Psychologia- notatki h. dolna.docx

(86 KB) Pobierz
Hanna Dolna



Psychologia

Hanna Dolna

30

 

Hanna Dolna

www.moodle.econ.umk.pl

hasło dostępu: toruń

2ECTS

Zaliczenie na ocenę

http://hanna.dolna.wneiz.umk.pl

Katedra Gospodarowania Zasobami Pracy

Dyżury: środa 12:00-13:00 p.102

e-mail: dolna@ econ.umk.pl

wykład-zadania; punkty za nie, za odpowiednią liczbę punktów zwolnienie z testu

10pkt- b dobry

9pkt- dobry+

8pkt- dobry

7pkt- dostateczny+

6pkt- dostateczny

 

Test zaliczeniowyà za prawidłową odpowiedź 1 pkt, a za złą -0.5pkt

Test na ostatnim wykładzie w czerwcu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

v      Psychologia- nauka  o zachowaniu człowieka, procesach psychicznych warunkujących to zachowanie oraz zależności między stanem organizmu i środowiskiem zewnętrznym

·         PSYCHOLOGIA obserwuje jak jednostka funkcjonuje w danym kontekście społecznym i sytuacji behawioralnej

·         SOCJOLOGIA bada zachowania ludzi w grupach lub instytucjach

·         ANTROPOLOGIA bada zachowania ludzi w kontekście kulturowym

Związki między ekonomią a psychologią?

§         Psychologia jako nauka zajmująca się jednostką

§         Makro-, mezo-, mikroekonomia a psychologia

§         Anegdota Thomasa Schellinga

§         Psychologia ekonomiczna(finansów) i ekonomia behawioralna(behawioralne finanse)

 

Ekonomia behawioralna:

Analizuje zachowanie człowieka w sprawach ekonomicznych. Przez analizę mechanizmów społeczno-psychologicznych leżących u podstaw zachowań ekonomicznych tworzy model „człowieka ekonomicznego” a nie model „ człowieka                  ”. Wzbogaca modele ekonomiczne nadając im bardziej realistyczny wymiar, przez co zwiększa ich trafność.(S.Maital)

Behawioralne finanse:

·         Bada i opisuje rzeczywiste zachowania inwestora i wyjaśnia je w kontekście wiedzy psychologicznej, socjologicznej i antropologicznej

·         Teoria finansów zakłada, że jest istotą racjonalną

·         Behawioralne finanse spostrzegają inwestorów jako zwykłych ludzi, ulepszając emocjom, zniekształceniom poznawczym i posiadającym różne preferencje, w tym inwestycje.

Cele psychologii:

·         opisuje zachowania

·         Wyjaśnia zachowania

·         Przewidywanie zachowania

·         Kierowanie zachowaniem

·         Polepszanie jakości życia

 

 

 

Opisywanie zachowania:

·         Staranne opisywanie zachowania w kategoriach obiektywnych

·         Dane behawioralne- sprawozdania z obserwacji

·         Reakcja- zachowanie, które się obserwuje

·         Bodziec- czynnik wywołujący reakcję

·         Opis- dane na temat związków między bodźcami a reakcjami jednostki

·         Psychologia poszukuje stałych związków między bodźcami i reakcjami

 

Wyjaśnianie zachowania

·         Atrybutowanie- dlaczego on to zrobił?

·         Jakie okoliczności mogły doprowadzić kogoś do podjęcia określonego zachowania?

·         Ustalanie jak pewne bodźce powodują obserwowalne obserwacje

·         Wykrywanie związków między wiązkami reakcji

Psychologowie wnioskują o stanach wewnętrznych mających leżeć u źródeł danego zachowania lub zespołu zachowań

Dlaczego sprzedał a nie poczekał aż portfel akcji X się odbuduje

Przewidywanie zachowania:

·         Twierdzenia o prawdopodobieństwie, ze wystąpi jakieś zjawisko, zachowanie lub, że zostanie wykryty jakiś związek

·         Oparte na analizie statystycznej

·         Przewidywanie przyczynowe określa wpływ zmiennej bodźcowej na dane zachowanie

·         Warunek bodźcowy- zmienna niezależna

·         Zmienna zależna- zmienna, której wartości są rezultatem zmiennej niezależnej

·         Zależność opisujemy przy pomocy współczynników korelacji

Osoby przyjmujące perspektywę zysku wykazującą większą awersję do ryzyka. Zatem sprzedają akta, żeby zachować ile się da.

Kierowanie zachowaniem:

·         Spowodowanie zachowania lub zablokowanie zachowania

·         Konieczna identyfikacja każdego czynnika determinującego zachowanie

·         Zdolność kierowania zachowaniem daje potwierdzenie trafności przewidywań i wyjaśnień

·         Pomaga w polepszeniu jakości życia

Wiedza może nas chronić(do pewnego stopnia) przed impulsywnymi zachowaniami. Dostarczenie rzetelnej informacji inwestorom na temat planów, przewidywań. Można wpływać na perspektywę oceny zjawisk przez inwestorów.

 

Polepszanie jakości życia:

·         Odkrycia psychologii znajdują zastosowanie w rozwiązywaniu ludzkich problemów

·         Ostatecznym celem psychologii jest polepszanie jakości życia i pomoc społeczeństwu w aktywniejszym funkcjonowaniu.

Możemy wpływać na wzrost lub zminimalizowanie paniki na rynkach finansowych. Zatem można minimalizować skutki kryzysu.

 





Dziedziny psychologii

Psychologia stosowana                                                                           Psychologia teoretyczna

·         Psychologia pracy

·         Psychologia sportu

·         Psychologia wychowania

·         Psychologia

·         Psychologia kliniczna

Współczesne kierunki psychologii:

 

 

 

 

23.02.2011

Percepcja działań ekonomicznych:

·         Procesy psychofizyczne

·         Procesy uwagi

·         Procesy pamięci

·         Schematy poznawcze

 

Spostrzeganie zmysłowe

v      Spostrzeganie jest podstawą naszego kontaktu ze światem fizycznym i społecznym

 

Cele spostrzegania:

·         Uzyskanie trafnego, stabilnego wizerunku świata

·         Rozpoznawanie czy obiekt jest przyjazny czy zagrażający

·         Podejmowanie trafnych decyzji

·         Kierowanie zachowaniem( własnym i innych; wywieranie wpływu)

·         Przetrwanie

 

Fazy spostrzegania:

 









Procesy umysłowe-wspomnienia, wiedza, wartości, poglądy, postawy

 

Rozpoznawanie obiektów- przypisywanie znaczeń





Percepcja- synteza wrażeń, wewnętrzna interpretacja obiektów( scalanie impulsów)

 



Wrażenia- zamiana energii fizycznej na impuls nerwowy

 

Stymulacja środowiska- energia fizyczna

 

Typy receptorów zmysłowych:

Ø      Fotoreceptoryà światło, widzenie

Ø      Chemoreceptoryà bodźce chemiczne, smak, węch

Ø      Mechanoreceptoryà ruchy komórek, receptorów, wrażenie słuchowe, dotykowe, kinestetyczne

Ø      Termoreceptoryà zmiany temperatury, wrażenie ciepła i zimna

 

Złudzenia zmysłowe

·         Kiedy zmysłu oszukują nas (łac. Illudere- wykpiwać)

·         Inni je podzielają( są funkcją zniekształceń informacji otrzymywanych z wzorca sensorycznego, tak nie jest w przypadku halucynacji, urojeń, samooszukiwania się

·         Złudzenia powstają gdy:

o        Brakuje kluczowych informacji [do identyfikacji]

o        Składniki są w nieoczekiwanych relacjach

o        Nie występują znane nam wzorce

·         Wnioski

o        Umysł odgrywa aktywną( znaczącą) rolę w tworzeniu obrazu świata (chimery, nastawienia)

o        Kontekst wpływa na sposób, w jaki spostrzegamy pojawiające się na jego tle bodźce

 

Próg absolutny:

v      Próg absolutny- minimalna energia fizyczna potrzebna do wytworzenia doznania sensorycznego( zmysłowego)

 

 

 

 

Spostrzeganie pozaprogowe:

Czy jest możliwe?

·         Spostrzeganie podprogowe- „Nie widzę i nie wiem”

·         Spostrzeganie nadprogowe-„ Widzę i nie wiem”

 

 

Percepcja podprogowa i nadprogowa:

Percepcja podprogowa

„Nie widzę i nie wiem”

Percepcja nadprogowa

„Widzę i nie wiem”

W pewnych okolicznościach ludzie zachowują się tak, jak gdybyśmy zobaczyli lub usłyszeli, choć próba detekcji i tego bodźca wskazywałaby, że jest on poniżej progu sensorycznego (zmysłowego)

Przekazy podprogowe nie mają wyraźnego i bezpośredniego wpływu na zachowanie

Człowiek nie zdaje sobie sprawy z oddziaływania bodźca, gdy nie widzi powiązania, związku pomiędzy bodźcem nadprogowym (perswazyjnym) a sytuacja w jakiej się znajduje        

Przekazy nadprogowe opierają się a przekazie „nie wprost” co powoduje wyłączenie „filtru krytycznego myślenia” i dużą skuteczność perswazyjną

 

 

 

Spostrzeganie nadprogowe”

v      Perswazja peryferyczna- na peryferiach pola widzenia, w tle, nasza świadoma uwaga go ignoruje( słońce, warzywny uśmiech, powiększone źrenice)

 

Ø      Efekt substytucji logo- przenoszenie znaczeń w oparciu o markery tożsamościowe(prawie, Marek Konrat, kabaret Mumio, p.Pikuś itd.)

Ø      Plasowanie produktu-(product placement) wplatanie produktów w fabułę lub scenografię produkcji filmowych lub telewizyjnych adresowanych do szerokiej widowni (Nokia o 50% wzrost rozpoznawalności marki, o 100% wzrost atrakcyjności marki; Warka Strong pita na środku pustyni)

Ø...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin