25. Ocenianie w edukacji wczesnoszkolnej.
W edukacji wczesnoszkolnej stosowane jest ocenianie opisowe, które jest ocenianiem wspierającym rozwój uczniów, pełni także role motywacyjną i informacyjną. W ocenie opisowej nauczyciel zwraca się bezpośrednio do ucznia traktując go jak partnera.
Ocena opisowa:
- daje dziecku informacje o tym, co już umie a nad czym ma pracować
- uwzględnia możliwości dziecka
- bierze pod uwagę wkład pracy dziecka
- zachęca do dalszej pracy
- nie zawiera krytyki, nie pełni funkcji nagrody i kary
- uwzględnia postęp, jaki dokonał się w dziecku
- jest skierowana bezpośrednio do uczniów – podmiotowość u uczniów
Rodzaje oceny opisowej:
- śródroczna – informuje o postępach w nauce dziecka, a także wyposażona jest we wskazówki i zalecenia do dalszej pracy w 2 semestrze
- końcoworoczna – jest informacją o osiągnięciach ucznia w danym roku szkolnym, nie zawiera zaleceń
Formy oceny opisowej:
- werbalne – zwrócenie bezpośredniej uwagi – zrobiłeś błąd, pięknie przepisałeś
- poprzez gesty i mimikę – wskazujemy palcem błąd, aż dziecko samo go zauważy i poprawi go
- znaczki – słonka, chmurki – nieograniczona możliwość podwyższania, zbędna rywalizacja
- puzzle – za każde zadanie dobrze wykonane puzzel jako nagroda
hantajo