PODSTAWY METODYCZNE W ANALIZIE EKONOMICZNEJ.pdf

(1377 KB) Pobierz
Microsoft Word - PODSTAWY METODYCZNE W ANALIZIE EKONOMICZNEJ
PODSTAWY METODYCZNE W ANALIZIE
EKONOMICZNEJ
ISTOTA ANALIZY I JEJ MIEJSCE W SYSTEMIE ANALIZ 2
MIEJSCE ANALIZY W SYSTEMIE 2
ZAKRES ANALIZY EKONOMICZNEJ W PRZEDSIĘBIORSTWIE 4
RODZAJE ANALIZ SPORZĄDZANYCH W PRZEDSIĘBIORSTWIE 5
KLASYFIKACJA ANALIZ EKONOMICZNYCH W PRZEDSIĘBIORSTWIE 7
RODZAJE ANALIZ, TECHNIKI I ETAPY ANALIZ 8
RODZAJE PORÓWNAŃ 11
METODY RACHUNKOWE W ANALIZACH 13
FORMY PREZENTACJI WYNIKÓW 13
PODSTAWOWE SPRAWOZDANIA FINANSOWE 14
BILANS I JEGO WSTĘPNA ANALIZA 15
UKŁAD BILANSU 15
ANALIZA BILANSU 18
STRUKTURA MAJĄTKU I KAPITAŁÓW 19
STRUKTURA KAPITAŁOWO – MAJĄTKOWA 19
Poziomy kapitału obrotowego 19
RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT 20
POZIOMY TWORZENIA Rzis 20
WSTĘPNA ANALIZA Rzis 22
SPRAWOZDANIE Z PRZEPŁYWÓW PIENIĘŻNYCH 23
PODSTAWOWE GRUPY MAJATKU I ŹRÓDEŁ ICH FINANSOWANIA 24
102622697.002.png
ISTOTA ANALIZY I JEJ MIEJSCE W SYSTEMIE ANALIZ
ISTOTA ANALIZY
A NALIZA to metoda poznania obiektów i zjawisk złożonych przez ich podział
na elementy proste i zbadanie relacji między nimi (związki przyczynowo-
skutkowe).
ANALIZA EKONOMICZNA – analiza stanów i procesów ekonomicznych w przed-
siębiorstwie. Jest instrumentem służącym poznaniu rzeczywistości gospo-
darczej (dyscyplina naukowa dotycząca zespołu metod umożliwiających
stawianie diagnoz gospodarczych w jednostkach organizacyjnych). Wyko-
rzystuje dorobek statystyki, ekonometrii i matematyki, ekonomiki przed-
siębiorstw, finansów, rachunkowości i marketingu.
Przez analizę rozumie się też opracowanie diagnostyczne (dokument)
lub czynności zmierzające do postawienia diagnozy gospodarczej.
Nie należy utożsamiać a.e. z rachunkowością. Różnica między mini doty-
czy podejmowania decyzji. Księgowy dostarcza danych nt przeszłych,
obecnych i przyszłych zdarzeń gospodarczych, które przetworzone w ko-
mórce analizy ekonomicznej wraz z materiałami uzupełniającymi, służą do
podejmowania decyzji .
Cechą charakterystyczną a.e. w gospodarce rynkowej jest bezpośrednie
wykorzystanie jej w procesie zarządzania (planowanie, organizowanie,
motywowanie i kontrola). A.e to spójnik między funkcjami planowania i
kontroli . Istota KONTROLI GOSPODARCZEJ polega na porównaniu dwóch sta-
nów tych samych zjawisk gospodarczych – stanu faktycznego ze stanem
pożądanym – w celu ustalenia odchyleń oraz wyjaśnienia przyczyn i skut-
ków występujących różnic.
Wyniki a.e. stanowią podstawę do weryfikacji słuszności decyzji podjętych
w przeszłości oraz ustalenia punktu wyjścia zamierzeń bieżących i przy-
szłych. W bieżącej działalności przedsiębiorstwa dostarcza informacji o za-
kłóceniach w tej działalności w stosunku do standardów, norm, planów. W
fazie oceny okresów przeszłych jest źródłem informacji o efektywności go-
spodarowania oraz pozycji przedsiębiorstwa w branży i na rynku. Pozwala
dobrze przygotować strategię rozwoju przedsiębiorstwa, w oparciu o którą
będzie realizowana przyszła działalność firmy.
MIEJSCE ANALIZY W SYSTEMIE
Analiza działalności przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej powinna
obejmować:
analizę otoczenia p.,
analizę ekonomiczną.
ANALIZA OTOCZENIA dotyczy bieżących i przyszłych warunków funkcjonowa-
nia p. Ma na celu rozpoznanie szans i zagrożeń wynikających z otoczenia
102622697.003.png
oraz określenie na tej podstawie silnych i słabych jego punktów. W jej
skład wchodzą:
a. rynku,
a. konkurencji,
ocena warunków społecznych i prawnych.
Analiza rynku to:
badanie popytu na dobra, sposób ich dostaw na rynek, dystrybucja pro-
duktów,
ocena segmentacji rynku (charakterystyka demograficzna, geograficzna,
psychologiczna),
określenie wymagań rynku, przewidywanych trendów i zmian w rozmia-
rach popytu, dystrybucji, tworzenia nowych segmentów,
prognozy w zakresie cen, sposobów sprzedaży, kanałów dystrybucji, pro-
mocji wyrobów i usług.
Analiza konkurencji :
identyfikacja głównych konkurentów (rozmiary ich sprzedaży, wskaźniki
wzrostu, stopień integracji, silne i słabe strony),
ustalenie, w jakich grupach klientów konkurent ma lepsze, gorsze lub jed-
nakowe powodzenie i dlaczego,
reakcje konkurentów na wprowadzenie nowego wyrobu na rynek, zmiany
cen i środków reklamy.
ANALIZA EKONOMICZNA to zasadnicza część analizy działalności p. Obejmuje
dwa działy: a. finansową , stanowiącą punkt wyjścia podstawowy zakres
analizy, która zajmuje się:
wstępną i rozwiniętą analizą bilansu, rachunku zysków i strat,
określeniem źródeł przychodów i kierunków rozchodów,
analizą wyniku finansowego i czynników go kształtujących,
analizą sytuacji finansowej badanej jednostki.
Analiza techniczno – ekonomiczna koncentruje się na ocenie poszcze-
gólnych odcinków dg przedsiębiorstwa:
ilości i asortymencie produkcji, metodach jej wytwarzania,
wyposażeniu technicznym,
zaopatrzeniu materiałowym i stopniu wykorzystania materiałów,
zatrudnieniu,
płacach,
wydajności pracy.
Ocenę stopnia wykorzystania poszczególnych czynników produkcji prze-
prowadza się z punktu widzenia ich wpływu na wyniki ekonomiczno-
finansowe p.
A. finansowa i ekonomiczna są ze sobą powiązane. Zadaniem a. f jest
ocena finansowej strony działalności p. w stosunku do okresów ubiegłych,
założeń planowych i wielkości osiągniętych przez inne firmy oraz na wyty-
czenie kierunków dalszych badań w zakresie czynników kształtujących
wyniki finansowe p. Wartość praktyczna analizy zależy od wyników uzy-
skanych w a. techniczno-ekonomicznej.
102622697.004.png
ZAKRES ANALIZY EKONOMICZNEJ W
PRZEDSIĘBIORSTWIE
ANALIZA EKONOMICZNA
Analiza finansowa
Analiza techniczno-ekonomiczna
1. Wstępna analiza bilansu.
1. Analiza produkcji.
2. Analiza rachunku zysków i
strat.
2. Analiza zatrudnienia, płac
i wydajności.
3. Ustalenie i cena przepły-
wów pieniężnych.
3. Analiza wyposażenia
przedsiębiorstwa w środki
trwałe.
4. Analiza kondycji finanso-
wej przedsiębiorstwa.
4. Analiza gospodarki mate-
riałowej.
5. Czynnikowa analiza wyni-
ku finansowego (przycho-
dów ze sprzedaży i kosz-
tów).
5. Analiza postępu technicz-
nego i nowych uruchomień.
102622697.005.png
RODZAJE ANALIZ SPORZĄDZANYCH W
PRZEDSIĘBIORSTWIE
KLASYFIKACJA ANALIZ EKONOMICZNYCH W PRZEDSIĘBIORSTWIE
Do kryteriów wyodrębnienia analiz zalicza się:
Przeznaczenie analiz
a. zewnętrzna,
Określana jako sprawozdanie roczne. Przeznaczona dla akcjonariuszy, in-
westorów, udziałowców, banków, kooperantów, klientów. Właściwą funk-
cją sprawozdania jest informowanie o pozycji i rozwoju p. w minionym
okresie (najczęściej roku). Prezentuje ono całe p., jego wielkość, cele, po-
litykę i osoby nim kierujące. Informuje o oferowanych dobrach, systemie
sprzedaży, filiach i inn. Raport roczny obejmuje bilans i sprawozdanie o
stanie p. (funkcjonowanie, stan majątkowy, stan finansów i dochodów).
Niektóre p. wykorzystują sprawozdania do kreowania wizerunku firmy.
a. wewnętrzna
Uwzględnia potrzeby decyzyjne kierownictwa i innych szczebli zarządza-
nia. Jest określana jako ”system sterownia wynikiem” lub „ substytut sys-
temu zarządzania”. Zawiera a. podstawowych sprawozdań finansowych,
ocenę kondycji finansowej i jej determinantów. Szczególne znaczenie ma
a. wyniku w aspekcie efektywności gospodarowania.
Czas, którego dotyczą
a. retrospektywna
Ocen wyników działań podejmowanych w przeszłości, punkt wyjścia dla
zamierzeń bieżących i przyszłych.
a. bieżąca (operatywna)
Bieżąca ocena przebiegu podjętych zadań, sygnalizowanie zakłóceń w ich
realizacji i negatywnych skutkach zdarzeń gospodarczych.
a. prospektywna
Ustalenie i ocena różnych wariantów rozwiązań przed podjęciem decyzji
przy zastosowaniu rachunku ekonomicznego. Służy wytyczaniu celów i
określaniu środków ich realizacji.
Zastosowane metody badawcze
a. funkcjonalna
polega na badaniu oddzielnych zjawisk przez osoby za nie odpowiedzialne
(np. a. kosztów własnych, dochodów ze sprzedaży, topień wykorzystania
maszyn i urządzeń). Wadą tak przeprowadzonych badań jest subiekty-
wizm i tendencyjność badacza oraz brak powiązań między zjawiskami i
procesami zachodzącymi w przedsiębiorstwie. Analiza mało przydatna w
bieżącym zarządzaniu, istotna w ex post.
a. kompleksowa
102622697.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin