PL-4444 - Zarządzanie Ruchem Lotniczym.pdf
(
10499 KB
)
Pobierz
11901399 UNPDF
Procedury Służb
Żeglugi Powietrznej
Zarządzanie Ruchem Lotniczym
(PL-4444)
ZMIANY I POPRAWKI
ZMIANY
POPRAWKI
Nr
Data
wprowadzenia
Data wpisu
Wpisujący
Nr Data wydania Data wpisu
Wpisujący
1
28/11/02
Wprowadzone w niniejszym
wydaniu
2
26/03/03
Wprowadzone w niniejszym
wydaniu
3
24/11/04
Wprowadzone w niniejszym
wydaniu
4
25/11/05
Wprowadzone w niniejszym
wydaniu
(ii)
SPIS TREŚCI
ROZDZIAŁ 1.
OKREŚLENIA.............. 1-1
ROZDZIAŁ 4.
OGÓLNE PRZEPISY
DLA SŁUŻB RUCHU LOTNICZEGO............... 4-1
ROZDZIAŁ 2.
ZAPEWNIENIE
BEZPIECZEŃSTWA LOTÓW PRZEZ ATS
2-1
4.1.
Odpowiedzialność za zapewnienie służby
kontroli ruchu lotniczego.................. 4-1
4.1.1.
Służba kontroli obszaru............. 4-1
4.1.2.
Służba kontroli zbliżania ........... 4-1
4.1.3.
Służba kontroli lotniska ............ 4-1
4.2.
Odpowiedzialność za zapewnienie służby
informacji powietrznej i służby alarmowej . . 4-1
4.3.
Podział odpowiedzialności za kontrolę
między organami kontroli ruchu lotniczego . 4-1
4.3.1.
Zasady ogólne..................... 4-1
4.3.2.
Między organem zapewniającym
służbę kontroli lotniska a organem
zapewniającym służbę kontroli
zbliżania.......................... 4-1
4.3.3.
Między organem zapewniającym
służbę kontroli zbliżania a organem
zapewniającym służbę kontroli obszaru 4-2
4.3.4.
Między dwoma organami
zapewniającymi służbę kontroli obszaru 4-2
4.3.5.
Między sektorami/stanowiskami
kontroli pracy tego samego organu
kontroli ruchu lotniczego ........... 4-3
4.4.
Plan lotu................................ 4-3
4.4.1.
Formularz planu lotu............... 4-3
4.4.2.
Składanie planu lotu ............... 4-3
4.4.2.1.
Przed odlotem............. 4-3
4.4.2.2.
Podczas lotu .............. 4-3
4.4.3.
Przyjmowanie planu lotu ........... 4-4
4.5.
Zezwolenia kontroli ruchu lotniczego....... 4-4
4.5.1.
Zakres i cel ....................... 4-4
4.5.2.
Statki powietrzne, których tylko część
ich lotu podlega ATC .............. 4-4
4.5.3.
Loty z pośrednimi postojami........ 4-4
4.5.4.
Treść zezwoleń.................... 4-5
4.5.5.
Statki powietrzne odlatujące ........ 4-5
4.5.6.
Statki powietrzne znajdujące się na
trasie............................. 4-5
4.5.6.1.
Zasady ogólne ............ 4-5
4.5.6.2.
Zezwolenia dotyczące lotu
z prędkością naddźwiękową 4-5
4.5.7.
Opis zezwoleń kontroli
ruchu lotniczego ................... 4-5
4.5.7.1.
Granica ważności zezwolenia 4-5
4.5.7.2.
Trasa lotu................. 4-6
4.5.7.3.
Poziomy.................. 4-6
4.5.7.4.
Zezwolenie na wprowadzenie
żądanej zmiany do planu lotu 4-6
4.5.7.5.
Powtarzanie zezwoleń...... 4-6
2.1.
Zasady ogólne ........................... 2-1
2.2.
Cel ..................................... 2-1
2.3.
Przedsięwzięcia ATS związane
z zapewnianiem bezpieczeństwa lotów...... 2-1
2.4.
Kontrolowanie poziomów
bezpieczeństwa lotów..................... 2-1
2.4.1.
Zbiór i ocena danych dotyczących
bezpieczeństwa lotów .............. 2-1
2.4.2.
Rozpatrywanie meldunków o
incydentach i innych meldunków
dotyczących bezpieczeństwa lotów . . . 2-2
2.5.
Analiza bezpieczeństwa................... 2-2
2.5.1.
Wymagania ogólne................. 2-2
2.5.2.
Zakres działania ................... 2-2
2.6.
Ocena bezpieczeństwa lotów............... 2-3
2.6.1.
Potrzeba oceny bezpieczeństwa lotów 2-3
2.6.2.
Istotne czynniki dotyczące
bezpieczeństwa lotów .............. 2-4
2.7.
Przedsięwzięcia zwiększające
bezpieczeństwo lotów..................... 2-4
ROZDZIAŁ 3.
PRZEPUSTOWOŚĆ
SYSTEMU ATS I ZARZĄDZANIE
PRZEPŁYWEM RUCHU LOTNICZEGO.... 3-1
3.1.
Zarządzanie przepustowością .............. 3-1
3.1.1.
Zasady ogólne..................... 3-1
3.1.2.
Ocena przepustowości.............. 3-1
3.1.3.
Regulowanie przepustowości ATC i
wielkości ruchu.................... 3-1
3.1.4.
Zwiększanie przepustowości ATC . . . 3-2
3.1.5.
Elastyczne wykorzystanie przestrzeni
powietrznej........................ 3-2
3.2.
Zarządzanie przepływem ruchu lotniczego 3-2
3.2.1.
Zasady ogólne..................... 3-2
3.2.2.
Procedury zarządzania przepływem 3-3
3.2.3.
Planowanie strategiczne............. 3-3
3.2.4.
Planowanie przedtaktyczne.......... 3-3
3.2.5.
Planowanie taktyczne............... 3-3
3.2.6.
Utrzymywanie łączności............ 3-4
(iii)
(iv)
Zarządzanie Ruchem Lotniczym (PANS-ATM)
4.6.
Instrukcje dotyczące kontroli prędkości
w locie poziomym........................ 4-7
4.6.1.
Zasady ogólne ..................... 4-7
4.6.2.
Metody stosowania................. 4-7
4.6.3.
Statki powietrzne zniżające się i
przylatujące ....................... 4-7
4.7.
Instrukcje dotyczące kontroli
prędkości pionowej ....................... 4-8
4.7.1.
Zasady ogólne ..................... 4-8
4.7.2.
Metody stosowania................. 4-8
4.8.
Przejście z lotu IFR do lotu VFR ........... 4-9
4.9.
Kategorie turbulencji w śladzie
aerodynamicznym statków powietrznych.... 4-9
4.9.1.
Kategorie turbulencji w śladzie
aerodynamicznym statków
powietrznych ...................... 4-9
4.9.2.
Podawanie kategorii silnej turbulencji
w śladzie aerodynamicznym......... 4-9
4.10.
Procedury nastawiania wysokościomierzy . . . 4-10
4.10.1.
Wyrażanie pozycji statku powietrznego
w płaszczyźnie pionowej............ 4-10
4.10.2.
Ustalanie poziomu przejściowego .... 4-10
4.10.3.
Minimalny poziom przelotu
dla lotów IFR...................... 4-10
4.10.4.
Dostarczanie informacji dotyczącej
nastawiania wysokościomierza....... 4-11
4.11.
Meldunki pozycyjne ...................... 4-11
4.11.1.
Nadawanie meldunków pozycyjnych 4-11
4.11.2.
Treść fonicznych meldunków
pozycyjnych....................... 4-12
4.11.3.
Przekazywanie meldunków ADS..... 4-12
4.11.4.
Treść meldunków ADS ............. 4-12
4.12.
Podawanie informacji operacyjnych i
meteorologicznych........................ 4-13
4.12.1.
Zasady ogólne ..................... 4-13
4.12.2.
Treść rutynowych meldunków
z powietrza........................ 4-13
4.12.3.
Treść specjalnych meldunków
z powietrza........................ 4-14
4.12.4.
Zestawianie i przesyłanie meldunków
z powietrza drogą łączności fonicznej 4-15
4.12.5.
Sporządzanie specjalnych meldunków
z powietrza o aktywności
wulkanicznej....................... 4-15
4.12.6.
Przesyłanie informacji
meteorologicznej................... 4-15
4.13.
Przedstawianie i uaktualnianie planu lotu i
danych kontrolnych....................... 4-15
4.13.1.
Zasady ogólne ..................... 4-15
4.13.2.
Przedstawiane informacje i dane ..... 4-15
4.13.3.
Przedstawianie informacji i danych . . . 4-16
4.13.4.
Rejestrowanie i przechowywanie
danych dla celów badawczych ....... 4-16
4.14.
Uszkodzenia i nieprawidłowości
w pracy systemów i wyposażenia........... 4-16
4.15.
Procedury uruchamiania łączności
za pomocą linii przesyłania danych ......... 4-16
4.15.2.
Uruchomienie przez statek powietrzny
4.15.4.
Błędne uruchomienie linii przesyłania
danych........................... 4-17
ROZDZIAŁ 5.
MINIMA I
METODY SEPARACJI...................... 5-1
5.1.
Wstęp................................... 5-1
5.2.
Przepisy ogólne dotyczące separacji ruchu
kontrolowanego.......................... 5-1
5.3.
Separacja pionowa ....................... 5-1
5.3.1.
Stosowanie separacji pionowej ...... 5-1
5.3.2.
Minimum separacji pionowej........ 5-2
5.3.3.
Przydzielanie poziomów przelotu dla
lotów kontrolowanych.............. 5-2
5.3.4.
Separacja pionowa podczas
wznoszenia i zniżania .............. 5-2
5.4.
Separacja pozioma ....................... 5-3
5.4.1.
Separacja boczna .................. 5-3
5.4.1.1.
Stosowanie separacji
bocznej................... 5-3
5.4.1.2.
Kryteria i minima
separacji bocznej .......... 5-3
5.4.2.
Separacja podłużna................. 5-5
5.4.2.1.
Stosowanie separacji
podłużnej................. 5-5
5.4.2.2.
Minima separacji podłużnej
oparte na czasie............ 5-5
5.4.2.3.
Minima separacji podłużnej
oparte na odległości przy
wykorzystaniu DME ....... 5-6
5.4.2.4.
Minima separacji podłużnej
opartej na czasie przy
wykorzystaniu techniki
liczby Macha.............. 5-7
5.4.2.5.
Minimum separacji podłużnej
oparte na odległości
przy wykorzystaniu RNAV
5-8
5.4.2.6.
Minima separacji podłużnej
oparte na odległości przy
wykorzystaniu RNAV, gdy
rodzaj RNP jest określony
5-9
5.5.
Separowanie statków powietrznych
oczekujących podczas lotu ................ 5-11
5.6.
Minima separacji między statkami
powietrznymi odlatującymi................ 5-11
5.7.
Separacja między statkami powietrznymi
odlatującymi a statkami powietrznymi
przylatującymi........................... 5-12
5.8.
Minima nieradarowej separacji
podłużnej przy turbulencji w śladzie
aerodynamicznym........................ 5-12
5.8.1.
Zastosowanie...................... 5-12
5.8.2.
Statki powietrzne przylatujące....... 5-13
5.8.3.
Statki powietrzne odlatujące......... 5-13
5.8.4.
Przesunięty próg lądowania ......... 5-13
5.8.5.
Kierunki przeciwne ................ 5-13
4-17
4.15.3.
Przekazywanie między organami ATS 4-17
Spis treści
(v)
5.9.
Zezwolenia na lot z utrzymywaniem własnej
separacji w warunkach meteorologicznych
dla lotów z widocznością.................. 5-14
5.10.
Informacje o ruchu zasadniczym ........... 5-14
5.10.1.
Zasady ogólne..................... 5-14
5.10.2.
Zapewniana informacja............. 5-15
5.11.
Zmniejszanie minimów separacji........... 5-15
6.5.8.
Czas zezwolenia na opuszczenie
punktu oczekiwania................ 6-8
6.6.
Informacje dla statków powietrznych
przylatujących........................... 6-8
6.7.
Operacje na równoległych lub prawie
równoległych drogach startowych.......... 6-9
6.7.1.
Zasady ogólne..................... 6-9
6.7.2.
Statki powietrzne odlatujące ........ 6-9
6.7.2.1.
Rodzaje operacji .......... 6-9
6.7.2.2.
Wymagania i procedury dla
niezależnych równoległych
odlotów .................. 6-9
6.7.3.
Statki powietrzne przylatujące....... 6-9
6.7.3.1.
Rodzaje operacji .......... 6-9
6.7.3.2.
Wymagania i procedury dla
niezależnych równoległych
podejść................... 6-10
6.7.3.3.
Wstrzymanie niezależnych
równoległych podejść na
blisko położone względem
siebie równoległe drogi
startowe.................. 6-12
6.7.3.4.
Wymagania i procedury
dotyczące zależnych
równoległych podejść...... 6-12
6.7.3.5.
Wymagania i procedury
dotyczące rozdzielonych
operacji równoległych...... 6-13
ROZDZIAŁ 6.
SEPARACJA
W POBLIŻU LOTNISK ..................... 6-1
6.1.
Zmniejszanie minimów separacji
w pobliżu lotnisk......................... 6-1
6.2.
Lokalny ruch zasadniczy.................. 6-1
6.3.
Procedury dla odlatujących
statków powietrznych..................... 6-1
6.3.1.
Zasady ogólne..................... 6-1
6.3.2.
Standardowe zezwolenia dla
odlatujących statków powietrznych 6-1
6.3.2.1.
Zasady ogólne............. 6-1
6.3.2.2.
Koordynacja .............. 6-1
6.3.2.3.
Treść..................... 6-2
6.3.2.4.
Utrata łączności ........... 6-2
6.3.3.
Kolejność odlotów ................. 6-2
6.4.
Informacje dla statków powietrznych
odlatujących............................. 6-2
6.4.1.
Warunki meteorologiczne........... 6-2
6.4.2.
Status operacyjny wzrokowych i
niewzrokowych pomocy............ 6-3
6.5.
Procedury dla przylatujących
statków powietrznych..................... 6-3
6.5.1.
Zasady ogólne..................... 6-3
6.5.2.
Standardowe zezwolenia dla
przylatujących statków
powietrznych...................... 6-3
6.5.2.1.
Zasady ogólne............. 6-3
6.5.2.2.
Koordynacja .............. 6-4
6.5.2.3.
Treść..................... 6-4
6.5.3.
Podejście z widocznością ........... 6-4
6.5.4.
Podejście według wskazań
przyrządów........................ 6-5
6.5.5.
Oczekiwanie ...................... 6-5
6.5.6.
Kolejność podejścia................ 6-6
6.5.6.1.
Zasady ogólne............. 6-6
6.5.6.2.
Kolejność i odstępy
przy podejściach według
wskazań przyrządów ....... 6-7
6.5.6.2.1.
Procedury
podejścia według
wyznaczonego
czasu ........... 6-7
6.5.6.2.2.
Odstępy między
kolejnymi
podejściami...... 6-7
6.5.6.2.3.
Informacja o
kolejności podejść 6-7
6.5.7.
Spodziewany czas podejścia......... 6-7
ROZDZIAŁ 7.
PROCEDURY DLA
SŁUŻBY KONTROLI LOTNISKA .......... 7-1
7.1.
Zadania organów kontroli lotniska ......... 7-1
7.1.1.
Zasady ogólne..................... 7-1
7.1.2.
Służba alarmową zapewniana przez
organ kontroli lotniska ............. 7-1
7.1.3.
Uszkodzenia lub nieprawidłowości
w pracy pomocy i wyposażenia...... 7-2
7.2.
Wybór drogi startowej do użycia........... 7-2
7.3.
Informacje podawane statkom powietrznym
przez organ kontroli lotniska .............. 7-2
7.3.1.
Informacje związane z użytkowaniem
statków powietrznych.............. 7-2
7.3.1.1.
Procedury uruchamiania
silników w określonym czasie 7-2
7.3.1.2.
Lotnisko i informacja
meteorologiczna........... 7-3
7.3.1.3.
Informacja o lokalnym ruchu
zasadniczym.............. 7-3
7.3.1.4.
Przeszkody na drodze
startowej ................. 7-4
7.3.1.5.
Turbulencja w śladzie
aerodynamicznym i zagrożenie
powodowane podmuchem
silników odrzutowych...... 7-4
7.3.1.6.
Nieprawidłowa konfiguracja i
stan statku powietrznego . . . 7-4
7.4.
Istotna informacja o warunkach na lotnisku
7-4
Plik z chomika:
lingusX37
Inne pliki z tego folderu:
Załącznik 18 – Bezpieczny transport materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną.pdf
(444 KB)
Załącznik 17 – Ochrona międzynarodowego lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji.pdf
(508 KB)
Załącznik 16 – Ochrona środowiska cz.II Emisje z silników statków powietrznych.pdf
(1560 KB)
Załącznik 16 – Ochrona środowiska cz.I Hałas statków powietrznych.pdf
(2983 KB)
Załącznik 15 – Służby informacji lotniczej.pdf
(2337 KB)
Inne foldery tego chomika:
Aeroklub PRL
JAA ATPL theory
Komunikacja
Pozostałe
Prawo i przepisy lotnicze
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin