Małopolska.doc

(3294 KB) Pobierz

Małopolska – ogólna charakterystyka regionu ( w tym: charakterystyka ziemi krakowskiej i Lubelszczyzny)

- 15 tys. km² - niewielki obszar

- ok. 6 tys. Obiektów zabytkowych różnej maści

- obszar dziedzictwa – Wieliczka; Kraków – miasto kultury 2000

- wpłynęło na kulturę ludową

- ziemia krakowska – wg. Przesłanek historyczno – kulturowych dzieli się na dwie zasadnicze części wzdłuż granicy rozbiorowej : południową galicyjską i północną niegdyś należącą do tzw. Kongersówki, podział ten jest nadal czytelny w krajobrazie kulturowym jak i świadomości mieszkańców.

- skrzyżowanie się na tym terenie dwu wielkich fal – wcześniejszej rolniczej zajmującej tereny niżej położone, kierującej się dolinami rzek oraz późniejszej – pasterskiej.

- Lubelszczyzna - średniej wielkości kraina historyczna w północno-wschodniej Małopolsce, na prawym brzegu Wisły; pokrywa się z przedrozbiorowym województwem lubelskim; jej stolicą jest Lublin. Jej powierzchnia wynosi ok. 11 100 km², a ludność - 1 400 000.

 

Krakowiacy – „produkt turystyczny” – najbardziej charakterystyczne elementy kultury ludowej krakowskiej

 

- Zachodni (centrum Kraków) i Wschodni

 

Architektura:

- drewniana

- „Okół” – zamknięcie przestrzeni domowej (okolice Olkusza)

- malowanie wewnętrzne, domu na zewnątrz – zdobienie chat

- wzory – florystyczne (bukiety kwiatów, często w wazonach), zoomorficzne  - ptaki, wiewiórki

-na białym tle kolorowy wzór

- farby plakatowe

- lata 20. XXw. – malarstwo wychodzi na zewnątrz domów

- lata 50. XXw. – Felicja Curylowa zakłada Spółdzielnię pt.: „Wieś Tworząca”

 

Strój:

- dominująca barwa: biała, brązowa, czerwona, granatowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Góralszczyzna – charakterystyka etnograficzna grup góralskich ( w tym szczególnie: Górale Śląscy, Górale Podhalańscy). / Regionalizm podhalański (cechy, przykładowe działania)

 

Górale Podhalańscy

- język – gwara góralska, świadomy bilingwinizm (gwara i język polski)

- góral, polak, katolik – nadal funkcjonujący stereotyp

- przynależność do rodu góralskiego – posiadanie gruntów

- region – mała ojczyzna

- rozwój turystyki – mechanizm pewnych elementów

 

Charakterystyka etnograficzna:

- zajęcia (zbójnictwo, pasterstwo, turystyka)

- architektura

- strój

- sztuka

 

Zbójnictwo:

- XVI – pierwsze wzmianki

- pojawianie się – wzrost ciężarów związanych z gospodarką folwarczną ( XVI- XVIIw.)

- efekt – bunty (tzw. powstania góralskie) 1630 – przeciwko Komorowskiemu

1651 – Kostki Napierskiego; 1670 – bitwa górali z wojskami krolewskimi pod Nowym Targiem

- zbójnictwo – organizacje – towarzystwo (5-30 os.), na czele harnaś; znani harnasie: Kostka Napierski, Wojciech Klimczoch (Ondraszek, Juraszek), Józef Baczyński ze Skawicy, Juraj Janosik z Techowej; ostatni harnaś – Proćpak (egzekucja jego oraz 28 towarzyszy w 1842r.)

 

Pasterstwo:

- wypas (przeganianie: redyk)  od VI – VIII/IX

- organizacja – BACÓWKA, LUDZIE (BACA, JUHASI, PSY); OWCE

- POŻYTKI – WEŁNA, ŻENTYCA (SŁODKO – KWAŚNA), OSCYPKI

- obecnie – wypas kulturowy; przyczyna – rozszerzenie obszaru Tatrzańskiego Parku Narodowego; Produkt – oscypek – zastrzeżenie marki

 

Turystyka:

- pocz. XIX w. – kuracjusze oraz wypoczynek; zjeżdża się elita m.in. : W. Eliasz – Radzikowski, W. Pol, S. Goseczyński, J. Kasprowicz, S. Żeromski, K. Tetmajer, S. Witkiewicz, rodzina Kossaków

- rozwój: turystyka górska, taternictwo, narciarstwo

- wsie góralskie przyjmują turystów, poszerzenie domów ( zagospodarowanie izby białej i poddasza), strój goralski

- obowiązkowo – potrawy kuchni ludowej (np.: bundz, oscypek, kwaśnica); folklor – słowny, bajanie, muzyka

 

Architektura:

- łączenie  budynku mieszkalnego z gospodarskim  (wyjątek Podhale i Żywiecczyzna)

- domy jednotraktowe (najbardziej popularne), wejście od pd.

- ściany wieńcowe – „na zrąb”

- dach – pokrycie – gont, dranie

- nadwieszone okapy połaci dachowej (od lica ściany) – dzięki oparciu na wysuniętych belkach (tzn. rysiach) lub przez wydłużenie krokwi

- kształt dachu – podhale: półszczyt trójkątny; Żywiecczyzna – kozubek, nasunięty daszek na szczyt; Sądeczczyzna –dach czterospadowy z półszczytem.

 

Podhale:

- dach – półszczytowy, trójkątny, pazdur

- ściany – „na zrąb” (10 płazów) „sosręb” (tram, tragarz), ługowanie

- wejście od pd.

- gospoda: dom, budynki gospodarskie od zachodu

- najstarsze zabytkowe chałupy: Chochołów (XVIII/XIX w.)

 

 

Styl zakopiański:

- aut. Stanisław Witkiewicz

- „ styl polski” – odwołanie do architektury góralskiej, kontra „styl szwajcarski”

- Wille – koliba, pepita, kor winówka, Zofiówka, od jedlami, kaplica na Jaszczurówce

- apogeum – 1925 – wystawa w Paryżu

 

Muzeum Stylu Zakopiańskiego im. S. Witkiewicza – Willa Koliba

 

Strój górali podhalańskich:

dawniej

dzisiaj

- do XIX – jednobarwny, materiały domowej roboty, plótno, wełna, sukno

- strój sceniczny (kolorowy)

- od II poł. XIX – wpływy krakowskie (kolorystyka barwniejsza), gorset, chusty tureckie

- archaizacja stroju – powrót do kolorystyki stonowanej oraz braku ornamentyki

- wpływ stroju górali podhalańskich na inne stroje góralskie

-pierwszym – strój górali szczawnickich

 

Symbol dziś” kapelusz, spodnie z parzenicami

Zdobienie stroju męskiego – spinka z „bremblowcami”, parzenica

 

 

Kobieta

Mężczyzna

- koszula – biała, płócienna, wyszywanie białym haftem angielskim lub ażurowym

- koszula biała, pod szyją spięta spinką

- gorset – aksamit czarny (wpływ z krakowskiego); haft, dziewięćsił, lilie

- serdak – bezrękawnik, dziś wyszywany

- spódnica – jednobarwna, lub też drukowana w drobny wzór floryczny

- spodnie – płócienne sukienne, z lampasami, kistkami, parzenicami

- fartuch

- pas – trzos (bacowski; obecnie do stroju odświętnego), ciupaga

- na ramiona: loktuse, rarituchy; od XXw. – chusty tureckie, tybetki; w chłodne dni – kaftany, gunie, kożuszki

- cucha – dawniej: biała z ciemną lamówką, zarzucana na ramiona; dzisiaj: biała, zdobiona szeroka lamówka i wyszywana w bukiety kwiatowe

- buty - kierpce

- gunia - brunatna

- korale

- kierpce

 

- kapelusz (dawniej z łańcuszkiem, dziś muszelki)

 

Sztuka:

* snycerka – hipoteza: wpływ osadnictwa woloskiego

- ornamenty – gł. florystyczne (np. dziewięćsił), ale także geometryczne – krzyże, rozety; tzw. wielokrotne gwiazdy szczęścia; serca itd.

- ściany, odrzwia, meble, sprzęty domow

* malarstwo na szkle

- huty szkła (gł. Czechy, Morawy), obszary o tematyce świeckiej i sakralnej, wzór uproszczony, wyraźny kontur, wielofiguralność

- po II wojnie światowej inicjatywa Heleny Roj – Kozłowskiej – powstają kursy malowania na szkle

- tematyka sakralna (klasyczna); świecka – zbójecka

- malarstwo współczesne (np. E. Pęksowa „Miłość i kara”)

- malarki: Ewelina Pęksowa, Zofia Roj – Gąsiennica

- malarstwo naiwne – Nikfor Krynicki – Epifan Dworniak (Łemko z Krynicy) 1895 – 1968 np.: „biskup w kruchcie kościoła”, „Pejzaż ze stacja kolejową”.

 

Imprezy folklorystyczne:

- Posiady góralskie – spotkanie z piekarzami i poetami Podhala

-  Zbójnicki Zbyrcok –impreza regionlana, folklorystyczna

- Święto Gór

Atrakcje w innych regionach – Chodzenie Mikołajów – gr. kolędnicze, Beskid Śląski; Spływ Dunajem – górale w strojach szczawnickich.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin