*FUNKCJE SOCJALIZACJI:1. Stymulacja rozwoju mózgu ludzkiego i całego systemu nerwowego A) poprzez eliminowanie lęku, który paraliżuje odruch badawczy (lęk przed poznaniem otoczenia) Kępiński " W każdym człowieku dżemie pogotowie lękowe"b) dostosowanie przedmiotów do czynności manipulacyjnych.c) Współdziałanie z innymi ludźmi i nie tylko. Współdziałanie na przedmiotach, ale przede wszystkim rozmowa , która prowadzi do kształtowania się kompetencji komunikacyjnych. 2. Adaptacja do życia w społeczeństwie ludzkim. Gdyby nie natura (całe gatunkowe wyposażenie człowieka) to otoczenie społeczne nie uczyniłoby z istoty biologicznej o ludzkich kształtach istoty społecznej. Gdyby nie otoczenie społeczne to człowiek jako istota biologiczna z całym garniturem najlepszych dyspozycji, pozostałby w świecie przyrody gorzej usytuowany niż zwierzęta.3. Uobywatelnienie czyli wdrożenie do roli obywatela - uznanie jakiegoś systemu moralnego - być jakimś człowiekiem.
*CECHY ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO:
a) względna izolacja od życia codziennego(dzisiaj), dawniej całkowita od życia codziennego, od niepożądanych wpływów środowiska, od zajęć, które w tym środowisku przeważają, dominują b) celowo dobrane treści (są dobierane według 2 kryteriów:* muszą odpowiadać kanonowi współczesnej cywilizacji - wiedza musi być na odpowiednim poziomie* musi zawierać obowiązujący w danym państwie system wartościc) celowo dobrane zadania do ciągłego wykonywania we współczesnej szkole, mają charakter pisemny, werbalny. Przygotowanie do życia odbywa się poza życiem. Te zadania absorbują uczniów, wykonują je na lekcjach jak i w ramach zadań domowych. Dziecko w domu w roli ucznia.d) Specjalnie dobrane metody oddziaływania. Swoista metoda oddziaływania to sam fakt chodzenia do szkoły, dzieci idą do szkoły spełniać obowiązek obywatelski. W systemach liberalnych- metody z grupy psychologiczno- indywidualistycznych, w systemach autorytarnych metody kolektywistyczne. Obie służą uspołecznianiu, ale w różny sposób.e) Specjalnie dobrana kadra. W każdym państwie określa się wymagania, rodzaj wykształcenia, zasady utrzymania się w zawodzie nauczycielskim. Nauczyciel to funkcjonariusz państwowy- musi wychowywać wg programów nauczania. To służy: - przygotowaniu do życia w innych grupach społ. - formowaniu mentalności człowieka jako organizacji Społecznej, - rozerwaniu więzi. Wychowanie służy rozwojowi, ma zapewniać, stymulować rozwój społ. Ten rozwój dokonuje się za sprawą aktywności jednostki. By jednostka dobrze radziła sobie w warunkach szybko zmieniającej się rzeczywistości. Nie jak pionek, lecz musi mieć poczucie sprawstwa. Wykształcona tak by przyczyniała się do postępu w zakresie poprawy życia. To składa się na rozwój, postęp społ. Więc wychowanie musi być dobrze zaplanowane, świadome, celowe. Celowe oddziaływanie wychowawcze odbywa się w jakimś układzie społ.- w żywym środowisku. Wychowanek i wychowawca są uwikłani w swe środowiska społ.CELE WYCHOWANIA W UJĘCIU WYBRANEGO TEORETYKA.
Koncepcje celów wychowania:
Muszyński. Charakteryzuje cele wychowania. Aspekt treściowy. Podstawowym celem wychowania jest przygotowanie jednostki do wypełniania tych wszystkich zadań, które oczekują na nią w społeczeństwie, których wypełnianie jest warunkiem życia i rozwoju społecznego a także ukształtowanie przekonań i postaw, które ukierunkowują odpowiednie wykonanie tych zadań. Najlepszym sposobem przedstawienia uogólnionej charakterystyki głównych zadań życiowych człowieka jest ujęcie ich w kategorii ról społecznych. Można wyodrębnić kilka podstawowych ról w życiu zbiorowym. Przygotowanie jednostki do tych ról jest dla niego treścią wychowania.
Role: -społeczna rola obywatela; -społeczna rola człowieka pracy; -racjonalnego konsumenta dóbr, -aktywnego uczestnika życia ideowo- politycznego, -współtwórcy kultury, -członka zespołu, -partnera. Ukształtowanie postawy ozn. posiadanie wiedzy o określonym obiekcie, zjawisku, ukształtowanie określonych przekonań. Ukształtowanie postawy to działanie na podstawie posiadanej wiedzy, ukształtowanych przekonań. Postawa może być spójna(gdy działamy zgodnie z posiadaną wiedzą i ukształtowanymi przekonaniami) lub niespójna(gdy działamy wbrew temu co myślimy). W ramach celów wychowania ważne jest pełnienie ról i sposobów ich pełnienia(postawy).
Przedmioty postaw: - postawy ideowe wyznaczające stosunek człowieka do naczelnych wartości społecznych; - p. społeczne wyznaczające stosunek człowieka do społeczeństwa, jako nadrzędnej grupy(dobro ogółu);- p. interpersonalne w.s.cz. do innych ludzi;- p. egzystencjalne w.s.cz. do osobistych wartości życiowych;- p. kulturowe w.s.cz. do dóbr kultury;- p. intelektualne w.s.cz. do możliwości rozumu ludzkiego, do osiągnięć ludzkości;- p. w.s.cz. wobec przyrody.
SUCHODOLSKI w celach wychowania tkwi obiektywna sprzeczność. Cele wychowania formułują wychowawcy po to aby realizowali je wychowankowie. W tych celach wychowawczych zawsze jest odzwierciedlony jakiś interes społeczny. Cele powinny być tak sformułowane, aby były atrakcyjne z punktu widzenia jednostki. Źródłem celów wych. Jest zarówno obiektywny świat społeczno materialny jak również subiektywny świat jednostki. Stosownie do tych przekonań Suchodolski proponuje ciekawą koncepcję celów wychowania: wychowanie należy powiązać z trzema podstawowymi dziedzinami życia: -ze społeczeństwem;- z pracą;- z kulturą. Do tych trzech dziedzin adresuje cele wychow. : -przygotowanie młodego pokolenia do zaangażowanego uczestnictwa społecznego; -przyg. Młodego pokolenia do twórczego wykonywania pracy zawodowej;- p.m.p. do aktywnego udziału w kulturze. Formułuje cele wychowania w kategorii zadań. Zadania sformułowane są tak, że zaznaczają dwa typy interesów: interes społeczny i interes jednostki.
*CHARAKTERYSTYKA GŁÓWNE TEZY ANTYPEDAGOGIKI:
- Nurt ten powstał w USA w 1970 i w Niemczech 1974- Założenia: * poddał krytyce fundamentalną tezę o konieczności wychowania dzieci i młodzieży * całkowita rezygnacja z roszczeń wychowania innych* antypedagogika zerwała z pojęciem i fenomenem wychowania* idea wychowania to wró...
blondi150488