wzory_skroconego_mnozenia.pdf
(
335 KB
)
Pobierz
Wzory skróconego mnożenia
Przedmowa
Opracowanie to jest napisane z myślą o gimnazjalistach którzy całkowicie nie rozumieją wzorów skróconego
mnożenia i chcą je perfekcyjnie umieć oraz rozumieć.
Swoje uwagi możesz napisać na:
matematyka.gim.sp@gmail.com
Spis tematów
1. Wstęp. ......................................................................................................................................................................... 2
2. Kwadrat sumy dwóch wyrażeń:
+
=
+2
+
. .................................................................................... 3
— Ustalanie co trzeba wpisać zamiast
i
............................................................................................................ 3
— Obliczanie wartości
oraz
........................................................................................................................... 5
— Obliczanie wartości wyrażenia 2
.................................................................................................................... 7
— Pełne obliczenia wg wzoru .................................................................................................................................. 8
— Wyprowadzenie wzoru ..................................................................................................................................... 12
— Zwijanie wyrażenia do wzoru skróconego mnożenia ....................................................................................... 13
3. Kwadrat różnicy dwóch wyrażeń:
−
. ....................................................................................
— Ustalanie co trzeba wpisać zamiast
i
...............................................................................................................
=
−2
+
— Obliczanie wartości
oraz
..............................................................................................................................
— Obliczanie wartości wyrażenia 2
.......................................................................................................................
— Pełne obliczenia wg wzoru .....................................................................................................................................
— Wyprowadzenie wzoru ..........................................................................................................................................
— Zwijanie wyrażenia do wzoru skróconego mnożenia ............................................................................................
4. Iloczyn różnicy dwóch wyrażeń przez ich sumę:
−
+
=
−
. ..............................................................
— Ustalanie co trzeba wpisać zamiast
i
...............................................................................................................
— Pełne obliczenia wg wzoru .....................................................................................................................................
— Wyprowadzenie wzoru ..........................................................................................................................................
— Zwijanie wyrażenia do wzoru skróconego mnożenia ............................................................................................
5. Inne wzory skróconego mnożenia. ................................................................................................................................
Wersja z dnia: 25.03.2012
http://matematyka.strefa.pl
Wzory skróconego mnożenia — strona 1
Wzory skróconego mno
ż
enia omówione krok po kroku, bardzo zrozumiale i przejrzy
ś
cie. Download to darmowe opracowanie pdf z matematyki do gimnazjum.
Temat: Wstęp.
Nim podam Ci jak wyglądają wzory skróconego mnożenia oraz po co one są, najpierw zadam Ci pytanie z pozoru nie
związane z tym tematem. Brzmi ono tak: „Po co w klasach I — III szkoły podstawowej trzeba było się uczyć na pa-
mięć całej tabliczki mnożenia?” i od razu na niego odpowiem: „Bo nauczenie się wyników działań na pamięć, przy-
spiesza otrzymywanie wyników końcowych z dokonywanych obliczeń. Zamiast coś liczyć przez 1 minutę, można ten
sam wynik otrzymać np. po 1 sekundzie.” Chodzi więc o znaczne przyspieszenie obliczeń. Ze wzorami skróconego
mnożenia jest dokładnie tak samo. Trzeba się ich nauczyć na pamięć, by móc odczuwalnie szybciej wykonywać obli-
czenia.
Wzorów skróconego mnożenia jest dość dużo, ale najczęściej używa się tylko 3-ch z nich:
Wzór skróconego mnożenia
Nazwa wzoru
a)
+
=
+2
+
Kwadrat sumy dwóch wyrażeń
b)
−
=
−2
+
Kwadrat różnicy dwóch wyrażeń
Iloczyn różnicy dwóch wyrażeń przez ich sumę
lub
Iloczyn sumy dwóch wyrażeń przez ich różnicę
c)
−
+
=
−
Pozostałe wzory skróconego mnożenia:
+
=
+3
+3
+
−
+
+
=
−
=
−3
−
+
+
+
−
−
+3
−
+
=
=
+4
+4
+
+
−
+
+6
−
+
=
=
−4
−4
+
−
+
−
−
+6
−
+
+
+
=
=
+
+
+2
+
+
+2
+2
=
+
+
+2
+2
+
+
+
+2
+2
+
+2
+2
=
+
+
+2
+2
+2
+
+
+
+
+
+2
+2
+
+2
+2
+2
+2
+2
Zwróć uwagę, że na podstawie powyższych wzorów na
−
oraz
−
można już samodzielnie ustalić wzory
skróconego mnożenia
dla
−
i pozostałych tego typu wyrażeń o potęgach nieparzystych. Wystarczy tylko zwró-
cić uwagę na to, że w drugim nawiasie potęgi przy maleją o 1, a przy rosną o 1. Szczegóły jak to robić zostaną
podane w jednym z tematów tego opracowania.
Przy wzorach postaci
−
minus pojawia się tylko tam, gdzie jest podniesione do potęgi nieparzystej.
Ustalanie wzorów typu
+
oraz
−
robi się z wykorzystaniem tzw. trójkąta Pascala. Zostanie to pokaza-
ne w jednym z dalszych tematów tego opracowania.
Wersja z dnia: 25.03.2012
http://matematyka.strefa.pl
Wzory skróconego mnożenia — strona 2
Wzory skróconego mno
ż
enia omówione krok po kroku, bardzo zrozumiale i przejrzy
ś
cie. Download to darmowe opracowanie pdf z matematyki do gimnazjum.
Temat: Kwadrat sumy dwóch wyrażeń.
ż
,
ż
ż
ó
żń
)
=
+
(
+
+2
Zamiast słowa „wyraz” można używać słowa „wyrażenie”. Domyślnie chodzi o „wyrażenie algebraiczne”.
Zamiast słowa „suma algebraiczna” także można używać sformułowania „wyrażenie algebraiczne”.
Jeśli na podstawie wyrażenia podanego w nawiasie, umiesz rozpoznawać ile wynosi
i
oraz umiesz je poprawnie
podnosić do potęgi 2 w każdym przypadku (nawet gdy są pierwiastki), to możesz od razu przejść na stronę 8.
Jeśli chcesz wiedzieć jak otrzymano ten wzór, przejdź stronę 12.
Ustalanie co trzeba wpisać zamiast i
W powyższym wzorze, literka
oznacza wszystko co jest w nawiasie między nawiasem otwierającym, a symbolem
dodawania (znakiem plus), zaś literka
oznacza wszystko co jest między symbolem dodawania (znakiem plus) a na-
wiasem zamykającym. Zobacz przykłady:
wyrażenie
wyrażenie
)
(5
+
)
(
√
9
+4
√
6
9
4
5
√
√
6
)
3
)
−8 3
(3
+5
(−8
+3
5
1
2
4,7
)
5
1
(5
+3
3
2
+4,7
Na razie nie ma w tym nic trudnego, czego można byłoby się obawiać.
Czy zawsze w nawiasie musi być plus?
By móc zastosować ten wzór o którym mowa, to tak.
A jeśli w nawiasie między wyrazami nie będzie plusa?
To wtedy tego wzoru stosować nie można.
Czy za nawiasem zawsze musi być potęga 2-ga?
By móc stosować ten wzór, to tak. Gdyby za nawiasem była inna potęga niż 2, to suma algebraiczna która jest na
prawo od znaku równości wyglądałaby zupełnie inaczej. Pokażę ją w dalszej części tego opracowania.
Czy w nawiasie muszą być zawsze dokładnie 2 wyrazy?
Nie. Nie jest to przymusowe, ale jeśli są tylko 2 wyrazy, to ten wzór daje prawie natychmiastowo wynik końcowy.
W przeciwnym razie wydłuża obliczenia, a nie je skraca. Zobacz przykłady z 3-ma wyrazami w nawiasie:
wyrażenie
wyrażenie
)
5
)
8
(5
+
+4
(8
+7
−1
+4
7
−1
)
)
(3
−2
+8
(5+
+4
5+
4
3
−2
8
Zauważ, że jeśli w nawiasie są dokładnie 3 wyrazy, rozdzielone tylko plusami (lewa tabelka), to
i
możemy przyj-
mować dowolnie. Jeśli w nawiasie są dokładnie 3 wyrazy, rozdzielone jednym plusem i jednym minusem (tabelka
prawa), to by móc zastosować ten wzór skróconego mnożenia trzeba
i
tak ustalić, by pomiędzy nimi był plus.
Gdyby między
i
stał minus, to z tego wzoru skróconego mnożenia nie wolno byłoby korzystać.
Wersja z dnia: 25.03.2012
http://matematyka.strefa.pl
Wzory skróconego mnożenia — strona 3
Wzory skróconego mno
ż
enia omówione krok po kroku, bardzo zrozumiale i przejrzy
ś
cie. Download to darmowe opracowanie pdf z matematyki do gimnazjum.
Jeśli ustalone lub zawiera znak dodawania lub odejmowania, to całe to lub warto wziąć w nawias, tak jak
w powyższych tabelkach. Branie w nawias nie jest konieczne, ale przy obliczeniach pozwoli uniknąć błędów.
Jeśli w nawiasie będzie więcej wyrazów niż 3, to postępowanie z ustaleniem
i
jest dokładnie takie samo. Przy-
pominam jednak, że gdy w nawiasie są przynajmniej 3 wyrazy, to istnieją inne wzory skróconego mnożenia które
dadzą szybciej ten sam wynik, co omawiany teraz wzór.
Podany wzór skróconego mnożenia mający 2 wyrazy w nawiasie, najlepiej stosować tylko wtedy, gdy w nawiasie są
dokładnie 2 wyrazy. W przeciwnym razie, wydłuży on obliczenia, a nie je skróci.
Czy wzór:
+
=
+2
+
można stosować np. do takiego wyrażenia: 3−4
?
Można, ale najpierw trzeba to wyrażenie w nawiasie przekształcić do postaci:
3
+
−4
. Wówczas
będzie
równe 3, zaś
=−4. Nie ma jednak potrzeby tak robić, bo do tego typu wyrażeń jest inny wzór skr. mnożenia.
Ćwiczenie:
Ustal ile wynosi i w podanych wyrażeniach.
√
a)
(3+7
)
b)
(5
+0,8)
c)
(−4
)
e)
(
)
+7
d)
+2
+3
√
3+2
[a) =3, =7; b) =5, =0,8; c) =−4, =7
; d) =√3, =2√; e) =, =
2+3
lub =
+2
, =3.]
Uwaga. W niektórych podręcznikach, zamiast omawianych powyżej literek i , stosuje się literki i . Wówczas
ten wzór skróconego mnożenia przybiera postać równoważną:
+
=
+2
+
do podanej wyżej postaci z literkami i . Nie ma też żadnego problemu z tym, by go przerobić na jeszcze
inne literki np. i :
+
=
+2
+
We wzorze tym, ważne jest tylko to, by to co jest po prawej stronie znaku równości miało analogiczną po-
stać do tej z literkami i .
Nim przejdę do obliczeń wg tego wzoru, wiedz jeszcze, że potęga
2
która jest za nawiasem, oznacza mnożenie tego
nawiasu przed drugi taki sam nawias. Przykładowo, jeśli będzie trzeba szybko otrzymać wynik takiego działania:
5
+
4
5
+
4
to zamiast tych 2-ch identycznych nawiasów piszesz krócej:
5
+
4
i jako przyjmujesz 5 i jako wyraz 4.
Ćwiczenie:
Podany iloczyn dwóch wyrażeń, zapisz krócej oraz ustal ile wynosi i .
a)
(4+3)(4+3)
b)
(3
√
7+4)(3
√
7+4)
[a) Krótsza postać:
4+3
;=4; =3; b) Krótsza postać: 3√7+4
;=3√7; =4.]
Z klasy pierwszej szkoły podstawowej, zapewne pamiętasz, że wynik działania 3+2 jest dokładnie taki sam jak wy-
nik działania 2+3, a wynik działania 4+1 jest taki sam jak działania 1+4 i że nazywało się to przemiennością do-
dawania.
W przypadkach takich jak ten:
6
+
11
11
+
6
zawartość nawiasów nie jest identyczna, więc zastosowanie
omawianego wzoru skróconego mnożenia nie jest możliwe, chyba, że w oparciu o przemienność dodawania, zmie-
nisz kolejność wyrazów w jednym z nawiasów zawierających plus. Wówczas otrzymasz:
6
+
11
6
+
11
czyli
6
+
11
lub
Wersja z dnia: 25.03.2012
http://matematyka.strefa.pl
Wzory skróconego mnożenia — strona 4
Wzory skróconego mno
ż
enia omówione krok po kroku, bardzo zrozumiale i przejrzy
ś
cie. Download to darmowe opracowanie pdf z matematyki do gimnazjum.
11
+
6
11
+
6
czyli
11
+
6
i bez problemu ustalisz i . Tym, że w górnej postaci =6, =11 a w dolnej odwrotnie: =11, =6
się nie przejmuj, bo wynik końcowy po zastosowaniu tego wzoru wyjdzie idealnie taki sam.
Ćwiczenie:
Zapisz krócej wyrażenie: (5+4)(4+5) oraz ustal ile wynosi w nim i .
[Podp. Wykorzystaj przemienność dodawania w jednym z nawiasów. Krótsza postać: 5+4
lub 4+5
;=5,=4 lub =4; =5.]
Obliczanie wartości
oraz
Teraz wyobraź sobie, że =
5
a Twoim zadaniem jest obliczyć ile wynosi
. W tym celu musisz w myślach
5
wziąć w nawias i do potęgi
2
podnieść zarówno liczbę
5
oraz niewiadomą
. Obliczenia powinny wyglądać tak:
=
5
=
5
⋅
=25
Dlaczego powyżej za drugim znakiem równości oddzielnie do potęgi 2 jest podnoszona liczba 5 i oddzielnie niewia-
doma ? Bo zapis
5
jest równoważny zapisowi:
5
⋅
5
. Ten zaś jest równoważny zapisowi:
5
⋅
⋅
5
⋅
. Wyko-
rzystując przemienność mnożenia, można go zapisać w postaci:
5
⋅
5
=
5
⋅
.
⋅
⋅
Wiedząc ile wynosi , oblicz
.
Ćwiczenie:
a)
b)
c)
d)
e)
=4
=10
=5
=20
=3
[Odp. a)
=16
; b)
=100
; c)
=25
; d)
=400
; e)
=9
lub w kolejności alfabetycznej:
=9
.]
Wyliczanie
robi się dokładnie tak samo jak
.
Wiedząc ile wynosi , oblicz
.
Ćwiczenie:
a)
b)
c)
d)
e)
=10
=8
=2
=16
=11
[Odp. a)
=100
; b)
=64
; c)
=4
; d)
=256
; e)
=121
lub w kolejności alfabetycznej:
=121
.]
Podobnie jest jeśli np. =
. Aby obliczyć
wystarczy w myślach wykonać działanie:
⋅
i każdą z tych potęg
rozpisać w myślach jako mnożenie 3-ch iksów przez siebie. Otrzymasz wówczas:
=
⋅
⋅
⋅
⋅
⋅
A da się powyższy wynik otrzymać szybciej, bez takiego rozpisywania? Tak. Wystarczy, że mając postać:
=
i znając wynik końcowy tj.
dopatrzysz się mnożenia potęg (tej co jest w nawiasie przez tą co jest za nawiasem).
Wiedząc ile wynosi , oblicz
.
Ćwiczenie:
a)
b)
c)
d)
e)
=
=
=
=
=
[Odp. a)
=
; b)
=
; c)
=
; d)
=
; e)
=
.]
Wiedząc ile wynosi , oblicz
.
Ćwiczenie:
a)
b)
c)
d)
e)
=
=
=
=
=
[Odp. a)
=
; b)
=
; c)
=
; d)
=
; e)
=
.]
Z podnoszeniem ułamków zwykłych do potęgi 2 jest podobnie. Zamiast rozpisywać w myślach, że:
można od razu do potęgi tej co jest za nawiasem podnieść licznik, a potem mianownik, otrzymując w myślach taki
⋅
=
=
Wersja z dnia: 25.03.2012
http://matematyka.strefa.pl
Wzory skróconego mnożenia — strona 5
Wzory skróconego mno
ż
enia omówione krok po kroku, bardzo zrozumiale i przejrzy
ś
cie. Download to darmowe opracowanie pdf z matematyki do gimnazjum.
Plik z chomika:
Tofinek3-reaktywacja
Inne pliki z tego folderu:
zwiazki_miarowe_w_trojkacie_prostokatnym.pdf
(786 KB)
zmniejszanie_liczby_o_dany_procent.pdf
(265 KB)
zaokraglanie_liczb(1).pdf
(613 KB)
zwiekszanie_liczby_o_zadany_procent.pdf
(255 KB)
wzory_skroconego_mnozenia.pdf
(335 KB)
Inne foldery tego chomika:
^^^^ELEKTRYKA^^^^(Hasło-1234)
_ASTRONOMIA_-
_CHEMIA_---
██ 500 ZAGADEK
•♥•JĘZYK_MIGOWY •♥•
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin