Podobieństwo jest kluczem.pdf

(24 KB) Pobierz
158173010 UNPDF
PodobieĔstwo jest kluczem
Czy zdarzyão Ci siē kiedyħ obserwowaĄ dwoje ludzi silnie zaangaijowanych w
rozmowē i majĎcych ze sobĎ dobry kontakt (np. dwoje zakochanych)? Z drugiej
strony, czy kiedykolwiek obserwowaãHħ lub obserwowaãDħ dwie osoby rozmawiajĎce
ze sobĎ, miēdzy którymi, juij na pierwszy rzut oka, widaĄ byão brak dobrego
kontaktu i pozytywnych relacji?
DoħĄãatwo zauwaij\Ą, ije osoby które komunikujĎ siē ze sobĎ, i które ãĎczy silne i
pozytywne zaangaijowanie w rozmowē majĎ podobne postawy, podobnie
gestykulujĎ, mówiĎ z podobnĎ szybkoħciĎ, a nawet starajĎ siē uijywaĄ podobnej
barwy gãosu. Moija powiedzieĄ, ije osoby te dĎijĎ do wzajemnego dopasowania siē.
Im bliijsza relacja je ãĎczy, im wiēksze jest ich zaangaijowanie w rozmowē, tym
wzajemne dopasowanie siē jest wiēksze.
Eksperci perswazji i wywierania wpãywu wykorzystujĎ ten mechanizm w celu
skutecznego osiĎgania poijĎdanych rezultatów w komunikacji z innymi ludımi.
Jedno z podstawowych praw skutecznej perswazji mówi “Aby kogoħ poprowadziĄ,
musisz siē najpierw do tego kogoħ dopasowaĄ”. Innymi sãowy, jeħli chcesz wywrzeĄ
skuteczny wpãyw na kogoħ, najpierw postaraj siē dopasowaĄ do niego, na moijliwie
jak najwiēkszej iloħci poziomów (pozycja ciaãa, tempo mówienia, gesty, itd.).
Dziēki temu staniesz siē “podobny” do swojego rozmówcy, a podobieĝstwo budzi
sympatiē. Sympatia zaħ zwiēksza stopieĝ ulegãRħci.
Ciekawe badanie nad zaleijnoħciĎ stopnia ulegãRħci od podobieĝstwa przeprowadziã
Burger i wsp.
Studentki wypeãniaãy kwestionariusz, który - jak przekonali je badacze - byã testem
osobowoħci. Po wypeãnieniu kwestionariusza otrzymywaãy one informacje zwrotnĎ
na temat jego wyników. W jednej z grup studentki przekonywaãy siē, ije ich cechy
osobowoħciowe byãy bardzo zbliijone do cech innych osób, które równieij wypeãniaãy
kwestionariusz, a które byãy w rzeczywistoħci wspóãpracownikami badaczy. W
drugiej grupie, takie informacje o podobieĝstwie cech nie byãy rozpowszechniane.
W kolejnej czēħci badania, te wãDħnie osoby tj. wspóãpracownicy badaczy, zwracaãy
siē do studentek, które wypeãniaãy test osobowoħci, z proħEĎ dotyczĎFĎ pomocy w
wykonaniu zdania, polegajĎcego na napisaniu recenzji oħmiostronicowego eseju.
Okazaão siē, ije jeħli osoba proszĎca i proszona miaãy - rzekomo - podobne cechy,
wówczas proħba speãniana byãa wyraınie czēħciej. Podobieĝstwo proszĎcego nasilião
ulegãRħĄ osoby proszonej.
Mechanizm odpowiedzialny za zwiēkszony poziom ulegãRħci jest prosty. Poniewaij -
w wiēkszoħci przypadków - lubimy siebie (a wiēc i wãasne cechy) - darzymy teij
sympatiĎ osoby dysponujĎce podobnym zestawem cech. A zwiēkszony poziom
sympatii nasila skãonnoħĄ do ulegãRħci.
Kolejne badania udowodniãy, ije zjawisko nasilonej ulegãRħci wystēpuje takije w
przypadku podobieĝstwa (rzeczywistego i rzekomego) nie tylko cech osobowoħci,
ale takije np. daty urodzin, imion, nazwisk, itd. Okazaão siē takije, ije efekt ten
wystēpuje tym silniej, im podobieĝstwo ma charakter bardziej wyjĎtkowy. A wiēc
np. bēdziemy bardziej ulegli komuħ, kto ma takie same linie papilarne jak my
(sytuacja nieprawdopodobnie niespotykana), niij komuħ kto ma taki sam kolor oczu
(sytuacja doħĄ powszechna).
Praktycy wywierania wpãywu starajĎ siē wykorzystywaĄ zjawisko nasilonej ulegãRħci
w róijny sposób. Czasami w bardziej ( dopasowanie na poziomach, o których
pisaãem wyijej) czasami w mniej skuteczny sposób.
I tu przypomina mi siē pewna historia zwiĎzana tyleij z nieudolnym, co
powszechnym wykorzystywaniem mechanizmu podobieĝstwa przez niektórych
handlowców.
Otóij, na wielu szkoleniach i wielu ksiĎijkach dot. skutecznego wywierania wpãywu
w kontekstach biznesowych, spotyka siē zalecenie: podczas wizyty u klienta staraj
siē zidentyfikowaĄ jego zainteresowania, a nastēpnie wykorzystaj tĎ wiedzē, do
wywarcia skutecznego wpãywu.
W praktyce wyglĎda to - doħĄ czēsto - w taki sposób, z jakim miaãem do czynienia
podczas spotkania z jednym z przedstawicieli handlowych firmy oferujĎcej usãugi
finansowe.
Tak siē zãRij\ão, ije dzieĝ wczeħniej w sali konferencyjnej, w której zwykle
spotykam siē z tego typu osobami, mój przyjaciel pozostawiã torbē z kijami
golfowymi. Nastēpnego ranka, kiedy tylko zjawiã siē ów handlowiec, zaproszono go
do tejije sali i poinformowano, ije musi na mnie poczekaĄ ok. 10 minut, poniewaij
byãem na innym spotkaniu.
Po 10 minutach wszedãem na salē, przywitaãem siē z handlowcem i poprosiãem o
przejħcie do meritum sprawy (miaãem tego dnia mocno “napiēty” terminarz
spotkaĝ). Ku mojemu osãupieniu ów handlowiec stwierdziã:
- Widzē, ije grywa Pan w golfa… - po czym kolejne 15 minut poħwiēciã na
zachwalanie golfa i przekonywania mnie, ije sam “od zawsze” marzyã o tym, aby “w
koĝcu nauczyĄ siē tej szlachetnej gry”. Nie przerywaãem mu. Poczekaãem, aij
skoĝczy i stwierdziãem:
- To byão bardzo pouczajĎce spotkanie. W koĝcu dowiedziaãem siē czegoħ o golfie.
Bardzo Panu dziēkujē na dzisiaj. Czas, który mogãem poħwiēciĄ na to spotkanie
ZãDħnie siē skoĝczyã. Do widzenia.
Cóij, nie po raz pierwszy (i nie po raz ostatni ) nieudolna próba wykorzystania
mechanizmu podobieĝstwa zakoĝczyãa siē totalnĎ klapĎ.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin