Szkoła specjalna 2005 nr 5.pdf

(2752 KB) Pobierz
SZKOLA-5-05.QXD
Nr 5 (232) 2005
Tom LXVI
LISTOPAD
GRUDZIEÑ
SZKO£A
SPECJALNA
DWUMIESIÊCZNIK AKADEMII PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
im. Marii Grzegorzewskiej
SPIS TREŒCI
OPRACOWANIA NAUKOWE
323 – Katarzyna Wereszka
Wczesna opieka nad dzieckiem z wad¹ s³uchu i jej wp³yw na jego dalsze losy
331 – Piotr Kwiatkowski, Adam Szecówka
Mobbing w kontekœcie doœwiadczania przemocy w klasie szkolnej (nowe narzêdzie
diagnostyczne)
346 – Justyna Strykowska
Propozycja dzia³añ profilaktyczno-terapeutycznych wobec dzieci zagro¿onych nie-
dostosowaniem spo³ecznym
362 – Anna Bieganowska
Model niepe³nosprawnoœci w mediach a postawy wobec osób niepe³nosprawnych
Z PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ
372 – Katarzyna Piasecka
Wspieranie metodami komputerowymi alternatywnego porozumiewania siê za po-
moc¹ piktogramów
380 – Kinga Kuszak
Sytuacja trudna, zmêczenie, kryzys w terapii logopedycznej
Z KRAJU I ZE ŒWIATA
387 – Ma³gorzata Papliñska, Magdalena Wa³achowska
ICEVI – doniesienia z warsztatów na Wêgrzech i we Francji oraz z europejskiej kon-
ferencji w Niemczech
46179934.004.png
389 – Anna Tomczyk-Churska
Interaktywne wystawy propozycj¹ dla stymulacji intelektualnej uczniów w biblio-
tece szkolnej
390 – Marzena Dycht
40-lecie SOSW dla Dzieci i M³odzie¿y S³abo Widz¹cej
SPRAWOZDANIA I OCENY
393 – Magdalena Su³ek
Danuta Gorajewska (red.): Spo³eczeñstwo równych szans. Tendencje i kierunki
zmian. Stowarzyszenie Przyjació³ Integracji, Warszawa 2005
394 – Monika Ciechomska
Krystyna Ostrowska, Janusz Surzykiewicz: Zachowania agresywne w szkole. Bada-
nia porównawcze 1997 i 2003. Wyd. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologicz-
no-Pedagogicznej MEN, Warszawa 2005
396 – Spis treœci rocznika 2005
Recenzowali: Prof. dr hab. Danuta Piekut-Brodzka
Prof. dr hab. Andrzej Giryñski
Wydanie czasopisma dofinansowane przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji
Komitet Redakcyjny:
prof. Halina Borzyszkowska, prof. W³adys³aw Dykcik, prof. Tadeusz Ga³kowski,
prof. Aniela Korzon, prof. Czes³aw Kosakowski, Jacek Kwapisz (MEiN), prof. Aleksandra
Maciarz, prof. Irena Obuchowska, dr Adam Szecówka
Redakcja :
prof. Jadwiga Kuczyñska-Kwapisz (redaktor naczelna), dr Danuta Gorajewska (z-ca redak-
tor naczelnej), Renata Malecka (sekretarz)
Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Redaktor naczelna – dr Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Adres Redakcji: Wydawnictwo APS, 02-353 Warszawa
ul. Szczêœliwicka 40, tel. 0-22-824-36-85, fax 0-22-658-11-18
e-mail: wydawnictwo@aps.edu.pl
nak³ad 1300 egz.
46179934.005.png
OPRACOWANIA NAUKOWE
KATARZYNA WERESZKA
APS Warszawa
WCZESNA OPIEKA NAD DZIECKIEM Z WAD¥ S£UCHU
I JEJ WP£YW NA JEGO DALSZE LOSY
Prawidłowy rozwój i losy dziecka z wadą słuchu w dużym stopniu zale-
żą od jakości sprawowanej nad nim opieki. Dotyczy to prawidłowej dia-
gnozy, szybkiego zaopatrzenia w aparat słuchowy oraz możliwie wcze-
śnie podjętej rehabilitacji.
W niniejszym artykule autorka stara się ukazać na podstawie badań
własnych, w jakim zakresie działał w Polsce do 2002 roku system dia-
gnostyczno-rewalidacyjny małych dzieci z wadą słuchu w aspekcie
znaczenia dla prognozowania dalszych losów (przedszkolnych i szkol-
nych) dziecka.
Respondentami uczyniono 47 lekarzy (ginekologów, pediatrów i laryn-
gologów), zebrano dane z 19 Specjalistycznych Poradni Diagnozy i Re-
habilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu Polskiego Związku Głu-
chych (PZG). Badaniami objęto także 54-osobową grupę dzieci z wa-
dą słuchu w wieku 0–3 lat oraz dzieci w wieku przedszkolnym.
„ogó³ dzia³añ podejmowanych przez odpowiednie instytucje lub osoby
w celu zaspokojenia codziennych potrzeb dzieci oraz wszechstronnego rozwoju
ich osobowoœci. Szczególnie intensywnej opieki wymagaj¹ dzieci pozostaj¹ce
w trudnych warunkach ¿yciowych i wychowawczych, a wiêc dzieci, których
rozwój jest zagro¿ony. Osoby lub instytucje sprawuj¹ce opiekê ponosz¹ odpo-
wiedzialnoœæ moraln¹ i prawn¹ za powierzone ich opiece dzieci“. Prawid³owy
rozwój i losy dziecka obci¹¿onego wad¹ s³uchu w du¿ym stopniu zale¿¹ od dia-
gnozy, czyli okreœlenia stanu, przyczyny, stopnia i rodzaju uszkodzenia, od
szybkiego zaopatrzenia w aparat s³uchowy oraz mo¿liwie wczeœnie podjêtego
usprawniania.
Joint Committee on Infant Hearing (zespó³ amerykañskich specjalistów, do
którego nale¿¹ laryngolodzy, neonatolodzy, audiolodzy) zaleca badanie dzieci
z grupy ryzyka wystêpowania wady s³uchu nie póŸniej ni¿ do 3. miesi¹ca ¿ycia,
a w ci¹gu nastêpnych 45 dni zaopatrzenie dziecka w aparaty s³uchowe i podjê-
cie rewalidacji. Proces ten powinien zakoñczyæ siê nie póŸniej ni¿ do 6. miesi¹-
ca ¿ycia dziecka. Cel wytyczony przez Joint Committee jest obecnie powszech-
nie uznawany na ca³ym œwiecie przez wszystkie osoby zajmuj¹ce siê badaniami
przesiewowymi s³uchu u noworodków. Przedstawione za³o¿enia zaczêto reali-
SZKO£A SPECJALNA 5/2005
323
W ed³ug definicji Wincentego Okonia (1996, s. 199), opieka nad dzieckiem to
46179934.006.png
KATARZYNA WERESZKA
zowaæ w Polsce dopiero od 2003 r. w ramach Programu Powszechnych Przesie-
wowych Badañ S³uchu u Noworodków Fundacji Wielkiej Orkiestry Œwi¹tecznej
Pomocy. Do 2002 r. w Polsce œredni wiek wykrywania wady s³uchu u dzieci to
ok. 2. rok ¿ycia (Kochanek i in. 2000). Oznacza³o to, ¿e dzia³aj¹cy w naszym kra-
ju system diagnostyczno-rewalidacyjny by³ niedoskona³y i nie gwarantowa³
wszystkim dzieciom mo¿liwoœci wczesnego rozpoznania ewentualnej wady,
wczesnego zaopatrzenia w aparaty s³uchowe i podjêcia wczesnej rewalidacji
s³uchu i mowy. Nie prowadzono badañ przesiewowych s³uchu w okresie nowo-
rodkowym w celu wczeœniejszego wykrywania wady s³uchu u dzieci i kierowa-
nia ich do dalszego postêpowania rewalidacyjnego. Przyczyn takiego stanu rze-
czy nale¿a³o szukaæ m.in. w nieprzystosowaniu placówek medycznych do pro-
wadzenia takich badañ, braku odpowiedniego sprzêtu, a tak¿e w niewiedzy
personelu medycznego zajmuj¹cego siê noworodkami i niemowlêtami na temat
samej wady s³uchu, jak i metod jej rozpoznawania.
Badania w³asne
Prezentowane badania prowadzono przez trzy lata i zakoñczono w 2002 r. Ce-
lem badañ by³a próba uchwycenia stanu istniej¹cego ówczeœnie systemu dia-
gnostyczno-rewalidacyjnego ma³ych dzieci z wad¹ s³uchu w aspekcie znaczenia
dla prognozowania dalszych losów (przedszkolnych i szkolnych) dziecka. Bio-
r¹c pod uwagê powy¿szy cel nale¿a³o odpowiedzieæ na nastêpuj¹ce pytania:
W jakim zakresie, prowadzone s¹ w Polsce badania przesiewowe dotycz¹ce wa-
dy s³uchu? Jakie czynniki utrudniaj¹ wczesn¹ diagnozê i rewalidacjê? Czy wy-
stêpuj¹ zwi¹zki miêdzy wczesn¹ diagnoz¹ i rewalidacj¹ a losami (przedszkolny-
mi i szkolnymi) dziecka?
W badaniach wykorzystano metodê sonda¿u diagnostycznego. W celu zbiera-
nia danych wykorzystano: 1) dwie skonstruowane przez autorkê badañ ankie-
ty; 2) wywiad; 3) obserwacjê; 4) analizê dokumentów.
Za pomoc¹ ankiety zbierano informacje od lekarzy, odpowiedzialnych za pro-
ces diagnozowania ma³ych dzieci z wad¹ s³uchu (ginekologów-po³o¿ników, pe-
diatrów i laryngologów). Metoda ta s³u¿y³a równie¿ zbieraniu informacji ze
Specjalistycznych Oœrodków, Poradni Diagnozy i Rehabilitacji Dzieci i M³odzie-
¿y z Wad¹ S³uchu Polskiego Zwi¹zku G³uchych.
Drug¹ metod¹ stosowan¹ w badaniach by³ wywiad. Za pomoc¹ wywiadu
zbierano informacje dotycz¹ce czynników utrudniaj¹cych wczesn¹ diagnozê,
stanu wiedzy rodziców na temat procesu diagnozy i rehabilitacji oraz zwi¹zków
miêdzy wczesn¹ diagnoz¹ a rewalidacj¹ i wp³ywem wczesnej diagnozy na dal-
sze losy dziecka z wad¹ s³uchu.
Metodê obserwacji otwartej stosowano w celu okreœlenia stopnia opanowania
mowy przez dziecko z wad¹ s³uchu, którego rodzice odpowiadali na pytania za-
warte w kwestionariuszu wywiadu oraz w celu uzyskania odpowiedzi na pyta-
nie dotycz¹ce preferowanego sposobu porozumiewania siê dziecka z otocze-
niem.
324
SZKO£A SPECJALNA 5/2005
46179934.007.png 46179934.001.png
WCZESNA OPIEKA NAD DZIECKIEM Z WAD¥ S£UCHU I JEJ WP£YW NA JEGO DALSZE LOSY
Analiza dokumentów (ksi¹¿eczek zdrowia dziecka, wyników badañ audiome-
trycznych i in.) s³u¿y³a zbieraniu informacji zwi¹zanych z przeprowadzanymi
badaniami przesiewowymi oraz orientacyjnymi w okresie noworodkowym
i niemowlêcym u dzieci z grupy ryzyka wystêpowania wady s³uchu. Metoda ta
by³a pomocna równie¿ przy pozyskaniu danych na temat przeprowadzania
przez lekarzy badañ zmierzaj¹cych do wykrycia wady s³uchu podczas obowi¹z-
kowych badañ bilansowych.
Dociekania naukowe dotycz¹ce wczesnej opieki nad dzieckiem z wad¹ s³uchu
podjêto w 2000/2001 i 2001/2002 roku szkolnym. Badaniami objêto 47 lekarzy
(ginekologów, pediatrów i laryngologów) o specjalnoœciach, które predestynuj¹
do diagnozowania ma³ych dzieci z wad¹ s³uchu. Lekarze ci pracuj¹ w Publicz-
nych Zak³adach Opieki Zdrowotnej, Samodzielnych Zak³adach Opieki Zdro-
wotnej, Niepublicznych Zak³adach Opieki Zdrowotnej, Poradniach Dzieciêcych,
w szpitalach: na oddzia³ach noworodkowych, na oddzia³ach dzieciêcych, na od-
dzia³ach laryngologicznych.
W badaniach dotycz¹cych wczesnego rozpoznania wady i wczesnej rewalida-
cji zebrano dane pochodz¹ce z 19 Specjalistycznych Poradni/Oœrodków Diagno-
zy i Rehabilitacji Dzieci i M³odzie¿y z Wad¹ S³uchu PZG z terenu ca³ego kraju,
które swoj¹ opiek¹ obejmuj¹ dzieci i m³odzie¿ z wad¹ s³uchu w wieku 0–18 lat.
Badaniami objêto równie¿ 54-osobow¹ grupê dzieci z wad¹ s³uchu w wieku
0–3 lat oraz dzieci w wieku przedszkolnym. Dzieci te uczêszczaj¹ do przedszko-
li dla dzieci s³abo s³ysz¹cych, dla dzieci nies³ysz¹cych oraz integracyjnych i po-
wszechnych na terenie Warszawy i dwóch innych miast polskich, albo nie uczê-
szczaj¹ do przedszkoli.
Analiza wyników przeprowadzonych badañ
Szczegó³owa analiza statystyczna wyników przeprowadzonych badañ pozwo-
li³a ustaliæ, ¿e w Polsce badania dotycz¹ce wady s³uchu by³y prowadzone w nie-
wystarczaj¹cym zakresie i nie obejmowa³y wszystkich dzieci, w tym równie¿
dzieci nale¿¹cych do grupy wysokiego ryzyka wystêpowania wady s³uchu. Przy-
nale¿enie dziecka do grupy wysokiego ryzyka wystêpowania wady s³uchu nie
wp³ywa³o na objêcie go badaniami diagnostycznymi w celu wykrycia wady ani
na oddzia³ach noworodkowych, ani póŸniej w czasie wizyt patrona¿owych w do-
mu dziecka, czy podczas powszechnych profilaktycznych badañ lekarskich (bi-
lansów zdrowia). Z przeprowadzonych badañ wynika, ¿e badaniami diagno-
stycznymi objêtych zosta³o 15 dzieci, co stanowi 32% badanych dzieci z grupy ry-
zyka i 28% ogólnej liczby badanych dzieci. Najwiêksze szanse na podjêcie wobec
nich badañ diagnostycznych mia³y dzieci z g³uchot¹ pochodzenia genetycznego,
dzieci matek, które chorowa³y w czasie ci¹¿y oraz te, których matki przyjmowa³y
w tym czasie leki ototoksyczne. Badañ s³uchu nie podejmowa³o siê w przypadku,
gdy dzieci pochodzi³y z rodzin obci¹¿onych konfliktem serologicznym, dzieci,
których poród by³ powik³any oraz tych, które chorowa³y w okresie noworodko-
wym i niemowlêcym na choroby mog¹ce stanowiæ zagro¿enie dla s³uchu.
SZKO£A SPECJALNA 5/2005
325
46179934.002.png 46179934.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin