SPRAWDZIAN KOMPETENCJI PO CZĘŚCI III
Imię i nazwisko ........................................................................
Przeczytaj uważnie tekst.
Zima minęła. Nadeszła wiosna. Już widać pierwsze jej zwiastuny. Pojawia się zieleń . Pokazują się pierwsze wiosenne kwiaty: przebiśniegi, krokusy, przylaszczki.
Wśród zarośli, w lasach można dostrzec kępy zielonych pomarszczonych liści. Spośród nich wyłaniają się żółte, maleńkie dzwoneczki. To pachnące pierwiosnki. Kwiaty będące pod częściową ochroną.
Legenda mówi, że pewnego dnia święty Piotr spuścił z nieba na ziemie pęk kluczy. Z kluczy tych powstały pierwiosnki, które do tej pory zawsze rosną w gromadach.
Po okresie kwitnienia bulwy pierwiosnka wypełnione zapasami pokarmów czekają w ziemi na następne przedwiośnie.
Podkreśl prawidłową odpowiedź.
1. Gdzie rosną pierwiosnki?
B. w górach
1p
C. w lasach
2. Jakie są liście pierwiosnków?
B. pomarszczone
C. błyszczące
3. Czy pierwiosnki pachną?
B. nie
C. trudno powiedzieć
4. Który tytuł pasuje do tekstu?
B. Pierwiosnki
5. Po którą książkę sięgniesz, aby odnaleźć numer telefonu do szkoły?
B. Książkę telefoniczną
C. Książkę do historii
6. Wypisz z tekstu pięć rzeczowników w liczbie pojedynczej .
Dopisz je także w liczbie mnogiej.
LICZBA POJEDYNCZA LICZBA MNOGA
................................................. .......................................................
................................................ .......................................................
2p
7. Napisz odpowiedzi na pytania.
Ø Jaki kształt mają kwiaty pierwiosnka?
..............................................................................................................................................................................................................................................................................
3p
Ø Z czego według legendy powstały pierwiosnki?
.................................................................................................................................................................................................................................................................................
8. Przekreśl niewłaściwe działanie.
8 + 2 x 5 = 18 59 – 42 : 6 = 52 23 + 9 x 3 = 96
8 + 2 x 5 = 50 59 – 42 : 6 = 2 23 + 9 x 3 = 50
9. Podpisz figury wyrazami z ramki.
prosta linia krzywa, kwadrat, proste prostopadłe, prostokąt
.................................... ...........................................
................................................ ....................................................
10. Chłopcy wyszli na dwór o godzinie 14.25. Wrócili o 16.00.
14.25......................................15.00..........................................16.00
Ile czasu chłopcy byli na dworze?
Odp.: Na dworze chłopcy byli .............. godz. .......... min.
11. W podanej grupie wyrazów podkreśl tylko przymiotniki.
kwiaty rosną zimny chłopcy pachnące idą wesoła ciepłe
12. Zmierz i zapisz długość danego odcinka.
............. cm.
13. Wpisz brakujące litery: ó, u, rz., ż
Połącz wyrazy z właściwymi zasadami.
święt....je śnie....yca o.....eł g.....eczny chł.....d
„rz” wymienia się „-uje” się nie kreskuje po spółgłosce
na „r” „g” piszemy’rz.”
„ż” wymienia „ó” wymienia się
się na „g” na „o”
14. To nazwy wiosennych kwiatów:
przebiśnieg, krokus, zawilec, fiołek, tulipan
Napisz te nazwy w kolejności alfabetycznej.
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
15. W zdaniu jest jeden niepotrzebny wyraz. Skreśl go.
...
aspol