Wykład 3
Spółgłoski klasyfikujemy według:
1. Tego, czy udział więzadeł głosowych jest bierny czy czynny. Jeśli jest czynny, to powstają spółgłoski dźwięczne, jeśli bierny – bezdźwięczne.Większość dźwięcznych spółgłosek ma swój bezdźwięczny odpowiednik, dlatego są ustawione parami, np. b – p, g – k, d – t, w – f, z – s Nie tyczy się to wszystkich spółgłosek – np. „m” – jest dźwięczna a nie ma swojego bezdźwięcznego odpowiednika.
2. Położenie środkowej części językaGdy się unosi à głoski miękkie: ś, ć, ź, ń, dźPozostałe są twarde.
3. Położenie podniebienia miękkiegoGdy jest opuszczone à głoski nosowe, tj. m, n, ńPozostałe to głoski ustne.
4. Stopień otwarcia jamy ustnej (stopień zbliżenia narządów mowy)4 grupy:
· Spółgłoski zwartowybuchowe (najpierw usta są zwarte, a potem wydobywa się spółgłoska) – p, b, d, t, g, k
· Szczelinowe (szczelina między wargami) – s, z, sz, rz, ś, ź, f, w, h
· Zwartoszczelinowe (najpierw usta są zwarte, a potem robi się szczelina między wargami i wydobywa się spółgłoska) – c, dz, dż, ć, dź, cz
· Półotwarte (pośrednie między spółgłoskami a samogłoskami) – m, n, ń, r, l, ł, j
5. Miejsce artykulacji spółgłosek (miejsce powstania spółgłosek)
· Wargowe – b, p, m
· Wargowo-zębowe – w, f
· Przedniojęzykowo-zębowe (przód języka styka się z zębami) – t, d, n, z, s, c, dz
· Przedniojęzykowo-dziąsłowe – r, l, sz, rz, cz, dż
· Środkowojęzykowe – ć, ź, ń, ś, dź
· Tylnojęzykowe – k, g, h
W wymowie spółgłosek trzeba brać pod uwagę zjawiska zachodzące w toku mowy, tzn. upodobnienia i uproszczenia.
Uproszczenie – zmiana artykulacji głoski albo jej całkowite opuszczenie spowodowana lenistwem narządów artykulacyjnych.Są 3 rodzaje uproszczeń:
· Niedozwolone – nie wolno ich popełniać. Np. opuszczenie „n” w słowie „garnki”, „ziarnko”; „ł” w „głupi”
· Dopuszczalne – można je stosować w mowie potocznej, natomiast w mowie wyższej, wzorcowej są niedozwolone ;]Np. „pierszy” zamiast „pierwszy”, „króleski” zamiast „królewski”
· Obowiązkowe – trzeba ich używać, przede wszystkim występują w liczebnikach, np. nie mówimy „piętnaście” tak jak się pisze, tylko „pietnaście”; nie mówimy „dziewiętnaście” a „dziewietnaście”, nie: „sześćdziesiąt” tylko „sześdziesiąt”.
Upodobnienia – zmiana w artykulacji głoski zależna od sąsiedztwa fonetycznego. Tzn. inaczej mówi się daną spółgłoskę oddzielnie, a inaczej w danym wyrazie.
· Pod względem dźwięcznościNp. babka – mamy tu obok siebie spółgłoskę dźwięczną „b” i bezdźwięczną „k”. W tym wypadku wymawiamy albo obie dźwięcznie albo obie bezdźwięcznie. Tu: bezdźwięcznie, bo „bapka”. To przykład upodobnienia wstecznego. Jest jeszcze upodobnienie postępowe – gdy spółgłoska lub grupa spółgłosek upodabnia się do pierwszej spółgłoski z danej grupy. Tak się dzieje gdy ostatnią w tej grupie jest „w” lub „rz”. Np. przepustka (pszepustka) – rz upodabnia się pod względem dźwięczności do p.
· Pod względem miejsca artykulacjià Np. „frank” – n jest spółgłoską przedniojęzykową, ale w tym wyrazie wymawia się tą spółgłoskę tylnojęzykowo. Inne przykłady: punkt, funkcja, gong, bank.à grupy trz, drz – t, d przesuwa się na dziąsłaNp. trzon, drzewo – nie wolno mówić „czon”, „dżewo”, mówi się wyraźnie DRZEWO. Inne przykłady wyrazów z tego typu błędami: mistrz, trzepak, drzazga, trzymać, potrzeba itd.à bezczelny – nie mówimy tak jak piszemy, ale też nie mówimy „beszczelny”. Mówimy „besczelny”.
· Pod względem sposobu artykulacjiNp. świństwo, maleństwo, draństwo – nie mówimy tak jak piszemy. Powstaje rezonans głosowy miękki. Np. przy „świństwo” zamiast „ń” mówimy coś podobnego do „j” (ale to nie jest czyste „j”).
wfkce