manetki przedniej przerzutki wrzuć łańcuch na średnią koronkę suportu, a następnie kliknij lewą manetką tak, aby łańcuch ponownie znalazł się na małej koronce. Najczęstsze trudności w tym ustawieniu to:
    a) zmiana przełożenia jest utrudniona, łańcuch ociera - śrubokrętem krzyżakowym wykręć śrubę oznaczoną literą L tak, aby wychylenie przerzutki do wewnątrz umożliwiało pracę bezocierania o prowadnik*.
    b) łańcuch spada z małej tarczy pomiędzy suport i ramę - dokręć śrubę oznaczoną literą L, aż do wyeliminowania tego zjawiska*.
  9. Manetką tylnej przerzutki zrzuć łańcuch na najmniejszy tryb kasety, natomiast lewą manetką kliknij tak, aby łańcuch znalazł się nanajwiększej koronce suportu. Najczęstsze trudności w tym ustawieniu to:
    a) zmiana przełożenia jest utrudniona, łańcuch ociera - śrubokrętem krzyżakowym odkręćśrubę oznaczoną literą H tak, aby wychylenie przerzutki na zewnątrz umożliwiało płynną pracę. Przyczyną kłopotów może również być zbyt luźna linka, wówczas sukcesywnie aż do wyeliminowania zjawiska wykręcaj śrubę regulacyjną namanetce o ćwierć obrotu*.
    b) łańcuch spada za największą tarczę suportu i wkręca się w korby - wkręcając śrubę oznaczoną literą H ustaw optymalne* wychylenie na zewnątrz.
  10. Po każdorazowej ingerencji, lewą manetką zrzuć łańcuch na środkową tarczę suportu i wróć do punktu 9, aż do zlikwidowania zakłóceń.
  11. W razie dalszych trudności powtórz punkt 1, 2, 3.
  12. Lewą manetką ustaw łańcuch na środkowej tarczy suportu, manetkę tylnej przerzutki przestaw tak, aby łańcuch znalazł się na największym trybie kasety. Optymalną odległość między łańcuchem a wewnętrzną częścią prowadnika ustaw przy pomocy śruby regulacyjnej przy manetce - gdy odległość jest za mała wykręcaj ją, gdy odległość jest zbyt duża wkręcaj.
  13. Teraz pozostaje już tylko jazda próbna. W czasie jazdy powtórz czynności związane z punktem 8, a następnie 9 i 12.

*Optymalna odległość pomiędzy łańcuchem a częścią zewnętrzną lub wewnętrzną prowadnika przedniej przerzutki powinna być jak najmniejsza, ale jednocześnie na tyle duża, by uniknąć ocierania nawet podczas silnego pedałowania. "Książkowa" odległość to 0,5 mm.

Regulacja tylnej przerzutki zewnętrznej Top Normal

Obecnie królują dwa systemy działania tylnych przerzutek.
Według rozwiązania klasycznego sprężyna przerzutki odciąga pantograf przerzutki na zewnątrz. Naprężając linkę przeciwstawiamy się jej działaniu, co powoduje przestawianie łańcucha na większe tryby kasety lub wolnobiegu. Shimano produkuje także przerzutki typu LowNormal, które opisujemy osobno w drugiej kolejności.

Zdjęcie 3. Przykładowa przerzutka Shimano

Zdjęcie 4. W produktavh SRAM śrubki L i H są w innych miejscach niż w Shimano

  1. Ustaw manetkę przedniej przerzutki tak, żeby łańcuch znalazł się na środkowej koronce suportu.
  2. Posługując się manetką tylnej przerzutki zrzuć łańcuch na najmniejszy tryb kasety.
  3. Odkręć śrubę mocującą linkę przerzutki (A), a śrubę regulującą przerzutki (B) wkręć do połowy gwintu (umożliwi to późniejszą dokładną regulację przerzutki bez pomocy narzędzi). Uwaga: w przypadku komponentów fi rmy SRAM oraz Shimano XTR pokrętło to znajduje się tylko przy manetce.
  4. Dociśnij i przytrzymaj pantograf przerzutki tak, żeby łańcuch znalazł się na wysokości drugiego najmniejszego trybu kasety. Następnie naciągnij z całej siły linkę przerzutki i dokręć śrubę mocującą linkę (A)
  5. Podnieś do góry koło i posługując się manetką wrzuć łańcuch na największy tryb kasety. Linka odpowiednio się naciągnie, a pancerze dokładnie oprą się na przelotkach oporowych ramy, redukując wszystkie luzy.
  6. Przestaw manetkę tylnej przerzutki tak, żebyłańcuch znowu znalazł się na najmniejszym trybie kasety. Przednią przerzutką wrzuć łańcuch na największa koronkę suportu. Na tylnej przerzutce znajdują się wkręty ograniczające wychylenie przerzutki. Jeden z nich oznaczony literą H, odpowiada za wychylenie przerzutki na zewnątrz, śrubokrętem krzyżakowym dokręć go tak, żeby przerzutka nie miała możliwości zrzucenia łańcucha poza kasetę. Następnie ponownie ustaw łańcuch przednią przerzutką na średnią koronkę suportu.
  7. Za pomocą manetki tylnej przerzutki wrzuć łańcuch na większy tryb kasety. Jeżeli łańcuch wskoczy z opóźnieniem lub tylko terkocze i nie może ułożyć się na nim, należy wykręcić śrubę regulacyjną przerzutki (B) o ćwierć obrotu.
  8. Jeżeli trzeba było obracać śrubą regulacyjną, należy manetką zrzucić łańcuch z powrotem na mniejszy tryb kasety i powtórzyć operację z punktu 7. Jeżeli to potrzebne - do skutku.
  9. Klikaj manetką wrzucając łańcuch na kolejne większe tryby kasety, aż do osiągnięcia największego, w razie niedoskonałości systematycznie wracając do punktu 7.
  10. Gdy łańcuch znajdzie się na największym trybie kasety, przednią przerzutkę należy ustawić tak, żeby z przodu łańcuch spoczął na najmniejszej koronce suportu. Drugi z wkrętów ograniczających wychylenie przerzutki, tym razem do wewnątrz oznaczony literą L należy wkręcić tak, żeby uniemożliwić tylnej przerzutce zrzucenie łańcucha pomiędzy kasetę a szprychy. Po tej regulacji znowu przednią przerzutkęustaw na środkową koronkę suportu.
  11. Manetkę tylnej przerzutki kliknij tak, żeby łańcuch spoczął na drugim, licząc od największego, trybie kasety. Jeżeli łańcuch nie zeskakuje, robi to z opóźnieniem, lub tylko terkocze, należy wkręcić śrubę regulacyjną o ćwierć obrotu.
  12. Jeżeli trzeba było obracać śrubą regulacyjną, należy manetką wrzucić łańcuch z powrotem na największy tryb kasety i powtórzyć operację z punktu 11. Jeżeli to potrzebne do skutku.
  13. Należy przestawiać manetkę o kolejne kliknięcia, aż do osiągnięcia najmniejszego trybu kasety, w razie niedoskonałości wracając do p. 11.
  14. W czasie próby jazdy należy powtórzyć czynności związane z punktem 7, a następnie 11.
  15. Jeśli przerzutka terkocze na największym trybie kasety pod obciążeniem, kąt opasania łańcucha może być zbyt mały. Należy go zwiększy wykręcając śrubę (C). Górne kółko przerzutki powinno być jak najbliżej trybu kasety, ale nie może go dotykać.

Regulacja tylnej przerzutki zewnętrznej Low Normal

Drugim systemem działania tylnych przerzutek, obok rozwiązania klasycznego, jest rozwiązanie LowNormal. Zgodnie z nim sprężyna przerzutki przyciąga pantograf do wewnątrz. Naprężając linkę przeciwstawiamy się zatem działaniu sprężyny, co powoduje przestawianie łańcucha na mniejsze tryby kasety. Ma to kolosalny wpływ na sposób regulacji, ale ponieważ zasada działania pozostaje taka sama, przedstawiamy go poniżej.

  1. Ustaw manetkę przedniej przerzutki tak, żeby łańcuch znalazł się na środkowej koronce suportu.
  2. Posługując się manetką tylnej przerzutki wrzuć łańcuch na największy tryb kasety.
  3. Odkręć śrubę mocującą linkę przerzutki (A), a śrubę regulującą przerzutki (B) wkręć do połowy gwintu (umożliwi to późniejszą dokładną regulację przerzutki bez pomocy narzędzi). Uwaga, w przypadku komponentów fi rmy SRAM oraz Shimano XTR pokrętło to znajduje się tylko przy manetce.
  4. Naciągnij linkę i odciągnij pantograf przerzutki tak, żeby łańcuch znalazł się na wysokości drugiego największego trybu kasety.
  5. Podnieś do góry koło i posługując się manetką wrzuć łańcuch na najmniejszy tryb kasety. Linka odpowiednio się naciągnie, a pancerze dokładnie oprą się na przelotkach oporowych ramy, redukując wszystkie luzy.
  6. Przestaw manetkę tylnej przerzutki tak, żeby łańcuch znowu znalazł się na najmniejszym trybie kasety. Przednią przerzutką wrzuć łańcuch na największą koronkę suportu. Na tylnej przerzutce znajdują się wkręty ograniczające wychylenie przerzutki. Jeden z nich oznaczony literą H odpowiada za wychylenie przerzutki na zewnątrz, śrubokrętem krzyżakowym dokręć go tak, żeby przerzutka nie miała możliwości zrzucenia łańcucha poza kasetę. Następnie ponownie ustaw łańcuch przednią przerzutką na średnią koronkę suportu.
  7. Za pomocą manetki tylnej przerzutki wrzuć łańcuch na większy tryb kasety. Jeżeli łańcuch wskoczy z opóźnieniem lub tylko terkocze i nie może ułożyć się na nim, należy wkręcić śrubę regulacyjną przerzutki (B) o ćwierć obrotu ruchem zgodnym z obrotem wskazówek zegara.
  8. Jeżeli trzeba było obracać śrubą regulacyjną, należy manetką zrzucić łańcuch z powrotem na mniejszy tryb kasety i powtórzyć operację z punktu 7. Jeżeli to potrzebne - do skutku.
  9. Klikaj manetką wrzucając łańcuch na kolejne większe tryby kasety aż do osiągnięcia największego, w razie niedoskonałości systematycznie wracając do punktu 7.
  10. Gdy łańcuch znajdzie się na największym trybie kasety, przednią przerzutkę należy ustawić tak, żeby z przodu łańcuch spoczął na najmniejszej koronce suportu. Drugi z wkrętów ograniczających wychylenie przerzutki, tym razem do wewnątrz - oznaczony literą L należy wkręcić tak, żeby uniemożliwić tylnej przerzutce zrzucenie łańcucha pomiędzy kasetę a szprychy. Po tej regulacji znowu przednią przerzutkę ustaw na środkową koronkę suportu.
  11. Manetką zrzuć łańcuch na mniejszy tryb kasety. Jeżeli łańcuch nie zeskakuje, robi to z opóźnieniem, lub tylko terkocze, należy wykręcić śrubę regulacyjną o ćwierć obrotu.
  12. Jeżeli trzeba było obracać śrubą regulacyjną, należy manetką wrzucić łańcuch z powrotem na największy tryb kasety i powtórzyć operację z punktu 11. Jeżeli to potrzebne - do skutku.
  13. Należy przestawiać manetkę o kolejne kliknięcia, aż do osiągnięcia największego trybu kasety, w razie niedoskonałości wracając do p.11.
  14. W czasie próby jazdy należy powtórzyć czynności związane z punktem 7, a następnie 11.
  15. Jeśli przerzutka terkocze na największym trybie kasety pod obciążeniem, kąt opasania łańcucha może być zbyt mały. Należy go zwiększyć wykręcając śrubę (C). Górne kółko przerzutki powinno być jak najbliżej trybu kasety, ale nie może go dotykać.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin