Uzależnienia.pdf

(260 KB) Pobierz
01 Kostowski.p65
Psychiatria
ARTYKUŁ REDAKCYJNY
tom 2, nr 2, 61–76
© Copyright 2005 Via Medica
ISSN 1732–9841
Wojciech Kostowski
Instytut Psychiatrii i Neurologii, Zakład Farmakologii i Fizjologii Układu Nerwowego, Warszawa
Uzależnienia: podstawowe
pojęcia i teorie
Drug addiction: theories and hypotheses
Abstract
Drug addiction is a complex disorder of the central nervous system, characterized by the loss of control over drug
seeking and drug taking, and by the risk of relapse, even after a long period of abstinence. This disease may have
its source in a disturbed function of brain reward system, disturbed associative learning and a disturbed balance of
drive-related behaviors, which control appetitive reactions aimed at seeking contact with an addictive substance.
Here we review concepts and theories of drug addiction and postulate that dysfunction of drive satisfaction leads
to the sustained activation related to the current drug-related drive thus leading to the drug craving and relapses
of addictive behavior.
key words: addictions, addiction mechanisms, addiction theories, antidrive dysfunction theory
Istotę uzależnienia dowcipnie, ale i bardzo trafnie ujął
kiedyś Mark Twain, mówiąc, że rzucenie palenia jest
bardzo łatwe: on sam robił to już setki razy. Wynika
z tego, że problemem uzależnienia ( dependence, ad-
diction ) bez względu na jego charakter (uzależnienie
od morfiny, amfetaminy, tytoniu, a także od gier, wy-
ścigów czy natrętnych zakupów) nie jest to, jak rzu-
cić, tylko jak wytrwać w abstynencji.
Uzależnienie można określić jako nawracające zabu-
rzenie obejmujące procesy psychiczne, ale często rów-
nież wegetatywne i somatyczne. Zasadniczą cechą
uzależnień od leków jest utrata kontroli nad zacho-
waniami popędowymi, co prowadzi do kompulsyjne-
go poszukiwania kontaktu z substancją uzależniającą
( drug seeking ) i jej używania ( drug taking ). Dla wielu
uzależnionych proces chorobowy staje się chronicz-
ny, towarzyszą mu nawroty ( relapses ) pojawiające się
nawet po bardzo długich okresach abstynencji.
Zasadniczym problem nurtującym badaczy i terapeu-
tów jest pytanie, dlaczego i w jaki sposób kontrolo-
wane używanie czy nadużywanie leku ( drug use, drug
abuse ) przechodzi w trwały i nawracający stan uza-
leżnienia, wymykający się spod kontroli i całkowicie
dominujący nad zachowaniem? Obecnie wiadomo, że
zjawisko uzależnienia związane jest niewątpliwie
z zaburzeniem funkcjonowania układu nagrody, do-
tyka ono jednak także inne ważne układy funkcjonal-
ne mózgu — układ emocjonalny i układ poznawczy.
Istnieje wiele teorii i hipotez starających się wyjaśnić
naturę uzależnienia, często z różnych punktów wi-
dzenia. Przedstawienie tych koncepcji wymaga jed-
nak krótkiego omówienia niektórych zjawisk oraz po-
jęć, którymi te teorie się posługują. Należy zatem się
zastanowić nad takimi pojęciami, jak: popędy, moty-
wacja, nagroda, wzmocnienie, a także nad niektóry-
mi problemami związanymi z sensytyzacją i tolerancją.
Popędy i procesy motywacji
Aktywność organizmu ukierunkowana na określony
cel i prowadząca do zaspokojenia potrzeb biologicz-
nych jest realizowana przez zwierzęta i ludzi za po-
mocą odruchów wrodzonych (instynktów) oraz za-
chowań popędowych. Znajdują się one pod wpływem
popędów ( drives ), wewnętrznych źródeł działania uru-
chomionych w wyniku pobudzenia pewnych struktur
mózgu. Dalbir Bindra, wykładowca psychologii na
Uniwersytecie McGilla w Montrealu, określa aktyw-
ność nakierowaną na cel jako „zachowanie motywo-
wane” [1]. Bindra wyjaśnia powstawanie tego zacho-
wania działaniem wzmocnienia (patrz dalej), a także
„siły nawyku” ( habit strenght), interesującego poję-
cia, które w mniej lub bardziej zmodyfikowanej for-
mie przejawia się w wielu koncepcjach dotyczących
Adres do korespondencji:
prof. dr hab. med. Wojciech Kostowski
Zakład Farmakologii i Fizjologii Układu Nerwowego
Instytut Psychiatrii i Neurologii
ul. Sobieskiego 9, 02–957 Warszawa
tel./faks: (022) 842 76 44, e-mail: kostowsk@ipin.edu.pl
www.psychiatria.viamedica.pl
61
12407156.002.png
Psychiatria 2005, tom 2, nr 2
uzależnienia, na przykład w koncepcji Everitta i wsp.
[2], którzy z utratą kontroli nad zachowaniem apety-
tywnym wiążą trwały nawyk sygnał–reakcja (S–R, sti-
mulus-response ), wytworzony przy udziale układów
neuronalnych grzbietowego prążkowia (teoria ta zo-
stanie omówiona w dalszej części artykułu).
Reakcje organizmu wyzwalane przez określone stany
wewnętrzne lub przez bodźce (sygnały) płynące z ze-
wnątrz i ukierunkowane na osiągnięcie danego celu
określa się jako zachowania motywacyjne lub popę-
dowe. Sygnały te mogą wyzwalać popędy apetytyw-
ne, prowadzące do kontaktu z bodźcami o pozytyw-
nej, atrakcyjnej walencji (np. pokarm, partner seksu-
alny), bądź popędy awersyjne kierujące organizm do
wyzwolenia się spod wpływu bodźca negatywnego,
awersyjnego. Popędy apetytywne wywołują zachowa-
nia apetytywne (poszukiwawcze), nakierowane na
kontakt z sygnałem, jak na przykład poszukiwanie źró-
dła pokarmu (ale także biologicznie aktywnych sub-
stancji, zwłaszcza tych o właściwościach uzależniają-
cych). Następną fazą jest zachowanie konsumacyjne,
czyli spełniające (o czym mowa będzie w dalszej czę-
ści tekstu). Zachowania związane z rozwojem uzależ-
nienia mają ścisły związek ze wspomnianymi zjawi-
skami, z tym że bodźcem wyzwalającym staje się sub-
stancja uzależniająca.
W rozwoju teorii uzależnień szczególną rolę odegra-
ła, zaproponowana przez Bindrę [1], koncepcja mo-
tywacji związanej z podnietą ( incentive motivation
theory ), zgodnie z którą „ośrodkowy stan motywacji”
( central motive state ) ma selektywny wpływ (zarów-
no aktywujący, jak i hamujący) na reakcje konsuma-
cyjne (spełniające) i odruchy instrumentalne. Sygnały
stanowiące podnietę mają szczególne znaczenie dla
wzmocnienia zachowania [1].
Szczególnie twórczą i ciekawą teorię uczenia się
i motywacji opublikowano już w 1943 roku przez Clar-
ka L. Hulla [3]. Zgodnie z tą teorią popęd oznacza
ogólny stan aktywujący (jest funkcją czysto dyna-
miczną) w odróżnieniu od nawyku ( habit ), który jest
mechanizmem asocjacyjnym o charakterze silnie ukie-
runkowującym. Popędy są determinowane potrzeba-
mi, które są wzbudzane w stanach braku lub zakłóce-
nia równowagi organizmu (rozumianej ogólnie jako
homeostaza) [3, 4].
mentalnych, wzmocnienie ( reinforcement ) jest mecha-
nizmem, który nasila i utrwala zachowania zmierzają-
ce do osiągnięcia końcowego ogniwa w tym łańcu-
chu, jakim jest, wspomniane wcześniej, zachowanie
apetytywne oraz działanie spełniające (konsumacyj-
ne) [5]. Zachowanie konsumacyjne polega, ogólnie
mówiąc, na użyciu czy wykorzystaniu zdobytej nagro-
dy. Pojęcie to pochodzi od łacińskiego consummare
spełnić, czego nie należy mylić ze słowem consu-
mere — spożywać. W istocie spełnianie nie musi po-
legać tylko na spożywaniu „nagrody”. Może być nim
na przykład akt seksualny, ale też (w wypadku działa-
nia wyzwolonego popędem awersyjnym) uzyskanie
lepszej sytuacji w efekcie uniknięcia jakiegoś zagroże-
nia. Wzmocnienie może być pozytywne, wzmacniają-
ce reakcje apetytywne, a więc może działać jako czyn-
nik nagradzający, który organizm pragnie pozyskać
(można je określić jako sygnał zwiększający prawdo-
podobieństwo reakcji). Może być też wzmocnieniem
negatywnym, a więc bodźcem, którego organizm stara
się unikać lub mu zapobiegać. W tym wypadku wzmac-
niane jest zachowanie (reakcja) powodujące uniknięcie
przykrego bodźca, sytuacji lub stanu organizmu. Naj-
bardziej spektakularnym przykładem wzmocnienia po-
zytywnego jest reakcja instrumentalnego samodrażnie-
nia mózgu (o czym dalej), a wzmocnienia negatywne-
go — przyjęcie kolejnej dawki leku w celu zahamowa-
nia objawów zespołu abstynencyjnego.
Wzmocnienie zatem nie zawsze musi być, w sensie
odczucia subiektywnego, nagrodą, natomiast można
stwierdzić, że nagroda zawsze jest wzmocnieniem.
Wzmocnienie nie zawsze jest jednoznaczne
z nagrodą, natomiast nagroda zawsze ma wła-
z nagrodą, natomiast nagroda zawsze ma wła-
ściwości wzmocnienia.
ściwości wzmocnienia.
Substancje uzależniające mogą działać na zasadzie
wzmocnienia pozytywnego, wywołując na przykład stan
dobrego samopoczucia (euforii), ale także zmniejsza-
jąc doznania awersyjne (np. lęk, dysforię), a więc dzia-
łając na zasadzie wzmocnienia negatywnego. Istnieją
dowody przemawiające za tym, że oba typy wzmoc-
nienia występują równocześnie lub w pewnej sekwen-
cji w procesie prowadzącym do uzależnienia. Podczas
używania środka uzależniającego, który w początko-
wej fazie działa jako wzmocnienie pozytywne, rozwi-
jają się procesy przeciwstawne (patrz dalej). Ujawniają
się one szczególnie w okresach odstawienia ( withdra-
wal) , którego negatywne skutki organizm musi tłumić
i kompensować dalszym przyjmowaniem leku.
Pojęcie wzmocnienia odnosi się w zasadzie do zacho-
wań związanych z czynnościami odruchowymi (paw-
łowowskimi lub instrumentalnymi), podczas gdy po-
Pojęcie wzmocnienia i nagrody
Zasadniczym procesem leżącym u podstaw uczenia
i powiązanych z nim procesów behawioralnych jest
wzmocnienie i utrwalenie reakcji zmierzających do
osiągnięcia czynników i sytuacji korzystnych dla orga-
nizmu. W kategoriach behawioralnych, a ściślej instru-
62
www.psychiatria.viamedica.pl
Wzmocnienie nie zawsze jest jednoznaczne
z nagrodą, natomiast nagroda zawsze ma wła-
12407156.003.png
Wojciech Kostowski, Uzależnienia: podstawowe pojęcia i teorie
jęcie nagrody odnosi się do natury apetytywnej
(a w kategoriach subiektywnych — hedonistycznej)
danego bodźca [6]. Badacze analizujący te zjawiska
w laboratoriach neurofizjologicznych zakładają, choć
chyba z nadmiernym uproszczeniem, że samopoda-
wanie instrumentalne (a więc uzyskiwanie przez zwie-
rzęta laboratoryjne nagrody w wyniku wykonania okre-
ślonej czynności, np. naciskania na dźwignię) odnosi
się bezpośrednio do działania wzmacniającego, pod-
czas gdy działanie nagradzające w sensie subiektyw-
nego odczucia przejawia się raczej na przykład w te-
ście warunkowej preferencji miejsca, w którym zwie-
rzę wybiera miejsce, gdzie doznaje działania substan-
cji wywołującej pozytywne działanie, takiej jak na przy-
kład atrakcyjny pokarm, ale też narkotyk [7].
Mechanizm wzmocnienia, stwierdzanego na przykład
w procesie warunkowania instrumentalnego, nie zo-
stał dotychczas dostatecznie poznany. Jedna z naj-
starszych teorii, proponowana przez Edwarda L. Thorn-
dike’a [5] postuluje, że w wyniku tak zwanego prawa
efektu zastosowanie nagrody po wykonaniu przez
zwierzę reakcji instrumentalnej zwiększa prawdopo-
dobieństwo wystąpienia w przyszłości tej samej reak-
cji w podobnych okolicznościach. Jest to właściwie
klasyczna, przyjęta także obecnie, definicja wzmoc-
nienia, nie wyjaśnia jednak jego fizjologicznej natury.
Dokładniej sprawę stara się wyjaśnić teoria zapropo-
nowana przez Clarka L. Hulla [3], zgodnie z którą
wzmocnienie wynika z osłabienia (redukcji) popędu
w momencie reakcji konsumacyjnej (co zostało najle-
piej prześledzone na modelu odruchów eksperymen-
talnych wzmacnianych pokarmem). Teoria redukcji
popędu była modyfikowana na różne sposoby i pod
wieloma względami jest interesująca jako przydatna
w analizowaniu i wyjaśnianiu zjawiska uzależnienia.
Można bowiem na przykład założyć, że upośledzenie
mechanizmu redukcji popędu (w wyniku jego zaspo-
kojenia) zaburza proces kontroli zachowania apety-
tywnego. Problem ten zostanie omówiony w dalszej
części artykułu.
Wspomniana teoria redukcji popędu ma także słabe
punkty, nie wyjaśnia na przykład, że w pewnych sytu-
acjach popęd nie zmniejsza się, lecz przeciwnie, nasi-
la, jak to ma miejsce w wypadku instrumentalnych
odruchów opartych na popędzie ciekawości [5]. Wie-
le faktów wyjaśnia lepiej (chociaż także w niezupełnie
zadowalający sposób) teoria hedonistyczna przyjmu-
jąca, że mechanizm wzmocnienia polega na dostar-
czaniu, w wyniku reakcji instrumentalnej, bodźców
o przyjemnym, pozytywnym w sensie emocjonalnym
zabarwieniu. Przykładem może być szybkie opanowa-
nie przez szczury reakcji instrumentalnych wzmacnia-
nych substancją o atrakcyjnych walorach smakowych,
nawet takich, które są pozbawione wartości odżyw-
czych, na przykład roztworem sacharyny [5].
Zjawisko sensytyzacji
Sensytyzacja jest fascynującym i pod wieloma wzglę-
dami zagadkowym fenomenem, który zdaniem wielu
badaczy może mieć bardzo istotny związek z proce-
sem uzależnienia. Stwierdza się ją szczególnie w beha-
wioralnych zwierzęcych modelach laboratoryjnych, jed-
nak pewne jej cechy mogą się także pojawiać u ludzi
(patrz dalej). Nie jest zwykłym zjawiskiem farmakolo-
gicznym, ponieważ podlega silnej modulacji przez inne
czynniki, zwłaszcza sygnały kontekstowe kojarzone
z lekiem. Na podstawie tego zjawiska niektórzy bada-
cze starają się wyjaśnić naturę uzależnień. Dotyczy to
zwłaszcza omówionej w dalszej części artykułu teorii
„sensytyzacji zachęt” Robinsona i Berridge’a [8–12].
W przeciwieństwie do tolerancji, sensytyzacja polega
na stopniowym narastaniu niektórych działań leków.
Pojawia się w wyniku wielokrotnego, lecz przerywanego
podawania leku (tolerancja polegająca na stopniowym
osłabieniu działań leku rozwija się podczas podawania
ciągłego) i dotyczy zwłaszcza aktywacji ruchowej wy-
woływanej przez środki psychostymulujące, takie jak
amfetamina, kokaina, metylfenidat, a także przez fency-
klidynę, nikotynę, morfinę i alkohol [8, 11, 13]. Związek
sensytyzacji z uzależnieniami wynika między innymi
z przekonania, że przynajmniej do pewnego stopnia ak-
tywacja motoryczna ma związek ze wzmacniającym i na-
gradzającym działaniem leków i że za obydwa zjawiska
mogą być odpowiedzialne te same układy neuronalne
[14]. Drugą cechą sensytyzacji, która przemawia za jej
związkiem z uzależnieniami, jest niezwykła trwałość; raz
wykształcona, może się utrzymywać przez wiele miesię-
cy lub nawet lat, podobnie jak kompulsyjne zachowania
powstałe w procesie uzależnienia [11].
Sensytyzację, podobnie jak zjawisko uzależnie-
nia,
cechują niezwykła trwałość i indywidualne
wahania.
wahania.
Znaczenie sensytyzacji w działaniu wzmacniającym ilu-
struje doświadczenie, w którym wykazano nasilenie
tego działania kokainy u zwierząt, którym wcześniej
podawano ten narkotyk w sposób (przerywany, nie
ciągły), który wywołuje sensytyzację [15].
Należy podkreślić, że sensytyzację można wywołać
u zwierząt nie tylko w wyniku podawania leku przez eks-
perymentatora, lecz także w procesie czynnego, moty-
wowanego „samopodawania” ( drug self-administration )
[16]. Warto dodać, że podobnie jak rozwój uzależnie-
nia, sensytyzacja podlega silnym wahaniom indywidual-
www.psychiatria.viamedica.pl
63
Sensytyzację, podobnie jak zjawisko uzależnie-
Sensytyzację, podobnie jak zjawisko uzależnie-
nia,
nia, cechują niezwykła trwałość i indywidualne
cechują niezwykła trwałość i indywidualne
nia,
cechują niezwykła trwałość i indywidualne
12407156.004.png
Psychiatria 2005, tom 2, nr 2
nym. U niektórych zwierząt wytwarza się bardzo łatwo,
inne są na nią mniej lub bardziej oporne [8].
Jak wspomniano, sensytyzacja nie jest wyłącznie zja-
wiskiem farmakologicznym, lecz w dużej mierze zale-
ży od działania sygnałów płynących z otoczenia oraz
od mechanizmu uczenia. Przykładem może być sen-
sytyzacja specyficznie związana z kontekstem. Jeśli na
przykład testowanie zachowania zwierzęcia ma miej-
sce w innym otoczeniu, niż to, w którym otrzymywa-
ło ono wcześniej wielokrotnie lek w celu wytworzenia
sensytyzacji, to często jej skutek się nie ujawnia, mimo
że jej rozwój niewątpliwie musiał mieć miejsce [17, 18].
Sensytyzacja ujawnia się zatem zwłaszcza w tym oto-
czeniu i przy udziale tych sygnałów z niego docierają-
cych, które towarzyszyły wcześniejszemu podawaniu
leków i zostały z nim skojarzone [19]. Wyjątek może
stanowić uzyskanie sensytyzacji przy zastosowaniu
bardzo dużych dawek amfetaminy czy kokainy [19].
Interesujące jest, że sensytyzację można wywołać na-
wet u zwierząt znajdujących się w narkozie (uśpieniu
ogólnym). Jest zatem prawdopodobne, że jakkolwiek
kontekst i wynikające z niego asocjacje (warunkowa-
nie pawłowowskie) nie są absolutnie niezbędne do
wytworzenia sensytyzacji, to jej ekspresja staje się
szczególnie wyraźna przy udziale kontekstu i sygna-
łów warunkowych [19], które najwyraźniej sprzyjają
sensytyzacji. Można też podejrzewać, że ta cecha sen-
sytyzacji (o ile przyjąć jej znaczenie w mechanizmie
uzależnień) odgrywa ważną rolę w głodzie narkoty-
kowym ( craving ) i nawrotach [9–11].
( ventral striatum ) oraz powiązanych z nim struktur koro-
wych oraz podkorowych w rozwoju zaburzeń behawio-
ralnych charakteryzujących uzależnienie.
U podstaw sensytyzacji leżą niewątpliwie zmiany neuro-
adaptacyjne, dotychczas jednak nie udało się w zado-
walającym stopniu zidentyfikować neuronalnych i mo-
lekularnych korelatów długotrwałych zmian behawio-
ralnych. Przykład stanowić mogą: redukcja wrażliwości
autoreceptorów, obniżenie stężenia białek regulacyjnych
G i , a zwłaszcza wzrost ekspresji receptorów glutami-
nianergicznych AMPA na neuronach dopaminergicz-
nych w obrębie brzusznej nakrywki śródmózgowia (VTA,
ventral tegmental area ) i wzrost ekspresji podjednostek
GLUR1 (AMPA) i NMDAR1, co powoduje zwiększenie
podstawowej aktywności neuronów [13, 23].
Układ nagrody a dopamina
Bardziej szczegółowe omówienie tego rozległego za-
gadnienia wykracza znacznie poza ramy niniejszego
opracowania. W tym miejscu zostaną podane więc
tylko niektóre najważniejsze poznane dotychczas fak-
ty, pomocne w omawianiu poszczególnych koncepcji
uzależnień.
Badania nad układem nagrody zostały zapoczątko-
wane w 1954 roku odkryciem zjawiska elektrycznego
samodrażnienia mózgu (ICSS, intracranial self-stimu-
lation ) przez Oldsa i Milnera [24]. Konsekwencją po-
znania tej metody badawczej było wprowadzenie in-
nych technik, takich jak instrumentalne dożylne sa-
mopodawanie leków ( intravenous self-administration)
[25] i instrumentalne różnicowanie sygnału leku ( drug
discrimination stimulus) [26]. Okazało się, że większość
środków uzależniających (morfina, opioidy, amfeta-
mina, kokaina, etanol, nikotyna) obniża próg ICSS.
Należy podkreślić, że na to działanie narkotyków nie roz-
wija się tolerancja [27]. Znaczenie dopaminy i endogen-
nych opioidów w mechanizmie nagradzającym ujawniły
badania wskazujące, że antagoniści dopaminy (np. pi-
mozyd, haloperidol, chloropromazyna) podwyższają
próg samodrażnienia oraz blokują wspomniane działa-
nie morfiny lub kokainy. Z kolei antagoniści opioidowi
(nalokson) hamują wpływ amfetaminy i kokainy, co do-
wodzi znaczenia układu opioidowego w odczuwaniu
nagród [27]. Należy dodać, że w okresie odstawienia
nikotyny, po długim czasie jej stosowania występuje
wyraźny wzrost progu ICSS [28]. Dowodzi to osłabienia
funkcji układu nagrody, co tłumaczy dysforię i anhedo-
nię pojawiające się w zespole odstawienia [29].
Sensytyzacja jest silnie związana z kontekstem
i sygnałami warunkowymi.
i sygnałami warunkowymi.
Liczne dowody doświadczalne wskazują, że sensyty-
zacja procesów behawioralnych wiąże się z procesa-
mi neuroadaptacyjnymi zachodzącymi w układzie
dopaminergicznym mezolimbicznym i mezokorowym
(określanym częściej wspólnym pojęciem układu me-
zokorowo-limbicznego, mesocorticolimbic system )
[11, 20]. Faktowi temu większość badaczy przypisuje
wielkie znaczenie, utożsamiając tego typu neuroadap-
tacje ze zmianami w układzie nagrody. Znaczenie ucze-
nia asocjacyjnego, zwłaszcza powiązanego z neuro-
transmisją dopaminergiczną (i sensytyzacją uwalnia-
nia dopaminy w tym układzie), w procesie rozwoju
uzależnień podkreśla Di Chiara [21, 22]. Fenomen sen-
sytyzacji w mechanizmie uzależnienia na pierwszy plan
wysuwają także Robinson i Berridge [9] w teorii „sen-
sytyzacji zachęt” (patrz dalej). Znaczenie układu me-
zokorowo-limbicznego w tym zjawisku pozostaje
w centrum zainteresowań badaczy, szczególnie w aspek-
cie badań nad rolą tak zwanego brzusznego prążkowia
) środka uza-
leżniającego dochodzi do osłabienia funkcji
withdrawal ) środka uza-
) środka uza-
leżniającego dochodzi do osłabienia funkcji
układu nagrody.
układu nagrody.
64
www.psychiatria.viamedica.pl
Sensytyzacja jest silnie związana z kontekstem
Podczas odstawienia (
Podczas odstawienia ( withdrawal
withdrawal
Podczas odstawienia (
withdrawal
) środka uza-
leżniającego dochodzi do osłabienia funkcji
leżniającego dochodzi do osłabienia funkcji
układu nagrody.
12407156.005.png
Wojciech Kostowski, Uzależnienia: podstawowe pojęcia i teorie
Większość substancji uzależniających nasila uwalnia-
nie dopaminy z neuronów, zwłaszcza układu mezo-
limbiczno-korowego, a także układu nigrostriatalne-
go. Uwalnianie dopaminy następuje jednak także pod-
czas działania bodźców o charakterze negatywnym
(chociaż wg niektórych badaczy w mniejszym stopniu
niż bodźców apetytywnych, nagradzających) [30]. Ma
także związek z oddziaływaniem bodźców nowych,
niespodziewanych oraz z wpływem sygnałów warun-
kowych zwiastujących nagrodę [21, 22, 31, 32]. Jeże-
li zapowiadane sygnałem warunkowym wzmocnienie
nie następuje, uwalnianie dopaminy maleje, co może
przyczynowo wiązać się z odczuciem negatywnym
i anhedonią, charakterystyczną dla okresu odstawienia
[32]. O ile na przykład neurony obszaru VTA (lecz tak-
że istoty czarnej części zbitej) reagują aktywacją na
niesygnalizowane (nieprzewidziane) bodźce nagradza-
jące, to następnie, w miarę rozwoju asocjacji sygnał–
nagroda, reakcja ta „przenosi się” na bodźce warun-
kowe. Dopamina może zatem pełnić funkcję swojego
rodzaju sygnału uczenia i sygnału ewentualnego błę-
du, odgrywając istotną rolę w rozpoznawaniu i ucze-
niu się wartości motywacyjnej różnych bodźców.
motywacyjnego, stając się wzmocnieniami wtórnymi
(warunkowymi). W tym znaczeniu działanie dopami-
ny odnosi się bezpośrednio do zjawisk motywacyjnych,
które mogą być nakierowane na zdobycie nagrody
[35]. Na podstawie tego założenia skonstruowano
niektóre koncepcje uzależnień, zwłaszcza omówioną
w dalszej części artykułu teorię Di Chiary [21, 22].
Rola dopaminy w mechanizmie uzależnienia stale
pozostaje w centrum zainteresowania badaczy. Neu-
rony dopaminergiczne układu mezolimbiczno-koro-
wego, w świetle obecnego stanu wiedzy, odgrywają
istotną rolę nie tylko w aktywacji motorycznej i, być
może, w subiektywnym odczuwaniu przyjemności, lecz
także w czynnościach wyższego rzędu, włączając pro-
cesy poznawcze [36].
Pytanie: „dopamina: nagroda czy motywacja” jest
obecnie przedmiotem zainteresowania i dyskusji, cho-
ciaż w okresie ostatnich kilkunastu lat badania zaczy-
nają się koncentrować na motywacyjnej roli dopami-
ny. Warto przypomnieć, że rozważania o jej roli
w uzależnieniach początkowo skupiały się na proce-
sie aktywacji motorycznej. Wise i Bozarth [14] pod-
kreślali, że wspólną cechą środków uzależniających jest
ich zdolność wywoływania aktywności psychomoto-
rycznej i że ta właściwość ma ścisły związek z działa-
niem pozytywnie wzmacniającym tych substancji.
Autorem pierwszych sugestii na temat wyjątkowej roli
dopaminy w działaniu bodźców nagradzających był
Wise [37, 38], który wykazał hamujący wpływ neuro-
leptyków na odruchy instrumentalne wzmacniane
naturalnymi nagrodami (a także wspomniany wcze-
śniej wpływ neuroleptyków na próg elektrycznego sa-
modrażnienia mózgu). Wkrótce jednak zrewidował
swój pogląd, gdy okazało się, że neuroleptyki hamują
działanie wzmocnień warunkowych (wtórnych) [39].
Skierowało to z kolei zainteresowanie badaczy na rolę
dopaminy w procesach motywacyjnych oraz uczenia
asocjacyjnego [35], co znalazło później odbicie zarów-
no w teorii „sensytyzacji zachęt” [9], jak i w teorii „za-
burzenia uczenia asocjacyjnego” [21, 22], omówio-
nych w dalszej części artykułu.
oo-
-korowego reagują aktywacją na nagrody
oo-
-korowego reagują aktywacją na nagrody
wcześniej niezapowiadane, następnie reakcja
wcześniej niezapowiadane, następnie reakcja
ta przenosi się na sygnały warunkowe.
ta przenosi się na sygnały warunkowe.
Należy jednak dodać, że wiele badań podaje w wąt-
pliwość bezpośrednią rolę dopaminy w subiektywnym
odczuwaniu bodźców o zabarwieniu pozytywnym,
choć problem ten jest wciąż badany i pozostaje nadal
otwarty. Na przykład środki hamujące neurotransmi-
sję dopaminergiczną, a także uszkodzenie za pomocą
neurotoksyny (6-hydroksydopaminy) neuronów do-
paminergicznych w mózgu, nie wpływają na subiek-
tywne odczuwanie atrakcyjnych słodkich pokarmów.
Podobnie, podanie antagonistów receptorów dopa-
minergicznych (zarówno D-1, jak i D-2) nie wpływa
na wielkość spożycia pokarmów, jednak osłabia re-
akcje związane ze stanem motywacyjnym głodu [33].
Jednak z drugiej strony, środki hamujące układ do-
paminergiczny podwyższają próg elektrycznego sa-
modrażnienia mózgu, co może świadczyć o zmniej-
szeniu wrażliwości układu nagrody (o czym była
mowa wcześniej).
Coraz powszechniej akceptuje się także, wspomnianą
poprzednio, koncepcję, zgodnie z którą dopamina
odgrywa szczególną rolę w procesie asocjacji bodź-
ców pierwotnie obojętnych z bodźcami wzmacniają-
cymi (niekoniecznie nagradzającymi) [34]. W wyniku
tego procesu bodźce obojętne nabierają znaczenia
Dopamina: nagroda czy motywacja?
Istnieje wiele dowodów, że środki uzależniające nasi-
lają uwalnianie dopaminy w pewnych strukturach
mózgu, w tym w docelowych strukturach neuronów
układu mezolimbiczno-korowego (zwłaszcza w jądrze
półleżącym) [31]. Zagadnienia te będą poruszone da-
lej, w świetle obecnej wiedzy wiadomo jednak, że pro-
blem jest bardziej złożony i nie można go ograniczać
tylko do zjawiska aktywacji i uwalniania dopaminy.
Mechanizm aktywujący pozostaje jednak ważny choć-
www.psychiatria.viamedica.pl
65
Neurony dopaminergiczne układu mezolimbiczn
Neurony dopaminergiczne układu mezolimbiczno-
-korowego reagują aktywacją na nagrody
wcześniej niezapowiadane, następnie reakcja
12407156.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin