rozdz13.doc

(261 KB) Pobierz
Szablon dla tlumaczy

 

Część IV. Zarządzanie witryną

Rozdział 13. Okno Site i organizacja plików

Bez wątpienia dotychczas zdobyta wiedza pozwoli Ci już na przygotowanie paru całkiem interesujących stron WWW i połączenia ich systemem nawigacji z innymi, równie ciekawymi stronami. Twoje samopoczucie jako twórcy stron WWW jest więc prawdopodobnie coraz lepsze, coraz większe są także Twoje możliwości, tym bardziej, że zacząłeś wreszcie czuć o co w tym wszystkim chodzi. Pomyśl raz jeszcze.

Przygotowanie kilku pierwszych stron, to dopiero początek udanej witryny. Jest wysoce prawdopodobne, że przyjdzie Ci nieustannie aktualizować, zmieniać i w inny sposób modyfikować swoje dzieła, aby były ciągle na temat i aktualne. To zadanie nie wydaje się z pozoru trudne i męczące, lecz wyobraź sobie setki czy nawet tysiące stron witryny, za które jesteś odpowiedzialny. W krótkim czasie zrobiłby się wśród nich niezły bałagan. Tak więc warto nauczyć się jeszcze paru rzeczy, zanim przystąpisz do utworzenia bardzo skomplikowanej witryny. Wcześniej powinieneś poznać takie zagadnienia jak struktura katalogów, metody adresowania oraz sposób konfigurowania witryny w programie Dreamweaver. W tym rozdziale omówimy w szczegółach każdy z tych tematów. Oto lista poruszanych tu spraw:

q       Jak scharakteryzować odbiorców Twoich stron

q       Podstawy projektowania, definiowania układu i nawigacji

q       Sposoby organizacji plików i katalogów

q       Metody adresowania

q       Tworzenie nowych plików

Planowanie witryny

Planowanie to jedna z najważniejszych rzeczy w procesie tworzenia witryny sieciowej wysokiej klasy.  Właściwe zaplanowanie jej struktury pozwoli na zaoszczędzenie więcej czasu, niż sobie możesz wyobrazić. Począwszy od określenia grupy użytkowników, dla której witryna jest przeznaczona, po nakreślenie jej schematu, planowanie jest kluczem do przygotowania witryny sieciowej. Pewne kwestie muszą zostać rozwiązane zanim witryna o 150 stronach zostanie utworzona.

Czego chcesz dzisiaj?

To nie jest pytanie o to, co zamierzasz dzisiaj, lecz o to, czego będziesz chciał za miesiąc, czy też za rok. Określenie własnych zamierzeń odnośnie tworzonej witryny, nawet przed przystąpieniem do jej budowania, pozwoli Ci skupić się na kwestiach istotnych i uwolni Twą głowę od  tego co rozprasza. Na pewno znane Ci są przypadki źle zaprojektowanych witryn. Wiele „osobistych” witryn internetowych prezentuje informacje w sposób chaotyczny i bałaganiarski.

Usiądź więc i zastanów się, jaka ma być Twoja witryna. Czy ma dostarczać najświeższe wiadomości i prognozę pogody, czy też prezentować najnowsze i najlepsze w komputerowym świecie karty graficzne? Niezależnie od jej przeznaczenia, decyzję musisz podjąć zanim przystąpisz do definiowania struktury.

Określając cele witryny staraj się być możliwie precyzyjny. Jeśli stwierdzisz, że witryna będzie „największą i najlepszą witryną o elektronice”, nie będzie to dokładna definicja celu. Z drugiej strony, zaplanowanie witryny jako „instruktażu hodowli i pielęgnacji picea pungens (świerku niebieskiego)” także nie jest dobrym rozwiązaniem. Kompromis leży gdzieś pośrodku. Określenie strony jako „serwisu informacyjnego, pogodowego, sportowego i wszelkiego innego dla miasta Salt Lake City, Utah” to już nieco lepsza definicja celu. Cel obejmuje swoim działaniem określony region – witryna jest skierowana do mieszkańców Utah, a szczególnie do mieszkańców Salt Lake City. Zakres jest szeroki i daje możliwość dalszej rozbudowy projektu wstępnego.

Cel witryny może być wieloraki. Zamiast zawrzeć wszystko w jednym projekcie, możesz rozdzielić materiał na kilka projektów i poskładać witrynę z tych cegiełek. Właśnie takie rozważania powinieneś prowadzić w procesie definiowania celu witryny i w dalszym etapie jej planowania.

Kto to będzie oglądał i jak to będzie oglądane?

Z celami witryny wiąże się ściśle kwestia typu odbiorców, dla których witryna ma być przeznaczona. Cele i użytkownicy – te dwa aspekty są wręcz wymienne. Może się tak zdarzyć, że poznasz grupę ludzi, ich styl życia i wówczas dojdziesz do wniosku, że do nich właśnie skierujesz swoją twórczość. Tak czy inaczej, będziesz musiał określić, kogo chcesz gościć na swoich stronach. Byłoby bardzo trudno stworzyć witrynę dla każdego mężczyzny, kobiety i dziecka. Opinie, priorytety, styl życia zależą od płci, rasy, narodowości, stanu zdrowia, wieku, miejsca zamieszkania, itd.

Odpowiedź na pytanie, do kogo witryna ma być skierowana, pomoże Ci znaleźć najskuteczniejszy sposób reklamy oraz wybrać typ ogłoszeń, jakie będą pojawiać się na Twoich stronach (o ile w ogóle będą). Jest to także ważne z punktu widzenia poprawnego skonfigurowania znaczników meta, które efektywnie skierują użytkowników do Twojej witryny (znacznikami META zajmowaliśmy się w rozdziale 3., „Dreamweaver i HTML”). Musisz także zastanowić się nad elastycznością celów w aspekcie możliwości zwiększenia liczby odbiorców. Być może niewielkie modyfikacje celów poskutkują podwojeniem liczby osób odwiedzających Twoje strony.

Odpowiedź na pytanie o to, kto będzie odbiorcą witryny, rodzi kolejne pytanie: jaką drogą odbiorcy będą trafiać na Twoje strony. Niezależnie od tego, czy tworzysz witrynę z przeznaczeniem dla sieci lokalnej, czy też witrynę doradztwa finansowego, wiedza o tym jest bardzo istotna. Na przykład w wielu firmach na wszystkich komputerach zainstalowany jest identyczny system operacyjny i takie same przeglądarki. W takich przypadkach można zdecydować się na wykorzystanie opcji specyficznych dla danego typu przeglądarek. Wyobraź sobie natomiast inną sytuację: Twoja witryna ma reklamować majątki na Florydzie. Odbiorcy, do których kierujesz tego typu strony mogą nie dysponować najnowszym sprzętem i oprogramowaniem, tak więc zachowanie kompatybilności ze starszymi wersjami przeglądarek i przystosowanie stron do sprzętu o gorszych parametrach jest konieczne.

A może tak zdecydować się na przygotowanie paru wersji witryny? Chociaż jest to zdecydowanie bardziej pracochłonne rozwiązanie, ma szereg zalet. Użytkownicy wolniejszych komputerów nie będą zmuszeni „podziwiać” rwących się sekwencji Flash, a z kolei użytkownicy super komputerów korzystający z łączy DSL będą mogli cieszyć się każdym drobiazgiem. Coraz częściej pojawiają się też przeglądarki nie korzystające z łączy sieciowych. Łącząc się z Internetem za pośrednictwem PDA lub telefonów komórkowych  te uproszczone wersje przeglądarek będą miały swą chwilę już w niedalekiej przyszłości. Tego typu rzeczy także powinieneś uwzględnić wskazując swoich potencjalnych odbiorców.

Co oni chcą zobaczyć?

Znasz już cel, wiesz, kto będzie odbiorcą. Tak więc czas na zastanowienie się nad możliwymi postaciami struktury Twojej witryny. Listę problemów, nad którymi powinieneś się zastanowić otwiera kwestia projektu i układu oraz nawigacji w obrębie witryny. W kolejnych punktach zastanowimy się wspólnie nad tymi zagadnieniami.

Projekt i układ

Jest to ten etap, który wymaga rozwinięcia skrzydeł. Zacznij od sformułowania pomysłu lub naszkicowania ogólnych zarysów witryny. Dzięki temu zaoszczędzisz masę czasu i sił w tym długim biegu. Podobnie, szczegółowy plan przygotowany odpowiednio wcześnie później pozwoli pracować efektywniej. Będzie Ci także pomocny przy podejmowaniu decyzji odnośnie ulokowania elementów zawartości oraz umiejscowienia centrów nawigacji. W tej fazie prac, zanim przystąpisz do dodawania zawartości, spróbuj zobaczyć swoją witrynę jako całość, a nie zlepek pojedynczych stron. Jeśli uda Ci się ten eksperyment myślowy, będziesz mógł nadać swojej witrynie zwarty wygląd – a jest to rzecz niezwykłej wagi. Jest bowiem wielce prawdopodobne, że użytkownicy zdezorientowani wyglądem witryny nie pozostaną na jej stronach wystarczająco długo, aby docenić wartościową zawartość.

Nawigacja

Zastosowana na stronach witryny metoda nawigacji stanowić będzie jeden z najbardziej szczegółowo zbadanych aspektów decydujących o jakości tego miejsca w sieci. Świadomie czy nieświadomie każdy z użytkowników oceni i zapamięta łatwość przemieszczania się między stronami. Jeśli zaproponowany przez Ciebie interfejs jest intuicyjny, prosty i dobrze zorganizowany, możesz być pewien, że użytkownik zostanie chwilę dłużej.

Przy wybieraniu systemu nawigacji pomocne będą Twoje własne doświadczenia wyniesione z surfowania po Internecie. Szczególnie te negatywne, gdy źle sformatowana zawartość czy też trudny do ogarnięcia system nawigacji budziły Twoją irytację i zniecierpliwienie. Przypuszczam, że zdarzyło Ci się także odwiedzać w Internecie miejsca, które wręcz zadziwiały swoją prostotą i intuicyjnością. W przyszłości zanotuj w pamięci (lub na papierze) adresy takich stron, aby na ich przykładzie znaleźć odpowiedź na pytanie, co czyni system nawigacji prostym. Powiedz sam, co Ci po doskonałej zawartości, jeśli użytkownik nie będzie w stanie jej znaleźć.

Inne rozważania

Projektując witrynę powinieneś zastanowić się także nad paroma innymi sprawami. Hierarchia ich ważności jest różna dla różnych witryn, lecz bez wątpienia wpływają one na wygląd i funkcjonowanie witryny.

Pieniądze i czas to dwa potencjalnie najbardziej restrykcyjne aspekty tworzenia witryny sieciowej. Pieniądze decydują o stosowanych technologiach, a także o precyzji projektu i jego oryginalności. To one prawdopodobnie określą sposób prezentacji zawartości finalnemu użytkownikowi.

Pewne technologie, takie jak animacje Flash, ASP czy aplikacje korzystające z baz danych oraz pisane na zamówienie skrypty w języku Pearl i CGI są droższe niż zwykły HTML. Zastosowanie tych opcji na stronach witryny zdecydowanie zwiększy jej całkowity koszt. Koszty ponoszone przez projektantów mierzy się nie tylko czasem przeznaczonym na umieszczenie zawartości na stronach witryny, lecz także czasem poświęconym na stworzenie wyjątkowego i chwytliwego projektu. Witryny bazujące na prostych projektach lub na szablonach są zdecydowanie tańsze, niż te tworzone na zamówienie.

Przykładem witryny tradycyjnej i korzystającej z projektu ogólnego zastosowania jest witryna Cokie Central (www.cookiecentral.com). Nieco bardziej złożony projekt, o cechach zindywidualizowanych, stanowił podstawę utworzenia witryny PanAmerican Travel Services (www.panamtours.com). W obu przypadkach projekty są jasne i proste, lecz witryna PanAmerican przyciąga swą oryginalnością (patrz rysunek 13.1). Pamiętaj także, że prostota czy uniwersalność projektu nie oznaczają złej witryny. Większość portali, takich jak na przykład Yahoo! ma wyjątkowo prosty układ. Pomimo swej prostoty, projekt jest niezwykle popularny i efektywny.

Czas jest kolejnym ważnym czynnikiem – a często także ograniczeniem. Jeśli tworzysz witrynę na zamówienie firmy, która żąda od Ciebie zakończenia prac w ciągu dwóch tygodni, faza projektowa będzie zdecydowanie krótsza, niż w przypadku terminu dwumiesięcznego. Być może zaproponujesz tutaj tymczasowe rozwiązanie – witrynę utworzoną na bazie szablonu, która w drugiej fazie zostanie zastąpiona tą właściwą. Lecz także w tym przypadku ograniczenia budżetowe mogą nie pozwolić na dublowanie prac. Szybko więc dojdziesz do wniosku, że ramy czasowe ograniczające czas tworzenia witryny oraz dostępne środki materialne są ze sobą w konflikcie. Konieczne jest więc znalezienie punktu równowagi między tymi dwoma ograniczeniami.

Rys. 13.1.

Witryna PanAmerican Travel Services udostępnia elegancki interfejs przy zachowaniu prostoty nawigacji

 

Organizacja plików

Teraz więc po tym całym planowaniu korci Cię, aby zacząć od razu tworzyć, strona po stronie, swoje arcydzieło. No dobrze, ale gdzie zamierzasz umieścić wszystkie te pliki? Rozszyfrowałeś już wizualnie strukturę witryny, teraz więc czas, aby pomyśleć o fizycznym przygotowaniu katalogów i niezbędnych plików.

Tworząc witrynę w programie Dreamweaver, zaczynasz od przygotowania jej wersji lokalnej, ulokowanej na dysku twardym. W zasadzie kolejność prac powinna zawsze być taka. Najpierw zdefiniuj w programie Dreamweaver lokalny folder nadrzędny, a następnie utwórz samą witrynę. Dreamweaver nie jest przystosowany do obsługi witryn lokalnych, których nie znajduje na Twoim komputerze lub odwzorowanym dysku sieciowym. Tak więc musisz mieć kopię lokalną. Nosi ona nazwę witryny lokalnej i ma dokładnie taką samą zawartość i hierarchię katalogów jaką będzie miała witryna opublikowana czy też zdalna. Identyczność obu witryn ułatwia zrozumienie działania. I rzeczywiście, takie rozwiązanie zapobiega wielu problemom w przyszłej obsłudze witryny. Pozwoli także wykorzystać opcje zarządzania witryną, w jakie wyposażony jest Dreamweaver. Chodzi tu między innymi o możliwość śledzenia połączeń i synchronizacji plików.

Początek ramki

Uwaga

Lokalną wersję witryny możesz zapisać na dyskietce (o ile wystarczy miejsca), dysku Zip lub na innym zapisywalnym medium. Jedyny problem, jaki może się pojawić, to uszkodzenia takich nośników. Jeśli mimo to chcesz korzystać z tej metody zapisu plików witryny lokalnej, usilnie zalecam zapisywanie kopii zapasowej jeszcze na innym medium.

Koniec ramki

Pliki

Określ z grubsza liczbę i typ plików, z jakich będziesz korzystał w poszczególnych sekcjach logicznych witryny. Mając te dane, zaplanuj sposób organizacji plików i ich rozdziału między poszczególne podkatalogi, aby później nimi łatwo zarządzać. Utworzenie sekcji logicznych oznacza pogrupowanie plików logicznie należących do tych samych katalogów. Zazwyczaj jest to kwestia intuicyjna i nie wymaga wiele czasu.

Oto przykład. Na witrynie National Basketball Association (www.nba.com/teamindex.html) strony poszczególnych drużyn zajmują osobne katalogi. Ma to wielki sens. Jeśli pojawia się konieczność zmiany informacji na temat Miami Heat, wiadomo jest, że wszystkie pliki odnoszące się do tego zespołu znajdują się w katalogu Heat.

Zastanawiając się nad tym zagadnieniem, pamiętaj o tym, że przeglądarki zachowują kopię każdego ściągniętego pliku graficznego. Miejsce przechowywania tych kopii nosi nazwę pamięci podręcznej przeglądarki. Jeśli planujesz z wyprzedzeniem, możesz wykorzystać tę możliwość do przyspieszenia ładowania stron. Wybierając ciągle ten sam obraz jako tło lub stosując te same obrazy na paskach nawigacji, sprawisz, że przeglądarka będzie musiała je ściągać tylko raz. Przy kolejnym oglądaniu stron w tej samej sesji  (a czasami także  w następnych sesjach) obrazy zostaną pobrane z pamięci podręcznej przeglądarki, a nie z serwera. Oznacza to krótszy czas ładowania i mniejsze obciążenie łączy, zarówno po stronie klienta, jak i serwera – a to są dobre wieści.

Katalogi

Po określeniu zasad logicznego grupowania plików, powinieneś zastanowić się nad dalszym sprecyzowaniem różnic. Prawdopodobnie uznasz za celowe rozdzielenie wszystkich obrazów i plików multimedialnych od pozostałych dokumentów HTML. Rozdzielić można także pliki multimedialne – osobno pliki .swf, osobno .dcr, itp. Konieczność przeprowadzenia takiego rozdziału zależy przede wszystkim od rozmiarów witryny. Uporządkowanie plików pozwala szybko nawigować do pliku, aby naprawić połączenie. Jest także przydatne, gdy musisz zmienić lub zastąpić obraz – wiesz wtedy dokładnie, gdzie jest on ulokowany i unikasz przebijania się przez setki plików różnych typów.

To z tego właśnie powodu w komputerach stosowana jest hierarchiczna struktura katalogów pozwalająca zorganizować dane. Temat podstawowy grupowany jest w katalogu głównym, a następnie dzielony na katalogi o bardziej specyficznym charakterze. Te katalogi są podrzędne względem katalogu głównego i często są nazywane podkatalogami. Rysunek 13.2 prezentuje przykładową strukturę katalogów.

Rys. 13.2.

Przykładowa struktura katalogów witryny

 

Zapisz na kartce papieru możliwe kombinacje katalogów dla swojej planowanej witryny. Być może wyda Ci się w tej chwili, że nie ma to większego wpływu na sukces witryny, lecz zapewniam Cię, że stosowanie się do tych prostych zaleceń pozwoli zaoszczędzić mnóstwo czasu. Dzięki paru chwilom poświęconym zarządzaniu witryną, zrozumienie istoty katalogów, ich hierarchii, stanie się bardziej naturalne i intuicyjne. W efekcie zredukujesz czas poświęcany na ten etap tworzenia witryny. 

Zanim przejdziemy do kwestii konfigurowania witryny w programie Dreamweaver, chcę podkreślić jeszcze jedną ważną sprawę. Jeśli wszystkie obrazy oraz pozostałą zawartość multimedialną przygotujesz przed przystąpieniem do pisania kodu HTML, proces tworzenia dokumentu (proces przekształcania projektu i układu do postaci HTML) będzie przebiegał bardziej płynnie. Zalecane jest także wcześniejsze przygotowanie „wydmuszki” czy też pustego dokumentu, który posłuży jako kontener dla wersji finalnej. Umożliwia to zdefiniowanie połączeń między stronami witryny w dowolnej chwili, bez konieczności tworzenia nowego dokumentu. W przypadku pracy grupowej przygotowanie wszystkich obrazów i stron przed przystąpieniem do pisania kodu HTML jest trudniejsze, lecz nadal wysoce zalecane.

Definiowanie witryny

Określiłeś organizację, projekt i układ witryny – kolejny krok to definicja witryny w programie Dreamweaver. Dreamweaver pomoże Ci sterować tym procesem i będzie także przydatny przy późniejszych aktualizacjach witryny. Łudzenie się, że można sobie samodzielnie poradzić z obsługą witryn złożonych z więcej niż dwóch, trzech stron jest niemal śmieszne.

Aby skonfigurować opcje witryny, wybierz pozycję New Site w menu Site. Nową witrynę możesz dodać naciskając przycisk New w oknie dialogowym Define Sites wywoływanym poleceniem Define Sites w menu Site. Do okna Define Sites można się również dostać rozwijając w oknie Site listę wszystkich witryn i wybierając pozycję Define Sites. Okno dialogowe Define Sites umożliwia także modyfikowanie i usuwanie dowolnej z istniejących witryn.

Kategoria Local Info

Kategoria Local Info okna dialogowego Define Sites (patrz rysunek 13.3) pozwala skonfigurować ustawienia i zasady, które odnoszą się do lokalnej postaci witryny – a więc plików, które są zapisane lokalnie na dysku twardym.

Rys. 13.3.

Okno dialogowe Site Definition

 

Oto opis tych ustawień:

q       Site Name – w tym polu wpisz nazwę, którą Dreamweaver ma stowarzyszyć z Twoją witryną. Nazwa witryny jest wyświetlana w oknie Define Sites oraz na pasku tytułu okna programu Dreamweaver. Nazwa nie jest stosowana poza programem Dreamweaver – jest więc to tylko wewnętrzny odnośnik.

q       Local Root Folder – w tym polu podaj nazwę lokalnego katalogu, który będzie stosowany jako katalog główny dla plików witryny (może to być katalog na dysku twardym, na dyskietce, dysku Zip, itp.). Możesz kliknąć ikonę foldera, obok tego pola, aby odszukać odpowiedni katalog, lub wpisać ścieżkę dostępu w polu tekstowym. Pamiętaj, że wszystkie pliki składowe witryny powinny zostać umieszczone w tym folderze lub w jego folderach podrzędnych.

q       Refresh Local File List Automatically – zaznaczenie tego pola wyboru spowoduje automatyczne odświeżanie lokalnej listy plików przy każdej operacji kopiowania plików do foldera witryny. Jeśli zrezygnujesz z opcji automatycznej (wyczyścisz to pole), zawsze możesz korzystać z opcji ręcznego odświeżania – w tym celu musisz wybrać pozycję Refresh Local w menu View lub zastosować skrót Shift+F5.

q       HTTP Address – podaj tu pełny adres URL swojej witryny, aby Dreamweaver mógł sprawdzić poprawność zdefiniowanych w obrębie witryny połączeń, które korzystają z adresów bezwzględnych. Poprawna postać adresu to na przykład http://www.bvstudios.com.

q       Cache – Dreamweaver automatycznie gromadzi pewne informacje dotyczące plików i zasobów. Przechowuje je w buforze i w oparciu o nie dokonuje aktualizacji połączeń zmienionych na skutek przemieszczania plików w oknie Site. Jest to wspaniałe narzędzie, które uwalnia twórcę witryny od konieczności nieustannego śledzenia połączeń i ich poprawności w przypadku przesunięcia pliku w inne miejsce. Włączenie bufora połączeń (odbywa się to poprzez zaznaczenie tego pola wyboru) znacząco przyspiesza proces dla małych i średnich witryn. W przypadku dużych witryn, powoduje jego spowolnienie.

Zdefiniowanie witryny w programie Dreamweaver wymaga wyłącznie skonfigurowania ustawień kategorii Local Info okna Site Definition. Zazwyczaj jednak twórcy chcą za jednym zamachem skonfigurować także i pozostałe ustawienia (czy też przynajmniej tyle ustawień, ile się da). Dzięki temu można z pamięci wykreślić kolejną pozycję z listy „do wykonania”.

Kategoria Remote Info

Ustawienia kategorii Remote Info gromadzą informacje, które są niezbędne programowi Dreamweaver do dokładnego opublikowania ukończonych stron WWW na serwerze (patrz rysunek 13.4). Przy pierwszym wyświetleniu ustawień tej kategorii dostępne jest jedynie menu rozwijane Access. Są w nim następujące pozycje: None, FTP, Local/Network, SourceSafe Database i WebDAV. W zależności od dokonanego tu wyboru, inne będą kolejne, wynikowe ustawienia. Jeśli wybrana zostanie pozycja None, której nie towarzyszą żadne dodatkowe ustawienia, Dreamweaver nie przystąpi do publikowania plików witryny. Jeśli nie ustanowisz zdalnego połączenia, nie będzie także możliwe wykorzystanie zaawansowanych narzędzi zarządzania witryną dostępnych w tym programie. Pozostałe pozycje menu rozwijanego zostały omówione w kolejnych punktach.

Rys. 13.4.

Kategoria Remote Info okna dialogowego Site Definition

 

FTP

FTP, File Transfer Protocol, to prosta i szeroko stosowana metoda umieszczania stron WWW na serwerze. Jest niemal pewne, że będziesz z niej korzystał (patrz rysunek 13.5). Tak jak HTTP (jest to protokół stosowany przy transferze stron w Internecie), FTP wywołuje aplikacje klienta i serwera. W tym przypadku Dreamweaver działa jako klient FTP, a oprogramowanie na zdalnym serwerze działa jako serwer FTP. Aby skonfigurować połączenie ze zdalnym serwerem za pośrednictwem FTP, konieczne jest zdefiniowanie następujących ustawień:

q       FTP Host – podaj w tym polu nazwę zdalnego hosta, na którym chcesz umieścić pliki. Przykład takiej nazwy to ftp.zdalnyhost.com. Jeśli nie znasz nazwy, skontaktuj się z administratorem sieci.

q       Host Directory – podaj tu nazwę katalogu na zdalnym serwerze, w którym umieszczony zostanie katalog główny witryny. Katalog na serwerze i folder na dysku twardym komputera lokalnego to pojęcia równoznaczne. Wiele serwerów ma katalog główny public_html, ale powinieneś upewnić się, pytając administratora sieci.

q       Login – podaj tu nazwę logowania.

q       Password – podaj hasło, pod którym się logujesz i uzyskujesz dostęp do serwera FTP. Zaznacz pole wyboru Save, jeśli chcesz, aby Dreamweaver zapamiętał Twoje hasło. W przeciwnym razie, przy każdym połączeniu z serwerem będziesz proszony o podanie hasła.

q       Use Passive FTP – niektóre zapory sieciowe wymagają stosowania takiego ustawienia. Umożliwia ono przeprowadzenie konfiguracji sesji FTP przez oprogramowanie klienta (Dreamweaver), a nie przez serwer FTP. Jeśli nie jesteś pewien, jak ta opcja ma być ustawiona w Twoim przypadku, pozostaw to pole puste i spytaj administratora sieci.

q       Use Firewall – określa czy przy łączeniu się z serwerem FTP Dreamweaver ma stosować ustawienia zapory sieciowej. Informacje na tych ustawień znajdziesz w rozdziale 2., „Dostosowywanie programu Dreamweaver do własnych potrzeb”.

Rys. 13.5.

Definiowanie ustawień połączenia FTP ze zdalną witryną

 

Local/Network

Z połączenia Local/Network należy korzystać, gdy serwer WWW, na którym publikowane będą strony znajduje się w tej samej sieci lokalnej, co Twój komputer.

Tak więc, ta opcja będzie często stosowana w przypadku witryny w sieci lokalnej lub wówczas, gdy serwerem WWW jest komputer, na którym powstał projekt witryny. W przypadku wybrania opcji Local/Network konieczne jest zdefiniowanie dwóch opcji: Remote Folder i Refresh Remote File List Automatically (patrz rysunek 13.6).

Ustawienie Remote Folder umożliwia wskazanie foldera w sieci lokalnej, który będzie folderem witryny. W dokumentacji systemu operacyjnego zainstalowanego na Twoim komputerze znajdziesz instrukcję jak odwzorować dyski sieciowe. Zaznaczenie pola wyboru Refresh Remote File List Automatically spowoduje automatyczne odświeżenie listy plików w panelu Remote Site okna Site przy każdej zmianie wynikającej z dodania bądź usunięcia pliku. Jeśli zrezygnujesz z opcji automatycznej (wyczyścisz to pole), zawsze możesz korzystać z opcji ręcznego odświeżania – w tym celu musisz wybrać pozycję Refresh Remote w menu View okna Site.

Rys. 13.6.

Ustawienia Local/Network dla zdalnej witryny

 

Check In/Out

Zaznaczenie pola wyboru Enable File Check In and Check Out w sekcji Check in/Out spowoduje, że Dreamweaver będzie oznaczał pliki „w użyciu” jako takie (patrz rysunek 13.7). Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że inni członkowie zespołu nie mogą modyfikować tego pliku, nad którym aktualnie pracujesz. Innymi słowy zapobiega to jednoczesnej edycji tego samego pliku przez dwie różne osoby, co mogłoby spowodować utratę zmian wprowadzonych przez jedną z nich.

Zaznaczenie pola wyboru Check Out Files When Opening spowoduje, że Dreamweaver automatycznie oznaczy plik otwierany na serwerze jako plik „w użyciu”. W polu Check Out Name wpisz nazwę, z której chcesz korzystać przy pobieraniu plików do edycji.

Dla innych członków zespołu nazwa będzie identyfikatorem osoby pobierającej plik. Tak więc, j...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin