Komisja Europejska.pdf

(828 KB) Pobierz
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
KOMUNIKAT KOMISJI
Skuteczne inwestowanie w edukację:
imperatyw dla Europy
386436008.001.png
Publikacja Komisji Europejskiej
Tłumaczenie i publikacja:
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
ul. Mokotowska 43
00-551 Warszawa
Warszawa 2003
ISBN 83-87716-27-8
2
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
Bruksela, 10.01.2003
COM(2002) 779 ostat.
KOMUNIKAT KOMISJI
Skuteczne inwestowanie w edukację:
imperatyw dla Europy
3
386436008.002.png
STRESZCZENIE
Niniejszy Komunikat przedstawia stanowisko Komisji Europejskiej dotyczące nowego
paradygmatu inwestowania w edukację w rozszerzonej Unii Europejskiej, w związku z
dalekosiężnym celem strategicznym przyjętym na posiedzeniu Rady Europejskiej w Lizbonie
w marcu 2000 roku. Mając na względzie ten strategiczny cel, ministrowie edukacji przyjęli w
lutym 2002 roku Program prac dotyczący realizacji przyszłych celów systemów edukacji .
Jednym z priorytetowych celów programu jest cel nr 1.5 - Optymalne wykorzystywanie
zasobów . 1
Zagadnienie inwestowania w edukację przedstawione zostało w szerszej perspektywie, przy
zwróceniu szczególnej uwagi na badania i ideę uczenia się przez całe życie oraz Europejską
Strategię Zatrudnienia. W części początkowej Komunikatu przeanalizowane zostało
znaczenie i udział edukacji w podstawowych elementach strategii przyjętej w Lizbonie , takich
jak: trwały wzrost gospodarczy, konkurencyjność, badania i rozwój, innowacyjność,
tworzenie zwiększonych możliwości zatrudnienia i lepszych miejsc pracy, przeciwdziałanie
marginalizacji społecznej i promowanie aktywnych postaw obywatelskich oraz tworzenie
polityki regionalnej. Nowy paradygmat inwestowania w edukację uwarunkowany jest takimi
czynnikami, jak: nowe wymagania społeczeństwa wiedzy, globalizacja, rozszerzenie Unii
Europejskiej oraz niekorzystne tendencje demograficzne. Biorąc pod uwagę te czynniki,
stwierdza się, iż wyzwania, jakie przyniesie przyszłość, będą prawdopodobnie jeszcze
trudniejsze niż te, które przewidywano w Lizbonie. Wiele regionów oraz obecne i przyszłe
państwa Unii będą musiały sprostać tym wyzwaniom, aby osiągnąć cele przyjęte w Lizbonie.
W nowym paradygmacie inwestowania w edukację zwraca się szczególną uwagę na ogólny
poziom finansowania , ponieważ w Unii Europejskiej wciąż obserwuje się niedostateczny
poziom inwestowania w zasoby ludzkie. Brak jest wyraźnej tendencji wzrostowej
finansowania płynącego ze źródeł publicznych , występuje natomiast jednoznaczny deficyt
finansowania ze źródeł prywatnych w dziedzinach kluczowych dla rozwoju gospodarki
opartej na wiedzy, takich jak: szkolnictwo wyższe, edukacja dorosłych oraz ustawiczne
kształcenie zawodowe. Uważa się, że rozszerzenie Unii nie zlikwiduje tych braków lecz
przeciwnie – jeszcze je pogłębi. W związku z tym, Komisja wyraża troskę o realne szanse
osiągnięcia znaczącego wzrostu inwestowania w zasoby ludzkie (per capita rocznie), co jest
jednym z postulatów przyjętych w Lizbonie. Komisja Europejska stwierdza także, iż
niezbędne będzie dodatkowe inwestowanie w edukację, zależnie od sytuacji w
poszczególnych krajach, w formie celowych nakładów publicznych i zwiększenia skali
finansowania ze źródeł prywatnych, uzupełniającego finanse publiczne.
Podnosząc problem bardziej skutecznego wykorzystywania istniejących zasobów , w
pierwszej kolejności zwraca się uwagę na ich właściwą alokację . Następnie określa się
priorytety inwestowania w edukację, wynikające z Procesu realizacji strategicznych celów i
koncepcji uczenia się przez całe życie oraz Europejskiej Strategii Zatrudnienia. W dalszej
kolejności identyfikuje się typowe objawy nieefektywnych nakładów na edukację (wysoki
odsetek osób mających niepowodzenia edukacyjne lub rezygnujących z nauki, wysoki
poziom bezrobocia wśród absolwentów, tendencje do świadomego przedłużania okresu nauki
na studiach wyższych, niski przeciętny poziom wykształcenia) oraz zaleca się, aby państwa
członkowskie zwróciły szczególną uwagę na przyczyny tego stanu i dokonały oszacowania
skali wzrostu kosztów tym spowodowanych. Podkreśla się także potrzebę skutecznego
1 Szczegółowy program prac dotyczący realizacji celów systemów edukacji w Europie, dokument Rady 6365/02.
Cel 1.5 odnosi się również do potrzeby „pozyskiwania odpowiednich zasobów”, określonej w Komunikacie
Komisji pt. „Urzeczywistnianie europejskiego obszaru uczenia się przez całe życie”, 2001.
4
 
zarządzania zasobami (poprzez decentralizację edukacji, przyjęcie podejścia partnerskiego i
lepszą koordynację działań) oraz konieczność stosowania krajowych i europejskich
standardów.
W końcowej części Komunikatu zwraca się uwagę na to, iż inwestowanie w edukację może
być w pełni skuteczne jedynie wtedy, gdy będzie uwzględniało kontekst europejski .
Koniecznym warunkiem skuteczności inwestowania w edukację jest przeprowadzenie reform
(często znacznie opóźnionych) w takich kluczowych dziedzinach, jak programy nauczania,
czy też zapewnienie jakości edukacji i uznawalność kwalifikacji. Reformy te nie będą mogły
być przeprowadzane w pełni skutecznie, jeżeli odnosić się będą wyłącznie do kontekstów
narodowych i nie uwzględnią szerszego kontekstu europejskiego. Inwestorzy - władze
krajowe, lokalne, przedsiębiorstwa lub osoby prywatne – powinni uwzględniać wymiar
europejski przy podejmowaniu decyzji o inwestowaniu w edukację, w przeciwnym razie
zmniejszą skuteczność inwestowania.
We Wnioskach podkreśla się, iż wysokie wymagania postawione systemom edukacyjnym w
Lizbonie przez szefów państw i rządów są w pełni uzasadnione. Osiągnięcie celów przyjętych
dla systemów edukacji będzie decydującym warunkiem całościowego powodzenia strategii
lizbońskiej. Komisja zwraca się do państw członkowskich UE o zapewnienie odpowiedniego
poziomu publicznych nakładów na edukację, który został określony w „Europejskim modelu
społecznym” 2 , o ustanowienie partnerstwa z przedsiębiorstwami i osobami prywatnymi oraz
zachęcanie ich do inwestowania w edukację, oraz o koncentrowanie nakładów na tych
obszarach edukacji, w których jest największe prawdopodobieństwo uzyskania rezultatów o
najwyższej jakości. Komisja zachęca także do przeprowadzenia reform dotyczących
programów nauczania oraz jakości i uznawalności wykształcenia, z uwzględnieniem
kontekstu europejskiego, w celu zapewnienia ich maksymalnej skuteczności.
1. WSTĘP
Edukacja jest jedną z najważniejszych dziedzin, która będzie miała decydujący wpływ na
osiągnięcie celu strategicznego określonego dla państw członkowskich UE na posiedzeniu
Rady Europejskiej w Lizbonie. Celem tym jest dążenie do tego, aby gospodarka Unii
Europejskiej stała się najbardziej konkurencyjną i dynamiczną gospodarką w świecie –
gospodarką opartą na wiedzy, a społeczeństwo stało się społeczeństwem wiedzy. Szefowie
państw i rządów biorący udział w serii wiosennych posiedzeń Rady Europejskiej w Lizbonie
(2000), Sztokholmie (2001) i Barcelonie (2002) potwierdzili rolę i znaczenie edukacji oraz
określili priorytety wspólnych działań prowadzonych na poziomie europejskim.
Aby rola ta mogła być w pełni wypełniona, należy zainwestować nie tylko odpowiednie
środki w systemy edukacyjne państw członkowskich UE, ale także zapewnić właściwą
alokację środków oraz skuteczne, właściwe zarządzanie procesem inwestowania. Nowe
europejskie podejście do polityki edukacyjnej stwarza kontekst do uwzględniania zagadnień
dotyczących skuteczności inwestowania. Niniejszy Komunikat opracowano na podstawie
badań ekonomicznych i edukacyjnych oraz bezpośrednich doświadczeń podmiotów
inwestujących w edukację. Komunikat ma na celu przedstawienie stanowiska Komisji w tej
kwestii oraz zainicjowanie debaty na temat kluczowych zagadnień związanych z
inwestowaniem w edukację w obecnych i przyszłych krajach UE, w ramach wdrażania
postulatów tzw. „procesu realizacji celów strategicznych edukacji” oraz Komunikatu nt.
uczenia się przez całe życie, jak również w kontekście Europejskiej Strategii Zatrudnienia.
Dokładniej rzecz ujmując, cele niniejszego Komunikatu są następujące:
2 Posiedzenie Rady Europejskiej w Lizbonie, Wnioski z prezydencji, paragraf 24.
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin