zimowe przygody kropelki wody - scenariusz.doc

(28 KB) Pobierz
1

1. Wizytówki
Dzieci wybierają połówki gwiazdek, przyklejają je do ubrania.

2. Powitanie
Witam tych, którzy np. mają dobry humor, przyjechali do nas helikopterem itp.

3. Zabawa integracyjna „Przyjaciele przedszkolaka”

4. Ćwiczenie energetyzujące – picie wody (kinezjologia edukacyjna), słuchanie wiersza „Woda”

Posłuchaj dzisiaj o tym,
Że dobra na kłopoty
Jest zawsze czysta woda,
Która Ci siły doda.

Przejrzystą wodę więc co dzień,
Wypijaj wstając z łóżka.
Pomoże ona pozbyć się,
Dąsów i bólów brzuszka.

Gdy nie masz się z kim bawić
I zimno jest na dworze.
Na dobry humor woda
Przejrzysta ci pomoże.

Przejrzystą wodę….

Gdy główka boli cię,
Ząb, ręka czy kolano
Pół szklanki wody czystej
Wypijaj na czczo rano.

Przejrzystą wodę ….

5. „O gwiazdce śniegowej” - opowiadanie nauczycielki przy muzyce
Tekst opowiadania

Była późna jesień.
Na gałęziach prastarych dębów i jesionów, stojących nieruchomo w olbrzymim lesie nie było już prawie wcale liści. Wiał coraz chłodniejszy, zimniejszy wiatr, głośno świszcząc i szeleszcząc: szszszsz ….
Nieopodal lasu płynął sobie leniwie maleńki, błękitny strumyczek. Mieszkały w nim siostry, przejrzyste kropelki wody: małe, średnie, duże.
Latem przez całe dnie wdzięcznie pluskały się, szemrząc jednostajniei goniąc się wzajemnie. Były swawolne i radosne.
Zwinnie przemykały wśród drobnych kamyków leżących na dnie strumyka, czule głaskały przepływające tuż obok nich srebrzyste rybki.
Tworzyły wspaniałą, szczęśliwą, mokrą rodzinę –wodę.
Cieszył się strumyk, że ma takie córki.

Jesienny wiatr wiał coraz silniej i silniej. Jego podmuchy stawały się coraz bardziej lodowate. Powoli zamieniał się w …zimowy wiatr.
Pod wpływem zimnego wiatru kropelki w błękitnym strumyku kolejno zasypiały otulając się lodową pierzynką. Najpierw te najmniejsze, potem średnie, a na końcu duże.
Nagle… jedna niesforna kropelka oderwała się z marznącej wody.
- Ja nie chcę jeszcze spać snem zimowym w strumyku – zawołała.
I poszybowała w górę.
Frunęła coraz wyżej, wyżej i wyżej, prosto w chmury. Po chwili spostrzegła, że nie jest już kropelką wody, a powoli staje się chmurą.
Wraz z innymi koleżankami – chmurami kłębiła się wysoko ponad konarami drzew.
Nagle zauważyła, że nie jest już ani kropelką wody, ani nawet chmurą, a zamieniła się w …. gwiazdkę śniegową.
- To ten zimny wiatr to sprawił! – pomyślała.
Czuła się teraz zupełnie inaczej niż dotychczas. Była jakby mocniejsza i silniejsza. Już nie była przezroczysta. Była biała i śliczna.
- Och, jak cudownie być śnieżynką – pomyślała, wesoło wirując w powietrzu.
Spostrzegła wokół siebie inne gwiazdki śniegowe. Śnieżynki wesoło chwyciły się za ręce i lekko wirowały i tańczyły w powietrzu.
Nagle silniejszy podmuch wiatru oderwał od koleżanek naszą gwiazdkę i przesunął ją lekko w dół.
- Chętnie zobaczę, co porabiają moje siostry kropelki – pomyślała i wolno zaczęła opuszczać się w stronę strumyka.
Strumień był cały pokryty lodem.
- Ach, moje siostry już usnęły pod śniegową kołderką!
- Śpijcie smacznie siostrzyczki! Ja jeszcze polatam. Muszę dowiedzieć się, czy coś jeszcze istnieje oprócz naszego lasu i strumyka! – zawołała śnieżynka i powirowała na skraj lasu.
Płynęła, płynęła w powietrzu lekko się unosząc ponad gałęziami prastarych dębów. Słyszała pod sobą szelest gałęzi poruszanych przez wiatr.
Już było widać skraj lasu, już minęła ostatnie gałęzie drzew i nagle zobaczyła...

6. Burza mózgów
Dokończ opowiadanie „Za lasem gwiazdka zobaczyła” - zapisywanie wypowiedzi dzieci na paski papieru w kształcie promyków, przyklejanie ich wokół gwiazdki na szarym papierze.

7. Ekspresja ruchowa „Wirujące śnieżynki” przy muzyce „Walc kwiatów” P. Czajkowskiego
W przerwie w muzyce dzieci dobierają się parami zgodnie z kształtem i kolorem swojej wizytówki (łączenie dwóch połówek gwiazdek).

8. Przyklejanie gwiazdek – wizytówek na choinki, zgodnie z napisami
- czytanie globalne
- przeliczanie gwiazdek

9. Ekspresja słowna:
- lista atrybutów – Za co lubicie zimę?
- podobieństwa - Śnieg jest biały jak …
- rundka - Co można robić na śniegu?

10. Ćwiczenia na przekraczanie linii środkowej (kinezjologia edukacyjna)
- rysowanie bałwanków (w powietrzu, na dywanie, na plecach kolegów, oburącz, obunóż, nosem, brodą językiem, kredą na podłodze)
- ruchy naprzemienne „Gimnastyka bałwanków” w staniu i leżeniu:
dotykanie prawego kolana lewą ręką i odwrotnie
dotykanie prawego kolana lewym łokciem i odwrotnie
dotykanie lewą dłonią prawego ucha i odwrotnie

11. Zabawy z gazetami
- rytmiczne darcie gazet przy muzyce "Dziadek do orzechów"
- marsz, odgarnianie podartych gazet na boki stopami
- bez muzyki – siad skrzyżny, zagarnianie i podrzucanie gazet - „śniegu”
- marsz jw.
- bez muzyki – leżenie na „śniegu”, obrzucanie się nim, wykonywanie „orła”, lepienie kul śniegowych itp.

12. „Zimowy obrazek” – praca w grupach

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin