Brahmadżala Sutra - Sutra Sieci Brahmy.pdf

(90 KB) Pobierz
153014880 UNPDF
Brahmadzala Sutra
Sutra Sieci Brahmy
Przełozył i wstepem opatrzył Czcigodny Kanzen
tekst dostepny w serwisie mahajana.net
Spis tresci
Wstep do polskiego tłumaczenia
2
Przekaz Brahmadzali z Indii do Chin i jej miejsce w kanonie . . . . . . . . . . . . .
2
Natura Wskaza n Bodhisattwy wg Brahmadzala Sutry . . . . . . . . . . . . . . . . .
2
Tradycja Brahmadzali Sutry w Japonii i w tradycji Soto Zen . . . . . . . . . . . . .
2
Brahmadzala Sutra — Sutra Sieci Brahmy 4
PROMIE N SWIATŁA JEDNEGO WSKAZANIA KLEJNOT WAD ZRY WSKAZA N 5
BUDDHA RECYTUJE WSKAZANIA BODHISATTWY . . . . . . . . . . . . . . 7
DZIESI E C GŁÓWNYCH WSKAZA N . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
CZTERDZIE SCI OSIEM POMNIEJSZYCH WSKAZA N . . . . . . . . . . . . . . 11
VII. ZAKO NCZENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
VIII. ZAKO NCZENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
IX. STROFY POCHWALNE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
X. STROFY DEDYKACJI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
1
Wstep do polskiego tłumaczenia
Przekaz Brahmadzali z Indii do Chin i jej miejsce w kanonie
Brahmadzala Sutra zawieraj aca zasady dyscypliny Bodhisattwy została przywieziona w VI
wieku ery zachodniej do Chin przez indyjskiego mistrza Jogaczary – Paramarthe. Paramartha
był wczesniej w Chinach i udał sie z powrotem do Indii tylko w celu przywiezienia tekstu tej
szczególnej sutry.
Brahmadzala Sutra w oryginale liczy sobie 61 rozdziałów i taki tekst otrzymał Paramartha,
jednakze w drodze do Chin, któr a odbywał morzem, zerwał sie wielki sztorm i dopiero po
pozbyciu sie kartka po kartce wiekszej czesci sutry morze uspokoiło sie nagle. Uznaje sie,
ze Dharmapalowie, potezne istoty chroni ace Dharme nie dopusciły tego tekstu do Chin, gdyz
ludzie tamtych regionów nie byli gotowi do nauk tej sutry.
Obecna wersja sutry pochodzi z pi atego wieku, i została przetłumaczona przez Wielkiego
Tłumacza Kumaradziwe, który codziennie, jako swoj a praktyke, sam recytował te sutre. Poniz-
szy tekst jest drug a czesci a dziesi atego rozdziału z wersji sanskryckiej.
Brahmadzala Sutra nalezy w klasyfikacji szkoły Tendai, któr a stosuje sie w Japonii, do
pierwszego z pieciu okresów nauczania Dharmy, to jest do okresu Awatamsaka, który nast apił
od razu po Oswieceniu Buddhy. Nauki zostały wygłoszone w stanie samadhi wobec Bodhisat-
twów i innych wyzszych istot i s a czesci a tzw. Nauki Natychmiastowej.
Natura Wskaza n Bodhisattwy wg Brahmadzala Sutry
Nauki sutry reprezentuj a najwyzszy kanon moralnej dyscypliny w mahajanie, która prowa-
dzi zarówno do usuniecia trzech trucizn – poz adania, gniewu i niewiedzy, jak tez do wyzwo-
lenia i osi agniecia Stanu Buddhy. Dzieki przyjeciu Wskaza n Bodhisattwy Brahmadzali Sutry
nastepuje powrót do Prawdziwej Natury, Umysłu Buddhy, który jest nierozrózniaj acy, wszystko
obejmuj acy i wszystko podtrzymuj acy, dlatego Wskazania Bodhisattwy nazywane s a wskaza-
niami Umysłu lub wskazaniami Podstawy Umysłu [w oryginale, dokładnie „Ziemia Umysłu”].
Sam przekaz Brahmadzali pochodzi od Siakiamuniego Buddhy, ale jego zródłem jest Wairo-
czana Buddha, który wypromieniował dziesiec bilionów ciał Niramnakaji, wszystkie w postaci
Siakiamunich, którzy mieli przekazac w niezliczonej ilosci swiatów nauki dotycz ace Wskaza n
Umysłu, jako jedynych przekazywanych od Buddhy do Buddhy, co nie nalezy mylic ze zwy-
czajn a Winaj a opart a i powstał a na błedach i wykroczeniach uczniów za czasów zycia Buddhy.
Tradycja Brahmadzali Sutry w Japonii i w tradycji Soto Zen
W Japonii Brahmadzala Sutra zajmuje wazne miejsce we wszystkich tradycjach zarówno
w tzw. wczesnych szkołach okresu Nara, jak i w nastepnych pózniejszych szkołach, w tym we
wszystkich liniach i tradycjach zen.
W tradycji Soto Zen, obok Shibun Ritsu, Czteroczesciowej Winaji Dharmagutików, jak i po-
zostałych tekstów Winaji i Pratimoksza, Brahmadzala Sutra stanowi najwazniejszy tekst Winaji
2
dla mnichów i jest recytowana regularnie w klasztorach co dwa tygodnie, w pierwszy i pietnasty
dzie n miesi aca w czasie tzw. ceremonii Fusatsu lub Uposatha – w sanskrycie. Sutra ta obejmuje
równiez wskazania dla swieckich Bodhisattwów, dlatego zalecana jest wszystkim tym, którzy
przyjeli wskazania Bodhisattwy zgodnie z t a tradycj a w ceremonii nazywanej Jukai.
Nauki Wskaza n Umysłu całkowicie rózni a sie od wczesniejszych, poniewaz odnosz a sie
do Stanu Buddhy, do całkowicie oswieconego umysłu, w którym nie ma niczego do poprawie-
nia i dokładnie opisuj a nieprzescigniony Umysł Buddhy. Dlatego mówi sie, ze s a to jedyne
wskazania przyjmowane przez Buddhów. Poniewaz Brahmadzala Sutra jest pierwotnym zró-
dłem wszystkich Buddhów i esencj a reguł dla osi agniecia Stanu Buddhy, wytycza jasn a sciezke
do osi agniecia oswiecenia mahajany, do osi agniecie oswiecenia na poziomie Stanu Buddhy,
dlatego Sutra mówi:
Kiedy odczuwaj ace istoty otrzymuj a Wskazania Buddhy
Wchodz a na poziom Buddhy
Kiedy ich stan jest identyczny z Wielkim Oswieceniem
S a prawdziwymi uczniami Buddhy.
Zgodnie z tradycj a udzielania Wskaza n Bodhisattwy przekazan a przez Dogena Zenji
w szkole Soto Zen, rytuał zawiera w sobie element abisieka – inicjacji, poniewaz kazdy mistrz
Wskaza n otrzymuje ich specjalny przekaz razem z przekazem Dharmy i reprezentuje umysł,
mowe i ciało przemienienia Wairoczany Buddhy.
Same Wskazania Bodhisattwy zawieraj a wiele nauk, które przekazywane s a ustnie i wygła-
szane s a z najwyzszego poziomu rozumienia, do tych nauk nalez a instrukcje Wielkiego Mistrza
Bodhidharmy o wskazaniach Jednego Umysłu, oraz ustnie przekazywane instrukcje wskaza n
w tradycji Dogena Zenji. Wszystkie manifestuj a najwyzsze rozumienie Natury Buddhy i s a
ostatecznym rozumieniem wskaza n. Tradycja ustnego przekazu nalezy do tzw. Kuden , czyli
ustnych poucze n, które s a tajemnic a pomiedzy nauczycielem i uczniem.
3
Brahmadzala Sutra — Sutra Sieci Brahmy
W tym czasie Wairoczana Buddha dla dobra wielkiego zgromadzenia wyjasniał Pierwotny
Umysł. To, co powiedział, wyraza niewielk a czesc podobn a zaledwie do czubka włosa Jego
niezliczonych nauk Dharmy, tak licznych jak wiele jest ziaren piasku w setkach tysiecy rzek
Ganges.
Ta nauka została wyjasniona przez wszystkich Buddhów przeszłosci, bedzie wyja-
sniana przez wszystkich Buddhów przyszłosci, i jest wyjasniana przez wszystkich
Buddhów terazniejszosci. Bodhisattwowie trzech swiatów studiowali, bed a studio-
wac i studiuj a obecnie te Dharme. W przeszłosci praktykowałem ten Pierwotny
Umysł przez setki kalp i dlatego nosze imie Wairoczana. Teraz wy wszyscy Bud-
dhowie powinniscie obrócic moj a Dharme dla dobra wszystkich istot i otworzyc
droge praktyki Pierwotnego Umysłu.
W tym czasie z Jego Lwiego Tronu w Swiecie Skarbnicy Lotosu, Wairoczana Buddha wypu-
scił promienie swiatła. Głos posród promieni Przemawiał do Buddhów siedz acych na tysi acach
płatków lotosów:
Powinniscie praktykowac i utrzymywac brame Dharmy Pierwotnego Umysłu
i przekazac j a niezliczonym Siakiamunim Buddhom, jednemu po drugim jak
i wszystkim istotom. Kazdy powinien utrzymywac, recytowac, czytac i ze zjed-
noczonym umysłem praktykowac te nauki.
Po otrzymaniu Bramy Dharmy Pierwotnego Umysłu, Buddhowie siedz acy na tysi acach
kwiatów Lotosu razem z niezliczonymi Siakiamunimi Buddhami powstali z Lwich Tronów,
a ich ciała emitowały tysi ace swietlnych promieni. W kazdym promieniu pojawili sie niezli-
czeni Buddhowie, którzy jednoczesnie ofiarowali zielone, zółte, czerwone i białe niebia nskie
kwiaty Wairoczanie Buddzie, a nastepnie powoli odeszli.
Wówczas Buddhowie znikneli ze Swiata Skarbnicy Lotosu weszli w Samadhi Ciała Pustej
Natury Przestrzeni Kwiecistego Swiatła i powrócili do swoich poprzednich miejsc pod drzewem
Bodhi W tym swiecie Dzambudwipa. Powstali z samadhi, zasiedli na Diamentowych tronach
w Dzambudwipie i Niebie Czterech Królów i głosili Dharme „Dziesieciu Oceanów Swiata”.
Nastepnie zeszli do pałacu Indry [Taisiakuten] i wyjasnili „Dziesiec Stopni”, nastepnie udali
sie do nieba Sujama i nauczali Dziesieciu Praktyk, nastepnie udali sie do Czwartego nieba
i nauczali Dziesieciu Przemian, Nastepnie udali sie do nieba Przemiany Szczesliwosci i nauczali
Dziesieciu Samadhi Dhyany, nastepnie udali sie do nieba Innych Przemian i nauczali Dziesieciu
Stopni, nastepnie udali sie do Pierwszego Nieba Dhyany i nauczali Dziesieciu Stopni Wadzry,
nastepnie udali sie do Drugiego Nieba Dhyany i nauczali Dziesieciu Cierpliwosci, nastepnie
udali sie do Trzeciego Nieba Dhyany i nauczali Dziesieciu Slubowa n i na koniec udali sie do
Czwartego Nieba Dhyany do pałacu Brahmy i nauczali Bramy Dharmy Pierwotnego Umysłu,
który Wairoczana Buddha nauczał w poprzednich kalpach w Swiecie Skarbnicy Lotosu.
Wszystkie inne przemiany Siakiamunich Buddhów czyniły podobnie w swoich swiatach tak
jak wyjasnia to rozdział „Pomyslna Kalpa”.
4
WSKAZA N
SWIATŁA JEDNEGO WSKAZANIA KLEJNOT WAD ZRY
Osi agn ał Oswiecenie w wieku trzydziestu lat po siedmiu latach praktyki jako Siakiamuni
Buddha.
Buddha nauczał dziesiec zgromadze n z Diamentowego Tronu w Bodhgaja w pałacu Brah-
my. W tym czasie kontemplował wspaniał a Siec Klejnotów w pałacu Brahmy i nauczał wielkie
zgromadzenie Sutry Sieci Brahmy. Powiedział:
Niezliczone swiaty w kosmosie s a jak oczka w sieci. Kazdy swiat jest inny, a ich róznorod-
nosc niesko nczona. Takie same s a bramy Dharmy nauczane przez Buddhów.
Byłem w tym swiecie juz osiem tysiecy razy. Bed ac w swiecie saha i siedz ac na Tronie
Wadzry w Bodhgaya jaki i w pałacu króla Brahmy wyjawiłem nauki o Pierwotnym Umysle
wszystkim Wielkim Zgromadzeniom.
Dlatego zst apiłem z pałacu króla Brahmy do Dzambudwipy, do swiata ludzi. Głosiłem Pro-
mie n Swiatła Diamentowego Klejnotu [Wadzry] Wskaza n pod drzewem Bodhi dla dobra ote-
piałych i pozbawionych talentu zwykłych istot. Te wskazania były zwyczajowo recytowane
przez Wairoczane Buddhe, gdy po raz pierwszy rozwin ał umysł Bodhi – Bodhicitte bed ac jesz-
cze na stopniach przyczynowego rozwoju. S a one pierwotnym zródłem wszystkich Buddhów,
pierwotnym zródłem wszystkich Bodhisattwów i s a nasieniem Natury Buddhy.
Wszystkie istoty posiadaj a te Nature Buddhy. Wszystkie istoty posiadaj ace swiadomosc,
forme i umysł s a t a Natur a, tym Umysłem i s a ogarniete przez wskazania Natury Buddhy.
Odczuwaj ace istoty posiadaj a wieczn a przyczyne Natury Buddhy, dlatego z pewnosci a osi a-
gn a zawsze obecn a Dharmakaye. Z tego powodu pojawiło sie w tym swiecie dziesiec wskaza n
pratimoksza. To s a wskazania Dharmy, które otrzymuj a i podtrzymuj a wszystkie istoty trzech
okresów czasu.
Dla dobra wielkiego Zgromadzenia wygłosze rozdział o Skarbnicy Dziesieciu Niewyczer-
panych Wskazaniach. To s a wskazania wszystkich odczuwaj acych istot, które s a pierwotnym
zródłem ich Własnej Czystej Natury.
Teraz ja Wairoczana,
siedze na tronie lotosu
na tysi acu otaczaj acych mnie kwiatów,
pojawia sie tysi ac Siakiamunich.
Kazdy kwiat, to dziesiec miriadów krain
W kazdej krainie, pojawia sie jeden Siakiamuni
Kazdy z nich siedzi pod drzewem Bodhi
I w jednym momencie osi agaj a Droge Buddhy.
W taki sposób te dziesiec bilionów
Jest Pierwotnym Ciałem Wairoczany
Dziesiec bilionów Siakiamunich
Otacza niezliczona ilosc zgromadze n, jak pyłki kurzu
5
PROMIE N
Zgłoś jeśli naruszono regulamin