KINO AMERYKANSKIE LAT 30(pkt.5,6,7,8,9.doc

(163 KB) Pobierz
KINO AMERYKAŃSKIE LAT 30

 

KINO AMERYKAŃSKIE LAT 30:

·         Rozwinął się film gangsterski (H. Hawks, M. Le Roy), nawiązujący do ery prohibicji i narastającej fali przestępstw

·         Na ekranach święciły triumfy nowe indywidualności aktorskie (m.in. M. Dietrich, G. Garbo ,H. Bogart)

·         Styl zerowy

·         Star system

·         Studio system

·         Kino gatunków

·         Zaczęło się od wielkiego kryzysu z którego Ameryka zaczęła się podnosić ok. 1932

·         Silny wpływ środowisk katolickich

·         Kodeks Haysa

·         Nowy Ład Roosevelta

·         Tematyka gangsterska

·         Filmy początku lat 30- propaganda- piętno amerykańskiego sukcesu

·         Lata 30. były okresem wielkiego rozwoju i sukcesów filmu rysunkowego-W. Disney

·         Przełom lat 30. i 40. obfitował w tzw. czarny film kryminalny (m.in. J. Huston, B. Wilder, J. Dassin, M. Ray) i  western (W.A. Wellman, Ford, Wyler);

·         Wielkiego przełomu w narracji filmowej dokonał Orson Welles (Obywatel Kane 1941)

 

NOWY ŁAD:

·         Pod koniec 1932 roku- sytuacja koncernów filmowych była katastrofalna- Universal zawiesił wszystkie kontrakty z pracownikami a Fox przestał wypłacać pensje.

·         4 marca 1933- Roosevelt został prezydentem USA.

·         13 marca 1933-Zostają zamknięte wszystkie studia. Zamknięto ok. 5000 kin Najgorzej Paramount i WB. Najlepiej MGM

·         13 czerwca 1933- ustawa o uzdrowieniu przemysłu- N.I.R.A. lub N.R.A.- New Deal- Nowy Ład Roosevelta

·         Po chwilowym przestoju Hollywood ruszyło ponownie- na zasadach oszczędnościowych- cięcia wynagrodzeń do 50%.

·         Elementy polityki Roosevelta w filmie:

-          Powszechny ład

-          Oszczędność, cięcia budżetowe- uderzenie w Star System

 

KODEKS HAYSA I JEGO KONSEKWENCJE:

·         Hollywood, żeby uniknąć cenzury politycznej, postanowiło na siebie nałożyć autocenzurę, której reguły stworzył W. H. Hays

·         Kodeks Produkcyjny- zbiór przepisów dotyczących zasad realizacji scen o drastycznym wydźwięku moralnym, np. scen miłosnych, opracowany w Hollywood pod kierunkiem W.H. Haysa.

·         Kodeks formułował ogólne reguły dobrego smaku i szczegółowo określał normy pokazywania w amerykańskich filmach sytuacji nieobojętnych obyczajowo

·         Podstawowa zasada głosiła, że „sympatia widzów nigdy nie powinna być po stronie zbrodni, zła i grzechu

·         Nie był formą cenzury (nie został narzucony przez państwo) Stanowił wewnętrzną cenzurę wprowadzoną przez amerykańskich producentów filmowych, którzy zbiegali o widzów

·         Obowiązywał od 1934 do 1966.

·         Na ekranie nie wolno było prezentować:

-          Zemsty jako narzędzia wymierzania sprawiedliwości

-          Przestępstwa jeśli mogło stać się przedmiotem naśladownictwa

-          Nielegalnego handlu narkotykami

-          Nagości i nadmiernego negliżu

-          Atrakcyjnego przedstawiania cudzołóstwa

-          Pocałunków dłuższych niż 1,5 sekundy

-          Wzmianek o ciąży

-          Zdrada małżeńska nie może być uzasadniona i atrakcyjna.

-          Namiętnych i lubieżnych pocałunków czy uścisków

-          Scen uwiedzenia i gwałtu

-          Scen ukazujących lub sugerujących perwersyjne zachowania seksualne oraz stosunki erotyczne między przedstawicielami różnych ras

-          Kapłanów wszelkich wyznań jako postaci negatywnych lub komicznych

·         W niektórych filmach dzieci spadały więc z nieba- Tarzan (1932 r.).

·         Ofiarą padła nawet Scarlett O'Hara - z Przeminęło z wiatrem wycięto scenę, w której Vivien Leigh oblizuje wargi po nocy spędzonej z Rhettem Butlerem.

·         Seksualne wyuzdanie sięgnęło szczytu, gdy Marlena Dietrich w Maroku (ubrana w smoking) całowała kobietę.

·         W Gildzie Rita Hayworth zdejmuje rękawiczkę w tak zmysłowy sposób, jakby się cała rozbierała.

·         Wpływy katolickie

·         Uderzenie w kino gangsterskie- zakaz pokazywania scen brutalności

·         Początki naiwnego kina Amerykańskiego

·         Star system:

-          Nie ma Femme fatale- Garbo i Dietrich odchodzą na dalszy plan

-          Królują: Astaire i Rogers, Shirley Temple

·         Tematyka:

-          Optymistyczna

-          Pseudohistoryczna- wielcy ludzie w szlafrokach i nocnych pantoflach

-          Społeczna (np. Mr Smith jedzie do Waszyngtonu)

-          Filmy rodzinne i Familijne (Mały Pułkownik, Mała księżniczka)

-          Filmy lekkie

-          Rozwijają się gatunki lekkie- musicale, familijne , społeczne, przygodowe

 

 

HOLLYWOOD:

·         Od 1907-1908 zaczęli przybywać tu filmowcy uciekając przed ostrą walką konkurencyjną w Nowym Yorku.

·         Od 1910 regularnie pracował w Hollywood D.W. Griffith.

·         W 1911 D. Horsley założył pierwsze studio filmowe na rogu ulic Gover Street i Bulwaru Zachodzącego Słońca

·         W latach następnych opanowali Hollywood producenci-potentaci: J. Lasky, S. Goldwyn, W. Fox, C. Laemmle

·         Zaczęły powstawać wielkie wytwórnie filmowe z Fox Film Corporation, Metro Goldwyn Mayer i Warner Bros na czele. Każda z nich wypracowała swój indywidualny styl, dysponowała własnym zespołem gwiazd, statystów i pracowników technicznych.

·         Hollywood stało się w okresie międzywojennym pierwszą potęgą kinową w świecie.

·         Producent w systemie hollywoodzkim był ważniejszy niż reżyser

 

 

 

STAR SYSTEM:

·         Gwiazda nie musi być utalentowanym aktorem, musi tylko roztaczać „glamour” (urok, czar)

·         Gwiazdę można sfabrykować za pomocą zabiegów organizacyjnych i technicznych; (charakteryzacja, dobór ról, metody zdjęciowe, reklamę)

·         Gwiazda stanowi część kapitału wytwórni – musi być zawsze do jej dyspozycji

·         Gwiazda zawsze musi spełniać oczekiwania widza, za które płaci

·         Mitologia gwiazdy ma wpływ na jej popularność (ideał: mit i rzeczywiste życie jako jedno)

·         Gwiazda stanowi wizytówkę wytwórni filmowych

·         Gwiazda to stereotyp , który posiada określony zespół cech

·         Gwiazdy w konkretnych rolach

·         Pojęcie gwiazdorstwa zawiera zarówno aspekt fizyczny, cielesny, wyznaczając idealne wzorce do naśladowania, jak i całą gamę treści symbolicznych.

·         Za twórcę Star system uchodzi D.W. Griffith, który wykreował najwybitniejszych aktorów kina niemego.

·         Dla producentów szybko stało się jasne, że popularność aktora gwarantuje sukces filmu.

·         Pierwszą amerykańską gwiazdą filmową była Florence Lawrence.

·         Natomiast około 1919 roku takie sławy jak Mary Pickford, Charles Chaplin i Douglas Fairbanks na dobre ugruntowały pozycje gwiazd w kinie.

·         Star system stał się głównym mechanizmem napędowym kinematografii.

·         Był to system kreowania i eksploatowania aktorek i aktorów filmowych przez producentów, dystrybutorów i środki masowego przekazu.

·         Głównym atutem gwiazd stał się ich wizerunek - znak rozpoznawczy, bazujący na grze archetypów i marzeń odbiorcy.

·         Praktyką wytwórni było zatrudnianie gwiazd na kilkuletnie kontrakty i obsadzanie ich w głównych rolach w kolejnych produkcjach mieszczących się zazwyczaj w konwencji jednego lub zbliżonych gatunków

·         Klauzula usatysfakcjonowania – aktor mógł być zwolniony w każdej chwili, jeżeli nie zadowalał producenta.

·         Kryzys w 1933 roku – znaczne redukcje zatrudnienia w przemyśle, także filmowym.

·         12 lipca 1933 powstaje Gildia Aktorów Filmowych (Screen Actors Guild), zrzeszająca 18 członków; do października liczyła już 54 – reprezentowała interesy wszystkich; od wolnych strzelców aż po największe gwiazdy.

·         Do sytemu należeli między innymi:

-          Mary Pickford

-          Charlie Chaplin

-          Douglas Fairbanks

-          Greta Garbo

-          Marlena Dietrich

-          Humphrey Bogart

-          Jean Harlow

-          Joan Crawford

-          Bette Davis

-          Clark Gable

-          Cary Grant

-          Gary Cooper

-          Errol Flynn

 

STUDIO SYSTEM:

·         WIELKA PIĄTKA:

v      Metro-Goldwyn-Ma...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin