program edukacyjny dla dzieci 5-6-letnich
ze zdolnościami i zainteresowaniami plastycznymi
mgr B. Grządziela
mgr A. Palimąka
„ Należy pozwalać dzieciom rysować, co chcą i jak chcą, byle rysowały chętnie i szczerze.”
Wstęp
1. Cele programu
2. Metody i formy realizacji
3. Warunki realizacji programu
4. Procedura osiągania celów
5. Ewaluacja programu
6. Bibliografia
WSTĘP
Głównym celem wychowania dziecka w wieku przedszkolnym jest kształtowanie jego osobowości. Powinno się ono dokonywać i przejawiać we wszelkich możliwych formach aktywności.
Wtedy właśnie uzewnętrzniają się jego emocje, przeżycia, nie do końca sformułowane i nazwane myśli, nie wypowiedziane słowa.
Poprzez działanie dziecko wyraża siebie; jest to niezwykle ważny i „drogocenny moment” informacji o nim samym, z którego każdy nauczyciel powinien korzystać jak najczęściej.
Jedną z najprzyjemniejszych i najchętniej podejmowanych form aktywności jest działalność plastyczna. Pozostawia ona na długo efekt działania w postaci obrazu, rzeźby, czegoś, co widać, można dotknąć, pokazać lub komuś podarować.
Aby zajęcia plastyczne spełniały swoją rolę niezbędne jest zapewnienie dziecku atmosfery ciepła i życzliwej aprobaty, całkowicie wykluczającej pośpiech, zniecierpliwienie, złośliwą krytykę i sugestywność a zapewniającej spokój i poczucie wolności.
Bez tego nie może zaistnieć prawdziwe porozumienie między dorosłymi a dziećmi.
Tworząc, dziecko doznaje jednocześnie różnych wrażeń wywołanych samym tematem, barwami, różnorodnością materiału, kształtów i form. Aby dziecko chętnie podejmowało działania plastyczne, powinno się je do tego odpowiednio zachęcać poprzez stwarzanie ku temu odpowiednich warunków, takich gdzie samo stanie się twórcą.
Pozytywne przeżycia dopingują do działania, uaktywniają wszystkie funkcje twórcze, które są nieograniczone, a jednocześnie w sposób nieprzymuszony wzbogacają jego doświadczenia plastyczne, zachęcają do twórczych poszukiwań i niekonwencjonalnych rozwiązań.
Dzieci mają możliwość poznawania dzieł sztuki w różnych dziedzinach ( literatura, malarstwo, muzyka, teatr) a tworząc dzieła samodzielnie odczuwają namiastkę sztuki w sobie, czują się kimś bardzo ważnym.
Podnoszą w ten sposób poczucie własnej wartości. Uczą się wiary we własne siły, wyrozumiałości dla innych, współpracy i wzajemnej pomocy.
1. CELE PROGRAMU
Cele ogólne
- pobudzanie i rozwijanie umiejętności wypowiadania osobistego stosunku do rzeczywistości
- kształtowanie twórczej osobowości wrażliwego odbiorcy dzieła sztuki
- rozwijanie wyobraźni, zainteresowań i uzdolnień plastycznych
- rozwijanie poczucia własnej wartości i wiary we własne siły
Cele szczegółowe
dziecko potrafi, zna, umie:
- posługiwać się prostymi narzędziami plastycznymi
- stosować różne barwy i ich odcienie w pracach plastycznych
- tworzyć rzeźby z papieru, gliny, masy solnej, modeliny, papieru
- komponować formy przestrzenne z papieru, sznurka itp.
- tworzyć małe fory zdobnicze (biżuteria, znaki itp.)
- posługiwać się nożyczkami – wycinanki, serwetki
- nazywać podstawowe narzędzia malarskie
- rozróżniać gatunki malarskie ( pejzaż, portret, martwa natura)
2. METODY I FORMY REALIZACJI
Metody pracy:
- praca według wzoru
- zadań inspirujących
- swobodnej ekspresji
- aktywizujące
Formy pracy:
- zabawy twórcze
- zajęcia w grupach
- spotkania z artystami
- zwiedzanie wystaw
3. WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU
- sala do zajęć plastycznych wyposażona w: sztalugi, materiały papiernicze, tekstylne, przyrodnicze, narzędzia malarskie, wybrane reprodukcje obrazów, odzież ochronną dla dzieci.
4. PROCEDURA OSIĄGANIA CELÓW
Tematyka
zajęć
Treści realizacji
Przewidywane
osiągnięcia
1.Zabawy
kreską
dziecka poprzez wykorzystywanie w pracach
różnorodnych narzędzi:
Ø kredka świecowa
Ø kredka ołówkowa
Ø pastele suche i olejne
Ø ołówek
Ø flamastry
Ø kreda
Ø węgiel rysunkowy
Ø świeca
Dziecko potrafi:
- prawidłowo posługiwać się różnymi narzędziami
- różnicować pracę za pomocą
kreski (odpowiedni nacisk)
- rozwija sprawność manualną
2. Świat
barw
i nazywania barw:
Ø barwy podstawowe
Ø barwy pochodne
Ø barwy ciepłe i zimne
Poznawanie znaczenia barw przy wyrażaniu nastroju, przedstawianiu przedmiotów i zjawisk, zdarzeń i postaci.
Malowanie z wykorzystaniem:
Ø farb plakatowych
Ø akwareli
Ø farb klejowych
Ø farb do malowania na szkle
Ø plasteliny
Ø tuszu
Ø pasty do zębów
Poznawanie niektórych trudniejszych technik plastycznych:
Ø malowanie mokre na mokrym
Ø frottage
Ø batik
Ø gwasz
Wykorzystywanie do malowania farbami narzędzi innych niż pędzle:
Ø palce
Ø szczoteczki do zębów
Ø gąbka
Ø nitka
Ø patyczki
Ø firanka
Ø gaza
Ø piórka
Ø folia
- prawidłowo rozpoznaje i nazywa kolory
- dobiera odpowiednią barwę do przedstawiania zjawisk i przedmiotów
- potrafi mieszać kolory i nazywać je
- stosuje bogatą gamę kolorystyczną w swoich pracach
- potrafi wyrażać barwą nastrój, doznania i uczucia
- rozpoznaje i nazywa techniki plastyczne w zależności od stosowanych środków artystycznego wyrazu
- wykonuje prace według instrukcji nauczyciela
- wykonuje prace według pomysłów własnych
...
hantajo