SPRAWOZDANIE Z PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
I SEMESTR ROKU 2010/2011
Głównym celem działalności świetlicy jest zapewnienie opieki w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych.
W I półroczu roku szkolnego 2010/2011 świetlica objęła działalnością opiekuńczo – wychowawczą 27 wychowanków z klas I – III (12 uczniów – z klasy I,9 – z klasy II, 6 – z klasy III), którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów), dzieci rodziców niewydolnych wychowawczo, a także dzieci niedostosowane społecznie. Tak jak w ubiegłych latach świetlica objęła również swą opieką dzieci nie zapisane do świetlicy, oczekujące na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne, nieuczęszczające na katechezę, jak i dzieci dojeżdżające.
Zajęcia w świetlicy w I semestrze roku szkolnego 2010/2011 prowadzone były zgodnie z opracowanym planem pracy dydaktyczno – wychowawczym. Realizowano zajęcia umysłowe, rozszerzające i rozwijające wiedzę uczniów, plastyczno – techniczne, muzyczne, gry i zabawy dydaktyczne, rekreacyjno – ruchowe itp. Tematyka zajęć opracowywana była w rozbiciu na poszczególne tygodnie i miesiące roku szkolnego.
We wrześniu dzieci, które po raz pierwszy przyszły do świetlicy miały możliwość dokładnego poznania szkoły i jej pracowników. Zostały omówione zasady dotyczące bezpiecznego poruszania się po budynku szkolnym.
Świetlica czuwała nad bezpieczeństwem wychowanków, organizowała zajęcia i zabawy integrujące grupę. Systematycznie przeprowadzane były pogadanki na temat kultury zachowania, zasad korzystania z toalet szkolnych, dotyczące bezpieczeństwa uczniów w drodze do szkoły i ze szkoły, podczas zabaw na placu przedszkolnym, boisku szkolnym, w trakcie wypoczynku w czasie ferii zimowych, podczas zajęć świetlicowych oraz dotyczące poszanowania gier, zabawek świetlicowych i utrzymania porządku w świetlicy.
Odbyły się również pogadanki na temat dopalaczy i ich szkodliwości dla organizmu oraz dotyczące sposobów zapobiegania grypie A/H1N1.
Podejmowano także działania celem eliminacji negatywnych zachowań. Współpracowano z wychowawcami klas, pedagogiem szkolnym oraz rodzicami.
Dzieci zostały zapoznane z regulaminem świetlicy, poznały prawa i obowiązki uczestnika świetlicy szkolnej, a także zawarły kontrakt świetlicowy, który został wywieszony w widocznym miejscu.
Oto tematy, które zostały zrealizowane w świetlicy w I semestrze:
· Żegnamy wakacje! Witamy szkołę!
· Poznajemy zwyczaje i tradycje naszej świetlicy
· Nasza ziemia – nasz dom
· Bezpiecznie na drogach i ulicach
· Jesień wokół nas
· Dary jesieni
· Nasz wychowawca
· Las jesienią
· Palą się znicze
· Magiczne słowa
· Mydło wszystko umyje
· Słotna jesień
· Andrzejki – zwyczaje ludowe
· Skarby ukryte w ziemi
· My też kochamy Świętego Mikołaja
· Wkrótce Święta Bożego Narodzenia
· Otwieramy nowy kalendarz
· Wesoły karnawał
· Kochani Dziadkowie
· H. Ch. Andersen – człowiek, który wyczarował wspaniałe baśnie
· Hej na sanki koleżanki
· Bezpieczne ferie
Raz w miesiącu realizowany był również scenariusz zajęć do programu profilaktyczno – wychowawczego „Spójrz Inaczej”. Celem zajęć było kształtowanie osobowości dziecka, kształtowanie umiejętności radzenia sobie z różnymi sytuacjami trudnymi oraz wspieranie rozwoju uczniów.
Oprócz programowych zajęć świetlicowych uczniowie mieli także czas na swobodne zabawy, zgodnie z ich zainteresowaniami, korzystali z licznych gier i zabawek zgromadzonych w świetlicy. Wśród różnorodnych form zajęć świetlicowych najbardziej lubianymi przez dzieci były zajęcia o charakterze plastyczno – technicznym oraz ruchowe, dlatego poświęcano im w świetlicy dużo czasu.
Prace uczniów eksponowane były na tablicy ściennej, dekorujących świetlicę, pozwalając tym samym zaistnieć uczniom, którzy brali czynny udział w zajęciach plastycznych. Prace były regularnie zmieniane w zależności od pory roku i zbliżającego się święta.
W ramach działalności dydaktycznej dzieci uczęszczające na świetlicę szkolną miały zapewnioną pomoc podczas odrabiania lekcji i nadrabiania zaległości szkolnych. Dla dzieci przygotowywane były również rozmaite ćwiczenia kaligraficzne i grafomotoryczne.
Świetlica czuwała również nad bezpieczeństwem dzieci dojeżdżających do szkoły i ze szkoły.
Poza typowymi zajęciami świetlicowymi były również prowadzone zajęcia biblioteczno – komputerowe (raz w tygodniu). Zajęcia miały na celu podniesienie kultury czytelniczej oraz przygotowanie uczniów do świadomego i prawidłowego korzystania z komputerów i technologii informacyjnej. Zajęcia prowadził nauczyciel biblioteki: pani ………………..
Imprezy, uroczystości:
W I semestrze wychowawca świetlicy:
· Uczestniczył z dziećmi świetlicowymi w akcji „Sprzątanie Świata”, którą zorganizowała pani ………………..
· Przygotował i przeprowadził uroczystość „Pasowania na świetlika” (przyjęcie do grona świetlików najmłodszych uczniów szkoły uczęszczających na świetlicę szkolną) z udziałem rodziców i zaproszonych gości.
· Przygotował i przeprowadził uroczystość z okazji „Dnia Seniora” (zaproszenia, upominki, część artystyczna).
Ponadto:
W I półroczu nauczyciel świetlicy:
· Przygotował i opracował tablicę informacyjną dla rodziców.
· Brał udział w wycieczce szkolnej z klasami I – III do Krzywinia do fabryki bombek.
· Uczestniczył w radzie szkoleniowej – „Procedury postępowania w sytuacji zagrożenia”.
· Uczestniczył warsztatach szkoleniowych – „Zabawy w sam raz na jesienny czas” zorganizowanych przez „CEN” w ………………
· Uczestniczył w warsztatach metodycznych – „Od piłeczki do sceny – czyli jak dogonić własny sukces” zorganizowanych przez „CEN” w ………………..
Wszystkie podejmowane działania umieszczane były systematycznie na stronie internetowej szkoły w formie informacji lub zdjęć.
Uwagi, wnioski:
Nadal realizować tematykę zawartą w planie pracy świetlicy szkolnej. Motywować dzieci świetlicowe mające trudności w nauce do systematycznego odrabiania lekcji na świetlicy w celu nadrobienia zaległości. Dbać o dekorację i wystrój świetlicy. Przeprowadzać więcej pogadanek, rozmów na temat poszanowania gier i zabawek świetlicowych oraz na temat utrzymania porządku w świetlicy.
II SEMESTR ROKU 2010/2011
W II semestrze roku szkolnego 2010/2011 świetlica objęła działalnością opiekuńczo – wychowawczą 26 wychowanków (w tym 12 uczniów z klasy I, 8 z klasy II i 6 z klasy III), którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów), dzieci rodziców niewydolnych wychowawczo, a także dzieci niedostosowane społecznie. Opieką świetlicową objęte zostały także dzieci nie zapisane do świetlicy, czekające na zajęcia dodatkowe (koła zainteresowań, gimnastykę korekcyjną, język angielski, zajęcia z logopedą) oraz dzieci nie uczęszczające na katechezę, jak i dzieci dojeżdżające.
Praca w świetlicy w II semestrze przebiegała planowo i systematycznie, zgodnie z wytyczonym planem pracy dydaktyczno – wychowawczym, który zatwierdzony został na początku roku szkolnego przez dyrektora szkoły. Realizowano zajęcia umysłowe, rozszerzające i rozwijające wiedzę uczniów, plastyczno – techniczne, muzyczne, gry i zabawy dydaktyczne, rekreacyjno – ruchowe itp. Tematyka zajęć opracowana była w rozbiciu na poszczególne tygodnie i miesiące roku szkolnego. Zrealizowano wszystkie zaplanowane treści zajęć:
· Rozwijamy nasze hobby
· Kobietki małe i duże
· Przedwiośnie
· Witaj wiosno!
· Dbamy o nasze zdrowie
· Bawimy się wesoło w naszej gromadzie
· Wielkanocne niespodzianki
· W krainie uśmiechu
· Książka moim przyjacielem
· Cyrk! cyrk!
· Grzeczność na co dzień
· Dla mamy wszystkie kwiaty
· Przyjaźń dzieci z całego świata
· Bogactwo podwodnego świata
· Sposoby podróżowania
· Czas na wakacje!
Ponadto w świetlicy organizowane były pogadanki na temat kultury zachowania, dotyczące bezpieczeństwa uczniów w drodze do szkoły i ze szkoły, podczas zabaw na boisku szkolnym i placu przedszkolnym, w trakcie wypoczynku wakacyjnego oraz dotyczące utrzymania porządku w świetlicy. Często były też prowadzone rozmowy na temat kultury osobistej, zasad korzystania z toalet szkolnych oraz ogólnych zasad dbania o szkołę.
Przez cały rok szkolny wdrażano uczniów do przestrzegania regulaminu świetlicy i ujętych w nim zasad.
Tak jak w poprzednim semestrze – raz w miesiącu realizowany był scenariusz zajęć do programu profilaktyczno – wychowawczego „Spójrz Inaczej”. Celem zajęć było kształtowanie osobowości dziecka, kształtowanie umiejętności radzenia sobie z różnymi trudnymi sytuacjami, problemami, kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej, nawiązywania kontaktów z kolegami, rozmawiania, słuchania oraz wyrażania swoich potrzeb, uczuć itp.
Oprócz programowych zajęć świetlicowych uczniowie mieli również czas na swobodne zabawy, zgodnie z ich zainteresowaniami, korzystali z licznych gier i zabawek zgromadzonych w świetlicy. Wśród różnorodnych form zajęć świetlicowych najbardziej lubianymi przez dzieci były zajęcia o charakterze plastyczno – technicznym oraz zabawy muzyczno – ruchowe, dlatego poświęcano im w świetlicy dużo czasu.
W ramach działalności dydaktycznej świetlica umożliwiała uczniom odrabianie lekcji i pomoc w nauce uczniom słabszym.
Kontakty i współpraca z rodzicami dzieci świetlicowych:
Kontakty z rodzicami miały charakter rozmów indywidualnych. Rodzice byli informowani o problemach w zachowaniu ich dziecka oraz o zauważonych niepokojących sygnałach, jak również o pozytywnych zachowaniach lub postępach i poprawie w zachowaniu dziecka.
Konkursy:
· W II semestrze świetlica szkolna brała udział w międzyszkolnym konkursie: „Najładniejsza Palma Wielkanocna” dla uczniów klas I – III zorganizowanym przez świetlicę szkolną ze Szkoły Podstawowej nr 3 w ………………
· Świetlica uczestniczyła również w VI międzyszkolnym konkursie piosenki dziecięcej „Podaruj mi uśmiech”, który zorganizował Dzienny Ośrodek Opiekuńczy i Stowarzyszenie Pomocy Rodzinie „A jutro?” w ………………
Kursy, szkolenia itp.:
W II półroczu nauczyciel świetlicy:
· Brał udział w konferencji metodycznej pt.: „Jak organizować i planować kształcenie, wychowanie i opiekę dla dzieci i młodzieży w szkole ogólnodostępnej zgodnie z ich specjalnymi potrzebami” zorganizowanej przez PCPPPiDN w ………………..
· Uczestniczył w edukacyjnych warsztatach metodycznych – „Zaburzenia wychowawcze XXI wieku – dopalacze, paranarkotyki, infoholizm (zjawisko, zagrożenia, rozpoznawanie, profilaktyka)” zorganizowanych przez MOPU w ……………….. oraz PWSZ w …………….
· Był opiekunem praktyki – studentki III roku pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej PWSZ w …………….. – pani ……………….
· Współpracował ze Stowarzyszeniem dla Dzieci i Młodzieży „Szansa” w ………… w celu poprowadzenia w szkole przez wolontariuszy zajęć o prawach człowieka w ramach projektu „SZANSA NA PRAWA”.
· Opracowywał wraz z panią …………….. oraz panią ……………….. statut szkoły.
· Był członkiem zespołu nadzorującego sprawdzian VI klas.
· Pełnił opiekę nad klasą VI podczas wycieczki szkolnej do Złotego Stoku.
· Zorganizował dla dzieci uczęszczających na świetlicę szkolną wyjście do Mcdonaldsa.
...
knadala