TTK-S1-technologia transportu kolejowego.odt

(3295 KB) Pobierz


TECHNOLOGIA TRANSPORTU KOLEJOWEGO

Literatura:

            Technologia transportu kolejowego P. Zalewski, K. Siedlecki

            Międzynarodowe technologie transportowe L.Mindur

            Kolejowe środki transportowe do przewozów intermodalnym H.Kumkowski, A. Tułecki

            Logistyka w transporcie towaru Z.Kosel

            Stacje rozrządowe B.Gajga

 

Rozwój kolejnictwa datuje się od 1825r. Tj od skonstruowania pierwszej lokomotywy parowej przez George Stephensona.

 

Pojęcie transportu- używane jest w 3 znaczeniach:

            czynnościowym (przemieszczanie ludzi i towarów, synonimy: transport, przewóz, łączność, komunikacja);

            podmiotowym (rozumienie transportu jako gałęzi gospodarki narodowej)-transport w tym znaczeniu traktowany jest jako gałąź gospodarki narodowej przyczyniającą się do wypracowania produktu krajowego brutto;

            rzeczowym (wyposażanie materialne służące przemieszczaniu osób i rzeczy (cała infrastruktura, na którą składają się drogi transportowe, wyposażenie punktów transportowych, garaże; suprastruktura: tabor, wagony, kontenery, jednostki ładunkowe-palety));

 

Gałęzie transportu:- transport lądowy, kolejowy, drogowy, morski, żegluga śródlądowa, powietrzny, przemysłowy (np. gazociągi), juczny (np. wielbłądy).

 

Infrastrukturę transportową tworzą:

            drogi wszystkich gałęzi transportu;

            Punkty transportowe np. dworce, lotniska;

            urządzenia pomocnicze służące do obsługi dróg i punktów transportowych.

 

Charakterystyka infrastruktury transportu:

            niepodzielność techniczna;

            długi okres powstawania;

            długi okres żywotności;

            ograniczone możliwości importu (urządzenia infrastrukturalne są immobilne);

Charakteryzuje się dużą kapitałochłonnością, długim okresem zamrożenia i zwrotu nakładów inwestycyjnych i niepodzielności ekonomicznej.

 

Podział transportu ze względu na:

            forma własności- transport publiczny+ państwowy, komunalny lub grupy państw oraz prywatny i spółdzielczy;

            dostępność- transport publiczny- powszechnie dostępny i transport branżowy służący tylko danej branży;

            regularność- transport regularny liniowy i nieregularny „czarter”;

            cel działania- transport zarobkowy, niezarobkowy;

            pojemność pojazdu- dotyczy transportu pasażerskiego;

            zasięg- transport międzynarodowy, krajowy (ogólnokrajowy, regionalny,lokalny);

            organizacja procesu transportowego- bezpośredni, pośredni (kombinowany- przewóz co najmniej dwiema gałęziami transportu; łamany- przewóz co najmniej dwoma środkami transportu tej samej gałęzi).

Transport intermodalny (multimedialny- USA)- oznacza przewóz ładunków co najmniej dwiema gałęziami transportu na podstawie jednej umowy przewozowej przez jednego wykonawcę umowy.

 

Ekonomiczne cechy transportu:

            niematerialność (nie można ich wypróbować przed konsumpcją);

            niespójność (usługi są podatne na dużą zmienność jakości);

            niepodzielność;

            nieskładowalność;

 

Transport oddziałuje na:

            podział pracy i specjalizacje produkcji;

            zwiększanie zasięgu rynku zbytu;

            komplementarność wobec innych działów gospodarki i substytucyjność między gałęziowa;

            dwukierunkowość (polega na tym, że potrzebie transportowej w jednym kierunku zwykle nie towarzyszy identyczna potrzeba w drugim kierunku);

Jednokierunkowość- wy wykorzystanie mocy przewozowej w max 50%. Zwiększenie wskaźnika wykorzystania wymaga prowadzenia działalności marketingowej- reklamy, promocji, rabatów, upustów.

 

Cechy potrzeb transportowych:

Potrzeby transportowe mają główną cechę charakterystyczną odnoszącą się do czasu ich wykonania. Klienci przedsiębiorstw transportowych oczekują zwykle krótkiego czasu realizacji usługi.

Częstotliwość- liczba odjazdów (kursów) w jednostce czasu np. godzina, tydzień, dzień, miesiąc.

Rytmiczność- równość odstępów pomiędzy odjazdami (np. kursowanie pociągu co 1h).

Regularność- umieszczenie odjazdu środka transportowego w rozkładzie jazdy przewoźnika bez przesądzania o rytmiczności.

Punktualność- oznacza, że odjazdy odbywają się w granicach tolerancji czasów wcześniej ustalonych.

Dostępność- gęstość sieci komunikacyjnej na danym terenie (sieci drogowej i kolejowej) podaje się ją zwykle jako długość linii kolejowych lub drogowych na danym terenie na 100km2.

Wygoda podróżowania- obejmuje: prostotę systemu taryfowego, zrozumiały system informacji komunikacyjnej, swoboda zakupu biletu, komfort jazdy, dodatkowe usługi (np. żywieniowe, miejsce na bagaż, warunki sanitarne, bezpieczeństwo).

 

Miejsce kolejowego procesu przewozowego w procesie transportowym:

Proces transportowy- zespół różnorodnych czynności występujących w określonej kolejności czasowej wzajemnie ze sobą powiązanych, których wykonanie jest niezbędne do przemieszczenia ładunków z miejsca nadania do miejsca odbioru lu osób z pkt początkowego do pkt końcowego.

 

Realizacja procesu transportowego ładunku: nadawca → spedytorzy krajowi i międzynarodowi → przewoźnik/cy → przedsiębiorstwo przeładunkowe → odbiorca.

 

Przewóz osób:biuro obsługi podróżnych → przewoźnik → przedsiębiorstwo eksploatacji wagonów.

 

Grupy czynności występujące przy procesie transportowym i spedycyjnym: przygotowanie ładunku do przewozu → zamówienie środka transportu → podstawienie środka transportu do załadunku → załadunek → przemieszczanie → podstawienie środka transportu do wyładunku → wyładunek.

 

Struktura procesu transportowego w odniesieniu do osób jest mniej złożona z uwagi na aktywną rolę podróżnego. Czynności w procesie transportowym osób: zawarcie umowy o przewóz (np. wykupienie biletu) → podstawienie środka transportu → przemieszczanie.

 

Proces przewozowy- jest pojęciem węższym od procesu transportowego i ujęciu technologicznym obejmuje tylko te czynności, które wiążą się z czynnym (jazda) i biernym (postój) zaangażowaniem taboru przewozowego.

 

Czynności pomocnicze: w transporcie kolejowym umożliwiają wykonanie czynności podstawowej (przewozem); To np.:

            zbieranie wagonów próżnych z punktów ładunkowych po zakończeniu wyładunku;

            włączenie wagonów próżnych do pociągów

            wyłączenie wagonów próżnych z pociągów

            przełączenie wagonów z 1 pociągu do innego

            przemieszczanie wagonów próżnych od stacji wyładunku do stacji ponownego załadowania (jeżeli nie są ładowane na tej samej stacji)

            mycie, odkurzanie wagonów próżnych, a na żądanie nadawcy lub odbiorcy ważenie

            utrzymanie wagonów towarowych i innych środków trwałych kolei w stanie sprawnym technicznie.

 

Kolejowy proces przewozowy osób:

3 warianty:

            bezpośredni- ten sam środek transportowy;

            pośredni- ten sam wagon, różne pociągi;

            łamany- co najmniej dwa pociągi, z przesiadką;

Czynności wykonywane:

            początkowe: podstawienie pociągu, sprzedaż biletów(umowa o przewóz);

            przemieszczanie: przewóz;

            pośrednie: przyłączenia;

            końcowe: faza odprawy końcowej, podstawienie pociągu na peron;

Czynności technologiczne:

            post pociągu, przemieszczanie, przełączenie itd.

Czynności pomocnicze:

            kontrola stanu technicznego wagonów na stacji początkowej

            ------------------||--------------------------- na stacjach pośrednich wyznaczonych w służbowym rozkładzie

            zmiana lokomotyw przy pociągach osobowych w czasie przemieszczania

Czynności wspomagające:

            odstawienie składów wagonów na tory postojowe na stacjach końcowych jazdy pociągu

            wymiana w składach pociągów wagonów uszkodzonych i kierowanych do napraw okresowych

            czyszczenie, mycie wagonów na stacjach końcowych

            utrzymanie wagonów i innych środków trwałych związanych bezpośrednio lub pośrednio z procesem przewozowym w stanie sprawnym technicznie.

 

Czynniki produkcji zaangażowane w kolejowym procesie przewozowym:

Za przedmiot pracy w transporcie (również kolejowym) uważa się ładunek lub osobę podlegającą przemieszczaniu. Tak rozumiany przedmiot pracy w transporcie nie podlega zmianom jest tylko przemieszczany w przestrzeni- zmienia położenie.

Proces kolejowy jest bardzo złożony, ma to odzwierciedlenie w strukturze zawodowej zatrudnionych na kolei.

 

Podstawowe zespoły pracownicze:

            drużyny trakcyjne (maszyniści)

            zespół ekspedycyjno- pociągowy (dyżurni ruchu, nastawniczowie, zwrotniczowie, odprawiacze)

            zespół drużyn manewrowych (ustawiacze manewrowi)

            drużyny konduktorskie (konduktorzy, kierownicy pociągów)

            zespół rewizji technicznej wagonów (dróżnicy przejazdowi)

Poza procesem przewozowym zatrudnienie w transporcie kolejowym znajdują:

            zespół produkcyjny służby drogowej (toromistrzowie, robotnicy torowi)

            zespół warsztatowy służby trakcji

            zespół produkcyjny służby sterowania ruchem i łączności (monterzy)

            zespół warsztatów pomocniczych służby wagonów

            zespół kasjerów biletowych i towarowych

 

Infrastruktura ekonomiczna kolei:

 

Składniki podstawowe:

            drogi kolejowe (mosty, wiadukty, tunele)

            narzędzia i wyposażenie niezbędne do funkcjonowania dróg i punktów eksploatacyjnych kolei (nastawnie, semafory)

            sieć energetyczna i wodnokanalizacyjna oraz urządzenia łączności i sterowania ruchem

Majątkiem rzeczowym jest także tabor przewozowy, który jest podstawowym czynnikiem parainfrastrukturalnym (?) bezpośrednio zaangażowanym w procesie przewozowym (wagony osobowe, towarowe i pojazdy trakcyjne).

 

Drogi kolejowe:

 

Sieć kolejowa- zespół linii kolejowych na danym obszarze powiązanych punktami eksploatacyjnymi wraz z urządzeniami niezbędnymi do realizowania zadań przewozowych i ruchowych.

Linia kolejowa- droga kolejowa między punktem początkowym a końcowym; oznaczenie linii i określenie jej granic wiąże się z numeracją toró...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin