rozdz00.doc

(54 KB) Pobierz
Szablon dla tlumaczy

 

Wstęp

Gratulacje! Sięgając po tę książkę, otworzyłeś się nie tylko na dwadzieścia cztery rozdziały jej zawartości. Stworzyłeś także okazję, aby ulepszyć swoją stronę WWW i podwyższyć poziom własnych umiejętności jako projektanta stron WWW poprzez sięgnięcie po program Dreamweaver 4. Jeśli zastanawiasz się, dlaczego akurat ta wiedza ma Ci być potrzebna, spójrz na inne strony WWW, które teraz pojawiają w Internecie. Zauważysz bez trudu, że dominuje tendencja do interaktywnego współdziałania z użytkownikiem, często za pośrednictwem animacji Flash, DHTML i JavaScript. Stwierdzisz także, że mnóstwo naprawdę użytecznych informacji dostępnych w Internecie pochodzi z baz danych i jest prezentowanych dzięki skryptom Cold Fusion i technologii Active Server Pages.

Żaden z tych trendów nie jest nowy. Internet od samego początku ewoluuje w kierunku środowiska konfigurowanego przez użytkownika. Jeśli nawet pojawiają się nowe pomysły, to i tak wyrastają one ze starych korzeni. Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, narzędzia programowania niezbędne do stworzenia kompletnej strony WWW, są dostępne dla wszystkich, nie tylko dla programistów. Co więcej, narzędzia projektowe, dzięki którym możliwe jest przygotowanie naprawdę wspaniałej strony WWW, także stają się osiągalne powszechnie.

Choć nic nie zastąpi wiedzy i talentu, pozwala to usunąć niektóre przeszkody i ułatwia życie projektantom i programistom. Dzięki programowi Dreamweaver 4 i egzemplarzowi tej książki wyzwania stawiane przez programowanie i projektowanie są łatwiejsze do pokonania. Godziny prób, błędów i frustracji przeobrażają się w czas przyjemnie spędzony nad przekształcaniem własnej strony WWW w pokazowy przykład formy i funkcjonalności.

Instruktorzy znajdą w naszej książce wszystko, co niezbędne, aby nauczyć studentów tworzenia i rozbudowywania stron WWW. Ćwiczenia, pytania testowe i podsumowania składają się na solidny program nauczania. Książka jest także idealna dla tych użytkowników programu Dreamweaver, którzy samodzielnie chcieliby nauczyć się obsługi programu w domu lub w pracy.

Jak korzystać z książki

Potraktuj tę książkę jako źródło inspiracji i narzędzie pomocne w nauce programu Dreamweaver 4 oraz jako poradnik korzystania z zasobów. Każdy z rozdziałów dostarczy Ci wiedzy niezbędnej do wykonania określonych zadań. Ćwiczenia lub ich zestawy, dołączone do każdego z rozdziałów, zilustrują zastosowania funkcji programu Dreamweaver, a zawarte w rozdziałach podstawowe informacje, pytania testowe i podpowiedzi przyspieszą proces realizacji ćwiczeń.

Dołączony do książki CD-ROM zawiera pliki niezbędne przy wykonywaniu ćwiczeń. Przed przystąpieniem do pracy, skopiuj pliki na dysk twardy swojego komputera. Pozwoli to zapisywać je i wyświetlać w przeglądarce.

Jak zorganizowana jest książka

Książka podzielona jest na siedem części. Poszczególne części poświęcone są określonym aspektom procedury tworzenia strony WWW lub omawiają konkretne zestawy funkcji programu Dreamweaver. Choć nie musisz czytać książki w porządku chronologicznym, rozdziały danej części warto przeglądać w kolejności ich pojawiania się, aby podążać za wątkiem logicznym.

Oto lista części książki i ich zawartość:

q       Część I. Wprowadzenie do programu Dreamweaver 4 (rozdziały 1-3). Zostały tu przedstawione i zilustrowane podstawowe pojęcia dotyczące projektowania i tworzenia strony WWW w programie Dreamweaver 4. Punkt ciężkości położony został na omówienie interfejsu programu. Przeczytanie tej części książki zalecane jest  początkującym użytkownikiem programu Dreamweaver, a także tym, którzy program już znają, lecz chcą w pełni wykorzystać wszystkie nowe opcje i narzędzia wersji 4.

q       Część II. Podstawy kodu HTML (rozdziały 4-7). Ta sekcja omawia podstawy tworzenia dokumentów HTML w programie Dreamweaver. Poruszane są tu kwestie takie jak formatowanie tekstu, umieszczanie w dokumentach obrazów i ich wyrównywanie. Znajdziesz tu także omówienie struktury witryny w aspekcie połączeń i nawigacji. Ostatni rozdział tej części poświęcony jest podstawowym zagadnieniom projektowania stron WWW i prezentuje ich proste rozwiązania.

q       Część III. Zaawansowane formatowanie dokumentu (rozdziały 8-12). Po zapoznaniu się z podstawami, następny krok, zgodnie z logiką, prowadzi do zaawansowanych sposobów formatowania dokumentu. Wyjaśnione tu zostaną wszystkie tajemnice kryjące się za terminami takimi jak warstwy, tabele, linie czasowe, formularze, ramki i kaskadowe arkusze stylów. Szczegółowo omówione ćwiczenia wraz z solidnym ładunkiem podstaw teoretycznych pomogą Ci podporządkować sobie wszystkie te sprytne techniki i w pełni je wykorzystywać.

q       Część IV. Zarządzanie witryną (rozdziały 13-16). Webmasterzy, zatrzymajcie się tutaj! Ta część książki omawia dostępny w programie Dreamweaver bogaty zestaw narzędzi zarządzania witryną. Nawet jeśli jesteś mistrzem w obsłudze systemów UNIX lub Windows NT, nie zaszkodzi wznieść się na nowy poziom efektywności poprzez skorzystanie z narzędzia śledzenia zmian (Design Notes), szablonów, bibliotek i opcji pracy grupowej (check-in i check-out). W tej części przetestowane zostało narzędzie znajdywania i zamiany, dzięki któremu w kilka sekund można zaktualizować witrynę.

q       Część V. Zastosowanie multimediów (rozdziały 17-20). Przez wiele lat animacja i dźwięk nazywane były przyszłością sieci. W tej części książki przyjęto założenie, że przyszłość stała się już teraźniejszością. Zawartość sekcji przeznaczona jest przede wszystkim dla użytkowników programów Flash, Fireworks, JavaScript oraz innych dodatków stosowanych do tworzenia animacji i efektów specjalnych. Jeśli nie masz w tej dziedzinie żadnych doświadczeń, nie przejmuj się. Ćwiczenia są tak skonstruowane, że wprowadzą Cię w temat. Omówione są tu także zalety i wady korzystania z różnych plików multimedialnych.

q       Część VI. Tworzenie witryny dla zaawansowanych (rozdziały 21-24). Dreamweaver 4 to jedno z pierwszych narzędzi tworzenia stron WWW, które generuje poprawny kod źródłowy strony i umożliwia jego edycję. W tej części książki zajmiemy się akcjami, behawiorami i rozszerzeniami programu Dreamweaver. Ćwiczenia nauczą Cię przyporządkowywać obiektom behawiory, instalować rozszerzenia i rozwiną Twoje umiejętności rozwiązywania problemów. Znajdziesz tu także informację na temat UltraDev, czyli profesjonalnej wersji edytora Dreamweaver. Do tej części powinni sięgnąć wszyscy zainteresowani utworzeniem witryny e-komercji.

q       Część VII. Dodatki. Książkę zamykają Dodatki omawiające skróty klawiszowe, kwestie kompatybilności przeglądarek oraz zawartość CD-ROMu.

Co powinieneś wynieść z lektury książki

Im lepiej poznasz program Dreamweaver 4, tym pełniej wykorzystasz tę książkę. Zawartość tego tomu to efekt kumulatywnego wysiłku autorów, projektantów, programistów, wydawców i wielu specjalistów z innych dziedzin. Cel, który nam przyświecał, to stworzyć pełny opis programu Dreamweaver 4 i zaprezentować czytelnikom wszystkie możliwości programu w ich nowym wymiarze efektowności i interaktywności.

Teraz realizacja naszego celu zależy od roli, jaką książka odgrywa w Twoim sukcesie twórcy stron WWW. Jako Twój asystent w procesie nauczania, przewodnik po zasobach i wreszcie źródło inspiracji, książka może być zarówno punktem startowym, jak i metą. Mamy nadzieję, że przetworzysz pracę, którą wykonaliśmy w wygodną stację obsługi, miejsce, do którego nieustannie będziesz wracał, aby załadować akumulatory przed dalszym przekuwaniem marzeń na wirtualną rzeczywistość.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin