Jerzy Hausner - Komunikacja i partycypacja społeczna.pdf

(1407 KB) Pobierz
248027197 UNPDF
Jerzy Hausner (red.)
Jaros³aw Górniak
Sylwia Ko³dras
Stanis³aw Mazur
Romana Paszkowska
KOMUNIKACJA
I PARTYCYPACJA
SPO£ECZNA
Poradnik
Kraków, 1999
SPIS TRECI
WSTÊP
7
S£OWNICZEK POJÊÆ STOSOWANYCH W PORADNIKU
9
ROZDZIA£ I
SAMORZ¥DNOÆ A WSPÓLNOTA LOKALNA
17
1.1. Samorz¹d terytorialny
19
1.2. Samorz¹d lokalny
19
1.3. Rola samorz¹du lokalnego
20
1.4. Wspólnota lokalna
21
ROZDZIA£ II
KOMUNIKOWANIE SPO£ECZNE
23
2.1. Pojêcie i istota komunikowania spo³ecznego
25
2.2. Piêæ praw komunikowania spo³ecznego
25
2.3. Elementy procesu komunikacji spo³ecznej
26
2.4. Rodzaje komunikacji spo³ecznej
27
2.5. Komunikacja pionowa i pozioma
28
2.5.1. Komunikacja pionowa w organizacji
28
2.5.2. Komunikacja pozioma w organizacji
28
2.6. Adresaci dzia³añ komunikacyjnych
29
2.6.1. Komunikacja z otoczeniem wewnêtrznym
30
2.6.2. Komunikacja z otoczeniem zewnêtrznym
30
2.7. Zak³ócenia w procesach komunikacji spo³ecznej
31
2.8. Komunikowanie siê w³adzy i obywateli
32
2.9. Pozyskiwanie informacji od obywateli
33
2.10. Wybrane narzêdzia komunikowania wewnêtrznego w jednostkach
samorz¹du terytorialnego
34
2.11. Wybrane narzêdzia komunikowania zewnêtrznego
36
2.12. O czym szczególnie nale¿y pamiêtaæ
37
ROZDZIA£ III
PARTYCYPACJA SPO£ECZNA
39
3.1. Pojêcie partycypacji spo³ecznej
41
3.2. Warunki partnerstwa publiczno-prywatnego
41
3.3. Klasyczne narzêdzia partycypacji spo³ecznej
42
3.4. Wspó³praca w³adz lokalnych z organizacjami spo³ecznymi
43
3.4.1. Charakterystyka organizacji spo³ecznych
43
3.4.2. Organizacje spo³eczne jako partner samorz¹du terytorialnego
44
3.4.3. Instytucjonalizacja wspó³pracy miêdzy samorz¹dem
a sektorem organizacji spo³ecznych
45
3.4.5. Modele wspó³pracy w³adz lokalnych z organizacjami
pozarz¹dowymi
48
ROZDZIA£ IV
WYBRANE ASPEKTY MARKETINGU TERYTORIALNEGO
51
Wprowadzenie
53
4.1. Marketing w samorz¹dzie terytorialnym
53
4.1.1. Istota marketingu
53
4.1.2. Marketing terytorialny
54
4.1.3. Segmenty docelowe marketingu terytorialnego
55
4.1.4. Marketing wewnêtrzny i zewnêtrzny
56
4.1.5. Charakterystyka narzêdzi marketingu terytorialnego
kompozycja marketing mix
57
4.2. Promocja jako instrument marketingu terytorialnego
59
4.2.1. Pojêcie i istota promocji
59
4.2.2. Elementy i instrumenty promocji
61
4.2.3. Struktura systemu promocji opracowanie kompozycji
narzêdzi promocyjnych
67
4.2.4. Kszta³towanie wizerunku jednostek administracji publicznej
68
4.3. Public relations jednostek administracji publicznej
70
4.3.1. Istota public relations
70
4.3.2. Public relations a reklama
73
4.3.3. Techniki wykorzystywane w public relations
74
ROZDZIA£ V
FORMY I TECHNIKI KOMUNIKOWANIA SIÊ W ADMINISTRACJI
PUBLICZNEJ
81
Wprowadzenie
83
5.1. Wybrane aspekty komunikowania siê
84
5.1.1. Proces komunikowania siê
84
5.1.2. Formy komunikowania siê w instytucjach administracji
publicznej
86
5.1.3. Niektóre bariery porozumiewania siê
87
5.1.4. Style zachowañ spo³ecznych
90
5.2. Techniki komunikowania siê
92
5.2.1. Prezentacje
92
5.2.2. Rozmowy s³u¿bowe
98
5.2.3. Zebrania
105
5.2.4. Negocjacje
107
5.2.5. Komunikowanie siê na pimie
111
ROZDZIA£ VI
BADANIA SONDA¯OWE W PRACY ADMINISTRACJI
SAMORZ¥DOWEJ
119
6.1. Badania sonda¿owe w komunikacji i partycypacji spo³ecznej
121
6.2. Kroki wstêpne przy podejmowaniu badañ
123
6.3. Kogo bêdziemy badaæ
123
6.4. Jak bêdziemy badaæ
127
6.5. Zasady budowania kwestionariusza do badañ
128
6.6. Badanie pilota¿owe i plan analizy
134
6.7. Kilka uwag o zbieraniu danych
135
6.8. Wprowadzanie i przygotowanie danych do analizy
137
6.9. Analiza danych
139
6.9.1. Rozk³ad czêstoci zmiennej
139
6.9.2. Jak pos³ugiwaæ siê tabelami wspó³zale¿noci?
147
6.10. Przygotowanie raportu z badañ i poinformowanie opinii publicznej
o wynikach badañ
153
ZA£¥CZNIKI
157
ZA£¥CZNIK nr 1
Program wspó³pracy miêdzy w³adzami miasta Cieszyna
a organizacjami pozarz¹dowymi projekt
159
ZA£¥CZNIK nr 2
Modelowy kontrakt na wiadczenie us³ug projekt specyfikacji
165
ZA£¥CZNIK nr 3
Poznaj swój kontekst kulturowy
173
ZA£¥CZNIK nr 4
Poznaj swój indywidualny styl komunikowania siê
177
ZA£¥CZNIK nr 5
Ocena prezentacji
183
ZA£¥CZNIK nr 6
Symulacja dydaktyczna: negocjacje
187
BIBLIOGRAFIA
195
Wstêp
7
Wstêp
Odchodzi w przesz³oæ urzêdniczy model funkcjonowania w³adzy publicznej
zastêpowany przez model mened¿erski. Administracja publiczna przestaje byæ
wyodrêbnion¹ kast¹ biurokratów, dzia³aj¹cych wedle sobie tylko znanych i
przez siebie rozumianych procedur. Jej misj¹ nie jest ju¿ tylko rutynowe roz-
patrywanie zgodnie z obowi¹zuj¹c¹ i bezosobow¹ pragmatyk¹ spraw poje-
dynczych petentów. Staje siê ni¹ rozwi¹zywanie z³o¿onych problemów spo-
³ecznych, efektywne dostarczanie us³ug publicznych, zarz¹dzanie organizacja-
mi i sprawami publicznymi. Wzorem przestaje byæ izolowany od wszelkich
wp³ywów i zamkniêty w swym biurze urzêdnik. Zastêpuje go sprawny admini-
strator posiadaj¹cy nie tylko wiedzê prawnicz¹, ale tak¿e ekonomiczn¹ i spo-
³eczn¹, umiej¹cy nie tylko obserwowaæ otoczenie urzêdu, ale tak¿e siê z nim
efektywnie porozumiewaæ.
Komunikacja i partycypacja spo³eczna staje siê w konsekwencji wa¿nym i
niezbêdnym obszarem dzia³ania w³adzy publicznej ka¿dego urzêdu, jednost-
ki organizacyjnej i zespo³u ludzkiego. Bez tego zarz¹dzanie publiczne nie mo-
¿e byæ efektywne, nie mo¿na skutecznie prowadziæ ¿adnej polityki, czyli defi-
niowaæ cele publiczne i je osi¹gaæ, projektowaæ zmiany i je wprowadzaæ.
Nie idzie przy tym o socjotechnikê maj¹c¹ u³atwiæ przeprowadzanie niepo-
pularnych i nie akceptowanych spo³ecznie projektów, ale o systematyczne i
wynikaj¹ce z przyjêtych za³o¿eñ formowanie porozumienia i partnerstwa z
obywatelami-klientami w³adzy publicznej i organizacjami, które oni dobrowol-
nie tworz¹ i które wyra¿aj¹ ich oczekiwania i racje. Tak rozumiana komunika-
cja i partycypacja spo³eczna nie mo¿e byæ tylko has³em-wytrychem, pozbawio-
nym realnych odniesieñ sloganem. Jej podstaw¹ musi byæ rzetelna i profesjo-
nalna wiedza, dobre rozpoznanie otoczenia, przemylany i kompleksowy plan
dzia³ania oraz konsekwentna jego realizacja.
Niniejszy poradnik przygotowany przez pracowników i wspó³pracowni-
ków Ma³opolskiej Szko³y Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w
Krakowie ma takiej profesjonalnej wiedzy dostarczyæ. Nie jest to przy tym
wiedza ogólna, teoretyczna, lecz wiedza aplikacyjna, nadaj¹ca siê wprost do
praktycznego zastosowania. To usprawiedliwia u¿ycie okrelenia poradnik.
Zawiera on przede wszystkim konkretne wskazania, opisy przypadków, przy-
k³ady dobrych i z³ych rozwi¹zañ, prezentacjê zalet i wad ró¿nych instrumen-
tów.
Tak zredagowany poradnik mo¿e stanowiæ dobr¹ lekturê dla tych, którzy
zastanawiaj¹ siê co i jak zrobiæ, z jakich dowiadczeñ skorzystaæ, jak unikn¹æ
b³êdów i zbêdnych nak³adów. Jednak¿e zasadniczo w zamyle autorów jest on
materia³em dydaktycznym, pomocnym szczególnie dla uczestników szkoleñ i
studiów z zakresu zarz¹dzania publicznego, administracji publicznej czy samo-
rz¹du terytorialnego.
W przypadku Ma³opolskiej Szko³y Administracji Publicznej poradnik ten
bêdzie szczególnie wykorzystywany jako materia³ pomocniczy dla uczestników
studiów podyplomowych, zw³aszcza za regularnie prowadzonych studiów
Zarz¹dzanie w administracji publicznej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin