GŁUSI I NIEDOSŁYSZĄCY.doc

(70 KB) Pobierz
GŁUSI I NIEDOSŁYSZĄCY

GŁUSI I NIEDOSŁYSZĄCY

PODSTAWY SURDOPEDAGOGIKI

 

NARZĄD SŁUCHU:

Ø       Część percepcyjna:

- ucho zewnętrzne – wychwytywanie i kierowanie dźwięków na błonę bębenkową

-ucho środkowe – przenoszenie drgań do ucha wewnętrznego

Ø       Ucho wewnętrzne:

- przekształcanie dźwięków na impulsy bioelektryczne

- nerw słuchowy

- ośrodek słuchu – płat skroniowy

 

ROLA SŁUCHU:

·         odbiór mowy dźwiękowej, uczenie się mowy dźwiękowej przez naśladownictwo

·         orientacja w przestrzeni

·         komunikacja szybka, precyzyjna, typowa dla ludzi

·         stymulacja rozwoju myślenia abstrakcyjnego

·         doznania estetyczne

 

PODSTAWOWE TERMINY:

 

Ø GŁUSI, NIESŁYSZĄCY:

- osoby. które nie mogą nauczyć się mowy w sposób naturalny

 

Ø GŁUCHONIEMY

- osoba, która na skutek głuchoty nie opanowała mowy, nie posługuje się nią i nie rozumie jej na drodze odczytywania z ust

 

Ø NIEDOSŁYSZĄCY

- osoba, która pomimo ubytków słuchu można opanować w sposób naturalny. Może słyszeć i rozumieć mowę ustną z pomocą protezy słuchowej.

 

Ø GŁUCHOTA

- całkowite zniesienie czynności narządów słuchu lub głębokie ich uszkodzenie, które ogranicza lub utrudnia pomimo korekcji protezą orientację w przestrzeni i porozumiewanie się. Należą do tej grupy osoby z głębokim i znacznym uszkodzeniem słuchu.

 

 

 

Ø NIEDOSŁUCH

- uszkodzenie słuchu, które można skorygować przy pomocy aparatu słuchowego, niepowodujące większych ograniczeń i trudności w porozumiewaniu się ze słyszącymi. Należą do tej grupy osoby z lekkim i umiarkowanym uszkodzeniem słuchu.

 

PRZYCZYNY USZKODZEŃ SŁUCHU:

Ø      Czynniki działające przed poczęciem (genetyczne)

- głuchota może być dziedziczona recesywnie lub dominująco, jest sprzężona z płcią (mężczyźni częściej) i taka może rozwinąć się nawet około 15-30 r.ż.

Ø      Czynniki działające w toku życia płodowego

- choroby kobiety ciężarnej – różyczka, kiła, złe warunki zdrowotne i psychiczne, zatrucie, konflikt serologiczny, antybiotyki ototoksyczne

Ø       Czynniki okołoporodowe

Ø       Czynniki działające w toku życia osobniczego

- choroby i urazy narządu słuchu

 

KRYTERIA KLASYFIKACJI USZKODZEŃ SŁUCHU:

Ø       RODZAJ CZYNNIKA – LOKALIZACJA

- wewnątrzpochodna (endogenna)

- zewnątrzpochodna (egzogenna)

 

Ø       ETAP ROZWOJU MOWY:

- głuchota prelingwalna – przed opanowaniem języka (przed 2-3 r.ż.)

- głuchota interlingwalna – gdy dziecko uczy się mowy, ale nie opanowało jeszcze całego systemu symboli słownych, związków między wyrazami, gramatyki (3-5 r.ż.)

- głuchota postlingwalna – po 5 r.ż.

 

Ø       ETAP SYKU ŻYCIA

- wrodzona – głusi

- nabyta – ogłuchli

 

Ø       LOKALIZACJA USZKODZENIA

* uszkodzenia obwodowe

– przewodzeniowe (ucho zewnętrzne i środkowe),odbiorcze (ucho wewnętrzne), mieszane

* uszkodzenia centralnej drogi słuchu

– przedłużenia nerwu słuchowego i ośrodka słuchu w mózgu w płacie skroniowym

 

 

 

 

Ø       STOPIEŃ UTRATY SŁUCHU LUB UBYTEK SŁUCHU W DECYBELACH:

 


SKUTKI USZKODZEŃ SŁUCHU:

 

SFERA RUCHOWA:

·         zaburzenia chodu przy uszkodzeniu narządu równowagi

·         trudności w orientacji

·         szuranie stopami przy chodzeniu (głuchota głęboka)

·         mniejsza sprawność ruch.- słabsza koordynacja statyczna i dynamiczna, szybkość i precyzja ruchu

·         częstsza leworęczność

 

SFERA POZNAWCZA:

·         niemożność odbioru doznać słuchowych – trudności w orientacji

·         opóźnienie rozwoju intelektualnego – z powodu trudności w opanowaniu mowy

·         trudności w opanowaniu mowy w sposób naturalny

·         kompensacyjna rola wzroku, zmysłu wibracji i dotyku

·         spostrzeżenia – charakter synkretyczny – zwracanie uwagi na to, co silniej rzuca się w oczy, chociaż może być mniej istotne

·         dostrzeganie w obiektach tego, co jest specyficzne i indywidualne, a nie tego, co ogólne i rodzajowe

·         brak lub niedokładność spostrzeżeń powoduje niedokładność wyobrażeń

·         zapamiętywanie mechaniczne, bez kojarzenia, co sprawia, że opanowany materiał nie jest operatywny

·         myślenie – u osób nie posługujących się mową dłuższe utrzymywanie się myślenia konkretnego, sytuacyjnego, egocentryzmu

 

SFERA EMOCJONALNA:

·         kształtowanie się osobowości w warunkach trudności

·         opóźnienie rozwoju uczuć wyższych (pochodna rozwoju myślenia abstrakcyjnego

·         niestałość emocjonalna, konfliktowość, drażliwość, brak autokrytycyzmu

 

SFERA SPOŁECZNA:

·         izolacja

·         zawężenie styczności do grupy podobnych

·         poczucie mniejszej wartości, unikanie sytuacji mówienia

 

 

 

 

 

 

REWALIDACJA:

·         diagnoza – wczesna, kompleksowa, specjalistyczna

·         nauka technik porozumiewania się

·         korekty operacyjne (implanty ślimakowe)

·         pomoce techniczne

·         kompetencje społeczne(uświadomienie dźwięków – np. mlaskanie)

·         wszechstronny rozwój

 

 

DIAGNOZA – ETAPY I TYPY

I ETAP – diagnoza medyczna

- określenie rodzaju i stopnia, przyczyny lokalizacja, wiek, w którym doszło do uszkodzenia, możliwość leczenia, użycia pomocy technicznych

II ETAP – diagnoza psychologiczno-socjalna

- ocena rozwoju psychoruchowego i ocena relacji w rodzinie

III ETAP – diagnoza logopedyczna

- poziom komunikacji z otoczeniem, wskazania preferowanych sposobów komunikacji

IV ETAP – diagnoza pedagogiczna

- określa szanse w przyswojeniu umiejętności czytania i pisania

 

 

TECHNIKI POROZUMIEWANIA SIĘ:

·         język migowy – ideograficzny

·         daktylografia – alfabet palcowy

·         fonogesty – umowne ruchy jednej albo drugiej ręki na wysokości twarzy osoby mówiącej oraz (niewidoczne?) ruchy artykulacyjne. Pomagają w rozumieniu i odczytywaniu mowy z ruchu ust.

·         metoda kombinowana – mowa ustna, alfabet palcowy i znaki migowe

·         metoda totalnej komunikacji – wszelkie drogi porozumiewania się – migi, daktylografia, mowa ustna

·         metoda ustna – mówienie

 

 

 

UWARUNKOWANIA REAKCJI:

·         cechy dysfunkcji – stopień i rodzaj, etap cyklu życia, etap rozwoju mowy, zakres, rola dziedziczności

·         cechy i doświadczenia indywidualne nie związane z niepełnosprawnością

·         czynniki zewnętrzne – postawy otoczenia, możliwości rehabilitacji, edukacji, leczenie, głusi w rodzinie

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin