Cechy podzielności liczb – szkoła podstawowa
Matematyka z plusem
Matematyka wokół nas
Matematyka 2001
W którym miejscu jest wprowadzane, co jest potrzebne, aby je wprowadzić
· W klasie 4 pojawia się w rozdziale „Własności liczb naturalnych” i są w podrozdziałach :”Cechy podzielności przez 2, 4, 5, 10, 100” oraz w drugim „Cechy podzielności przez 3 i przez 9”
· W klasie 5 jest przypomnienie „Liczby naturalne”, w podrozdziale” Liczby pierwsze i liczny złożone”, dokładniej przypomnienie podzielności przez 2, 5, 3, 9.
· W klasie 4 w rozdziale „Podzielność liczb naturalnych” z podrozdziałami: „Dzielenie z resztą”, „Dzielniki i wielokrotności liczb”, „Liczby pierwsze i złożone”, „Podzielność liczb”, „Cechy podzielności przez 2, 5 i 10”, „Cechy podzielności liczb przez 100, 25 i 4”, „Cechy podzielności przez 3 i 9”, „Rozkładanie liczb naturalnych na czynniki pierwsze”, „Największy wspólny dzielnik”, „Najmniejsza wspólna wielokrotność”, „Zadania utrwalające”, „Sprawdź swoje wiadomości”. Znajduje się po rozdziale: „Figury geometryczne
· W klasie 5 w rozdziale „Podzielność liczb naturalnych. Cechy podzielności liczb” po rozdziale „Kolejność wykonywanych zadań
· W klasie 4 w rozdziale „Dywany i dywaniki – cechy podzielności przez 2, 4, 5, i 10” po rozdziale „Musztra na wesoło – wielokrotności i dzielniki”
· W5 klasie w rozdziale „Kto zgadnie szybciej? - Wielokrotności, dzielniki, podzielność przez 3 i 9” po rozdziale „Jak mnożyli Hindusi? - Algorytm pisemnego mnożenia i dzielenia liczb naturalnych, kolejność i własności działań”
· Aby wprowadzić temat uczniowie muszą umieć podstawowe rachunki: dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie, umieć odkrywać i formułować prawidłowości, umieć obliczać w pamięci, dzielić z resztą, znać pojęcie liczby pierwszej i złożonej, dzielniki, wielokrotności, dzielna, itp.
Sposoby wprowadzania
Uczeń proszony jest o wskazanie z ramki liczb parzystych, podzielnych przez 5, przez 10 i przez 100. Następnie są narysowane po dwa puzzle, w których są napisane cechy podzielności przez 2, 5, 10, 100, 4, Natomiast cechę podzielności przez 25 uczniowie sami formułują podczas rozwiązywania kolejnych zadań. W kolejnym podrozdziale tak samo jest wprowadzana cecha podzielności przez 3 i 9
Podane są przykłady liczb podzielnych przez 2, 4, 5,10, 100, 25, i dalej przez 3 i 9. Przy każdych przykładach narysowane są po dwa puzzle, w których są wypisane cechy podzielności liczb.
Wykorzystanie „dywaników” z numerami od 0 do 99 o wymiarach 10×10. Dzieci oglądają „dywaniki” z pozakreślanymi liczbami, wnioskują na jakich zasadach zostały one zamalowane. Rozróżniają liczby parzyste i nieparzyste. Dzieci mówią o własnościach liczb, które zostały zamalowane na każdym z dywaników.
Jakie problemy, trudności mogliby mieć uczniowie podczas realizacji tego zagadnienia
Mieszanie zasad podzielności liczb. Uczniowie mogą mieć problemy z przypisywaniem cech podzielności do danej liczby, np. mogą powiedzieć, że aby sprawdzić czy liczba jest podzielna przez 3 to 2 ostatnie cyfry muszą być podzielne przez 3.
Podczas realizacji, jakich tematów są one później wykorzystane
· Podczas realizacji niektórych zadań z geometrii:
Zad. Krzyś ma listewkę długości 1,7 m. Ile ramek do kwadratowych obrazków może zrobić z tej listewki, gdy wie, że wymiary obrazków są podane w decymetrach? (Szerokość listewki pomijamy)
· Podczas rozwiązywania zadań z ułamkami (do skracania ułamków)
· Podczas rozwiązywania zadań z treścią.
Czy występują i w jakiej postaci na egzaminach zewnętrznych, podać przykłady zadań uwzględniających poszczególne standardy
Przez ostatnie 5 lat nie wystąpiło żadne zadanie z podzielności liczb, ale można by było umieścić na przykład następujące zadanie:
Standard 3. Rozumowanie 6) Rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności a) liczb:
Korzystając z cech podzielności liczb, wybierz z worka i zapisz dwie liczby podzielne przez:
a) 5
b)
c) 4
d) 3
e) 9
Czy można i w jaki sposób wykorzystać je podczas realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych lub podczas realizacji programu z innego przedmiotu (np. fizyki, historii, geografii, chemii, przyrody, informatyki, itd.)
1. Ścieżka regionalna- Numery domów stojących po jednej stronie ulicy są kolejnymi liczbami parzystymi, a po drugiej stronie tej ulicy – kolejnymi liczba mi nieparzystymi. Suma numerów trzech ostatnich domów stojących po tej samej stronie ulicy wynosi 99. Jakie są te numery? A jeśli suma ta jest równa 72? Albo 126? Czy jest jakaś metoda na szybkie znalezienie tych numerów? Jaką wspólną własność mają te sumy?
2. Przyroda: Wpisz liczbę dni danego roku:
a) 1607 r. 1648 r. 1710 r.
b) 1812 r. 1826 r. 1900 r.
c) 1989 r. 1996 r. 2000 r.
Sformułować cele operacyjne do poszczególnych zagadnień
- Wielokrotności i dzielniki
liczb
- Cechy podzielności liczb
Uczeń:
- wybiera z podanego zbioru liczbowego liczby
będące dzielnikami lub wielokrotnościami
danej liczby
- podaje przykłady dzielników lub
wielokrotności danej liczby
- wskazuje wspólne dzielniki lub
- pamięta cechy podzielności liczb przez:
2, 5, 10 i 100
C
A
Przedstawić podstawowe zadania, które należałoby wykonać z uczniami, aby mogli opanować to zagadnienie, zadania ciekawe, oryginalne, zadania dla uczniów bardzo dobrych (rozwijające)
Zadania, aby uczniowie mogli opanować to zagadnienie:
Zad. 1
Liczby podzielne przez 2 pokoloruj na żółto.
Liczby podzielne przez 5 pokoloruj na czerwono.
Liczby podzielne przez 10 pokoloruj na pomarańczowo.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
maksiulo