sprawa_serca_tom4_numer1.pdf

(233 KB) Pobierz
168275846 UNPDF
Sprawa serca
Tom 4, Numer 1
àagodne serce
W numerze:
Prorok Samuel szedá do miasta Betlejem z mieszanymi emocjami. W swoim
sercu ĪDáowaá króla Saula i caáej szkody, jaką wyrządziá on ludowi izraelskiemu.
Jestem pewny, Īe Samuel miaá poczucie pewnej osobistej odpowiedzialnoĞci,
poniewaĪ nie potrafiá spowodowaü tego, aby Saul zobaczyá wielki báąd swojej
pychy i buntu. W tym samym czasie Samuel baá siĊ Saula. Wiedziaá, Īe ten
chory umysáowo król bĊdzie chciaá zabiü kaĪdego, kto mógáby zagroziü jego
tronowi. A teraz Bóg powiedziaá Samuelowi, Īeby poszedá i namaĞciá nowego
króla -- tego, którego sam Bóg wybraá.
Kiedy Samuel posáusznie szedá w kierunku miasta, gdzie mieszkaá Isaj i jego
synowie, to przez umysá tego ĞwiĊtego proroka musiaáo siĊ przewijaü wiele
myĞli. Wiedziaá, Īe jego Bóg pozostanie wierny Izraelowi ~ pomimo
samolubnego nieposáuszeĔstwa Saula. Znając drogi BoĪe, Samuel odczuwaá
pewne podniecenie i ciekawoĞü, kiedy oczekiwaá, Īeby zobaczyü jaki jest ten,
którego Bóg wybraá. To, czego Samuel siĊ nie spodziewaá, byáo waĪQą lekcją,
której Wszechmogący Bóg chciaá go nauczyü tego dnia — lekcją, którą nam
wszystkim trzeba ciągle na nowo przypominaü.
Kiedy Isaj i jego synowie przybyli na miejsce skáadania ofiary, Samuel
dostrzegá Eliaba. Zwracając uwagĊ na kaĪdy szczegóá jego szlachetnego
wyglądu, Samuel pomyĞlaá „Na pewno pomazaniec PaĔski stoi tu przed Panem."
Niewątpliwie Samuel braá pod uwagĊ wszystkie waĪne cechy zewnĊtrzne tego
Páodego czáowieka. Wszystko w jego wyglądzie i sylwetce wskazywaáo na to,
Īe mógáby byü królem, ale wszystkie cechy fizyczne mówiáy to samo o Saulu ...
W tym punkcie Bóg pokazaá, Īe On bierze pod uwagĊ naturĊ i charakter
czáowieka. Powiedziaá do Samuela: „Nic pairz na jego wygląd i na jego wysoki
wzrost; nie uwaĪam go za godnego. Albowiem Bóg nie patrzy na to, na co patrzy
czáowiek. Czáowiek patrzy na to, co jest przed oczyma, ale Pan patrzy na serce"
(l Samuelowa 16:7).
Po sprawdzeniu wszystkich synów Isajego, którzy tam byli, Samuel nadal
nie znalazá tego, którego Bóg wybraá. Wreszcie zostaá przywoáany z pola Dawid,
Páody pasterz. Kiedy przyszedá, Bóg powiedziaá, Īe ten przystojny máody czáo-
wiek jest jego wybranym sáugą, który bĊdzie prowadziá lud Izraelski. Dawid
posiadaá tĊ cechĊ, która jest najbardziej potrzebna osobie, która chce
Strona 1: àagodne
serce
BoĪe spojrzenie na wartoĞci, które
powodują, Īe czáowiek jest mĊĪem
wedáug serca BoĪego.
Strona 4: Zwodnicze
serce
Rozpoznanie stanu wáasnego serca
prowadzi nas do wáDĞciwego stanu
uniĪenia przed Bogiem.
Strona 7: Miáa ofiara
ZachĊcający opis BoĪego
postĊpowania z czáowiekiem, który
ma pokorne i záamane serce.
Strona 9: Czystego serca
AbyĞmy mogli oglądaü Boga w jego
chwale, musimy chodziü przed nim z
czystym sercem.
„Sáowo Twoje jest pochodnia nogom moim i ĞwiatáRĞciąĞcieĪkom moim. " — Psalm 119:105
168275846.003.png
Sprawa serca
àagodne serce
i pochwalają, ale raczej stan swoich
serc, które tylko Bóg zna i osądza.
W tych czasach bezprecedensowej
aktywnoĞci w imieniu Chrystusa dobrze
zrobimy, jeĪeli posáuchamy tej odwie-
cznej prawdy, co jest waĪne dla Boga.
Wszystkie nasze najbardziej chwalebne
uczynki religijne bĊGą na daremno,
jeĪeli motywy i nastawienie naszych
serc bĊGą niewáDĞciwe przed Bogiem.
chodziü drogami BoĪymi; miaá on
áagodne serce.
Kiedy Samuel stamtąd odchodziá,
nie zdawaá sobie sprawy, jakie trudne i
chwalebne chwile czekają Dawida. Nie
mógá przewidzieü' nadchodzących walk
z Saulera, albo wielkiego grzechu, jaki
póĨniej popeániá Dawid. Nie znaá
peánego zakresu zwyciĊstw, jakie Dawid
odniesie. Ale tego dnia poznaá, dlaczego
ten máody pasterz byá „mĊĪem wedáug
serca BoĪego" (1 Samuela 13:14).
Bóg widziaá w Dawidzie coĞ, czego
ludzkie oko nic potrafiáo dostrzec.
Widziaááagodne serce, które posáusznie
EĊdzie kroczyáo jego drogami i wyko-
nywaáo jego wolą -- bez wzglądu na
konsekwencje. Dlatego Bóg wybraá go,
aby byá przodkiem Jego Syna, który
pewnego dnia uniĪy siĊ i stanie siĊ
posáuszny aĪ do Ğmierci na krzyĪu.
caáy system religijny w czasach Jezusa.
Wielu byáo zdziwionych, Īe nauczaá z
taką mocą, ale Jezus nie przynosiá
niczego nowego. On tylko na nowo
podkreĞlaá to, co rozbrzmiewaáo poprzez
wszystkie wieki z ust proroków, a
skierowane byáo do jego ludu.
Dawid poznaá, co byáo konieczne,
aby mógá Ī\ü w obecnoĞci ĞwiĊtego
Boga: „Kto moĪe wstąpiü na górĊ Pana?
I kto stanie na jego ĞwiĊtym miejscu?
Kto ma czyste dáonie i niewinne
serce..." (Psalm 24:3-4).
Salomon w swojej mądroĞci dora-
dzaá swoim czytelnikom: „Czujniej niĪ
wszystkiego innego strzec serca swego,
bo z niego tryska Ĩródáo Īycia!"
(PrzypowieĞci Sal. 4:23).
Izajasz powiedziaá o tych, którzy
byli nieposáuszni Bogu: „tego zwodzi
omamione serce" (Izaj. 44:20); „Ludzie
zwątpionego serca, którzy jesteĞcie
dalecy od sprawiedliwoĞci" (46:12).
Mówi tak: „Wiele jest naszych
wystĊpków wobec Ciebie, a nasze
grzechy ĝwiadczą przeciwko nam;
Ğwiadomi jesteĞmy naszych wystĊpków
i znamy wáasne przewinienia; Īe
jesteĞmy niewierni i zapieramy siĊ Pana,
odwracamy siĊ od naszego Boga,
mówimy o ucisku i odstĊpstwie i
wypowiadamy z serc sáowa káamliwe"
(59:12-13).
Jeremiasz woáDá: „PodstĊpne jest
serce, bardziej nit wszystko inne i
zepsute, któĪ je moĪe poznaü?" A Bóg
odpowiada: „Ja, Pan zgáĊbiam serce,
wystawiam na próbĊ nerki, aby oddaü
kaĪdemu wedáug jego postĊpowania,
wedáug owocu jego uczynków"
(Jeremiasz 17:9-10).
Joel woáDá do buntowniczego narodu
Izraelskiego: „WszakĪe jeszcze teraz,
mówi Pan, nawróücie siĊ do mnie caáym
swym sercem, w poĞcie, páaczu i narze-
kaniu! Rozdzierajcie swoje serca, a nie
swoje szaty" (Joel 2:12-13).
Abdiasz objawiá Edomitom, .Pycha
twojego serca zwiodáa ciĊ ..." (Abdiasz
3).
Strumienie Īywej wody
Pewnego razu Jezus poszedá do Jerozo-
imy podczas ĝwiĊta Namiotów. W
ostatni dzieĔ ĞwiĊta wypowiedziaá
obietnicĊ o niekoĔczącym siĊĪyciu dla
tych, którzy bĊGą go naĞladowaü caáym
sercem.
„JeĞli kto pragnie, niech do mnie
przyjdzie i pije. Kto wierzy we mnie, jak
powiada Pismo, z wnĊtrza jego popáyną
rzeki wody Īywej" (Jan 7:37-38).
Ta obietnica nie jest ograniczona.
Jezus nie podaje tu Īadnej listy konie-
cznych kwalifikacji dla tego, kto moĪe
mieü ten ustawiczny wypáyw Īycia w
Duchu. Jedyną rzeczą, jaka jest wyma-
gana jest to, abyĞmy przyszli do niego
caáym sercem.
Jezus nie powiedziaá, Īe bĊdzie to
jakieĞ nadzwyczajne przeĪycie dla
„super chrzeĞcijan." Przedstawiá to, jako
dostĊpną drogĊ Īycia dla wszystkich,
którzy przyjdą do niego. Wypáywające
rzeki wody Īywej w Duchu mają byü
normalnym Īyciem dla prawdziwego
ucznia Jezusa Chrystusa. MoĪe
powinniĞmy zadaü sobie pytanie: „Czy
ja ĪyjĊ wedáug tej obietnicy Jezusa? Czy
moje normalne Īycie z Chrystusem jest
peáne strumieni Īywej wody?"
WewnĊtrzne Ĩródáo Īycia
Jezus przede wszystkim znaá waĪnoĞü
nastawienia i motywacji serca. Powie-
dziaá nauczycielom zakonu, Īe
najwiĊkszym przykazaniem jest „Miáo-
waü Pana Boga z caáego serca i z caáej
duszy i ze wszystkich siá i ze wszystkich
myĞli" (Marek 12:28-30).
Do Faryzeuszy, którzy byli zbytnio
zajĊci zewnĊtrznymi religijnymi
uczynkami powiedziaá: „Z serca bowiem
pochodzą ]áe myĞli, zabójstwa,
cudzoáóstwa, rozpusta, kradzieĪe,
faászywe Ğwiadectwa, bluĨnierstwa. To
ZáDĞnie kala czáowieka; ale jedzenie nie
umytymi rĊkoma nie kala czáowieka"
(Mat. 15:19-20).
O D widziaá motywy tych hipo-
krytów, którzy gorliwie przestrzegali
tradycji religijnych, ale nie mieli
zamiaru uznaü Go za Syna BoĪego w
ciele. Stawiaá im wyzwanie: „Wy
uniewaĪniliĞcie Sáowo BoĪe przez naukĊ
swoją. Obáudnicy! Dobrze prorokowaá o
was Izajasz w sáowach: 'Lud ten czci
mnie wargami, ale serce ich daleko jest
ode mnie. Daremnie mi jednak czeĞü
oddają, gáosząc nauki, które są naka-
zami ludzkimi'" (Mat. 15:6-9).
To poselstwo przenikaáo na wskroĞ
ZmiĊkczanie
zatwardziaáych serc
JeĪeli nie Īyjemy w peáni obietnicy
Jezusa o obfitym Īyciu w Duchu, to
powinniĞmy sprawdziü swoje serca.
MoĪe jest tam coĞ, co spowodowaáo
zatwardzenie naszych serc na dziaáanie
Ciągle na nowo Bóg przemawiaá do
swojego ludu, aby sprawdzali nieswoje
zewnĊtrzne uczynki, które ludzie widzą
2
168275846.004.png
Sprawa serca
àagodne serce
Ducha ĝwiĊtego.
Biblia pokazuje delikatnie, ale
bardzo wyraĨnie, w jaki sposób serce
ziĊbnie na gáos Ducha ĝwiĊtego.
Zachariasz podaje klucz do tego, w jaki
sposób serce moĪe siĊ stad twarde, jak
kamieĔ.
„Lecz oni nie chcieli usáuchaü,
odwrócili siĊ do mnie plecami i zatkali
uszy, aby nie sáyszeü. Zatwardzili swoje
serca jak diament, aby nie musieli
Váuchaü zakonu i sáów, które Pan
ZastĊpów posyáDá do nich przez swego
Ducha, za poĞrednictwem dawnych
proroków" (Zachariasz 7:11-12).
Serce ludzkie zatwardza siĊ na
áagodne prowadzenie Ducha, kiedy
Ğwiadomie jesteĞmy nieposáuszni jego
6áowu i przykazaniom. MoĪe to byü
jakiĞ naáóg, czy nastawienie w naszym
Īyciu, z którego powinniĞmy pokutowaü
i zaáatwiü to po BoĪemu, ale jeĪeli
zdecydujemy siĊ odwróciü i zatkaü uszy,
nasze serce staje siĊ twarde jak kamieĔ.
Kiedy jesteĞmy w takim stanie, to
coraz trudniej jest Duchowi ĝwiĊtemu
przekonaü nas. Usprawiedliwiamy siĊ
poprzez „religijne dziaáanie." Nasze
zwodnicze serce jest zadowolone, a
nasze sumienie uciszone.
Prawda jest taka, Īe Ğwiadomie
chodzimy w grzechu i w rzeczywistoĞci
oddajemy czeĞü jakimĞ boĪkom
dodatkowo do, albo zamiast Wszechmo-
Jącemu Bogu. Ojciec chce nas wyzwo-
liü z tego okropnego stanu, ale musimy
byü gotowi, aby opuĞciü nasze grzeszne
drogi.
Bóg obiecuje daü peánie Īycia dla
tych wszystkich, którzy bĊGą chodziü w
caákowitym posáuszeĔstwie Jemu. „I
pokropiĊ was czysta, wodą i bĊdziecie
czyĞci od wszystkich waszych nieczy-
stoĞci i od wszystkich waszych barwa-
nów i oczyszczĊ, was. I dam wam serce
nowe i ducha nowego dam do waszego
wnĊtrza i usunĊ z waszego ciaáa serce
kamienne, a dam wam serce miĊsiste.
Mojego Ducha dam do waszego wnĊtrza
i uczyniĊ, Īe bĊdziecie postĊpowaü
wedáug moich przykazaĔ, moich praw
EĊdziecie przestrzegaü i wykonywaü je.
... Wtedy wspomnicie o swoim záym
postĊpowaniu i o swoich czynach, które
nie byáy dobre; i bĊdziecie siĊ brzydziü
samych siebie z powodu swoich win i
swoich obrzydliwoĞci" (Ezechiel 36:25-
31).
Twoje serce nie jest zbyt twarde, aby
nie mogáo zostaü zmiĊkczone poprzez
Īywego Boga. Jego moc jest nadaá
dostĊpna dla wszystkich, którzy chcą
opuĞciü swoje drogi buntu i chodziü w
posáuszeĔstwie. To, co dla nas wydaje
siĊ niemoĪliwe, jest na pewno moĪliwe
dla Boga!
Mu imy sob e uĞw adom , Īe
stoimy przed wszechpotĊĪnym, ĞwiĊtym
Bogiem Izraela. To, co czyniá w
przeszáRĞci, moĪe czyniü równieĪ teraz.
Jak mówi Psalmista: „ZadrĪyj ziemio
przed obliczem Pana, przed obliczem
Boga Jakuba! On zmienia skaáĊ w
jezioro, krzemieĔ w Ĩródáa wód" (Psalm
114:7-8).
On jest nadal tym samym Bogiem.
JeĪeli wyprowadziá wodĊ ze skaáy dla
MojĪesza i narodu Izraelskiego, to moĪe
wyprowadziü strumienie Īywej wody z
twardej skaáy, jaką staáo siĊ twoje serce!
Umiáowani, musimy odsunąü na bok
wszystkie nasze religijne czyny i
zewnĊtrzną aktywnoĞü, którymi
mierzymy sukces i wartoĞü. Bóg wzywa
nas, abyĞmy widzieli rzeczy tak, jak On
je widzi. On jest Bogiem, który patrzy
na serce.
MoĪesz przeĪywaü radoĞü i peánie
Īycia w Duchu, kiedy On spowoduje, Īe
z twojego serca, które zostaáo przed nim
zmiĊkczone bĊGą wypáywaáy strumienie
Īywej wody! pi
Woda ze skaáy
MoĪe w twoim Īyciu jest jakiĞ ukryty
grzech lub ambicja, do których nie
przyznawaáHĞ siĊ przez lata. MoĪesz
przyznaü, Īe twoje Īycie byáo opano-
wane przez poĪądliwoĞü, gorycz lub
pychĊ, ale nie ubolewasz juĪ nad tym,
ani nie nienawidzisz tego tak, jak Bóg.
JeĪeli tak jest, to masz zatwardziaáe
serce.
MoĪesz mieü uczucie winy za
kaĪdym razem, kiedy czytasz Biblie o
tym, Īe masz powróciü do Boga caáym
sercem; chociaĪ moĪesz byü naĞladowcą
Jezusa, to tak naprawdĊ nie oddaáHĞ mu
wszystkiego. Nie jesteĞ juĪ wraĪliwy na
Īywe i dziaáające Sáowo BoĪe, które
„osądza myĞli i nastawienia serca"
(Hebr. 4:12).
PrzeraĪającym faktem moĪe byü to,
Īe moĪesz myĞleü, Īe dla ciebie nie ma
juĪ nadziei. MoĪesz byü tak zniewolony
przez jakiĞ naáóg, Īe myĞlisz, iĪ juĪ
nigdy nie bĊdziesz mógá przeĪywaü
„strumieni Īywej wody," które obiecaá
Jezus. Ale Bóg „daje áaskĊ pokornym.
... PrzybliĪ siĊ do Boga, a Bóg przybliĪy
siĊ do ciebie" (Jakuba 4:6-8).
Bruce Garrison (1993)
Doskonaáe serce
Podstawową definicja doskonaáRĞci jest: kompletnoĞü, dojrzaáRĞü. W jeĪyku
Hebrajskim i Greckim definicja ta obejmą/e prawowitoĞü, byü bez plamki, bez
zmazy, caákowicie posáusznym. Oznacza to dokoĔczenie tego, co zostaáo
rozpoczĊte, caákowite wykonanie, Wesley nazwaá to „caákowitym
posáuszeĔstwem.".
Doskonaáe serce jest sercem wraĪliwym. Szybko i caákowicie reaguje na BoĪe
ostrzeĪenia, szepty i przestrogi To serce caáy czas mówi: m M6w Panie, bo sáuga
twój sáucha. PokaĪ mi drogĊ, a ja pójdĊ po niej."
David Wilkerson (1989)
3
168275846.005.png
 
Sprawa serca
Zwodnicze serce
„PodstĊpne jest serce, bardziej nit wszystko inne i zepsute, któĪ moĪe je poznaü? Ja Pan, zgáĊbiam serce, wystawiam na próbĊ
nerki, aby oddaü kaĪdemu wedáug jego postĊpowania, wedáug owocu jego uczynków' (Jeremiasz 17:9-10).
Stan naturalnego serca
Oszukiwanie innych. KaĪdy naturalny czáowiek jest dwuli-
cowy. Tak naprawdĊ jest inny niĪ wygląda. Powiem tak, Īe nie
ma tu obecnie Īadnego naturalnego czáowieka w jego
prawdziwych kolorach. Gdyby kaĪdy obecny tu naturalny
czáowiek odrzuciá swoją maskĊ i ukazaá siĊ taki, jaki jest
naprawdĊ, to ten koĞcióá byáby bardziej podobny do bram
piekáa, niĪ do bram nieba. Gdyby kaĪdy nieczysty czáowiek
obnaĪ\á tu swoje serce i pokazaá swoje obrzydliwe, brudne
pragnienia i myĞli; gdyby kaĪdy czáowiek pozwoliá nam
zobaczyü swoje oszustwa, wszystkie swoje poĪądliwe
pragnienia; gdybyĞmy mogli tak naprawdĊ zaglądnąü pod
przykrycie, jakie nosi kaĪdy z nas -- zobaczyü te nĊdzne intrygi
próĪnoĞci i pragnienie chwaáy; gdyby kaĪdy niewierzący wĞród
wasotwarcieobjawá swojanienawiĞü doChrystusai
Eáogosáawionej ewangelii — ach, jakie piekáo byĞmy
zobaczyli!
A dlaczego tak nie jest? PoniewaĪ naturalni ludzie są
podstĊpni -- poniewaĪ naciągamy pokrywĊ na swoje serce i
przybieramy gáadką twarz i powodujemy, Īe zewnĊtrzny
wygląd ĞwiĊtego przykrywa serce demona. Tak jest, nasze
serce jest bardziej podstĊpne, niĪ wszystko inne.
KaĪdy naturalny czáowiek jest pochlebcą. Nie mówi innym
tego, co o nich myĞli. WĞród naturalnych ludzi w tym Ğwiecie
nie ma prostolinijnego, uczciwego postĊpowania. Ci, którzy
znają trochĊ ten Ğwiat, wiedzą równieĪ, jak bardzo páytka jest
jego przyjaĨĔ. WyobraĨ sobie przez chwilĊ, Īe kaĪdy naturalny
czáowiek bĊdzie mówiá prawdĊ, kiedy spotyka przyjacióá.
ZaáyĪmy, Īe im powie wszystkie gorzkie oszczerstwa, które
mówi o nich sto razy poza ich plecami; zaáyĪmy, Īe otworzy
siĊ i powie im jaką niską opiniĊ mają w jego oczach — jak
Ğwieccy i samolubni są w jego oczach. Jaki Ğwiat káótni by nas
otaczaá!
Nie, naturalny czáowieku, nie odwaĪysz siĊ byü szczery!
Nie odwaĪysz siĊ mówiü prawdy innym. Twoje serce jest tak
zepsute, Īe musisz go zakrywaü, a twoje myĞli o innych tak
obrzydliwe, Īe nie odwaĪysz siĊ ich wypowiedzieü. „PodstĊpne
jest serce bardziej niĪ wszystko inne."
Serce pokazuje siĊ w inny sposób — w oszukiwaniu
samego siebie. Sáowo BoĪe i wybrani pasterze BoĪy wyraĨnie
mówią o róĪnicy pomiĊdzy czystym, a nieczystym. Nic jest tak
trudno powiedzieü, czy ktoĞ jest na wąskiej drodze, która
prowadzi do Īycia, czy na szerokiej, która prowadzi na
zatracenie. Nie byábym jednak zdziwiony, gdyby wiĊkszoĞü z
was stwierdziáa wreszcie, Īe oszukaliĞcie siebie samych.
CzĊsto czáowiek jest gáĊboko zatroskany o swoją duszĊ.
Werset 9 jest wiernym opisem naturalnego serca czáowieka;
serce Adama przed upadkiem byáo inne. „Bóg stworzyá czáo-
wieka prawym." Jego umysá byá jasny i skierowany na niebo.
Byá skierowany na rzeczy boskie. Widziaá ich chwaáĊ bez
Īadnej chmury czy zaciemnienia. Jego serce byáo w porządku
przed Bogiem. Jego uczucia wypáywaáy sáodko i w caáej peáni
do Boga. Kochaá tak, jak kochaá Bóg — nienawidziá tak, jak
nienawidziá Bóg. Wtedy w jego sercu nie byáo Īadnego
oszustwa; byáo ono czyste i przejrzyste jak krysztaá. Nie miaá
nic do ukrycia. W jego sercu nie byáo Īadnej bezboĪnoĞci -
Īadnego Ĩródáa nienawiĞci, poĪądliwoĞci czy pychy. On znaá
swoje serce. Potrafiá spojrzeü jasno w najgáĊbszy zakamarek,
bo byáo tam odbicie BoĪego serca.
Kiedy Adam zgrzeszyá, zmieniáo siĊ jego serce. Kiedy
utraciá BoĪą przychylnoĞü, utraciá teĪ BoĪa podobiznĊ. Tak,
jak Nabukadnesar nagle otrzymaá serce zwierzĊce, tak Adam
nagle otrzymaá serce na podobieĔstwo diabáa. I tak to wygląda
DĪ dotąd: „PodstĊpne jest serce, bardziej nit wszystko inne i
zepsute. "
PodstĊpne bardziej niĪ wszystko inne
PodstĊp jest jednym z gáównych elementów naturalnego serca.
Jest ono bardziej peáne podstĊpu, niĪ jakikolwiek inny
przedmiot. Czasami nazywamy morze zwodniczym.
Wieczorem morze wydaje sie byü doskonale spokojne, albo
woda jest leciutko pofalowana, a wiatr jest przychylny. W
nocy moĪe nadejĞü sztorm i záowrogie fale są jak skáĊbione
góry, które chcą przykryü statek. Ale serce jest bardziej
podstĊpne, nit wszystko inne — bardziej podstĊpne niĪ
podstĊpne morze.
Chmury są czĊsto bardzo zwodnicze. Czasami w okresie
suszy obiecują deszcz, ale okazuje siĊ, Īe są to chmury bez
deszczu i rolnik jest rozczarowany. Czasami chmury wydają
sie spokojne i nieruchome, ale zanim nastanie poranek
spuszczają ulewny deszcz. Ale serce jest bardziej podstĊpne
niĪ wszystko.
Wiele zwierząt jest podstĊpnych. WąĪ jest bardziej
subtelny, niĪ wszelkie zwierzaáa polne. Czasami wygląda
zupeánie nieszkodliwie, ale nagle wystawi Ğmiertelne ĪąGáo i
zada Ğmiertelną ranĊ. Ale naturalne serce jest bardziej
podstĊpne, niĪ wąĪ - ponad wszystko. Jest ono podstĊpne
podwójnie -- oszukując innych i siebie.
4
168275846.001.png
 
Sprawa serca
Zwodnicze serce
3áacze i modli sic. i doáącza do innych, którzy szukają Boga.
Teraz zmienia swój sposób Īycia i swoje poglądy. Mówi o
swoich przeĪyciach i postĊpie w modlitwie. MoĪe surowo
potĊpia innych. Jednak w jego Īyciu nie nastąpiáa prawdziwa
zmiana -- nadal chodzi wedáug ciaáa, a nie wedáug Ducha.
Teraz inni myĞOą, Īe ten czáowiek jest prawdziwym chrzeĞci-
janinem i on sam w to wierzy. Ale nie ma Ducha Chrystu-
sowego i nie naleĪy do Niego. „PodstĊpne jest serce,
bardziej nit wszystko inne."
Kiedy Elizeusz powiedziaá Hazaelowi jakim strasznym
mordercą bĊdzie, Hazael powiedziaá: „Czy twój sáuga jest
psem, Īeby miaá taką rzecz uczyniü?" Nasienie tego byáo juĪ w
jego sercu, ale on nie znaá swojego serca. Gdybym powiedziaá
niektórym z was, kiedy byliĞcie jeszcze dzieümi na kolanach
matki, jakie grzechy popeánicie póĨniej w swoim Īyciu, to
powiedzielibyĞcie: „Czy ja jestem psem, Īebym miaá taką rzecz
uczyniü?" A jednak je uczyniliĞcie.
Gdybym mógá pokazaü kaĪdemu z was, jakie grzechy
jeszcze popeánicie, to bylibyĞcie zaszokowani i przeraĪeni. To
pokazuje, jak nieĞwiadomy jesteĞ tego, co jest w twoim sercu.
Przypuszczam, Īe wiĊkszoĞü z was myĞli, Īe jest to zupeánie
niemoĪliwe, aby was moĪna byáo oskarĪDü o morderstwo, czy
cudzoáóstwo, czy odstĊpstwo od Boga, czy grzech przeciwko
Duchowi ĝwiĊtemu; to pochodzi z nieznajomoĞci wáasnego
serca. „KtóĪ go poznaü moĪe?"
Niektóre obudzone osoby mają okropną wizjĊ bezboĪnoĞci
Záasnego serca. Widzą wszystkie grzechy przeszáRĞci tak,
jakby one tam byáy skoncentrowane. Widzą, Īe grzechy
przeszáRĞci wszystkie pochodzą z ich serca - i Īe to samo moĪe
siĊ zdarzyü znowu. Ale nawet najbardziej obudzony grzesznik
nie widzi jednej dziesiĊciotysiĊcznej czĊĞci grzesznoĞci
swojego serca. JesteĞ podobny do czáowieka, który spogląda w
dóá w ciemną otcháDĔ — widzi tylko kilka metrów w dóá na
bocznej Ğcianie przepaĞci. W taki sam sposób widzisz tylko
kawaáek w gáĊbiĊ twojego serca. Jest to
Beznadziejnie bezboĪne
To sáowo jest zapoĪyczone z ksiĊgi lekarskiej. Kiedy
wzywają lekarza do pacjenta, który jest juĪ poza granicą
uleczalnoĞci, to lekarz potrząsa gáową i mówi: „To jest
beznadziejny przypadek." To sáowo jest uĪyte tutaj. „Serce
jest beznadziejnie bezboĪne" - przeszáo granice wyleczenia
ludzkim lekarstwem. Dowiedz siĊ tego, te potrzebujesz
nawrócenia lub nowego serca.
Kiedy mówimy niektórym ludziom o koniecznoĞci
zmiany, to zgadzają siĊ z tym i odrzucają niektóre záe naáogi,
takie jak pijaĔstwo, przekleĔstwa czy káamstwo. Odkáadają
to i obiecują, Īe juĪ nigdy do tego nie powrócą. UwaĪają
teraz, Īe sprawa jest juĪ zaáatwiona i są na drodze do nieba.
*áupi czáowieku! To nie twoje pijaĔstwo, przeklinanie, czy
Náamstwa są beznadziejnie bezboĪne — ale twoje serce. Ty
tylko odcinasz strumienie, a Ĩródáo pozostaje
zanieczyszczone. Serce jest tak samo bezboĪne, jak
przedtem; serce jest nieuleczalne. Potrzebujesz nowego
serca. Nic innego nie rozwiąĪe twojego problemu. Uznaj, te
musisz w tej sprawie przyjĞü do Chrystusa.
Kiedy niewiasta wydaáa wszystko, co miaáa na lekarzy i
nic jej siĊ nie poprawiaáo, ale byáo coraz gorzej, usáyszaáa o
Jezusie. Powiedziaáa sobie: „JeĞli siĊ tylko dotknĊ, skraju
jego szaty, bĊGĊ uzdrowiona." Jezus powiedziaá do niej:
„Córko, wiara twoja uzdrowiáa ciĊ. IdĨ w pokoju." PrzyjdĨ
wiĊc do Chrystusa ty, który jesteĞ nieuleczalnie chory.
Trąd byá zawsze uwaĪany za nieuleczalną chorobĊ.
Wiedząc o tym, trĊdowaty przyszedá do Jezusa i oddając mu
pokáon, powiedziaá: „Panie, jeĞli chcesz, moĪesz mnie
oczyĞciü." Jezus odpowiedziaá: „Chce., bąGĨ*
oczyszczony!"; i natychmiast zostaá oczyszczony z trądu.
Niektórzy z was uwaĪają, Īe wasze serca są
beznadziejnie grzeszne. PrzyjdĨ wiĊc do Jezusa i powiedz:
„Panie, jeĞli chcesz, moĪesz mnie oczyĞciü." JesteĞ
nieuleczalnym trĊdowatym. Jezus moĪe; a równieĪ chce
ciebie oczyĞciü.
Dla chwaáy BoĪej
ĩyj tylko dlatego, aby jego uwielbiaü; niech
twoje wszystkie myĞli, sáowa i czyny bĊGą tylko
dla jego chwaáy. UtwierdĨ swoje serce mocno na
nim a na innych rzeczach tylko wtedy, kiedy są.
one w nim i z niego. Niech twoja dusza bidzie
wypeániona taka miáRĞcią do niego, abyĞ kochaá
tylko z jego powodu. Niech w twoim sercu bĊGą
tylko czyste motywy i ustawiczne dbanie o jego
chwaáĊ, we wszystkim, co robisz. Bo tylko wtedy
EĊdzie w nas ten zmysá, jaki byá równieĪ w
Chrystusie Jezusie. W kaĪdej emocji naszego
serca, w kaĪdym sáowie wychodzącym z naszych
ust, w kaĪdej pracy naszych rąk bĊdziemy
dziaáali tylko dla jednoĞci z nim tak, aby on byá
zadowolony. Nie bĊdziemy ani dziaáDü, ani
mówiü, ani myĞleü o tym, aby wypeániü swoją
wolĊ, ale raczej wolĊ tego, który nas posáDá. Czy
jemy, czy pijemy, czy cokolwiek robimy,
wszystko czynimy dla chwaáy Boga.
KtóĪ go pozna?
ĩaden czáowiek nie poznaá jeszcze w caáej peáni záa swojego
serca. ĩeglujemy po morzu, którego gáĊbi nigdy nie
zmierzyliĞmy dokáadnie.
Ludzi uĞpieni nie mają pojĊcia co kryje siĊ w ich sercach.
John Wesley (1733)
5
168275846.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin