Ekonomia- nauka o tym jak społeczeństwo radzi sobie z ograniczonością zasobów Zasoby: Jak się je uzyskuje?-Naturalne-pracy-kapitału- (materialne, niematerialne)Ekonomie dzielimy na:1.Makroekonomia- analizuje gospodarkę jako całość2.Mikroekonomia- bada zachowania poszczególnych elementów gospodarki takich jak przedsiębiorstwa i gospodarstwa domoweEkonomia pozytywna( badanie rzeczywiste)Ekonomia negatywna( co by było gdyby)Pułapki używania ekonomii:CETERIS PARIBUS -pozostałe czynniki zostają bez zmianWzrost ceny obniża popyt-błąd założenia to co dobre dla części nie zawsze jest dobre dla całościSystem rynkowyI połowa XIX w.-Kapitalizm wolnokonkurencyjny( wiele stosunkowo dobrych przedsiębiorstw , z których żadne nie ma wpływu na łączną podaż dostarczonych na rynek dóbr)-miedzy tymi podmiotami dochodzi do ostrej konkurencjiKoniec XIX w. i początek XX w.-Wzmożona monopolizacja gospodarki-ostra walka konkurencyjna doprowadza do ruiny w większości dziedzin gospodarki niewielkiej grupy największych przedsiębiorstw( Konkurencja kapitałowa i produkcji)-wyróżniane monopole * czysty monopol( jeden dostawca)*mopson( kilka przedsiębiorstw)* digopol( dominacja kilku większych przedsiębiorstw)Efekty Monopolizacji- wydłużenie horyzontów działania wielkich przedsiębiorstw- uzyskanie wpływu na łączna podaż dóbr i ich cen- osłabienie konkurencji i skłonności do zmowy- spadek znaczenia konkurencji poza cenowej (technologie, wspieranie sprzedaży)- wielki kryzys gospodarczy( 1929-33)- wzrost ekonomialnej roli państwa- internacjonalizacja procesów i zjawisk gospodarczych ( transferów, czynników produkcji, współzależności w sferze produkcji i dystrybucji, integracja gospodarcza)Mechanizmy Rynkowe- o istnieniu w pełni rozwiązanego mechanizmu rynkowego decyduje – dominacja właściwości prywatnej i swoboda w zakresie transferów prywatnych praw własności-- swoboda prowadzenia działalności gospodarczej
O istnieniu w pełni rozwiązanego mechanizmu rynkowego decyduje :- dominacja własności prywatnej ( swoboda w zakresie transferu prywatnych praw własności)- swoboda prowadzenia działalności gospodarczejFunkcje Rynku- wycena różnych dóbr ( produktów, usług i zasobów gospodarczych)- źródło informacji dla podmiotów gospodarczych- niezbędny warunek racjonalnego wykorzystywania zasobów gospodarczych( dóbr oraz czynników produkcji)- ustalenie się stanów równowagi w gospodarce( popyt i podaż reagują na sygnały z rynku) potrzeb- weryfikator społecznej przydatności produkcji do- rozwiązywanie problemów ( co jak, i dla kogo produkuje)POPYT- ekonomicznie uzasadnione zapotrzebowanie na dane dobra przy danej cenie
P- cena
Q- wielkość popytu w tysiącach szt
P
popyt
spadek wzrost
Q2 Q0 Q1
Q
WYKŁAD II
PRAWO POPYTU- wraz ze wzrostem CETERIS PARIBUS ceny popytu na dane dobro malejąP- cenaQ- wielkość popytu w tys. SztukPODAŻ- ekonomicznie uzasadniona oferta sprzedaży określonego dobra lub usługi w określonym czasie i miejscu. P
Podaż P- cena
Q- wielkość podaży
Spadek
wzrost
PRAWO PODAŻY- mówi nam iż ze wzrostem ceny CETERIS PARIBUS podaż na dane dobro rośnieCzynniki determinujące popyt:- cena i oczekiwanie co do jej zmian w przyszłości- przeciętne dochody ludności i oczekiwanie co do ich zmian - ceny innych dóbr( substytucyjnych i komplementarnych) i oczekiwania co do ich zmian w przyszłościDobra Substytucyjne- dobra wzajemnie zastępowane( taką samą funkcje i zaspokaja taka samą potrzebę ) np. masło i margarynaDobra komplementarne- dobra uzupełniające się wzajemnie( popyt na samochód)- gusty, upodobania i preferencje konsumentów( kształtowanie przez doświadczenie i wiedze konsumentów, ich stan rodzinny, stan zdrowia, tradycje, warunki atmosferyczne, urodę, reklamę, i inne)- stopy procentowe- liczba gospodarstw domowychCzynniki Determinujące podaż:- cena produktu- cena czynników produkcji (koszty, czynniki na prace, produkty pośrednie)- ceny produktów alternatywnych względem danych- Subsydia( podaż niektórych produktów jest wyższa)- stawki ubezpieczeniowe- warunki atmosferyczne- stopień fiskalizmu państwowegoRÓWNOWAGA RYNKOWA popyt mniejszy nadwyżka przy wyższej cenie typu podaż
większa
E - punkt równowagi rynkowa
E
podaż niedobór wysoki popyt
Wielkość popytu = wielkości podaży
cena i ilość są zgodne
DOBRA GIFFENA :- wzrostowi ( spadkowi) cena towarzyszy wzrost( spadek) popytu- dobra GiffenaEFEKTY DEMONSTRACJI:
EFEKT SNOBIZMU- wielkość popytu na dane dobro zgłaszana przez konsumenta zmienia się w odwrotny sposób w porównaniu do zmian wielkości popytu pozostałych konsumentów
EFEKT VEBLENA- im większa cena tym większy popytEFEKTY NAŚLADOWNICTWA:• popyt indywidualnego konsumenta zmienia się w zależności od popytu rynkowego, czyli popyt większości konsumentów rysunekEFEKTY SUBSTYTUCJI I DOCHODÓW- wzrost cen dobra X działania z sił wpływających na decyzję konsumenta- Efekt substytucji ( -) -ujemny efekt) wzrost ceny dobra X składnia konsumenta do zastępowania dobra X dobrem Y- Efekt dochodowy – wzrost ceny dobra X Wpływa na spadek siły nabywczej dochodu konsumentów i w rezultacie na wielkość zakupów dobra Xi Y- Efekt substytucji jest zawsze ujemny- Efekt dochodowy może być dodatni lub ujemny w przypadku dobra materialnego jest on dodatni w przypadku dobra podręcznego będzie ujemny
Dobro Normalne i Podręczne
Dobro Normalne- jeżeli wzrasta dochód konsumenta ,a ceny dóbr pozostają niezmienne,
wówczas wielkość popytu konsumenta na dane dobro wzrasta
Dobro Podręczne- jeżeli wzrasta dochód konsumenta , a cena dóbr pozostają niezmienne, wówczas rozmiary popytu konsumenta na dane dobro malejeRODZAJE RYNKÓW( tabelka)• ze względu na konsumpcje rynku dzielimy na:
Liczba firm
Wejście na rynek
Rodzaje produktu
Konkurencje doskonałe
wiele
Bardzo łatwe
dworka